ROG Strix Scar III: notebookot a játékosoknak!

Kipróbáltuk, mit kínál a komoly, akár esportban gondolkodó játékosokat célzó ROG Strix Scar notebookok harmadik generációja.

Bevezető, dizájn

Nem könnyű eligazodni a ROG notebookok egyre szélesedő kínálatában, de nagy vonalakban azt érdemes tudni, hogy a gyártó három kategóriába igyekszik besorolni a termékeket. Ezek közül az egyik az esportra, illetve kompetitív gamingre ajánlott ROG Strix család – melyek gyakorlatilag azok a versenygépek, amelyekben a játékok alatti teljesítmény az elsődleges, nem pedig a kényelmi extrák, a hordozhatóság vagy éppen az alacsony ár.

A ROG Strix család alapvetően a Scar és Hero testvérpárból áll, melyeknek idén jelent meg a harmadik generációja, mely több fejlesztést is tartalmaz az előző generációhoz képest – mármint azon a nyilvánvaló váltáson túl, melyet az újabb CPU-k és GPU-k beépítése jelent. Tesztünkben most egy viszonylag egyszerűbb hardverrel szerelt Scar III-at vizsgálunk meg, mely ugyanakkor várhatóan tökéletesen megfelel majd arra, hogy a beépített kijelzőt kihasználva maximális részletességgel élvezhessük a legújabb játékokat is.

Hirdetés

Külső

Bár a ROG Strix az esportról szól, így elvileg csak a teljesítményre kéne koncentrálni, azért az ASUS nem engedheti meg magának, hogy ezen márkanév alatt egy mattszürke, műanyag dobozt dobjon a boltok polcaira. Ennek megfelelően a Scar III-ról már egész nagy távolságból meg tudjuk állapítani, hogy játékosoknak szánt noteszgép, és ahhoz sem kell sokkal közelebb menni, hogy azt is kiderítsük, a ROG család tagja.


[+]

Bár a kezdeti formatervhez képest azért napjaink gamer notebookjai sokat finomodtak, a BMW DesignWorksszel közösen tervezett Scar III is megmaradt egy szögletes, marcona alaknak. Idén mintha divat lenne a gyártók között, hogy a kijelzőt némileg előrébb hozzák – így járt ez a gép is, a zsanérok tehát nem a ház hátsó élén, hanem attól pár centiméterrel előrébb helyezkednek el. Ezzel felnyitott állapotában közelebb kerül hozzánk a panel, mégis megmarad a notebook mérete (360 x 275 x 25 mm-ről beszélünk), van hova beszerelni a nagyteljesítményű CPU-kat és GPU-kat hűteni képes rendszert. A hivatalosan G531GW névre hallgató Scar III egyébként egészen Core i9-9880H-ig és RTX 2070-ig bővíthető a tesztelt 15,6”-es verzióban, tehát hőtermelés az akad bőven.


[+]

A burkolat maga jórészt műanyagból készült, viszont a minőségi fajtából, és elég masszív, nem hajlik, nem recseg. A billentyűzet körüli rész ferde szálcsiszolást kapott, jobb oldalán vonalas mintával, mely jobban illik az ide kerülő Keystone kulcshoz. A ferde szálcsiszolás végigvonul egyébként a fedlapon is (ahol egy nem világító ROG logót is találunk). Az alsó burkolat nagy része lyukacsos a szellőzés érdekében, de bőven került nyílás a kijelző mögötti sávba is.

Magát a kijelzőt összességében vékony kávájúnak mondhatjuk, bár itt a keret sokkal jobban elkülönül a paneltől, mint a dizájnosabb ultrahordozható gépeknél szokott, így a hatás nem annyira drámai – és különben is, a keret alsó része kifejezetten vastag, igaz, ezt a jobb oldalon egy „bevágás” csökkenti.


[+]

Nem hiányzik természetesen az RGB világítás sem, ami a harmadik generációban már körbeveszi a gépet. Mondanunk sem kell, hogy AURA Sync kompatibilis rendszerről van szó, mely kapcsolódik a billentyűzet RGB világításával is.


[+]

Csatlakozókból a bal oldalra került a három USB 3.1 Gen1 sebességet kínáló Type-A konnektor, illetve a kombinált, négypólusú 3,5 mm-es jack aljzat, ezeket hátul egy USB 3.1 Gen2-t és DisplayPortot kínáló Type-C konnektor, egy HDMI és a teljesen átlagos tápbemenet egészíti ki. A jobb oldal tulajdonképpen üres, itt virít a Keystone nyílása.

Hardver és teljesítmény

Belső

Mint említettük, a Scar III széria nem tartozik a belépőszintű gamer notebookok közé (ezt a címet a G család viszi), és ez látszik a hardveres opciókon is, a gép ugyanis 15,6 és 17,3 hüvelykes kijelzővel, illetve maximális felszereltség esetén Core i9-9980H-val, RTX 2070-nel és 240 Hz-es képernyőfrissítéssel is kérhető. Ehhez képest az általunk tesztelt változat jóval szerényebb specifikációkkal bír, persze így az ára sem éri el a 8-900 000 forintos szintet, helyette 400 000 forintba kerül.

Specifikációk
Termék megnevezése ASUS ROG Strix Scar III (G531GU)
Processzor Intel Core i7-9750H – 2,6/4,5 GHz, 45 W TDP
Memória 2 x 8 GB SK Hynix DDR4-2666
Kijelző 15,6"-es, 1920x1080 pixeles, AUO IPS panel, matt felülettel, 144 Hz-es frissítéssel
Grafika NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti 6 GB GDDR6
Adattároló 512 GB Intel 660p NVMe SSD
Optikai meghajtó nincs
Kommunikáció - Intel Wireless-AC 9650 Wi-Fi
- Realtek Gigabit Ethernet
- Bluetooth 5.0
Interfészek - 1 db USB 3.1 Gen2 Type-C
- 3 db USB 3.1 Gen1 Type-A
- HDMI
- kombinált audio ki- és bemenet
Extrák Négyzónás RGB billentyűzetvilágítás, Keystone biztonsági kulcs (nem minden konfigurációban)
Akkumulátor 66 Wh
Méret 360 x 275 x 25 mm
Tömeg 2,57 kg
Operációs rendszer Windows 10 Home
Gyártó honlapja www.asus.hu
Termék honlapja ROG Strix Scar III
Fogyasztói ár 400 000 forint
Garancia 2 év

Teljesítmény

Kezdjük a sort szokás szerint a háttértárral, mely egy 512 GB-os Intel 660p SSD-ből áll. Egy PCIe 3.0 x4 változatról van szó, ami hozza is az ennek megfelelő számokat a Crystal Disk Markban. Persze más tesztekből már tudjuk, hogy normál felhasználási körülmények között a SATA és NVMe SSD-k között jóval kisebb az érezhető különbség, mint amit a CDM mutat, de jó tudni, hogy a háttértár nem fogja vissza a notebookot, kapacitása pedig elég ahhoz, hogy az éppen használt pár játék az operációs rendszer és az egyéb programok mellett elférjen.

Ami a további sebességméréseket illeti, ugyan a Core i9-ek megjelenésével a Core i7 elvesztette csúcsproci státuszát, de azért nem lett még gyenge, a számokból is látszik, hogy a Scar III-at nem kell félteni, ha komolyabb munkára kerül sor:

Mérés Eredmény
7-Zip Single / Multi 4867 / 35 489 MIPS
Cinebench R15 OpenGL / CPU 123,03 / 1289 cb
Cinebench R20 CPU Single / CPU Multi 469 / 2817 cb
Veracrypt SHA 256 / SHA 512 231 MB/s / 122 MB/s
PCMark 8 Home Conventional / OpenCL 4442 / 4875
PCMark 8 Work Conventional / OpenCL 4170 / 5679
PCMark 8 Creative Conventional / OpenCL 5453 / 7567
PCMark 8 Office 2013 4441
PCMark 8 Storage 4950
PCMark 10 Extended 6507
PCMark 10 Essentials / Productivity 9241 / 8124
PCMark 10 Digital Content Creation / Gaming 6391 / 10 102
SpecWPC 7-Zip Compress* 193,4 sec
SpecWPC Blender BMW 1M* 108 sec
SpecWPC Handbreak Normal / HQ 60,61 / 24,18 fps
SpecWPC Maya Shaded Wire 55,47 fps
SpecWPC Python SciPy* 112,44 sec

A 3D-s teljesítményt nézve látható, hogy a 1660 Ti jó párosítás a Full HD kijelzővel, hiszen maximumra állított grafikával is jól játszható sebességeket kaptunk – legalábbis az „átlagos” játékos igényeit figyelembe véve, hiszen esportban az ilyen kétszámjegyű fps értékeket kevésnek fogják tartani. Azt, hogy a sebesség növeléséhez a CPU-t vagy a GPU-t érdemes komolyabbra cserélni, játéka válogatja: az Ashes of the Singularity esetében inkább a processzor, a Tom Clancy’s The Division 2-ben inkább a VGA volt a szűk keresztmetszet. A 144 Hz-es panel jó választás ebbe a gépbe, a maximális sebesség Strange Brigade alatt például elérte a 133 fps-t – egyetlen szívfájdalmunk, hogy G-Sync nem volt elérhető.

Tapasztalatok

Kijelző

Mint említettük, tesztképünk egy 15,6”-es, Full HD felbontású, 144 Hz-es IPS panelre épülő képernyőt kapott, melyben az AU Optronics B156HAN08.2 panel dolgozik. Nem rossz panel ez, és ugyan a 343 cd/m² maximális fénysűrűség lehetne nagyobb, a matt felület sokat segít a tükröződések legyőzésében, a megcélzott felhasználás nagy része pedig úgyis sötétebb környezetben történik, ahol a fényerőnél fontosabb a kontrasztarány, mely 1224:1.


[+]

Az esetleg grafikai munkákkal is foglalkozó vásárlók számára lényeges lehet, hogy a készülék nem a színvisszaadásban jeleskedik, a 85% körül sRGB lefedettség, illetve a 3,08 átlagos ΔE sem ideális. Az uniformitás elfogadható, de a bal alsó sarokban maximális fényerőnél már 10 százalékos eltérést mértünk.

[+]

Használat közben

Az ASUS mérnökei igyekeztek úgy belőni a hűtést, hogy normál használat során észrevétlenül dolgozzon. Ez elég jól sikerült, ha nem terheljük a Scar III-at, akkor tulajdonképpen némán használhatjuk, könnyedebb irodai feladatoknál, böngészésnél a ventilátor nem hallható, viszont ezért cserébe a CPU már alapból is 50 °C-on dolgozik.

Scar III processzorhőmérséklete AIDA64-gyel terhelve
Scar III processzor hőmérséklete AIDA64-gyel terhelve

Scar III órajelek AIDA64-gyel terhelve
Scar III órajelek AIDA64-gyel terhelve [+]

De nem csak normál használat, hanem terhelés közben is érezhető, hogy ez a notebook inkább a melegedni kész eszközök közé tartozik: az AIDA 64 stressztesztje 82-83 °C-os CPU-hőmérséklettel járt, melyhez 3,4 GHz körüli órajel tartozik (az all-core Turbo a 9750H esetében 4 GHz lenne).


[+]

Mint a hűtésről készített korábbi fotónkon is kivethető, a két ventilátorral és négy hővezető csővel dolgozó rendszer összeköti a CPU-t és a GPU-t. Ha az utóbbit is terheljük, akkor már 86-87 °C-os hőmérsékletet mérhetünk a procinál, és ehhez még alacsonyabb (3,2 GHz körüli) órajel is párosul, míg a VGA 1785 MHz-es órajelen és 78-79 °C-os hőmérsékleten dolgozik.

A játékok közben vizsgálva a helyzetet, látható, hogy a Forza 4 Horizon futtatása közben jobb számokat látunk: a CPU kényelmesen tartja a 4 GHz-es órajelet, míg a GPU az 1800 MHz-es működési frekvencia mellett is hűvösebb, mint a szintetikus terhelésnél.

[+]

Mindez persze nem önmagában áll, tartozik hozzá egy elég hangosra felpörgő hűtőrendszer, mely egyértelműen külső hangrendszer vagy még inkább fejhallgató használatára fog kényszeríteni bennünket a játékok során. A burkolat melegedése is jelentős, érdemes komolyan venni, hogy a Scar III-at ne tartsuk az ölünkben, hiszen alul 50 °C feletti hőmérsékleteket is mértünk. A felső rész viszont így a tél érkeztével inkább a „kellemesen meleg” kategóriába tartozik a maga 30 °C körüli értékeivel.

Billentyűzet, hang, üzemidő és értékelés

Egy ASUS gamer periféria nem lehet meg RGB nélkül – ez az AURA Syncet jegyző cégnél kötelező, így természetesen nemcsak a gépház alsó peremére kerültek színes fények, de a billentyűzetet is színesbe öltöztethetjük. Igaz, nem gombonként, csak zónákra osztva tudjuk a világítást szabályozni, viszont azt szinkronizálhatjuk az összes többi ROG eszközzel, ha éppen úgy kívánnánk. A klasszikus WASD négyes, eltérően a többitől, teljes egészében áttetsző, így ezek természetesen erősebben világítanak.


[+]

Ergonómiai szempontból a Scar III billentyűzete a jobbak közé tartozik, határozott, de nem túl kemény visszajelzéssel, kellemes tapintású gombokkal. Dedikált numerikus részt nem kapunk, ezt a különálló fizikai gombokkal rendelkező tapipad helyettesíti a NumPad funkció segítségével. A kiosztás egyébként megszokható, felül pedig még extra funkciógombokat is kapunk, amelyekkel például a ventilátorprofilt választhatjuk ki, illetve előhívhatjuk a ROG monitorozó és például RGB beállításokat kezelő szoftvert.


[+]

Mindenképpen említést érdemel a billentyűzet mellett, jobb oldalon található narancssárga elem is – ez az a bizonyos Keystone, melyről korábban már írtunk. Ez igazából egy apró, NFC chippel rendelkező hitelesítő eszköz, mely a megfelelő ROG szoftverekkel párosítva több funkciót is kínál. Ezek közül talán a legtöbbeket érintő a Shadow Drive nevű, titkosított „meghajtó”, mely akkor látható és használható csak, ha a Keystone a gépben van, ha eltávolítjuk, elérhetetlenné válik. Egyszerű és kényelmes megoldás ez a fontos adatok titkosítására. A másik szolgáltatás az Armoury Crate-ben létrehozott és a Keystone kulccsal párosított profil gyors elérése. A notebook dobozában egyébként egy helyes kis kulcstartóra emlékeztető kiegészítő is lapul a Keystone-hoz.


[+]

Megemlítenénk viszont, hogy a boltokban a Scar III jelen hardverelemekkel rendelkező változatát Keystone nélkül találjuk meg – ez utóbbit inkább a drágább, RTX-szel szerelt verzióknak tartják fent.

Hangszórók, üzemidő

Az ASUS átlagos, „háttérzene” jellegű felhasználásra elegendő hangsugárzókkal szerelte fel a Scar III-at, melyek nagyjából 120 Hz-ig képesek érzékelhető minőségű mélyhangokat kibocsájtani. A hangerővel egyébként nincs igazán gond, a dinamikatartomány azonban korlátozott, minőségi zenehallgatásra nem ajánlható, de YouTube-ra, telefonálásra tökéletes így is.

Nemcsak a hangsugárzókat lehet röviden elintézni, hanem az üzemidőt is – egy gamer notebook, 45 wattos processzorral, dedikált GPU-val nem arra készül, hogy egész nap akkumulátorról menjen. Az üzemidő minimális felhasználással azért megközelíti a nyolc órát, ami jól mutatja, hogy az Intel Core i7-9750H elég ügyes, ha energiatakarékosságról van szó (és persze ilyenkor a GTX 1660 Ti helyett az integrált UHD Graphics 630 teszi a dolgát).

Akkumulátorról persze játszani biztos nem fogunk tudni, és nem csak azért, mert nagyobb terhelésen alig több mint egy órát bír a hivatalosan 66 (de tesztgépünkben csak 61) Wh-s akkumulátor, hanem azért sem, mert hálózati táp nélkül a CPU és a GPU is csak limitált szintre hajlandó felpörögni. Mindezzel egyébként a Scar III nem lóg ki a gamer notebookok kategóriájából, nem is kritizálnánk érte.

Értékelés

Nem a ROG az első márka, mely eszünkbe jut, ha jó ár/érték arányú notebookot keresünk, de a tesztelt Scar III esetében mégis azt kell mondanunk, hogy ez egy tudásához mérten teljesen elfogadható árú gép lett! Bár a Core i7-9750H+1660 Ti páros nem csúcskonfiguráció, ereje elég ahhoz, hogy a 1080p-s, 144 Hz-es panel képességeit maximálisan kihasználhassuk, mindehhez pedig megfelelő társ a 16 GB RAM és az 512 GB SSD.


[+]

A gép ebben az összeállításban tehát egy jól kiegyensúlyozott kerek egész, mely ugyan a melegedés és a zajos hűtés, illetve még inkább a G-Sync hiánya miatt behúzhat magának egy fekete pontot, viszont összességében igényes kivitelű, az olyan extrák, mint az RGB és a NumPad pedig már tényleg csak a színes cukorkák a torta tetején.


ASUS ROG Strix Scar III notebook

Wombath

Az ASUS ROG Strix Scar III notebookot az ASUS hazai képviselete bocsátotta rendelkezésünkre.

Hirdetés

  • Kapcsolódó cégek:
  • ASUS

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés