AMD-vel az Antillákon
Sokaknak talán már nem újdonság, hogy az AMD a 3000-es sorozat megjelenése óta egy úgynevezett "Sweet Spot" stratégiát alkalmaz. Ennek a lényege röviden, hogy a felsőkategóriába egyetlen hatalmas GPU helyett a konkurenciához mérten kisebb, viszonylag könnyebben és gazdaságosabban kivitelezhető szilíciumot terveznek, illetve gyártatnak le. A felsőház alsóbb soraiban egy, az abszolút csúcson pedig két ilyen lapka foglal helyet az éppen aktuális megoldásokon. Eddig elmondható, hogy a felvázolt stratégia jól működik. Elég, ha a még 2009 novemberében megjelent előd 5970-re gondolunk. Ez utóbbi a legtöbb játékban még mindig tisztességesen helytáll, sőt (ezidáig) néhány esetben még mindig az abszolút első helyen volt sebesség tekintetében.
ASUS AMD Radeon HD 6990 - Antilles [+]
A HD 5970 történetéhez hasonlóan újfent módosult az elnevezési séma. Ez nyilván annak köszönhető, hogy az AMD a 6000-es sorozattal alaposan megkavarta a modellszámozások állóvizét. Emögött is jó eséllyel a CPU és a GPU hosszútávú összeolvadása húzódik meg. A 6800-as kártyákkal bővült a középkategória, pontosabban ezek a kártyák kerültek a középkategória tetejére, ennek következtében a felsőkategória alja és közepe a számozásokban feljebb csúszott. Így született meg az 5850 és 5870 utódja a 6950 és 6970 személyében. Így talán már könnyen kikövetkeztethető, hogy ilyen léptékkel egyetlen szám maradt szabadon, a 6990, mely ezután az 5970 közvetlen utódjának tekinthető.
ASUS ARES - ASUS HD 6990 - ASUS GTX 580 DirectCU II - GTX 570 [+]
A 32 centiméter hosszú HD 6990 fedélzetén kettő, a Northern Islands családból származó Cayman XT kódnevű GPU kapott helyet, melyek továbbra is a TSMC 40 nm-es gyártósorairól származnak. Ezt a grafikus processzort már jól ismerhetjük a HD 6900-as kártyákról és azok részletesebb tesztjéből. Az "XT" jelzésből következik, hogy teljes értékű lapkákról van szó, azaz 1536 VLIW4 architektúrára épülő shader egység áll rendelkezésre. Egyetlen, de fontos eltérés a magórajel, ami mindkét GPU esetében 830 MHz-et jelent, ami alapbeállításokon pontosan 50 MHz-cel alacsonyabb, mint az egy GPU-s HD 6970-é. Grafikus processzoronként 2 GB GDDR5 szabványú memóriát találunk a kártyán, melyek 1250 MHz-en (effektív 5000 MHz-en) üzemelnek, és 256 bites felületen kapcsolódnak a GPU-k memóriavezérlőihez. A H5GQ2H24MFR-T2C (5 GHz/1,5 V) modellszámozású memóriákat most is a Hynix szállítja.
Két Hynix lapka és négy mini DisplayPort [+]
Már most meg kell említeni az egyik, és talán legfontosabb megörökölt tulajdonságot az első Cayman alapú kártyákhoz képest, ami nem más mint a már korábban részletezett PowerTune. Dióhéjban: a PowerTune egy előre beállított fogyasztási limitet figyelembe véve az éppen aktuális terhelés függvényében dinamikusan szabályozza a grafikus processzor(ok) órajelét. A mellékelt Catalyst Control Center Overdrive menüjében egy bizonyos kereten belül a limitet a felhasználó módosíthatja. Az egészre elsősorban a rendelkezésre álló energia hatékonyabb kihasználása miatt van szükség. Amíg a HD 6900-as sorozat első két tagjánál még csak a technológia főpróbáját láthattuk, addig a HD 6990-nél már gyakorlatilag nélkülözhetetlen a funkció.
Az eddigi dupla GPU-s referencia Radeonoknál jól megszokott 6+8 tűs csatlakozókat egy 8+8 tűs konfiguráció váltotta. Azért nem kell nagyon megrémülni, a korábban megvizsgált Asus ARES 8+8+6 tűs csatlakozótriójától még így is távol vagyunk. Minderre azért volt szükség, mert kereskedelmi forgalomba szánt dobozos (azaz nem OEM) HD 6990 25%-kal meghaladja a PCI Express szabványban foglalt 300 wattot, ergo alapbeállítások mellett a TDP immáron 375 watt. A két 8 tűs tápcsatlakozón keresztül a hivatalos specifikációk alapján összesen 300 wattot képes felvenni a kártya. Mindehhez hozzájöhet még további 150 watt a PCI Expressen keresztül, amivel együtt összesen akár 450 wattból is gazdálkodhatunk. Természetesen ehhez elengedhetetlen egy jó minőségű, legalább 800 wattos tápegység is.
PCI Express bridge és a PWM [+]
A magasabb fogyasztáshoz strapabíróbb nyákra, valamint még erősebb, tápellátásért felelős komponensekre volt szükség. Ez utóbbihoz ebben a kategóriában továbbra is a Volterra teljesen digitális megoldásait alkalmazza az AMD. Ennek köszönhetően nagyon pontos feszültségszabályzásra nyílik lehetőség igen magas hatékonyság mellett, ami mind a fogyasztás, mind pedig az ezzel járó hőmennyiség redukálását elősegíti.
Mi van a hűtő alatt?
Van még egy meglehetősen kellemetlen mellékhatása a megnőtt fogyasztásnak, ez pedig az extra hőmennyiség, amit valahogyan el kell vezetni. Ehhez egy némileg újragondolt hűtési megoldást és elrendezést alkottak a tervezők. Az eltérés szemmel jól látható az 5970-hez képest. A GPU-k jóval távolabb kerültek egymástól, így a PWM szekció középen kapott helyet, az ATI-ra átkeresztelt, de valójában PLX-gyártotta PCI Express vezérlője pedig az első GPU-hoz került közelebb, nem messze a 2.1-es szabványú csatlakozótól. Ez a chip felelős a két GPU közötti adatforgalomért, valamint az alaplapi északi hídban vagy processzorban található vezérlővel való kommunikációért is.
A GPU-k egy-egy méretesebb, hőkamrás bordát kaptak a nyakukba, melyek között egy, az AMD adatai szerint a korábban alkalmazotthoz képest 8 százalékkal jobb hővezető képességgel bíró anyag lapul. A Foxconn-tól származó ventilátor középre került, ennek köszönhetően már mindkét GPU-ra nagyjából azonos mennyiségű és hőmérsékletű levegő juthat. Egyébként ugyanez a modell található a referencia 6950/6970 pároson is. A középre helyezett légkavaró hátránya, hogy a kártya végében található GPU bordájáról leváló meleg levegő egy nagy része egyenesen a gépházba távozik.
A tavaly decemberben debütált két kártyához köthető további hasonlóság a dupla BIOS, illetve az ehhez kapcsolódó kapcsoló. Az első Caymanoknál eredetileg ennek még csak biztonsági szerepet szántak, azaz ha bármi probléma lenne BIOS-frissítéskor, akkor egy átkapcsolással újra működik a kártya. Konkrétabban az 1-es állásban aktív chip egy EEPROM (azaz újra lehet programozni), míg a 2-es állásban egy csak olvasható ROM az éppen funkcionális, amit nem tudunk más tartalommal átprogramozni. Ezzel akár a gyári BIOS mellett párhuzamosan egy tetszőleges is lehet a kártyánkon, amit egy újraindítással, illetve átkapcsolással tudunk aktiválni. Nem kellett sok idő, hogy a megoldásnak egy alternatív célját is megtalálják. Ennek segítségével ugyanis a korábban már kivesézett módon jó néhány eredetileg HD 6950 született újjá HD 6970 formájában. Azt természetesen nem tudhatjuk biztosra, hogy valójában kinek a fejéből pattant ki ez az egész (lehet, hogy nem volt véletlen), de úgy fest, hogy az AMD-nek megtetszett a kapcsolgatás ötlete.
A kapcsoló tehát maradt, a funkció ellenben némileg változott. A HD 6990 esetében a 2-es kapcsolóállásban a fentihez hasonlóan a modellhez kapcsolódó abszolút gyári GPU-specifikációk az érvényesek. Ez pontosan 830 MHz-es GPU órajeleket jelent 1,12 voltos magfeszültségek mellett. Az 1-es állásban viszont már egy gyári tuning BIOS kapott helyet, ami konkrétan 880 MHz-es GPU órajeleket jelent 1,175 voltos feszültségekkel. Ezzel a beállítással a HD 6990 pontosan a HD 6970 magórajelét kapja meg. Mielőtt nagyon elárasztana minket a boldogság, ne feledjük, hogy minden jóban van valami rossz. A tuning BIOS mellett a TDP további 75 wattot emelkedhet, egészen a már igencsak horribilisnek hangzó 450 wattig. Természetesen senki sem kötelez minket, hogy kihasználjuk ezt a lehetőséget, a döntés teljesen rajtunk és a konfiguráció többi komponensének tűréshatárán múlik. Akik odavannak a tuningért és nem érdekli őket a fogyasztás, sem az azzal járó mellékhatások, azoknak minden bizonnyal tetszeni fog az extra lehetőség.
A megjelenítők csatlakoztatására hivatott kimenetek terén is történtek változások. Ezentúl négy 1.2-es verziójú mini DisplayPortból, és egy dual-link DVI-ból válogathatunk kedvünkre. Az AMD ígérete szerint minden HD 6990 dobozában található legalább három adapter. Ebből kettő mini DisplayPort -> single-link DVI (egy aktív és egy passzív), az utolsó pedig egy mini DisplayPort -> HDMI. Az összesen öt kimenet segítségével lehetőségünk nyílik egy akár ötmonitoros, Eyefinity-alapú megjelenítésre is. A 3D-s képanyagok és a tömörítetlen DTS-HD és Dolby TrueHD hangsávok továbbításáról természetesen most sem kell lemondanunk.
VGA megnevezése | Radeon HD 6990 |
Radeon HD 6970 |
Radeon HD 6950 |
GeForce GTX 580 |
GeForce GTX 570 |
---|---|---|---|---|---|
Kódnév | Antilles | Cayman | GF110 | ||
Gyártástechnológia | 40 nm (TSMC) | ||||
Tranzisztorok száma | 2 x 2,64 milliárd | 2,64 milliárd | ~3 milliárd | ||
GPU lapka mérete | 2 x 389 mm2 | 389 mm2 | 520 mm2 | ||
GPU/shader órajele terhelve | 830 MHz | 880 MHz | 800 MHz | 772 MHz 1544 MHz |
732 MHz 1464 MHz |
GPU/shader órajele üresjáratban | 250 MHz | 51 MHz 101 MHz |
|||
Shader processzorok típusa | Szuperskalár | Stream | |||
Számolóegységek száma | 2 x 1536 | 1536 | 1408 | 512 | 480 |
Geometriai teljesítmény | órajelenként 4 háromszög | órajelenként 2 háromszög | órajelenként 4 háromszög | ||
Rasztermotor teljesítménye | órajelenként 64 pixel | órajelenként 32 pixel | órajelenként 32 pixel | ||
Textúrázók száma | 2 x 96 textúracímző és -szűrő | 96 textúracímző és -szűrő | 88 textúracímző és -szűrő | 64 textúracímző és -szűrő | 60 textúracímző és -szűrő |
ROP egységek száma | 2 x 8 blokk (2 x 32) | 8 blokk (32) | 12 blokk (48) | 10 blokk (40) | |
Memória mérete | 2 x 2048 MB | 2048 MB | 1536 MB | 1280 MB | |
Memóriavezérlő | 2 x 256 bites hubvezérelt | 256 bites hubvezérelt | 384 bites crossbar | 320 bites crossbar | |
Memória órajele terhelve | 1250 MHz (GDDR5) | 1375 MHz (GDDR5) | 1250 MHz (GDDR5) | 1002 MHz (GDDR5) | 950 MHz (GDDR5) |
Üresjáratban | 150 MHz | 67 MHz | |||
Max. memória-sávszélesség | 2 x 160 000 MB/s | 176 000 MB/s | 160 000 MB/s | 192 384 MB/s | 152 000 MB/s |
HD képi anyagok lejátszásának hardveres támogatása | AVIVO HD (UVD 3) | Purevideo HD (VP4) | |||
Hivatalos TDP | 375 watt | < 300 watt | < 225 watt | 244 watt | 225 watt |
Tesztkonfig, fogyasztás, melegedés, zaj
Videokártya / meghajtóprogram | ASUS Radeon HD 6990 4096 MB (830/1250 MHz) / Catalyst 11.4 preview (Mjölnir I) + 11.2 CAP3 Asus ROG ARES 4096 MB (850/1200 MHz) / Catalyst 11.4 preview (Mjölnir I) + 11.2 CAP3 Sapphire HD 6950 2048 MB (800/1250 MHz) / Catalyst 11.4 preview (Mjölnir I) + 11.2 CAP3 Sapphire HD 6970 2048 MB (880/1375 MHz) / Catalyst 11.4 preview (Mjölnir I) + 11.2 CAP3 Point of View GeForce GTX 580 1536 MB (772/1544/1002 MHz) / Forceware 267.31 ASUS GeForce GTX 580 Direct CU II 1536 MB (782/1564/1002 MHz) / Forceware 267.31 (SLI) NVIDIA GeForce GTX 570 1280 MB (732/1464/950 MHz) / Forceware 267.24 |
---|---|
Processzor | Core i7-920 (2,93 GHz) túlhajtva 3,6 GHz-en QPI órajel: 3,24 GHz; NB órajel: 3,6 GHz EIST + C1E + C-state bekapcsolva / Turbo Boost kikapcsolva |
Alaplap | Asus P6T Deluxe - Intel X58 chipset |
Memória | 2 x 2 GB Corsair Dominator DDR3-2000; 1800 MHz-en 8-8-8-22-88-2T időzítésekkel |
Háttértár | Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache) |
Táp | Corsair TX850 - 850 watt |
Monitor | Samsung Syncmaster 305T Plus (30") |
Operációs rendszer | Windows 7 Ultimate 64 bit (+ az összes frissítés 2011.03.15-ig) |
Játékok
- Crysis Warhead (DirectX 10)
- James Camerons Avatar: The Game (DirectX 10.1)
- Just Cause 2 (DirectX 10.1)
- F1 2010 (DirectX 11)
- Battlefield: Bad Company 2 (DirectX 11)
- BattleForge: Lost Soul (DirectX 11)
- Metro 2033 (DirectX 11)
- Stalker: Call of Pripyat (DirectX 11)
- Aliens vs. Predator (DirectX 11)
Kissé rendhagyó módon az összes kártyát a teszt időpontjában éppen rendelkezésre álló legfrissebb meghajtóval teszteltük. Ez a Radeonoknál a Catalyst 11.4-es, még viszonylag korai fázisban lévő (gyakorlatilag béta), Mjölnir I kódnevű bemutatómeghajtót jelentette. A GeForce-oknál az NVIDIA honlapjáról elérhető legújabb, béta állapotú meghajtókat töltöttük le. Az ASUS GeForce GTX 580 Direct CU II kártyát csak az SLI tesztnél használtuk. A mára idehaza gyakorlatilag már beszerezhetetlen HD 5970-et jobb híján az ASUS ARES helyettesíti.
A játékokat a tesztben szereplő kártyákban lapuló számítási teljesítmény miatt 1920x1200-as és 2560x1600-as felbontásban, a maximálishoz közeli képminőségi beállítások mellett teszteltük. A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre állítottuk. Az anizotropikus szűrést, ha a játék lehetőséget adott rá, akkor a játékból kapcsoltuk 16x-osra, ha nem, akkor a videokártya driveréből. Az élsimítást alkalmazásvezéreltre állítottuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.
A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében a Crysis Warheadnél immáron a benchmark toolt használtuk, ahogyan az Aliens vs. Predator, Metro 2033, BattleForge, Stalker: Call of Pripyat, Just Cause 2, és F1 2010 esetében is. Az Avatar és a Battlefield: Bad Company 2 duójánál egy előre rögzített útvonal bejárása közben a FRAPS-szel lemértük az fps-eket. Az Aliens vs. Predator és Just Cause 2 esetében FRAPS-szel is mértünk, hogy legyen minimum fps-es eredményünk is. Korábban észrevettük, hogy a Metro 2033 és a BattleForge is sokszor hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk a lehető legpontosabb eredmények érdekében.
A fogyasztást egy konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Check 3000 mérőkészülékkel mértük le. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A tesztek alatt tapasztaltak miatt itt a Metro 2033 benchmark került lefuttatásra 1920x1200-ban.
Bár a csúcskártyákat vásárló közönség javát ritkán rémíti meg a túl magas fogyasztás, azért ennek ellenére nem árt egy pillantást vetni az eredményekre. Elmondhatjuk, hogy a specifikációk ismeretében nem ért minket túlságosan nagy meglepetés. Fogyasztás tekintetében a HD 6990 elég közel van a korábban már megvizsgált házon belüli, egykártyás csúcsot felállító ASUS ARES-hez. A HD 6970 CrossFire-höz képest alacsonyabb a fogyasztás, de ne feledjük, hogy a HD 6990-en 50-50 MHz-cel alacsonyabb órajelen üzemelnek a GPU-k, és a memóriák is "csak" 1250 MHz-en járnak 1375 MHz helyett. A képzeletbeli dobogó legmagasabb csúcsát a GTX 580 SLI foglalja el.
Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadoznak az értékek, ezért próbáltunk egy olyan maximum számot kiválasztani, amit vagy amihez nagyon közeli érték többször is feltűnt a készülék kijelzőjén. A GTX 580 SLI esetében például előfordult, hogy pár pillanatra 700 watt fölötti érték is megjelent.
A HD 6990 esetében is vetettünk egy gyors pillantást a PowerTune-ra. Mint már korábban említésre került, ez a megoldás arra alapoz, hogy a GPU a futtatott programok kis része alatt van csak maximálisan kihasználva, vagyis az órajel valós idejű szabályzása a teljesítményre elhanyagolható hatást fejt ki, miközben a grafikus kártya fogyasztása érezhetően csökken. A PowerTune tehát nem tesz egyebet, mint megpróbálja a magórajelet éppen olyan értékre beállítani, ami aktuálisan nem jelent negatív hatást a teljesítményre, miközben a GPU energiaigénye csökken.
Ezzel párhuzamosan megnéztük a kártyán található OC kapcsoló hatását is. Ehhez az F1 2010-et választottuk ki, mivel ez egy meglehetősen jól optimalizált játék, amely már teljesen optimálisan működik a Cayman-alapú kártyákon is.
F1 2010 | Fogyasztás | Teljesítmény (átlag / min.) |
---|---|---|
-20% | 458 watt | 95 / 84 fps |
Alapbeállítás | 485 watt | 98 / 84 fps |
+20% | 485 watt | 99 / 84 fps |
F1 2010 | Fogyasztás | Teljesítmény (átlag / min.) |
---|---|---|
-20% | 510 watt | 102 / 85 fps |
Alapbeállítás | 528 watt | 103 / 85 fps |
+20% | 536 watt | 102 / 86 fps |
Az eredmények önmagukért beszélnek, bár az meglehetősen furcsa, hogy OC módban csak a fogyasztás nőtt, a másodpercenként kirajzolt képkockák száma már nem változott. Ennek az okát részünkről egyelőre homály fedi, talán a PowerTune szólt közbe valamilyen módon.
Szokás szerint megvizsgáltuk a GPU-k hőmérsékletét és az ahhoz tartozó ventilátor-fordulatszámot is. Egy nagyjából 24-25 °C-os szobában asztalon tesztelve a HD 6990-en található GPU-k üresjáratban kb. 45 °C-ig melegedtek. Alaposan terhelve ez az érték 80-85 °C-ig kúszott fel. Ezek mellett a kártya a gyári hűtéssel nem nevezhető halknak. Üresjáratban 1300 rpm körül forog a ventilátor, viszont terhelve a GPU-Z mérése szerint olykor az eléggé irreálisan hangzó 5000 rpm magasságába is bőven felmegy (egy végképp irreális 11 436 rpm-es értéket is feljegyzett a GPU-Z), ami inkább valamiféle mérési hiba lesz, mintsem valós eredmény. A teszt közben fülelve nem lehetett észrevenni ilyen durva kiugrásokat, sokkal reálisabb lehet a 2800 rpm körüli maximum. A referencia HD 6990-ről tehát elmondható, hogy a hűtése bizony elég hangos.
Tuningban egyelőre csak a Catalyst Control Center beépített moduljára tudtunk támaszkodni. Ennek segítségével stabilan 900 MHz-es GPU, és 1450 MHz-es RAM órajeleket értünk el. Érdekességképpen megnéztük, hogy az OC állásban rendelkezésünkre álló plusz feszültség segít-e valamit a további GPU órajelek kicsikarásában, de kissé meglepődve tapasztaltuk, hogy jóformán semmivel sem jutottunk vele előrébb. Természetesen most is tartsuk észben, hogy a tuningnál minden egyes kártyával más és más eredmények érhetőek el.
Crysis Warhead, Avatar, Just Cause 2
A Crysis Warhead továbbra is egy kisebb kihívást jelent a felsőkategória némely tagjának. Az akadályokat a GTX 580 SLI veszi a legjobban, bár a HD 6970 CF majdnem egy szinten van vele. Az utóbbi mögött durván 10%-kal lemaradva érkezik a HD 6990, amely még mindig egy jól játszható szintet produkál a legmagasabb felbontás mellett is, akárcsak az ASUS ARES. Ugyanez nem mondható el ez egyetlen GPU-val szerelt megoldásokról: ezeknek már kivétel nélkül beletörik a bicskája a 2560x1600-ba, ha a minimum képkockák számát is nézzük. A 900/1450-re felhúzott 6990 itt jóformán semmit sem gyorsult az alaphoz képest. Az Avatar már jóval kevésbé erőforrás-igényes. Itt a Radeonok viszik a pálmát a HD 6970 CF vezetésével. Érdemes megjegyezni, hogy ez még egy HD 6950-nel is tökéletesen fut a legmagasabb felbontáson. A Just Cause 2 alatt a HD 6990 az élre tör, és furcsa módon az alacsonyabb órajelek ellenére is túlszárnyalja a HD 6970 CF-et és a GTX 580 SLI-t is.
F1 2010, BFBC2, BattleForge
Mint ahogy már két oldallal ezelőtt említésre került, az F1 2010 fekszik az új generációs Radeon szériáknak. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy gyakorlatilag minden kategóriában felül tud kerekedni a Radeon a konkurencián. A HD 6990 csak 2560-ban lassabb a 6970 CF-nél, igaz, a különbség itt sem nevezhető számottevőnek. Itt is megállja a helyét az, amit az Avatar esetében leírtunk, azaz még egy HD 6950-nel vagy egy GTX 570-nel is játszható ilyen magas felbontás mellett a játék. A 6990 általunk végrehajtott tuning akciója itt sem hozott igazán nagy eredményt. A némileg erőforrás-igényesebb Battlefield alatt továbbra is a GeForce szériájának áll a zászló. A GTX 580 SLI mindenen felül tudott kerekedni, de lejjebb haladva is hasonló a tendencia. A BattleForge még mindig egy "problémás" pont az új Radeon szériának, úgy fest, hogy még a legfrissebb Catalyst verzióban sem került optimalizálásra ez a játék. Ennek köszönhetően a GeForce-ok itt is nagy előnnyel törnek az élre. Érdekesség, hogy a GTX 570 1280 MB memóriája már kevésnek bizonyult a 2560x1600-hoz, mert jó párszor megakadt a benchmark, még többszöri újrafuttatás után is.
Metro 2033, STALKER, AvP
A finoman fogalmazva sem túl jól optimalizált Metro 2033 nagykanállal (vagy inkább merőkanállal?) eszi a videokártyákat, az eredményekhez talán nem is kell sokat hozzáfűzni. Egy HD 6990 CF talán már egy jól játszható szintet produkálna még a legmagasabb felbontás mellett is. A túlhajtás itt meglehetősen furcsa hatással volt a eredményekre. A két GPU-s Radeon megoldásoknak tetszik a Stalker (ki)sugárzása, ami meg is látszik az eredményeken. A HD 6950 - GTX 570 és a HD 6970 - GTX 580 párosok tagjai is viszonylag közel vannak egymáshoz. AvP alatt némileg hasonló a felállás, bár itt a GTX 580 SLI, ha nem is sokkal, de megelőzi a HD 6990-et. A négy, egyetlen GPU-val szerelt felsőkategóriás kártya kart karba öltve követi az élmezőnyt.
Összegzés
A 28 nm-es gyártástechnológia csúszásával az AMD és az NVIDIA kettőse egy kissé faramuci, de számunkra egyben érdekes helyzetben is találta magát. A csíkszélesség csökkentése nélkül, a már lassacskán két éves 40 nm-es megoldást alkalmazva kell kihozni a lehető legnagyobb teljesítményt bizonyos határokon belül. Az AMD mérnökei cselesen a határok feszegetésével az eddig tartott 300 wattos vonalat is kitolták, ami természetesen meg is látszik a fogyasztáson. Az eredmények fényében azonban elmondható, hogy a mérnökök nem dolgoztak hiába, mert a HD 6990 nagyon jó teljesítmény/fogyasztás mutatóval rendelkezik.
Az általunk tesztelt játékokban kivétel nélkül a HD 6990 lett a leggyorsabb egykártyás megoldás. Azaz jelenleg, ha a leggyorsabb videokártyát szeretnénk a gépünkben tudni, akkor nyilvánvaló lehet a választás. A HD 5970-nek nem volt közvetlen ellenfele, de most ez is másképp lesz. Hamarosan itt a GTX 590, amelyet nem titkoltan a HD 6990 ellenfelének szánnak. Ennek eredményeit mindképpen érdemes még megvárni az esetleges vásárlás előtt.
A csúcsteljesítménynek most is megvan a nem éppen alacsony ára. Jelenleg idehaza durván 190 000 forintot kell az adott üzlet pultjára letennünk azért, hogy hazavihessük az új csúcskártyát. Az abszolút győztes GTX 580 SLI két kártyája nagyjából 260 000 forintból jönne ki, a második helyezett dupla kártyás HD 6970 CF pedig "csak" pár ezerrel drágább, mint a HD 6990. Igaz, ezért összességében 6%-kal nagyobb teljesítményt kapunk, de a fogyasztás és a zaj még a HD 6990 esetében tapasztaltnál is nagyobb. A másik, már-már örökös kérdés, amit érdemes önmagunknak feltenni vásárlás előtt, hogy egyáltalán szükség van-e ekkora erőre a gépházunkban? A Metro 2033-at leszámítva a játék többsége jól játszható egy GTX 580-on vagy egy HD 6970-en is. Az anizotropikus szűrést és az élsimítást alacsonyabb szintre csökkentve pedig még ezeknél kevesebb is elég lehet. A HD 6990 tehát annak ajánlott elsősorban, aki 1920x1200-nál magasabb felbontású kijelzővel rendelkezik, vagy netán többmonitoros Eyefinity kiépítésében gondolkozik. Természetesen túlzás lenne azt állítani, hogy Full HD felbontáshoz abszolút felesleges választás, mert egy ilyen kártyával jó eséllyel ellehetünk akár két évig is anélkül, hogy fejfájást okoznának az újabbnál újabb játékok. Mindent összevetve a HD 6990 hozta azt, amit kellett, bár a korábban említett okok miatt kevésbé lett kompromisszummentes, mint az előd HD 5970. Ám jó eséllyel a célközönség majd elnézi ezt...
Radeon HD 6990 | |
Pro | + jelen pillanatban a leggyorsabb VGA + nagyon jó teljesítmény/fogyasztás arány + gyors és egyszerű túlhajtás egyetlen kapcsolóval + lehetőség akár öt megjelenítő csatlakoztatására (Eyefinity) + tömörítetlen HD audio átvitele HDMI-n keresztül + DirectX 11, AMD AVIVO HD (UVD 3) |
Kontra | - jelenleg nagyon drága - viszonylag magas fogyasztás - melegszik és ezért terhelve már hangos - a GPU a gyári tuning felett gyorsan kifullad |
Radeon HD 6990
Oliverda, fLeSs
Az Asus HD 6990-et, as Asus GTX 580 Direct CU II és az Asus Ares videokártyát az Asus hazai képviselete bocsátotta rendelkezésünkre, a tesztben használt további videokártyákat a Ramiris Europe Kft.-től kaptuk.