Hirdetés

Olympus E-PL5 – nem is olyan lájtos

Röviden szemügyre vettük az Olympus új PEN sorozatának első tagját, az E-PL5-öt, vagyis PEN Lightot.

Külső, ergonómia

Az Olympus óriási sikereket ért el OM-D gépcsaládjának első tagjával, az E-M5-tel, amit a nagyszerű szenzor mellett a bitang jó – sőt konkrétan megdöbbentő – teljesítményű képstabilizátornak is köszönhet. Elsősorban azonban a képminőség volt az a tényező, ami úgy adta és adja el az E-M5-öt, mint a meleg zsemlét. Ezek után persze már nem sokan akartak a „régi” PEN családból válogatni, hiszen az még mindig a valóban régi, 12 MP-es képérzékelő köré épül – eljött hát az ideje, hogy ezeket a gépeket is frissítse a gyártó. Az új m4/3-os fényképezőgépek közül első körben az E-PM2 és az E-PL5 jelentkezett. A gyártó nem nyilatkozott egyértelműen a PEN csúcsmodellel, azaz az E-P3 utóddal kapcsolatosan, de valószínűsíthető, hogy az is érkezni fog – valamikor.

A szeptember közepén bejelentett PEN Mini és PEN Light közül utóbbi járt szerkesztőségünkben egy röpke bemutató erejéig. Az Olympus E-PLx gépek mindig is a „nagy” PEN (E-Px) „butított” változatai voltak, azonban az E-PL5 esetében nem sok butítással találkoztunk, de erről majd kicsit később részletesebben. Először a masina felépítésére és kezelhetőségére voltunk kíváncsiak, így hát kézbe vettük és alaposan megforgattuk a kis készüléket.

Elsőként az tűnt fel, hogy kis mérete ellenére rendkívül masszív és viszonylag nehéz a gépváz – mondjuk az Olympus gépei eddig sem arról voltak híresek, hogy ne lenne bennük anyag. Az E-PL5 menetkészen 325 grammot nyom, amihez 110,5 x 63,7 x 38,2 milliméteres terjedelem párosul (csak az érdekesség kedvéért: ha a térfogatarányokat nézzük, akkor az E-PL5 olyan tömör, mintha a Panasonic DMC-GH3 2079 grammot nyomna!). Ezt az iszonyatos tömörséget nem negatívumként, hanem épp ellenkezőleg, pozitívumként említjük – még mielőtt valaki félreértené.

Az E-PL5 elejére – az E-P3 mintájára – egy leszerelhető és cserélhető markolat került, ami nagymértékben javítja a fényképezőgép ergonómiáját. AF segédfényt is kapunk, ez a váz elejének jobb felső sarkában látható.

Hátulról nézve a készülék jobb oldalában található az USB és a HDMI aljzat egy aprócska műanyag ajtó mögé rejtve. Se mikrofon, se fejhallgató csatlakozóval nem rendelkezik a masina, de ez ebben a kategóriában nem is várható el.

A hátoldalon már érdekesebb a kép, itt a mérnökök úgy oldották meg a gép méreteihez képest nagy kijelző mellett a nyomógombok elhelyezését, hogy a kevésbé fontosokat legfelülre, az érintésérzékeny panel fölé szerelték. Ennek következtében nem olyan kényelmes a lejátszás, a törlés, a kicsinyítés és a nagyítás kezelése. A fogás kényelmét egy hüvelyktámasz növeli valamelyest, az igazi kényelmi funkciót azonban maga az érintésérzékeny, le- és felhajtható kijelző jelenti. Az Olympus szokásához híven ezt is brutálisan erős és vaskos mechanika szolgálja ki.

Természetesen nem maradhatott le még a „light” verzióról sem az AP2 kiegészítő csatlakozó, amihez nem csak elektronikus keresőt, de külső mikrofont, makrózáshoz LED lámpát vagy más eszközt csatlakoztathatunk. Ha azonban igénybe vesszük az aljzatot, akkor nem helyezhető fel rendszervaku a vázra, ami azért bosszantó, mert az E-PL5 nem rendelkezik beépített kisvakuval.

A géptest alján a fém állványmenet nincs teljesen az optikai középvonal alatt. Az akkumulátort és a memóriakártyát védő kis fedőlap nem rugós: ha a reteszt elhúzzuk, nem pattan ki az ajtó, hanem élettelen végtaghoz hasonlóan lifeg.

A váztest tetőlemeze zsúfolt hatást kelt, ami nem véletlen: balról jobbra haladva láthatjuk a készülék hangszórójának rácsát, a vakusaru mellett kétoldalt a sztereó mikrofon nyílásait, a módválasztó tárcsát, a kioldót és a bekapcsológombot. Így felülnézetből látható csak igazán, mennyire vaskos a kis jószág, mindazonáltal szélessége és magassága igen elenyésző; az E-PL5 igazi zsebgép, amit alábbi fotónk is szemléltet:

Az E-PL5 cserélhető markolatának és hátoldalon található hüvelyktámaszának köszönhetően – még apró mérete ellenére – jól megfogható, de a hosszabb fotózás már kissé fárasztó lehet vele. Mivel ez a PEN széria „lájtos” kiadása, ezért extra, szabadon programozható nyomógombokat ne nagyon keressünk rajta. Az érintésérzékeny kijelző nem hajtható ki, csupán felfelé és lefelé fordítható, cserébe brutálisan masszív, mondhatni elpusztíthatatlan a mechanikája. A fényképezőgép masszív felépítésű, jó érzés kézbe venni.

Adatlap

Olympus E-PL5
Érzékelő típusa, mérete 4/3" Live MOS szenzor
Effektív felbontás 16,1 MP
Optika cserélhető
Bajonettrendszer m4/3 bajonett
Pormentesítő rendszer van, ultrahangos
Képstabilizátor van, szenzormozgatásos (max. 3 FÉ)
Záridő 1/4000 - 60 mp (maximum 30 perc bulb módban)
Kijelző érintésérzékeny 3"-os TFT LCD 460 000 képpontos felbontással
Kereső nincs beépített
Belső memória nincs
Támogatott memóriakártyák SD/SDHC/SDXC
AF típusa kontrasztérzékelő AF-rendszer 35 AF-mezővel
AF-módok egyszeri AF, folyamatos AF, egyszeri AF+MF, követő AF, érintéses célkereszt
ISO érzékenységtartomány 200-25 600 1/3 és 1 FÉ lépésekben
Fénymérés módja TTL nyitott rekeszes fénymérés 324 mérőmezővel, ESP, szpot, középre súlyozott fénymérés, csúcsfény, árnyék
Fehéregyensúly automata, manuális, fehéregyensúly-sorozat (3 kép +/- 2, 4, 6 mired lépésenként), egyérintéses fehéregyensúly, Kelvin fok választásos, volfrám, fénycső 1, napfény, vaku, felhős idő, árnyék, víz alatti, meleg színek megtartása be/ki
Vaku nincs beépített
Vakuüzemmódok automata, manuális, manuális (Full, 1/4, 1/16, 1/64), vörösszemhatás-csökkentés, lassú expozícióra szinkronizált villantás vörösszemhatás-csökkentéssel, lassú expozícióra szinkronizált villantás, lassú expozíció második redőnyre szinkronizált villantással, derítő villantás, vakutiltás
Exponálás egy kép, sorozatfelvétel, időzítés, HDR, többszörös expozíció
Üzemmódok P, A, S, M, filmfelvétel, sémák, művészi szűrők, intelligens automata
Sémák portré, e-portré, tájkép, tájkép+portré, sport, éjszakai felvétel, éjszakai felvétel+portré, gyermekek, világos tónus, sötét tónus, DIS üzemmód, makró, természet makró, gyertyafény, naplemente, dokumentum, panoráma, tűzijáték, vízpart és hó, halszem effekt, nagylátószögű előtétlencse, makró előtétlencse, 3D fotó
Felbontás 4608 x 3456 tömörített / 17 MB / kép;
4608 x 3456 Finom (tömörítés: 1/4) / 7,5 MB / kép;
4608 x 3456 Normál (tömörítés: 1/8) / 3,5 MB / kép;
2560 x 1920 Normál (tömörítés: 1/8) 1,1 MB / kép;
1024 x 768 Normál (tömörítés: 1/8) / 0,3 MB / kép
Nyers (RAW) fájl van, 12 bites ORF formátum
Videofelvétel van, MOV (H.264) és AVI (Motion JPEG) formátum
Videó minősége Full HD 1920x1080 (16:9) 30p, 20 Mbps (MOV);
Full HD 1920x1080 (16:9) 30p, 17 Mbps (MOV);
HD 1280x720 (16:9) 30p, 13 Mbps (MOV);
HD 1280x720 (16:9) 30p, 10 Mbps (MOV);
HD 1280x720 (16:9) / 30 kép/mp. (AVI Motion JPEG);
640x480 / 30 kép/mp. (AVI Motion JPEG);
Felvétel hossza: 29 perc (17 Mbps); 14 perc (SD) / 7 perc (HD) (AVI Motion JPEG)
Extrák művészi szűrők (Pop Art, lágy fókusz, halvány és világos szín, világos tónus, szemcsés film, pinhole, dioráma, kereszthívás, drámai tónus, lágy szépia, Key Line), dönthető és érintésérzékeny kijelző
I/O interfész USB 2.0, HDMI, AP-2 csatlakozó
Áramellátás BLS-5 Li-ion akku
Méret 110,5 x 63,7 x 38,2 mm
Tömeg 325 gramm akkuval és memóriakártyával együtt
Váz anyaga fém
Fogyasztói ár 219 990 Ft (14-42 mm F3.5-5.6 II R kitobjektívvel)
Garancia 2 év (3 év az Olympus Mintaboltban vásárolva)

Működés

Az E-PL5 működése az E-P3 és az E-M5 egyvelegeként jellemezhető. Érintőkijelzőjének köszönhetően a fényképezőgép teljes működése innen is vezérelhető, de akár le is tiltható ez a funkció. Természetesen az autofókusz és az élességállítás + kioldás is működik a kijelző érintésével, csakúgy, mint az E-P3 vagy az E-M5 esetében. Az AF – optikától függően – itt is bitang gyors és pontos volt (összesen 35 AF mező 7 x 5-ös rácsba rendezve). Az általunk használt objektívek közül a Panasonic 20 mm F1.7 palacsintája hozta a leglassabb AF teljesítményt, de ez felépítése és amúgy nagyon jó képminősége miatt megbocsátható neki. A készülék menürendszerével most külön nem foglalkozunk, mert gyakorlatilag egy az egyben azonos az E-M5-ével – fölösleges lenne megismételni az ott leírtakat.

Hirdetés

Még mielőtt továbbmennénk a készülék működésének elemzésében, meg kell szabadulnunk egy nagy lelki tehertől: bármennyire is jó masina az E-PL5, akkuteljesítménye igen gyenge – a körülbelül 300-330 kép, amit egy töltéssel elkattinthatunk, egyszerűen kevés. Persze ez nem csak az E-PL5 hibája, hiszen a PEN fényképezők (meg jó pár más gyártó MILC masinája) nagy általánosságban szenvednek ettől a „hibától” – mennyivel jobb lenne a fotós (és a tesztelő) szájíze, ha egy akkutöltéssel mondjuk 500-550 kép készülhetne! Aki az elektronikus keresőt is gyakran használja, az még kevesebb expóra számíthat (250 körül).

Az Olympus OM-D rendszerének első tagjában, az E-M5-ben a gyártó legújabb, túlzások nélkül is fenomenális, öttengelyes képstabilizátor-rendszere mutatkozott be, ami bő 4 FÉ előnyt képes nyújtani a képérzékelő mozgatásával. Az újdonság bemutatása után titokban mindenki abban reménykedett, hogy majd az új PEN modellekbe is ez a rendszer kerül. Nos lehet, hogy az új csúcs-PEN-ben (E-P5?) ez a kívánság valóra válik majd, de a PEN lighttól ugyanezt elvárni túlzott optimizmus lett volna. Nyilván – ha már a képminőség és az alaptudás az összes Olympus m4/3 masinánál ugyanaz – kell valami, amivel ki lehet csalogatni az emberek zsebéből azt a kis plusz pénzt, amit majd a magasabb besorolású gépekért elkérnek a boltban. No, egy szó mint száz: az E-PL5 a régi, körülbelül 2-2,5 FÉ előnyt adó stabilizátort örökölte, ami azért egyáltalán nem egy rossz dolog.

Az új TruePic VI jelfeldolgozó processzornak köszönhetően igen gyors lett az újdonság: automatikus élességállítás nélkül akár 8 kép/másodperces sebességre is képes (H); kikapcsolt képstabival, de AF-fel 3,6 kép/mp érhető el (L), illetve AF és IS használatával 3 kép/mp gyors lehet sorozatunk. Ha elkészült képeinket át szeretnénk másolni más készülékre, úgy nem csak az USB aljzaton át, hanem a Toshiba-féle FlashAir SD vagy Eye-Fi memóriakártya használatával akár vezeték nélkül is megtehetjük azt. Sajnos tesztünk ideje alatt nem volt elérhető az említett kártyatípus (FlashAir), így az E-PL5 tudását nem tudtuk próbára tenni e téren (a gyártó azonban teljes körű kompatibilitást ígér, tehát gondok, problémák elvileg nem adódhatnak ilyen memóriakártyák használata során).

Természetesen az E-PL5-ből sem maradhattak ki a már megszokott és megszeretett mágikus szűrők, melyekből most összesen egytucatnyival találkozhattunk. A tesztelés során nagyon megszerettük a szépia, a pinhole és a szemcsés film szűrőket, melyek használatával szép, hangulatos és érdekes hatású fényképek készülhettek. Az csak külön plusz, hogy ezeket a filtereket filmfelvétel során is alkalmazhatjuk.

Még mielőtt elfelejtenénk: az egyes nyomógombok, illetve kurzorok (jobbra és lefelé) saját igényeink szerint kioszthatók, így nem feltétlenül kell a gyárilag hozzájuk rendelt szolgáltatás mellett maradni. A hátsó paraméterező tárcsa is rendelkezhet egyedi funkcióval, melyek az egyes működési módokban (P, A, S, M) külön definiálhatóak (a tárcsa +/- iránya is megfordítható).

Az Olympus E-PL5 alapvető képszerkesztési funkciókkal is fel lett vértezve, így akár utólag is javíthatjuk a vörösszemeket, átméretezhetjük vagy vághatjuk a fotókat, de elvégezhető árnyékkompenzáció vagy színtelítettség-korrekció is. A felvételeket átalakíthatjuk fekete-fehérré vagy szépia tónusúvá; portréinkat az e-portré funkcióval szépíthetjük. Ha csak RAW-ban fotóztunk, és szükségünk lenne JPEG állományra, ez is megoldható gépen belül a TruePic VI CPU segítségével.

Az automatikus képsorkészítés hívei is örülhetnek, hiszen nemcsak hagyományos képsort (bracketing – 2, 3, 5 kép +/- 1/3, 2/3 vagy 1 FÉ lépésközzel), hanem ISO sorozatot is lőhetünk (3 kép 1/3, 1/2 vagy 1 FÉ lépésekben). De ez nem minden, hiszen az újabban igen felkapott HDR (nagy dinamikatartományú) fotózás is támogatott: itt a 3 vagy 5 képből álló sorozatnál választhatunk +/- 2 vagy 3 FÉ-s lépések közül, illetve a 7 fotóból álló sorozatnál +/-2 FÉ lehet a lépésköz. A többszörös expozíció (egy „képkockára” többször exponálunk) is megtalálható a fényképezőben, azonban itt kettőre van korlátozva a rétegek száma.

A kreativitást támogatja továbbá a vezeték nélküli vakuvezérlés is. Ha a mellékelt kisvakut felhelyezzük a készülékre, akkor a funkcióval kompatibilis rendszervakukat (pl. FL-36R, FL-300R vagy FL-600R) távvezérelhetjük ennek segítségével (az E-PL5 négy csatornát és négy csoportot támogat összesen).

Képminőség

Amint megláttuk az Olympus E-PL5 műszaki leírását, már tudtuk, hogy ebben a masinában is ugyanaz a 16 MP-es Sony szenzor található, mint a korábban már tesztelt E-M5-ben, így nagy meglepetésekre nem számítottunk: tudtuk, hogy a képminőség „ott lesz a szeren”. Egyelőre az Adobe referencia szoftverei (Photoshop, Lightroom) nem támogatják az E-PL5 nyers fájljait, így be kellett érnünk a készülék tömörített JPEG állományaival vizsgálódásaink során. A fényképezőgép menüjében az összes lehetséges zajszűrést kikapcsoltuk, így vettük használatba több m4/3-os objektívvel (ezek az Olympus 12 mm F2, a 45 mm F1.8, a Panasonic 20 mm F1.7, a Panasonic 14-42 mm F3.5-5.6 Mega O.I.S. kitobjektív, a Panasonic 12-35 mm F2.8, a Panasonic 35-100 mm F2.8, valamint a Pana-Leica 45 mm F2.8 makró optika). Első körben a laborban tettük próbára a gépet, itt is a zajszint vizsgálatával indítottunk.

Az E-PL5 érzékenységét ISO 200 és ISO 25 600 közötti tartományban lehet állítani. Tesztképeinkről az rí le, hogy akár ISO 6400-on is használható marad a masina képminősége. A színzaj gyakorlatilag nem létezik még ennél magasabb értékeken sem, a luminancia (világossági) zaj pedig maximális értéken lesz csak igazán zavaró. Ennek hála ISO 6400-as értéken is megmarad a finom részletek zöme, aki azonban biztosra akar menni, az ISO 3200-ig teljes lelki nyugalommal használhatja a gépet.

A masina igazi tudására azonban nem a stúdióban, hanem a való világban derülhet fény, ezért még – szerencsénkre – a szép késő őszi időben sikerült készíteni pár fényképet. Ezek alapján elmondható, hogy az Olympus E-PL5 nem csak fantasztikus képminőséggel, hanem meglepően nagy dinamikatartománnyal is bír, színvilága – automatikus fehéregyensúly használatával is – élethű, a bőrtónusok szépek. Az E-PL5 is hozza az Olympustól megszokott mély, telt kékeket, ami akkor a leglenyűgözőbb, ha olyan témát kapunk lencsevégre, ahol látszik a kék ég. De elég a sok beszédből, íme képmintáink:

Filmfelvétel és értékelés

Az Olympus E-PL5 videofelvétel téren szinte teljesen ugyanazt nyújtja, mint az E-M5. Alapvetően két formátumban lehet mozgóképeket felvenni: MPEG-4 MOV (H.264) és AVI (Motion JPEG) érhető el. MPEG-4-ben 1920x1080 lehet a legnagyobb felbontás 30 fps frissítés mellett, ezzel szemben az AVI-ban felvett anyagok maximuma a HD (1280x720 @ 30 fps) lehet. A képminőséget ennél a készüléknél is „Fine”, illetve „Normal” címszavak alatt találjuk a menüben, külön kép/mp-re vonatkozó adattal nem találkozni. A gyorsmenüben az ISO értéket, az élességállítás módját, a képstabilizátort, a fehéregyensúlyt, a képi stílusokat/szűrőket, a némítást, az arcérzékelést és természetesen a már említett felbontást lehet beállítani. Természetesen az összes módban (módválasztó tárcsa) vehetünk fel videót, de rögzítés közben a teljesen manuális mód használata mellett sem módosítható a záridő vagy a rekeszérték, ezeket a piros pöttyös gomb megnyomása előtt kell beállítani.

Nem mindegyik művészi szűrő használható mozgóképekhez, s a felvételek hossza itt is 22 (fine), illetve 29 perc (normal) lehet. A szélzaj csökkentése három lépésben (gyenge, normál, erős) lehetséges vagy kikapcsolható; hasonló módon a felvétel hangereje is lehet gyenge, normál, illetve erős (hangos). Hangrögzítéshez vagy a belső mikrofont, vagy az AP-2 portra csatlakoztatható Olympus mikrofont lehet használni. Állókép is rögzíthető mozgókép felvétele közben, ilyenkor a folyam két fájlra szakad. A korábban már bemutatott Multi-felvétel visszhang és az Egyszeri felvétel visszhang mellett az Art fade (mágikus szűrők közötti váltás átmenettel) is megtalálható tudástárában. Tesztvideó.

Értékelés

Az Olympus E-PL5 nagyszerű kis fényképezőgép lett. Kis mérete ellenére egyáltalán nem kényelmetlen a fogása, és a kezelőszervek közül is csak a kevésbé fontosak elérhetősége rosszabb a kelleténél. Nem csak maga a váz, de a dönthető kijelző mechanikája is brutálisan erős, masszív – nem kell félteni a mindennapos használat során. Az új szenzor és az új jelfeldolgozó processzor (no, meg persze a képalkotó algoritmus) nagyon jól teljesít, a képminőség – lásd E-M5 – nagyon jó. Az autofókusz gyors és pontos, még gyenge fényben is megbízhatóan teljesít. Mindemellett azért akadnak negatívumok is, például a hiányzó beépített vaku vagy a korlátozott filmfelvételi tudás. Ha azonban az OM-D E-M5 képminőségére vágyunk jóval kevesebb pénzért, akkor az E-PL5 nagyon jó alternatíva lehet. Egy ajánlott díjat mindenképp megérdemel a kis jövevény.

Termék megnevezése Olympus E-PL5
Jellemzés OM-D E-M5 képminőség lefaragott áron.
Pró + Nagyon jó állóképminőség (JPEG),
+ dönthető, érintésérzékeny kijelző,
+ az automata fehéregyensúly pontosnak bizonyult,
+ nagyon masszív, minőségi kivitelezés,
+ hasznos és érdekes szolgáltatások, funkciók (pl. mágikus szűrők),
+ gyors és pontos AF-rendszer.
Kontra - Bár az E-M5-nél kevesebbe kerül, de azért nem olcsó,
- a vázhoz képest aránytalanul nagy a kijelző,
- ergonómiai bakik,
- visszafogott filmfelvételi tudás.
Ergonómia
Képminőség JPEG
Képminőség RAW
Mozgóképek minősége
Mozgóképfunkciók
Ár/érték
Felépítés, anyaghasználat
Ennyire kellene


Olympus E-PL5 fényképezőgép

MLaca

Az Olympus E-PL5 fényképezőgépet a Olympus hazai kirendeltségétől kaptuk tesztelésre.

Hirdetés

Google Pixel 9a - A Google AI-ban rejlő erő

PR Most ajándék Pixel Buds A fülhallgatóval

Advertisement

Azóta történt

Előzmények