Tapasztalatok
Kijelző
A Surface Book 2 15 a Microsoft által PixelSense fantázianéven futó, 3:2-es képaránnyal rendelkező, 15”-es érintőképernyőt használja, amely egy 3240x2160 pixeles, LG gyártmányú IPS panelre épül. A kijelző 394 cd/m² maximális fénysűrűségre képes és 1587:1 kontrasztaránnyal bír, mindezek mellett pedig az sRGB színtér 90%-os lefedésével számolhatunk. Utóbbi paraméter talán nem a legjobb, de (főleg, ha a teljes színtér térfogatát vesszük, amely az sRGB 96,3%-a) általánosabb célú képszerkesztésre így is megfelelő.
Az uniformitás és a színhűség is bőven az elfogadható tartományban van, sőt kifejezetten jónak mondható: az előbbinél a maximális eltérések 10-13% körül mozognak, míg a színeknél a delta E érték átlagosan 2,02, tehát tulajdonképpen a panel kalibráció nélkül is használható.
Érzékelhető mértékű PWM-et nem mértünk, így az erre érzékenyebb szeműek sem fognak fejfájást kapni az alacsonyabb fényerőnél villogó háttérvilágítás miatt.
Hirdetés
Használat közben
Erős hardvert épített vékony házba a Microsoft, ez pedig olyan kombináció, amibe sokaknak beletört már a bicskája. A Surface Book 2 előnyére válik viszont, hogy nem spóroltak a szellőzőnyílásokkal, bőven került belőle a táblagép több oldalára is, ezen kívül pedig a teljes alumínium hátfal is hőelosztó és -leadó felületként funkcionál, csökkentve a nem kívánatos melegedést. Azt sem árt tudni, hogy a dedikált GPU az alsó egységben foglal helyet, saját külön hűtéssel.
Mindennek köszönhetően általános használat közben, ajánlott energiaprofilnál maradva teljesen némán üzemel a notebook. Nagy, valamennyi magot igénybe vevő terhelésre kapcsolva 3 GHz-re ugrik a CPU órajele, majd ez körülbelül 15 mp után 2,5 GHz köré esik vissza. A processzor hőfoka 42 °C-ról indul, és az első másodpercekben 86 °C-ig melegszik, hogy aztán a visszavett órajellel 73 °C körül stabilizálódjon. Ezen a profilon a hűtés hangja is nagyon halk marad. Általános, CPU+FPU terhelésen is ugyanez a helyzet, és ha a GPU-kat is bevonjuk a játékba, akkor 1,5 GHz-re csökkenti a CPU órajelét a rendszer az IGP terhelése miatt.
Ha „legjobb teljesítmény” profilra váltunk, akkor már alapszinten is hallani a ventilátort, hiszen szinte folyamatosan 3,8 GHz-en megy a CPU, aminek hőmérséklete 50 °C körül mozog. Általános terhelésnél ugyanaz figyelhető meg: 3,1 GHz körül ingadozó órajel, 90 °C-ra melegedő CPU, de a különbség, hogy itt jól hallhatóan dolgozik a ventilátor, így 85 °C-on stabilizálódik végül a CPU 2,8 GHz mellett.
Érdekesen alakul eközben a burkolat hőmérséklete – érdekesen, de nem váratlanul, hiszen, mint említettük, az egész ház egy darab alumíniumból készül, így elég egyenletes hőfokokat kapunk. A tablet hátoldalán például nagy terhelésnél mindenhol 42-43 °C-ra számíthatunk – tehát még ekkor is kényelmesen kézben tartható marad a táblagép, és az alsó egység hátoldala is hasonló hőfokig melegedett egy hosszabb játék után.
Tekintettel arra, hogy az eddigi mérések felső határértéket jelentenek, megnéztük azt is, hogy mire számíthatunk egy komoly, de életszagúbb terhelésnél – például a Strange Brigade futtatásakor. Mint látható, induláskor ugyan belekóstol a CPU a 90 °C-os tartomány felső részébe is, de alapjában véve azért inkább 75-80 °C között stabilizálódik ilyenkor is a hőmérséklet (bár ekkor már rendesen hallható a ventilátor), mindez pedig 3,6-3,7 GHz-es átlagos frekvencia mellett.
A GPU esetében 1800-1900 MHz-ig emelkedik az órajel a játék során, a hőmérséklet pedig 70-75 °C-ig nőhet. Csak érdekességképpen megemlítjük, hogy ekkor a CPU 22, a GPU pedig 70 wattot fogyaszt, hosszú üzemidővel tehát nem számolhatunk.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!