És lőn, Mario Kart!
1992-es debütálása óta a Mario Kart elengedhetetlen része a Nintendo konzolcsaládnak. Az eredeti Super Mario Kart megjelenését szinte minden későbbi konzolon követte egy új versenyjátékos mellékszál. A Mario világának karaktereit, stílusjegyeit, sajátosságait összeeresztő versenyzős partijáték rendkívül sikeres – az összeladások már 190 millió példány felett járnak. A széria újkori relevanciáját mi sem igazolja jobban, mint a 2014-ben Wii U-ra kiadott, majd 2017-ben Switchre portolt Mario Kart 8, amely e mennyiség közel feléért felel a maga 76 millió példányos eladásával. Minden idők egyik, és a Switch legsikeresebb videojátéka ez tehát, ami az évek során folyamatos bővítésekkel, rengeteg extra tartalommal és újítással gigantikus méretűre duzzadt. Az tehát nem volt kérdés, hogy a frissen megjelent Nintendo Switch 2-re is készül-e Mario Kart, az azonban igen, hogy vajon a 8 él tovább valamilyen formában, avagy valami teljesen friss megközelítést használnak a fejlesztők? A Nintendo fejlesztői az utóbbi mellett döntöttek, és így a Mario Kart Worlddel egy új koncepciókat tartalmazó fejezet született meg.
A legfontosabb tudnivaó, hogy a Mario Kart World valahogy a kettősségek játéka lett: újít és visszanyúl, elvesz és hozzáad, változtat és megtart, üde és lerágott. Egyszerre formabontó úgy, hogy a gyökereihez tér vissza. A központi játékmenet nem sokat változott, de hát egy versenyjáték mi mást is kínálna, mint karakter- és járgányválasztást, majd száguldást futamokon és bajnokságokban? A versenyek során ügyesen lavírozva, levágásokat használva, a véletlenszerűen sorsolt fegyvereket használva küzdhetünk azért, hogy a pódium legfelső szintjére kerüljünk – gép ellen, osztott képernyőn, vagy online küzdve dicsőségünkért.
Mivel a Mario Kart 8 Deluxe olyannyira masszívvá nőtte ki magát, hogy azzal értelmetlen lett volna szemtől szembe menni, a World teljesen más szögből közelíti meg az élményt: ez pedig a nyílt világ. Különálló pályák helyett egy nagy, akár versenyzéssel nem törődve, teljesen szabadon is bejárható szigetet kaptunk, ahol a különféle tematikus helyszínek egymásba fonódnak. Ellátogathatunk a fagyos vidékekről a dzsungelen át a városokon keresztül a sivatagokig anélkül, hogy egy töltőképernyőt látnánk. Ráadásul ezek mind gyönyörűen festenek, akár fagyos gleccsereken süvítünk, akár egy homokvihar közepén vagyunk, akár Wario összetákolt arénájában lófrálunk. A többversenyes bajnokságok meglepő módon a tényleges arénák, versenykörök közti autópályás részeket is magukban foglalják – és ezek a helyeként piszok hosszú szakaszok közel sem olyan technikásak, mint a remekül megtervezett tényleges versenyhelyszínek.
A nyílt világ tartogat extra kihívásokat és fellelhető titkokat, bár ezek leginkább csak az új járgányok feloldásához szükséges érmékkel, az új ruhákat megnyitó lakomákkal, valamint a matricákat adó extra feladatokkal jutalmaznak: utóbbiak lehetnek időmérő futamok vagy például érmegyűjtögetős challenge-ek. Bár Mario Kart-viszonylatban jópofa és újító a nyílt placc, az elmúlt évtized autóversenyzős játékai jóval tartalmasabb összekapcsolt világokkal nyűgözték már le a játékosvilágot. Már pár óra keresgélés után is repetitívvé válik a sziget, illetve nehéz nyomon követni azt is, hogy mit teljesítettünk már. Ordít róla, hogy rengeteget dolgoztak vele, de a jobbára üres, vagy legalábbis színpadszerű nyílt világ jóval kevesebbet tesz hozzá a játékélményhez, mint abban sokan reménykedtek. Remélhetőleg – és ezt gyakran fogom mondani – a következő hónapok és évek során majd ez is bővül extra tennivalókkal és tartalmakkal.
Highway to Heaven or Hell?
A bajnokságok tehát négy közeli pályán vezetnek részt, játszótérül adva az ezek közti részeket is. Ennél jóval élvezetesebb lett a Mario Kart World nagy, elképesztően szórakoztató újítása, a Knockout mód. Ez a battle royale jellegű futam egy nagy maraton keresztül a szigeten, töltési idők nélkül, azzal a bónusz megkötéssel, hogy az utolsó négy játékos kiesik bizonyos checkpointoknál. Online mérkőzéseknél – de még nehezebb gépi karakterek elleni meccseknél is – izgalmas, hangos, izzadó tenyeres, hektikus flúgos futammá tud válni, ahogy visongva és helyben ugrálva próbálunk úgy lavírozni, trükközni és bevetni mindent, hogy ne vágjanak ki minket a következő ítéletpontnál. Könnyen lehet valaki elsőből utolsó és fordítva, és a központi mechanikák kiválóságáról árulkodik, hogy ez mennyire szórakoztató és izgalmas. Nemegyszer hittem az utolsó pillanatban, hogy veszíteni fogok – vagy épp voltam biztos a túlélésben, hogy hirtelen a semmiből egy teknőpáncél kiiktasson a mérkőzésből. A játékban ráadásul a driftelés, a falon száguldás, a korlátokon-drótokon való csúszás vagy az ugratók után szökkenés – nem beszélve a versenyzők mögötti szélárnyék kihasználásáról – kifejezetten jól köthetők egymásba. A finomhangolt mechanikák egy taktikusabb és élvezetesebb élményt kínálnak, és úgy éreztem, hogy a bevethető power-upok is jobban lettek kiegyensúlyozva – az egy dolog, hogy az elöl haladók nem kapnak tömegre ható fegyvereket, de most már az élen sem csak banánhéj és turbógomba eshet kosarunkba. Egész sok új eszköz dolgozik a játékban: az aranyszín teknőshéj aranyakat potyogtat, a Hammer-tesók kalapácsa aljas csapdákat kreál, Kamek pedig átváltoztatja a karaktereket. Korábban csak a Battle-módban volt elérhető a toll, amely egy hatalmas ugrást ad – ezzel egyes pályák másként meg nem közelíthető részeire pattanhatunk, de még a tüskék kék teknőcpáncélokat is elkerülhetjük egy jól irányított szökkenéssel.
Az elérhető pályák, versenyzők és járművek terén valamennyire visszalépés az új epizód, de érdemes figyelembe venni azt is, hogy a Mario Kart 8 is más állapotban jelent meg, mint amit ma nyújt. Kétségtelenül a Mario Kart Worldre is hosszú távon terveznek, így idővel biztosan bekerülnek új tartalmak – egyelőre mindenesetre csak a Mario-ármádia tagjai vannak itt, Zeldáék és Splatoonék egyelőre távol maradtak a küzdelmektől. Mindenesetre kifejezetten jó, hogy a széles szereplőgárda rengeteg sima ellenfelet vagy különc karaktert is tartalmaz, így lehetünk a tolvaj Nobbit nyúllal, roppant aranyos méhhel, vagy szimplán a klasszikus Goomba ellenségekkel – vagy épp egy tehénnel. Ráadásul mindenkinek vannak alternatív szerkói, amiket a világban elrejtett uzsonnáscsomagokon keresztül érhetünk el. Ezen túl viszont hiányoltam a járművek személyre szabhatóságát, ugyanis most csak fix járgányok közül választhatunk, amiket csupán egy, sokszor alig látható matricával díszíthetünk – és ennyi. Elfért volna egy-egy alkatrészcsere, festegetés, vagy bármi más, ami motiváltabbá tenne arra, hogy keresgéljünk és bóklásszunk a világban.
Az azonban kifejezetten szimpatikus, hogy az online mérkőzésekre való várakozás közben – akár másokkal találkozva – száguldozhatunk a nyílt világban, és amely érméket megszerzünk, azok hozzáadnak a járműfeloldáshoz való totálhoz (ahogy az új szerkók is megmaradnak, ha esetleg elcsípünk egy új lakomát). A matchmaking is kifejezetten gyors és gördülékeny, könnyen lehetett találni csaknem teli szervereket játékosokat is. Maga az online élmény is remekül teljesített – nem foghattam rá azt, hogy kikaptam. Az viszont bizarr, hogy barátainkkal együtt nem lehet partiban szerverekre csatlakozni; nem, valakinek egyedül kell belépnie egy szerverre, és ha azon van még hely, a többiek megpróbálhatnak pajtásuk után csatlakozni. Mivel most milliók játszanak, és a szerverhelyek gyorsan betelnek, néha roppant idegesítő kepesztés kell hozzá, hogy együtt tudjunk játszani. (Barátokkal együtt a gépek ellen sokkal egyszerűbb az egész, bár ott is meg kell adni egy szerverkódot.) A klasszikus Grand Prix és a Knockout mellett egyébként időmérőzhetünk is, valamint már elérhető a Mario Kart 8-ba csak később beépített Battle mód, ahol egymás ellen, arénaszerű mérkőzésekben csaphatunk össze. Két típus érhető egyelőre el: az egyikben ellenfeleink lufiait kell kipukkasztgatni, a másikban több érémét kell begyűjteni. Én inkább versenyeztem, de Grath lelkendező beszámolója szerint ezek a részek a 24 karakternek köszönhető állandó akció, az aktívan átalakuló arénák, valamint a remekül osztogatott fegyverek tobzódása miatt e játékmódok sokkal élvezetesebbek lettek, mint korábban bármikor.
Maguk a pályák egyébként fantasztikusak lettek és kellően változatosak is, és ugyan a nyílt és összekapcsolt világ miatt nincsenek például Mario Kart 8-féle antigravitációs őrültségek, még így is tele vannak kreativitással a szakaszok. Elképesztően szórakoztató és élvezetes végigszáguldani egy ostrom alatt lévő kastélyon, rárepülni egy léghajóra, fagylaltok, vagy éppen galoppozó zebrák között szlalomozni vagy épp csak a hatalmas autópályán ugrálni az autók között és felett. Az élénk színek, a jópofa animációk és az általános hangulat élettel, humorral és szenvedéllyel töltik meg az egész élményt, amit barátokkal a legjobb átélni. Egyedül játszva, hasonlóan a széria legtöbb részéhez meglepően hamar kifullad – illetve gyorsan teljesíthetőek az egyjátékos tartalmai –, így kissé soványnak tűnhet a Mario Kart 8 Deluxe után. Azonban príma, új alap arra, hogy új, izgalmas irányba fejlődjön a széria. Viszont nem szabad azt sem elfelejteni, hogy ami a Mario Kart számára innováció, az a teljes játékipar vonatkozásában cseppet sem az: számos játék jóval többet kínál egyjátékos módok, illetve és a nyílt világ kihasználtsága, értelme, tartalma terén. Azonban egyik sem Mario Kart: ugyanis a készítők nagy szerencséjére titáni hagyatékkal bír a sorozat, így bőven van még lehetőségük egy dugig telt online versenyen rátaposni a gázra, előre küldeni egy nyomkövetős teknőchéjat és az utolsó kanyarban elhúzni Waluigivel a riválisok mellett – ezt csak ez a széria tudja.
A Mario Kart World kizárólag Nintendo Switch 2-re jelent meg.
A tesztjátékot a kiadó Nintendo biztosította.
Georgiadisz Leonidas
Összefoglalás
A Mario Kart World bizonyos tekintetben egy lépés előre, kettőt hátra, de így is egy elképesztően élvezetes és szórakoztató versenyzős játék sok új ötlettel, de talán nem elég tartalommal. Bulikra azonban príma, és online is jó móka, még ha egyedül hamar megunhatjuk.
A Mario Kart World legfőbb pozitívumai:
- Mer új ötleteket belevinni a szériába;
- gyönyörű, hangulatos, összekapcsolt világ;
- rengeteg játszható karakter, szuper új Knockout mód
- a Battle-módok 24 karakterrel fantasztikusan működnek.
A Mario Kart World hiányosságai:
- Soványka egyjátékos tartalom;
- a nyílt világ üres és kihasználatlan;
- kevés személyre szabhatósági lehetőség.