GMA900 – 3D Intel módra

Halo, Far Cry, NFSU, 3DMark2001

Halo: Combat Evolved

A Halo még az UT2004-nél is jobban képes megizzasztani a videokártyákat, hiszen shaderek sokasága veszi igénybe a GPU számolókapacitását. Elsőként alacsony képminőségi beállításokkal futtatuk le a játék timedemóját, mert a 865G-n a „Specular”, „Shadows” és „Decals” opciók alapértelmezés szerint bekapcsolhatatlanok. A 865G fejletlensége miatt a timedemo a leggyengébb GPU-n futotta a legtöbb fps-t, és meglepetésre a 9100 IGP lett a leglassabb. Lássuk miről is van szó.

 

Intel GMA900 Intel 865G Radeon 9100 IGP

Az Intel 865G-n a játék nem rajzolja ki az árnyékokat és a tükrözödő felületeket, így a GPU több frame-et képes kipréselni magából, mintha ezeket a komoly számítási igénnyel járó opciókat is ki kéne számolnia, ennek köszönhető a 865G első helye. Ezen felül, ha megnézzük a képeket, akkor látható, hogy sok helyen üres textúrákkal dolgozik a GPU. A GMA900-on és a 9100 IGP-n már elvileg azonos módon kellene megjelennie a játéknak, hiszen mindkettő támogatja a pixel shadereket, ennek ellenére rengeteg eltérés van a két megvalósítás között, a fényhatások, az árnyékok, a padló mintázata (textúrák) hol az egyik, hol a másik GPU által megjelenített képet teszik szebbé/csúnyábbá.

Hirdetés

Most lássuk az eredményeket bekapcsolt opciókkal is.

A GMA900 még így is képes a 9100 IGP-t elverni, méghozzá nem kis mértékben. Mi a helyzet a képminőséggel?

 

Intel GMA900 Radeon 9100 IGP Radeon X800

A legszebb beállítható minőség mellett készült képek szerint a 9100 IGP az X800-zal azonos képet mutat (eltekintve a 16x-os anizótól), ami annyit jelent, hogy az ATI GPU-val készített képek az igaziak, vagyis olyanok, amilyeneknek a játék készítői „megálmodták”. A GMA900-zal belilul az egész játék (az adott példa legalábbis erre mutat rá), és a grafika minősége további romlást szenved, tehát ennek köszönhető az Intel GPU-jának elsőbbsége.

Far Cry

A nagysikerű Far Cry alatt ismét érdekes eredményeket kaptunk, az ATI IGP-je majdnem kétszer gyorsabb a 865G-nél és a GMA900-nál is. Ami igazán furcsa ebben, az az, hogy a két Intel GPU ugyanolyan eredményt ért el, holott az eddigi tapasztalatok alapján a GMA900 hozzávetőleg kétszer gyorsabb elődjénél.

 

Intel GMA900 Intel 865G Radeon 9100 IGP

A képeket végignézve további megállapításokat tehetünk. A játék csak az ATI IGP-vel látszik olyannak, amilyennek kell, a GMA900-zal a föld egy nagy kékség, mintha az óceán része lenne, a 865G-vel pedig egy nagy feketeség. Ezeket a problémákat minden valószínűség szerint egy későbbi driver orvosolni fogja.

Need For Speed Underground

Utolsó játéktesztünk az NFSU-val készült. Ki ne szeretne az irodában munka közben lenyomni 1-2 kört...? A Radeon IGP itt is toronymagasan az első helyen áll, a GMA900 pedig nem sokkal előzi meg a 865G-t.

 

Intel GMA900 Intel 865G Radeon 9100 IGP

Itt legalább képminőségromlásról nincs szó. A GMA900-zal és a 9100 IGP-vel készített képek nagyjából megegyeznek, a shaderek hiánya viszont jól látható a középső (865G) képen, tükröződések, fényvisszaverődések hiányoznak az autóról és az aszfaltról. Ez a játék igazán csak a Radeon 9100 IGP-vel játszható, de azzal még 800x600-ban is.

3DMark2001SE

Végül lefuttattuk a korábban igen nagy népszerűségnek örvendő 3DMark2001SE benchmarkot is. 865G-n a DirectX 8-as teszt nem fut le (lévén a GPU nem támogat semmilyen shadert), ennek köszönhető a több, mint 2000 pontos hátrány. A GMA900 viszont felülkerekedik a 9100 IGP-n is, ami talán egy kicsit erősebb programspecifikus optimalizációra enged következtetni.

Szóljunk pár szót a 2D-s képminőségről is: röviden pocsék. Hiába a 400 MHz-es RAMDAC, GMA900-zal a Windows asztalon már 1024x768-as felbontásban, 70 Hz-es frissítéssel a betűknek piros árnyékuk volt.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • Intel

Azóta történt

Előzmények