Hirdetés
GTS 450: még a GTX 460-nál is jobban vártuk
Az olvasók talán még emlékeznek másfél évvel ezelőtt megjelent cikkünkre, amelyben megállapítottuk, hogy az NVIDIA egy helyben toporog. Akkor jelent meg a GeForce GTS 250, amiről hamar kiderült, hogy egy átcímkézett GeForce 9800 GTX+, ami egy órajelemelt 9800 GTX, ami egy átcímkézett 8800 GTS... a G92-es NVIDIA chip köré épülő videokártyák tehát igen sokáig voltak velünk. Nem igazán tudjuk eldönteni, hogy ez az NVIDIA számára fájdalmas volt-e, vagy tényleg így akarták, ugyanis a 9800 GTX+/GTS 250 az idő múlásával lecsúszott abba az árkategóriába, ami a játékosok döntő többségét foglalkoztatja (kb. 35 000 forint). Fájdalmas lehetett, mert az AMD ezidő alatt három új VGA-val rukkolt elő (HD 3850, 4850, 5750), ugyanakkor meglehet, hogy egy darabig nem különösebben foglalkoztatta őket, mert a GTS 250 elbírt még a HD 4850-nel is, a DirectX 10.1-et majd a DirectX 11-et pedig hivatalosan sem tartották sokra. Mindezt összegezve tehát elmondható, hogy az NVIDIA durván 3 évig egy adott GPU köré építette középkategóriás VGA-it, ami barátok közt szólva is úgymond "égő".
A mai nappal azonban végre vége a várakozásnak, ugyanis az NVIDIA bemutatja a GeForce GTS 450-et amellyel a nagymúltú G92-es chip köré épülő GeForce GTS 250-et kívánják leváltani, megcélozva ezzel a valódi középkategóriát, amely a játékos PC-kben található VGA-k legnagyobb százalékát teszi ki. Az új középkategóriás videokártyák alapjául szolgáló GF106-os chipet a TSMC készíti 40 nm-es csíkszélességen. A GTS 450 a Fermi-család többi tagjához hasonlóan DirectX 11 kompatibilis, és összesen 192 CUDA-maggal, 32 textúrázóval illetve két ROP-partícióval (ebből következően 2x64 bites memóriacsatlakozással) gazdálkodik. A GPU 783, a CUDA-magok 1566, a memória pedig 900 MHz-en (GDDR5 3600 MHz) jár, járnak. A GF106 valójában okosabb a GTS 450-en található verziónál, ugyanis a chip eredetileg három ROP-partícióval és három 64-bites memóriacsatlakozással rendelkezik, azonban a gyártási nehézségek és a költségek leszorítása érdekében inaktiválták ezek egy részét. Nem kizárt tehát a későbbiekben egy, a most megjelent GTS 450-nél gyorsabb GF106 köré épülő videokártya piacra dobása. A GF106 a GeForce GTX 460-ban található GF104-hez hasonlóan már a PureVideo HD VP4-es verzióját tartalmazza, és támogatja a PAP-ot (Protected Audio Path), illetve képes a tömörítetlen Dolby TrueHD és a DTS-HD Master Audio hangsávok átvitelére HDMI-n keresztül.
Az NVIDIA a Radeon HD 5750 közvetlen ellenfelének szánta a GTS 450-et, így nem várhatunk brutális teljesítményt, annyit azonban igen, ami kényelmesen elég a játékosok zömének. A cég a Steam játékosok körében végzett közvéleménykutatásokra alapoz, mely szerint a játékosok döntő többsége még mindig 1280x1024 és 1680x1050 között található felbontásban játszik, és csak három évente cserél videokártyát. Kicsit úgy tűnik, mintha az NVIDIA ezzel már jó előre megmagyarázná a bizonyítványt: az alacsony teljesítménnyel nincs gond, mert ez még mindig elég, a három éves késés pedig szintén nem kifogásolható, mert a játékosok úgysem igénylik az ennél sűrűbb fejlesztést...
A GF104 (a GTX 460 alapja) és a GTS 450 (nem teljes GF106) [+]
A specifikációk tudatában már lehet némi elképelésünk a GTS 450 sebességét illetően, ami elsőre egy egyet előre, kettőt hátra lépésnek tűnik. A GTS 250/9800 GTX+-szal való összehasonlításban jól látszik, hogy a számolás egyre nagyobb teret nyer magának, elvégre a GTS 450-ben 50%-kal több a CUDA-mag. Ezen felül a GF106 az – először a – GF104-ben látott szervezettségre épül, tehát az SM-ekben (Streaming Multiprocessor) immár 48 CUDA-mag dolgozik, egy továbbfejlesztett ütemezővel egyetemben. Ezzel párhuzamosan a textúrázás egyre inkább teret veszít, a GTS 450-ben már csak 32 textúrázó található, elődje 64-es értékével szemben. A memóriavezérlő sávszélességének megnyírbálása tűnik a legszembetűnőbb érvágásnak, ezzel ugyanis a Zöldek ténylegesen beskatulyázták új kártyájukat a "maximum 1680x1050-es felbontást használók" csoportjába. A memóriavezérlő kiszélesítése drágább nyomtatott áramköri lapot igényelne, ami nem éppen egy elfogadható kompromisszum az NVIDIA helyzetében. Nem esett még szó a GTX 260-ról ami gyakorlatilag minden tekintetben majdhogynem alázza a GTS 450-et, holott nem éppen egy mai csirkéről van szó...
VGA megnevezése | Radeon HD 5770 | Radeon HD 5750 | GeForce GTS 450 | GeForce GTX 260 | GeForce GTS 250 9800 GTX+ |
---|---|---|---|---|---|
GPU kódneve | Juniper | GF106 | GT200b | G92 | |
Gyártástechnológia | 40 nm (TSMC) | 55 nm (TSMC) | |||
Tranzisztorok száma | 1,04 milliárd | 1,17 milliárd | 1,4 milliárd | 734 millió | |
GPU / shader órajele terhelve |
850 MHz | 700 MHz | 783 MHz 1566 MHz |
576 MHz 1242 MHz |
738 MHz 1836 MHz |
GPU / shader órajele üresjáratban |
157 MHz | 157 MHz | 51 MHz 101 MHz |
51 MHz 101 MHz |
738 MHz 1836 MHz |
Számolóegységek száma | 160 komplex és 640 darab egyszerű stream processzor | 144 komplex és 576 darab egyszerű stream processzor | 192 db (4 x 48) skalár stream processzor | 216 db (9 x 24) skalár stream processzor | 128 db (8 x 16) skalár stream processzor |
Textúrázók száma | 40 textúracímző és -szűrő | 36 textúracímző és -szűrő | 32 textúracímző és -szűrő | 64 textúracímző és -szűrő | 64 textúracímző és -szűrő |
ROP egységek száma | 4 blokk (16) | 4 blokk (16) | 7 blokk (28) | 4 blokk (16) | |
Támogatott DirectX-verzió | 11 | 10 | |||
Memóriavezérlő | 128 bites hubvezérelt | 128 bites crossbar | 448 bites crossbar | 256 bites crossbar | |
Memória órajele terhelve | 1200 MHz (GDDR5) | 1150 MHz (GDDR5) | 900 MHz (GDDR5) | 999 MHz (GDDR3) | 1100 MHz (GDDR3) |
üresjáratban | 300 MHz | 300 MHz | 67 MHz | 67 MHz | 1100 MHz |
Max. memória-sávszélesség | 76 800 MB/s | 73 600 MB/s | 57 600 MB/s | 111 888 MB/s | 70 400 MB/s |
HD filmek lejátszásának hardveres támogatása | AVIVO HD (UVD 2) | Purevideo HD (VP4) | Purevideo HD (VP2) | ||
TDP | 108 watt | 86 watt | 106 watt | 182 watt | 150 watt |
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!