Optimalizáció, Steam Deck kompatibilitás
Kár azonban, hogy kicsit túlkomplikált a menürendszer, és hogy a grafikai beállításokhoz nem kapunk semmiféle szöveges kontextust, vagy képet, hogy mit milyen mértékben változtatnak meg, vagy hogy a gépünk mely egységeire (RAM, VRAM, CPU, GPU) vannak komolyabb kihatással. Ezt valamelyest kompenzálja, hogy pusztán az fps értéket nézve (az adott hardverhez mérten) az optimalizáció jónak mondható, viszont anélkül, hogy képfelskálázáshoz nyúlnánk, 20%-nál is kevesebb extra teljesítményt tudunk majd csak nyerni a magas előbeállításról az alacsonyra váltva. Ez RTX 4080-nal 96 és 115 fps-t jelentett 4K felbontásban, TAA használatával. Optimalizált beállításokat így nem igazán lehet meghatározni, és célszerűbb a dinamikus felbontásskálázóra hagyatkozni. Amit viszont érdemes kiemelni, hogy 8GB-os kártyával még 1080p célfelbontás mellett is muszáj a legalacsonyabb textúrabeállítást használni az akadások elkerülése érdekében, ami sajnos borzasztó minőséget eredményez.
Most pedig ideje szót ejteni minden PC-s legnagyobb félelméről, a mikroakadásokról, lévén egy Unreal Engine 4-es programról van szó. A játék egy rövidke árnyékolótárépítéssel indít, azonban elég hanyag munkát végez, mert már a legelső pillanatokban, a legalapabb interakciók és mozdulatok közben röccenésekbe fogunk belefutni – pl. kardunknak első suhintásakor. Mindennek fényében szinte csodaszámba megy, hogy a nagy területek közti átutazás semmilyen nemű képkockaeséssel nem párosul – pedig ez kimondottan jellemző az újabb Unreal verziókon futó játékokra – míg modernebb CPU-kkal majdnem teljesen fixen hozható a 120 fps, még a városi területeken is, maximum karakterszám használata mellett. A 8 magnál kevesebbel rendelkező CPU-kra azonban érezhetően nincs optimalizálva Cloud Strife legújabb kalandja, mert még legalacsonyabb előbeállítások mellett is képesek komoly akadásokat produkálni, értve ez alatt az olyan népszerű procikat, mint a Ryzen 5 3600.
A játék egyébként hivatalosan Steam Deck-kompatibilisnek lett minősítve, és való igaz, hogy el is fut a Valve népszerű handheldjén, de csak drasztikus kompromisszumokkal. A minimum beállítások használata mellett ugyanis a felbontásskálázón is át kell állítanunk az alsó határt 50%-ra – ami 720p esetén rendkívül alacsony, 360p-s belső felbontást fog eredményezni – hogy viszonylag stabil 30 fps-t kapjunk. Aztán nem árt tisztában lenni azzal se, hogy a PC-s verzió bizony nem mentes a bugoktól sem. Néha szeret másodpercekre lefagyni és olykor kilépegetni, egyes objektumok pedig hibásan, vagy egyáltalán nem kerülnek renderelésre a PS5-ös eredetihez képest (pl. fodrozódó víz, fűcsomók). Azon pedig már meg se érdemes lepődni, hogy az egér és billentyűzet használatának lehetősége csak septiben lett hozzátoldva a játékhoz, ugyanis egérrel nem lehet a menüben navigálni, továbbá ezekkel való játszáskor harc közben meg kell majd küzdenünk az ellenünk forduló kamerával is.
Összegzés
Attól függően, hogy a félig üres, vagy a félig teli pohár embertípusba tartozunk, egészen máshogy fog lecsapódni nálunk a Final Fantasy 7 Rebirth PC-s változata. Egyesek örülni fognak annak, hogy végre folytathatják Cloud Strife és barátai epikus kalandját szeretett platformjukon, és hogy ezúttal nem kell annyit bajlódni a porttal, mint az előző rész esetében. Mások viszont csalódottak lesznek, mert az első remake technikai színvonalát megugrani nem volt éppen magas elvárás, emellett pedig számos olyan problémája van a Rebirth-nek, amiket minimiális extra munkával meg lehetett volna oldani – értve ez alatt az egeres menünavigációt, az XeSS és FSR hozzáadását, vagy éppen a különböző képarányok és a 120 feletti fps értékek támogatásának lehetőségét. Összességében, amennyiben nem idegen számunkra a modding és nem sajnálunk rászánni egy kis időt a játék foltozgatására, akkor akár most is be lehet ruházni rá, de készüljünk fel arra, hogy az elkerülhetetlen akadások miatt egy problémásabb élményben lesz részünk, mintha PlayStationön állnánk neki.
A Final Fantasy VII Rebirth 2025. január 23-án jelent meg PC-re, PS5-re pedig 2024. február 29. óta elérhető.
Koncz Dávid / DaemonX