Panel, képminőség
Tesztalanyunk egy 32”-es, 4K felbontású, 240 Hz-es maximális frissítésre képes WOLED panelt használ, mely Dual Mode funkcióval is rendelkezik, azaz Full HD-be kapcsolva frissítési frekvenciáját meg is duplázhatjuk. Ez az opció ismerős lehet nekünk például az LG UltraGear 32GS96UE-ről, vagy a ROG Swift OLED PG32UCDP-ről, mely tulajdonképpen a most tesztelt készülék nagyobb testvérének is tekinthető.
Az ASUS kijelzőnk esetében 1300 cd/m²-es csúcsfényt, HDR10 támogatást, gyárilag Delta E<2 színhűséget és teljes DCI-P3 színteret ígér. Ha ebből minden igaz, akkor egy olyan készüléket kapunk, mely nemcsak játékra, de munkára és filmnézésre is kiváló. Azt, hogy valóban így van-e, szokás szerint Calibrite Display Plus HL műszerünkkel (erről részletes bemutatónk itt található) ellenőriztük. Ennek során úgy találtuk, hogy a kijelző SDR tartalom esetén 430 cd/m² maximális fénysűrűséget, és 92% százalékban képes a DCI-P3 színteret lefedni. Ha HDR üzemmódra váltunk, akkor normál esetben (ami a DisplayHDR 400-nak felel meg) 240 cd/m²-re számíthatunk a teljes képernyőn, csúcsfénynél viszont 1152 cd/m²-t mértünk egy, körülbelül 3%-os lefedést biztosító fehér négyzet esetében. A készülék egyébként többféle HDR „profilt” is kínál, melyek közül a legnagyobb dinamikát a HDR Gaming kínálja, ez teljes képernyőn 370 cd/m² fénysűrűséget ad. A képernyő egyébként Uniform Brightness funkciót is kínál, ami biztosítja, hogy az ablakok fényereje méretüktől függetlenül egyenletes maradjon – ez munka közben igazán hasznos.
Természetesen a ROG Strix OLED XG32UCWMG sincs híján a különböző működési profiloknak. Ezek közül az általános felhasználásra a Versenyzés fantázianevű változat lesz a legjobb, kalibráció nélkül ez adja ugyanis a legpontosabb színeket, teljesítve az ASUS Delta E<2 ígéretét. A kifejezetten sRGB színtérben dolgozók számára rendelkezésre áll egy csökkentett színterű profil (csak ne felejtsük el hozzá betölteni a Windows színkezelésében is az sRGB profilt) is, ez azonban kevésbé pontos, itt a Delta E maximuma eléri a 3,8-at, míg az átlagos eltérés 1,59-nél jár. Természetesen nem hagytuk ki a különböző profilok összehasonlítását, ennek eredménye a következő lett:
Profil/beállítás | Tájkép | Versenyzés | Mozi | RTS/RPG |
---|---|---|---|---|
Fényerősség (fehérpont) | 428,3 cd/m² | 206,6 cd/m² | 354,3 cd/m² | 393,2 cd/m² |
Fényerősség (feketepont) | 0 cd/m² | 0 cd/m² | 0 cd/m² | 0 cd/m² |
Kontrasztarány | Végtelen | Végtelen | Végtelen | Végtelen |
Legnagyobb delta E | 9,22 | 1,93 | 6,63 | 9,51 |
Átlagos delta E | 2,84 | 1,11 | 2,51 | 3,25 |
Színhőmérséklet | 6379 K | 6444 K | 7517 K | 6373 K |
Gamma | 1,36 | 2,22 | 1,70 | 1,39 |
Profil/beállítás | FPS | sRGB | MOBA | Éjjellátás |
---|---|---|---|---|
Fényerősség (fehérpont) | 422,9 cd/m² | 115,5 cd/m² | 390,5 cd/m² | 76,0 cd/m² |
Fényerősség (feketepont) | 0 cd/m² | 0 cd/m² | 0 cd/m² | 0 cd/m² |
Kontrasztarány | Végtelen | Végtelen | Végtelen | Végtelen |
Legnagyobb delta E | 16,97 | 3,08 | - | - |
Átlagos delta E | 5,61 | 1,59 | - | - |
Színhőmérséklet | 6463 K | 6302 K | 6380 K | 6452 K |
Gamma | 1,23 | 2,24 | 2,17 | 1,34 |
A felsoroltakon túl egyébként még egy MOBA és egy éjjellátó profil is van, az előbbi egy csak néhány, az ilyen játékokban fontos, health és manna szinteket jelző színeket kiemelő, de alapvetően fekete-fehér képet az, az utóbbi pedig zöldes árnyalatot.
Természetesen valamennyi előre elkészített profilt részletesen testre is szabhatunk (plusz kapunk egy Felhasználói elnevezésű alapot is ehhez), így aki a maximumra vágyik, még tovább is pontosíthat a színeken. Mi ehhez a Versenyzést vettük alapul, itt egyrészt a fényerőt lejjebb vettük 32-re (hogy 150 cd/m² fénysűrűséget kapjunk), és az R/G/B színkomponensek arányát 50/52/50-re módosítottuk. A kalibrációt elvégezve 2,27-es maximális és 0,99-es átlagos Delta E-t kaptunk. A kalibrációs fájl letölthető innen.
Ellenőriztük a háttérvilágítás egyenletességét is, ez közepesnek mondható, a jobb oldalon tapasztaltunk nagyobb eltéréseket, de normál használat során nem észlelhetőek. Ami fontos viszont még, az az ASUS TrueBlack Glossy fantázianevű fényes bevonata, mely valóban impozáns feketéket és kontrasztot biztosít, de tükröződik is.
A közvetlenül mögöttünk elhelyezkedő fényforrások tükröződését a TrueBlack Glossy bevonat sem szünteti meg [+]
Tény, hogy nem annyira, mint a régi fényes felületű kijelzők szoktak, de a közvetlenül a hátunk mögött feltűnő fényes elemekkel (ablak, lámpa, stb.) nem tud mit kezdeni, úgyhogy ennél a monitornál fontosabb az elhelyezkedés, mint egy matt bevonattal lenne. Viszont az is tény, hogy a tükröződések „tiszták”, nincs fényszóródás, és a ferdén beeső fény is jórészt elnyelődik, szóval például ablak mellett ülve, az oldalról érkező világítás kevésbé teszi fakóvá a feketéket.
Az oldalról érkező fény egyáltalán nem szóródik, így a nem válik szürkévé a fekete [+]
Összegezve tehát a TrueBlack Glossy nem csodaszer, de ha tudunk úgy ülni, hogy közvetlenül a hátunk mögött nincs fényforrás, akkor valóban javít a képminőségen.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!