Milyen az ideális e-learning rendszer?
A vizsgálat során külön kérdéscsoportban értékelték az e-learning előnyeit és hátrányait. A kapott eredményekből a felmérés készítői azt a következtetés vonták le, hogy a válaszolók az előnyöket sokkal jobban érzékelik, mint a hátrányokat, tehát a vizsgált csoport körében több előny szól az e-learning mellett, mint ellene. Ezt bizonyítja az is, hogy hallgatók 60 százaléka elképzelhetőnek tartja, hogy elvégezzen ilyen módszerrel egy képzést, amennyiben munkájához szüksége lenne rá, míg csupán 15 százalék zárkózik el ettől.
Arra vonatkozóan, hogy milyen képzésekben vennének ilyen formában részt, legtöbbször a nyelvtanulás került szóba. Sokan szeretnének gazdasági jellegű képzésekben is részt venni – ezen belül is a pénzügyi területek a meghatározóak –, és többen említették a számítástechnikai képzéseket, illetve a munkahelyi szakmai képzéseket is.
Összefoglalva a hallgatók preferenciáit, megállapítható, hogy egy kedvező fogadtatású rendszer az alábbi paraméterekkel rendelkezik.
Hirdetés
Oktatási módszer
• A válaszolói vélemények alapján két alternatíva kapott kedvező fogadtatást: a jelentkezés, a tanulás és a számonkérés is online történik (de lehetőség van személyes konzultációra), vagy a jelentkezés és a tanulás online, egyedül, a számonkérés pedig hagyományos módon történik.
A rendelkezésre álló időkeret
• Szintén két módszert támogatottak a hallgatók: részben korlátozott (egy adott képzés, tanfolyam elvégzésére például 1 év áll rendelkezésre), illetve leckére szabott időkeret (a jelentkezők egyszerre kezdik és fejezik be a képzést/tanfolyamot, az egyes leckék elsajátításához meghatározott idő áll rendelkezésre, online konzultációra meghatározott időpontban van lehetőség).
Értékelés
• A tanulónak a képzés során folyamatosan lehetősége van arra, hogy értékelje, mennyire sajátította el az adott tananyagmodult (azonnali önértékelő online teszt).
Számonkérés módja szerint
• A legnagyobb támogatást a meghatározott helyen történő írásbeli online teszt kapta (nem kell elutazni Budapestre egy vizsgához, elég elmenni egy közeli városba).
A hallgatók véleménye szerint fontos, hogy egy ilyen rendszeren belül hozzá lehessen férni az aktuális álláslehetőségekhez is. Kiemelték továbbá az ilyen módszerrel végezhető képzéssel kapcsolatban, hogy meghatározó jelentőséggel bír a munkahelyi támogatás és motiváció, illetve fontos az ezen tanulási forma társadalmi és állami elfogadása, támogatása is.
A kutatás módszertanáról
Az Inners Kht. által készített felmérés az e-kutatas.hu honlapról. [+]
A felmérés a Károly Róbert Főiskola gazdasági képzéseiben résztvevő hallgatók körében készült, egy CAWI-számítógéppel támogatott online kérdőív segítségével. A kérdőív kitöltésére vonatkozó szöveges alapú felhívást a főiskola honlapjának nyitóoldalán és a GTR (kötelezően használatos) tanulmányi rendszerben is elhelyezték. A kérdőív kitöltésének nekilátó hatszáz hallgató végül – az adatellenőrzést követően – 514 értékelhető kérdőívet produkált. A főiskola gazdasági szakcsoportjában tanuló 17 273 főhöz képest a minta tehát a teljes sokaság 3 százalékát reprezentálja.
A felmérésben résztvevő hallgatók 82 százaléka volt nő, lakóhely szerint a Pest megyeiek domináltak (26%), kor és képzési forma szerint pedig egyaránt három csoportra bontották őket. Kor szerint nagyjából egyforma eloszlást találunk: 19-23 év közé 37 százalékuk esik, 24-30 év közé 35, 31-50 év közé 28. A képzési forma szerint viszont a megkérdezettek fele távoktatásban tanul, a maradék 3-2 arányban oszlik meg a nappalis és levező hallgatók között.
Pái Attila