ASUS ROG PG32UCDM
Az Asus tavaly ősszel jelentette be, hogy egy újabb, abszolút prémium kategóriásnak szánt monitorral bővíti Republic of Gamer termékcsaládját a PG32UCDM típusjelzésű monitor személyében.
A játékosoknak szánt technológiákkal és QD-OLED panellel felvértezett modell megérkezett hazánkba is, és kaptunk belőle egy tesztpéldányt. Az előzetesen rendelkezésre álló információk alapján, illetve az árát is látva, óriásiak voltak elvárásaink. Lássuk, hogy sikerült-e ezeket megugrani!
Figyelemfelkeltő dizájn
Az ASUS háza táján érezhetően törekedtek arra, hogy rögtön látszódjék, hogy ez bizony nem egy hétköznapi, átlagos eszköz, ugyanis a sík, 16:9 képátlójú kijelzővel rendelkező monitor kapott jó pár figyelemfelkeltő díszítőelemet. A kissé szokatlan kialakítású talp és nyak mellett a hátlapra rengeteg apró RGB LED került, amelyek együttesen a ROG logót formázzák. Ennek fénye lehet homogén, váltogathatja ritmikusan a színét és lehet színátmenetes is, emellett az Aura Sync-nek köszönhetően szinkronban is világíthat a hozzá kapcsolt ASUS termékekkel. A készülékház alján is elhelyeztek egy LED-et, amely lefelé világít, így az asztallapon jeleníti meg a logót. Persze akit ezek csak zavarnak, az ki is kapcsolhatja a "karácsonyfa üzemmódot".
A már említett talp maximálisan stabilan tartja a képernyőt, és egy szabvány állványmenetet is elhelyeztek a tetején, melyhez például webkamera rögzíthető. A talp akár le is vehető a kijelzőről és helyére tehető a csomagban mellékelt kis falikonzol, amelynek segítségével 100 x 100 mm-es VESA konzolra vagy akár közvetlenül a falra is erősíthető a képernyő. A dobozban található egy hordtáska is, amelyben a kábelek kaptak helyet (HDMI, DisplayPort, USB Type-C), és így ezek a kiegészítők is kulturált módon tárolhatóak, ha épp nincs rájuk szükség. Bár ez csak egy apróság, de nagyon szimpatikus, elegáns megoldás.
A képernyő 8 centiméteres tartományban mozgatható függőlegesen a nyakon, jobbra és balra 15 fokban forgatható, előre 5, hátra 20 fokban dönthető, azaz viszonylag szabadon pozicionálható, bár pivot mód nincs. A hátlapon kaptak helyet a lefelé néző csatlakozók, egészen pontosan két HDMI 2.1, egy DisplayPort 1.4, egy USB hub bemenet, három USB 3.2, egy 3,5 mm-es füllhallgató-csatlakozó, egy optikai digitális hangkimenet, valamint egy USB Type-C port. Ez utóbbin keresztül tölthetőek a rádugott eszközök, illetve a DP-Alt támogatású laptopokról származó audiovizuális jelek is átküldhetőek rá, ami ki is próbáltuk, és hibátlanul működött.
Monitor típusa | ASUS ROG PG32UCDM |
---|---|
Technológia | 10 bites QD-OLED |
Háttérvilágítás típusa | - |
Kijelző mérete | 31,5 hüvelykes, 16:9 képarányú, sík |
Felbontás | 3840x2160 pixel (139,87 ppi) |
Képfrissítési ráta | 240 Hz |
Válaszidő | 0,03 ms (g2g) |
Input lag | 9,8 ms |
Kontrasztarány | Végtelen |
Fényerő | SDR: 299,8 cd/m², HDR: 452,1 cd/m² |
Betekintési szögek | 179°/179° |
Megjelenített színek száma | 1,07 milliárd |
Színtérlefedettség | 161% sRGB |
Extrák | Widget Display támogatás, HDR támogatás, beégés elleni védelem, AMD FreeSync Premium Pro, NVIDIA G-Sync kompatibilitás, célkereszt, Shadow Boost, automatikus KVM kapcsoló, állványmenet a talpon |
Csatlakozók | 2 db HDMI 2.1, DisplayPort 1.4, USB hub bemenet, 3 db USB 3.2, USB Type-C, 3,5 mm-es fülhallgató-kimenet, optikai digitális hangkimenet |
Teljesítményfelvétel | 73,5 watt, készenléti módban: 0,22 watt, külső tápegység |
Gyártó honlapja | www.rog.asus.com/hu |
Termék honlapja | ASUS ROG PG32UCDM |
Fogyasztói ár | 570 000 forint |
Garancia | 3 év |
Képminőség
Az ASUS ROG PG32UCDM a Samsung Display által fejlesztett és gyártott 31,5 hüvelykes, 16:9 képarányú, sík QD-OLED panelre épül. A kijelző felbontása 3840x2160 képpont, tehát 4K-s, és a pixelsűrűség így 139,87 ppi. A megjelenítőt bevonták egy olyan speciális bevonattal, amely hatékonyan oszlatja, illetve nyeli el a külső fényeket, így mérsékli a zavaró tükröződés mértékét.
Homogenitásvizsgálat: a fénysűrűség mértéke az egyes fényerő-beállítások mellett [+]
Az alkalmazott OLED képalkotási eljárás elméletileg lehetővé teszi a 0 cd/m² fényerejű fekete, és ezáltal a végtelen valós kontraszt megteremtését, amit a műszeres méréseink igazoltak. A színek ragyogóak, nem fátyolosak, a betekintési szög pedig hibátlan. A modell támogatja a nagy dinamikatartományú tartalmak kezelését, a maximális fényerő pedig elérheti a 452,1 cd/m² értéket, ennek köszönhetően a HDR effekt érzékelhető, de különösebben látványosnak azért nem neveznénk. SDR módban be kell érni 299,8 cd/m² fénysűrűséggel, ami korrekt, és beltéri használathoz bőven elég, amennyiben nem tűz rá a nap a képernyőre. A homogenitás terén kifejezetten jól teljesít a termék: méresünk alapján az egyes képernyő-tartományok fényereje közti különbség maximum 2,29 százalék, ami kimagaslóan jó érték.
A monitor válaszideje 0,03 ms (GTG), azaz e téren hozza az OLED monitoroknál megszokott szintet, és lényegesen jobb, mint amit a rivális LCD eljárás produkál. A Leo Bodnar eszközzel végzett vizsgálataink alapján a bemeneti késleltetés 9,8 ms, ami remek eredmény. A maximális képfrissítési frekvencia 240 Hz, és a készülék támogatja az NVIDIA G-Sync, illetve az AMD FreeSync Premium Pro technológiát, amelyeket kipróbáltunk játékokkal és a hivatalos teszt demókkal, és arra jutottunk, hogy ezek a szolgáltatások hibátlanul működnek. Vizsgálataink alapján ez a monitor játékra is kiválóan alkalmas.
Képbeállítások
A cég mérnökei nem spóroltak az előzetesen programozott képmódokkal, összesen kilenc közül választhatja ki a felhasználó a számára legszimpatikusabbat. Ezek a már jól bevált módon nevükkel is jelzik, hogy milyen tartalmak mellé szánta őket a gyártó, amihez értelemszerűen nem szükséges ragaszkodni. A profilok kisebb-nagyobb mértékben eltérnek egymástól színhőmérsékletükben és fényerejükben, és így jó eséllyel mindenki találhat köztük olyat, amelyik passzol elvárásaihoz.
Profil/beállítás | Éjellátás | Felhasználói | FPS | Moba | Mozi |
---|---|---|---|---|---|
Fényerősség (fehérpont) | 19,1 cd/m² | 211,3 cd/m² | 245,1 cd/m² | 233 cd/m² | 199,8 cd/m² |
Fényerősség (feketepont) | 0 cd/m² | 0 cd/m² | 0 cd/m² | 0 cd/m² | 0 cd/m² |
Kontrasztarány | Végtelen | Végtelen | Végtelen | Végtelen | Végtelen |
Legnagyobb delta E | 56,39 | 8,21 | 23,9 | 38,62 | 9,26 |
Átlagos delta E | 21,56 | 3,22 | 7,82 | 12,26 | 5 |
Színhőmérséklet | 6700 K | 5700 K | 5800 K | 5600 K | 6300 K |
Gamma | 1,12 | 2,51 | 1,91 | 2,73 | 2,31 |
Profil/beállítás | RTS/RPG | sRGB | Tájkép | Versenyzés |
---|---|---|---|---|
Fényerősség (fehérpont) | 228,1 cd/m² | 114,7 cd/m² | 299,2 cd/m² | 163,8 cd/m² |
Fényerősség (feketepont) | 0 cd/m² | 0 cd/m² | 0 cd/m² | 0 cd/m² |
Kontrasztarány | Végtelen | Végtelen | Végtelen | Végtelen |
Legnagyobb delta E | 14,17 | 2,42 | 10,12 | 8,7 |
Átlagos delta E | 5,75 | 1,13 | 4,96 | 3,39 |
Színhőmérséklet | 5500 K | 6100 K | 5600 K | 5800 K |
Gamma | 2,23 | 2,8 | 1,6 | 1,77 |
Egy i1 Display Pro kalibrátorral, illetve a DisplayCAL névre hallgató alkalmazás segítségével vettük szemügyre tüzetesebben az említett beállításokat. Sorrendben ezek a következők: Éjjelátás, Felhasználói, FPS, Moba, Mozi, RTS/RPG, sRGB, Tájkép, Versenyzés. A kapott értékek közül a legnagyobb fényerőt, a feketeszintet, a valós kontrasztarányt, a színhőmérsékletet, illetve a delta E értékeket tüntettük fel a táblázatban. Utóbbi egy olyan numerikus érték, ami két különböző szín távolságát határozza meg egy színrendszeren belül; minél kisebb a delta E értéke egy adott színnél, annál közelebb áll a referenciához (sRGB), vagyis annál jobb.
Ezt követően ezúttal is a célértékeket (120 cd/m² fényerősség, 6500 K színhőmérséklet, 2,2 gamma) próbáltuk belőni, illetve persze a lehető legnagyobb színpontosságot elérni, ami egész jól sikerült. Az átlagos delta E 0,31, a maximum delta E pedig 1,23 lett, amelyek remek eredmények. A színhőmérséklet 6500K, a fényerő 130,5 cd/m², a feketeszint 0 cd/m² lett, így a natív kontraszt végtelen.
A képen a színtérlefedettség látható: a szürke szaggatott vonal jelzi a referencia színteret, míg a színes alakzatok a mért színteret ábrázolják. Eszerint a kijelző 161 százalékban fedi az sRGB színteret, ezen belül a számottevő pontosság 100%, ezek monitorok esetében extrém jó értékek.
ASUS ROG PG32UCDM - színhelyes beállítások | |
Fényerő | 44 |
---|---|
Kontraszt | 76 |
Változtatható háttérfény | Ki |
Kékfényszűrő | Ki |
Kijelző színtér | Széles |
Sötét árnyalat fokozása | Ki |
Gamma | 2.2 |
Színhőmérséklet | Felhasználói |
Fehéregyensúly Red | 85 |
Fehéregyensúly Green | 89 |
Fehéregyensúly Blue | 69 |
Kezelés, extrák, értékelés
A monitor menürendszerében való navigáláshoz a készülékház alján elhelyezett apró botkormányt kell használni. A grafikus kezelőfelület nem túl látványos, ám a struktúra logikus, kellően sekély, nagyjából tud magyarul is, így minden hamar meglelhető.
A termék képes együttműködni a cég Display Widget névre hallgató alkalmazásával is, amelynek köszönhetően az egyes beállítások szoftveresen is módosíthatóak, egérrel. Ez egy jól működő, felhasználóbarát szolgáltatás.
Extrák
A készülék nem rendelkezik integrált hangrendszerrel, ami egy picit meglepett minket, hiszen egy ilyen árkategóriájú terméktől ezt az extrát elvártuk volna. Mindenesetre azért a készülék kapott így is néhány kiegészítő szolgáltatást, ilyen például a kékfény-védelem, amelynek aktiválása után lecsökken a kék színkomponens aránya. Ez ugyan rosszabbá teszi a képminőséget, viszont cserébe a felhasználó jobban fog aludni, ami hasznos lehet akkor, ha valaki éjszaka használja a monitort.
Meg kell még említeni a célkeresztet, ami a bekapcsolást követően akkor is látszódik, ha az a játékból valamiért hiányzik, például mert a mesterlövész puskával a kezében fut. Hasznos lehet a fps számláló is, valamint a Shadow Boost funkció, amely az árnyékban rejtőzködő ellenségek felfedezését teszi könnyebbé. A termék rendelkezik automata KVM kapcsolóval is, amelynek köszönhetően a monitorra dugott vezérlőeszközök használhatóak maradnak, ha váltunk a csatlakoztatott források között.
Vélemény
A tesztelés során arra a következtetésre jutottunk, hogy az ASUS ROG PG32UCDM egy valóban prémium monitor. Kezelésére nem lehet panasz, hiszen menürendszere kellően felhasználóbarát, és az is remek, hogy a beállítások szoftveresen is módosíthatóak, az extáknak pedig van értelme, hozzáadott értéket jelentenek.
A készülék nem rendelkezik beépített hangrendszerrel, viszont a csatlakozókínálat megfelelő. A kép minősége pedig szédületesen jó! A felbontás óriási, a képfrissítési ráta nagy, az input lag pedig kellően alacsony. A kontraszt hibátlan, a tónusok gyönyörűek, a színpontosság hibátlan, a színgazdagság pedig pazar! És a látvány nem csak a mérések paraméterei alapján, hanem szemre is nagyon jó. A dizájnnal elégedettek voltunk, a képernyő megfelelően pozicionálható, megjelenése látványos, ízléses. 570 000 forintba kerül, amivel jelenleg a legdrágább ilyen méretű és felbontású monitorok közé tartozik, de ne feledjük, hogy a QD-OLED paneltechnológiát, a nagy képfrissítést és a G-Sync támogatást meg kell fizetni. Mindenesetre mi nagyon-nagyon elégedettek voltunk ASUS ROG PG32UCDM monitorral!
ASUS ROG PG32UCDM monitor
elefant
Az ASUS ROG PG32UCDM monitort az ASUS magyarországi képviselete bocsátotta rendelkezésünkre.