ASUS ROG PG32UCDM: OLED csúcsmonitor tesztje

Megnéztük mit tud a sík paneles, nagy képfrissítési rátájú, 4K felbontású gamer kijelző.

ASUS ROG PG32UCDM

Az Asus tavaly ősszel jelentette be, hogy egy újabb, abszolút prémium kategóriásnak szánt monitorral bővíti Republic of Gamer termékcsaládját a PG32UCDM típusjelzésű monitor személyében.

ASUS ROG PG32UCDM
ASUS ROG PG32UCDM [+]

A játékosoknak szánt technológiákkal és QD-OLED panellel felvértezett modell megérkezett hazánkba is, és kaptunk belőle egy tesztpéldányt. Az előzetesen rendelkezésre álló információk alapján, illetve az árát is látva, óriásiak voltak elvárásaink. Lássuk, hogy sikerült-e ezeket megugrani!


[+]

Figyelemfelkeltő dizájn

Az ASUS háza táján érezhetően törekedtek arra, hogy rögtön látszódjék, hogy ez bizony nem egy hétköznapi, átlagos eszköz, ugyanis a sík, 16:9 képátlójú kijelzővel rendelkező monitor kapott jó pár figyelemfelkeltő díszítőelemet. A kissé szokatlan kialakítású talp és nyak mellett a hátlapra rengeteg apró RGB LED került, amelyek együttesen a ROG logót formázzák. Ennek fénye lehet homogén, váltogathatja ritmikusan a színét és lehet színátmenetes is, emellett az Aura Sync-nek köszönhetően szinkronban is világíthat a hozzá kapcsolt ASUS termékekkel. A készülékház alján is elhelyeztek egy LED-et, amely lefelé világít, így az asztallapon jeleníti meg a logót. Persze akit ezek csak zavarnak, az ki is kapcsolhatja a "karácsonyfa üzemmódot".

[+]

A már említett talp maximálisan stabilan tartja a képernyőt, és egy szabvány állványmenetet is elhelyeztek a tetején, melyhez például webkamera rögzíthető. A talp akár le is vehető a kijelzőről és helyére tehető a csomagban mellékelt kis falikonzol, amelynek segítségével 100 x 100 mm-es VESA konzolra vagy akár közvetlenül a falra is erősíthető a képernyő. A dobozban található egy hordtáska is, amelyben a kábelek kaptak helyet (HDMI, DisplayPort, USB Type-C), és így ezek a kiegészítők is kulturált módon tárolhatóak, ha épp nincs rájuk szükség. Bár ez csak egy apróság, de nagyon szimpatikus, elegáns megoldás.


[+]

A képernyő 8 centiméteres tartományban mozgatható függőlegesen a nyakon, jobbra és balra 15 fokban forgatható, előre 5, hátra 20 fokban dönthető, azaz viszonylag szabadon pozicionálható, bár pivot mód nincs. A hátlapon kaptak helyet a lefelé néző csatlakozók, egészen pontosan két HDMI 2.1, egy DisplayPort 1.4, egy USB hub bemenet, három USB 3.2, egy 3,5 mm-es füllhallgató-csatlakozó, egy optikai digitális hangkimenet, valamint egy USB Type-C port. Ez utóbbin keresztül tölthetőek a rádugott eszközök, illetve a DP-Alt támogatású laptopokról származó audiovizuális jelek is átküldhetőek rá, ami ki is próbáltuk, és hibátlanul működött.


[+]

Főbb paraméterek
Monitor típusa ASUS ROG PG32UCDM
Technológia 10 bites QD-OLED
Háttérvilágítás típusa -
Kijelző mérete 31,5 hüvelykes, 16:9 képarányú, sík
Felbontás 3840x2160 pixel (139,87 ppi)
Képfrissítési ráta 240 Hz
Válaszidő 0,03 ms (g2g)
Input lag 9,8 ms
Kontrasztarány Végtelen
Fényerő SDR: 299,8 cd/m², HDR: 452,1 cd/m²
Betekintési szögek 179°/179°
Megjelenített színek száma 1,07 milliárd
Színtérlefedettség 161% sRGB
Extrák Widget Display támogatás, HDR támogatás, beégés elleni védelem, AMD FreeSync Premium Pro, NVIDIA G-Sync kompatibilitás, célkereszt, Shadow Boost, automatikus KVM kapcsoló, állványmenet a talpon
Csatlakozók 2 db HDMI 2.1, DisplayPort 1.4, USB hub bemenet, 3 db USB 3.2, USB Type-C, 3,5 mm-es fülhallgató-kimenet, optikai digitális hangkimenet
Teljesítményfelvétel 73,5 watt, készenléti módban: 0,22 watt, külső tápegység
Gyártó honlapja www.rog.asus.com/hu
Termék honlapja ASUS ROG PG32UCDM
Fogyasztói ár 570 000 forint
Garancia 3 év

Képminőség

Az ASUS ROG PG32UCDM a Samsung Display által fejlesztett és gyártott 31,5 hüvelykes, 16:9 képarányú, sík QD-OLED panelre épül. A kijelző felbontása 3840x2160 képpont, tehát 4K-s, és a pixelsűrűség így 139,87 ppi. A megjelenítőt bevonták egy olyan speciális bevonattal, amely hatékonyan oszlatja, illetve nyeli el a külső fényeket, így mérsékli a zavaró tükröződés mértékét.

Homogenitásvizsgálat: a fénysűrűség mértéke az egyes fényerő beállítások mellett
Homogenitásvizsgálat: a fénysűrűség mértéke az egyes fényerő-beállítások mellett [+]

Az alkalmazott OLED képalkotási eljárás elméletileg lehetővé teszi a 0 cd/m² fényerejű fekete, és ezáltal a végtelen valós kontraszt megteremtését, amit a műszeres méréseink igazoltak. A színek ragyogóak, nem fátyolosak, a betekintési szög pedig hibátlan. A modell támogatja a nagy dinamikatartományú tartalmak kezelését, a maximális fényerő pedig elérheti a 452,1 cd/m² értéket, ennek köszönhetően a HDR effekt érzékelhető, de különösebben látványosnak azért nem neveznénk. SDR módban be kell érni 299,8 cd/m² fénysűrűséggel, ami korrekt, és beltéri használathoz bőven elég, amennyiben nem tűz rá a nap a képernyőre. A homogenitás terén kifejezetten jól teljesít a termék: méresünk alapján az egyes képernyő-tartományok fényereje közti különbség maximum 2,29 százalék, ami kimagaslóan jó érték.


[+]

A monitor válaszideje 0,03 ms (GTG), azaz e téren hozza az OLED monitoroknál megszokott szintet, és lényegesen jobb, mint amit a rivális LCD eljárás produkál. A Leo Bodnar eszközzel végzett vizsgálataink alapján a bemeneti késleltetés 9,8 ms, ami remek eredmény. A maximális képfrissítési frekvencia 240 Hz, és a készülék támogatja az NVIDIA G-Sync, illetve az AMD FreeSync Premium Pro technológiát, amelyeket kipróbáltunk játékokkal és a hivatalos teszt demókkal, és arra jutottunk, hogy ezek a szolgáltatások hibátlanul működnek. Vizsgálataink alapján ez a monitor játékra is kiválóan alkalmas.

Képbeállítások

A cég mérnökei nem spóroltak az előzetesen programozott képmódokkal, összesen kilenc közül választhatja ki a felhasználó a számára legszimpatikusabbat. Ezek a már jól bevált módon nevükkel is jelzik, hogy milyen tartalmak mellé szánta őket a gyártó, amihez értelemszerűen nem szükséges ragaszkodni. A profilok kisebb-nagyobb mértékben eltérnek egymástól színhőmérsékletükben és fényerejükben, és így jó eséllyel mindenki találhat köztük olyat, amelyik passzol elvárásaihoz.

Profil/beállítás Éjellátás Felhasználói FPS Moba Mozi
Fényerősség (fehérpont) 19,1 cd/m² 211,3 cd/m² 245,1 cd/m² 233 cd/m² 199,8 cd/m²
Fényerősség (feketepont) 0 cd/m² 0 cd/m² 0 cd/m² 0 cd/m² 0 cd/m²
Kontrasztarány Végtelen Végtelen Végtelen Végtelen Végtelen
Legnagyobb delta E 56,39 8,21 23,9 38,62 9,26
Átlagos delta E 21,56 3,22 7,82 12,26 5
Színhőmérséklet 6700 K 5700 K 5800 K 5600 K 6300 K
Gamma 1,12 2,51 1,91 2,73 2,31
Profil/beállítás RTS/RPG sRGB Tájkép Versenyzés
Fényerősség (fehérpont) 228,1 cd/m² 114,7 cd/m² 299,2 cd/m² 163,8 cd/m²
Fényerősség (feketepont) 0 cd/m² 0 cd/m² 0 cd/m² 0 cd/m²
Kontrasztarány Végtelen Végtelen Végtelen Végtelen
Legnagyobb delta E 14,17 2,42 10,12 8,7
Átlagos delta E 5,75 1,13 4,96 3,39
Színhőmérséklet 5500 K 6100 K 5600 K 5800 K
Gamma 2,23 2,8 1,6 1,77

Egy i1 Display Pro kalibrátorral, illetve a DisplayCAL névre hallgató alkalmazás segítségével vettük szemügyre tüzetesebben az említett beállításokat. Sorrendben ezek a következők: Éjjelátás, Felhasználói, FPS, Moba, Mozi, RTS/RPG, sRGB, Tájkép, Versenyzés. A kapott értékek közül a legnagyobb fényerőt, a feketeszintet, a valós kontrasztarányt, a színhőmérsékletet, illetve a delta E értékeket tüntettük fel a táblázatban. Utóbbi egy olyan numerikus érték, ami két különböző szín távolságát határozza meg egy színrendszeren belül; minél kisebb a delta E értéke egy adott színnél, annál közelebb áll a referenciához (sRGB), vagyis annál jobb.

Színtér lefedettség
Színtérlefedettség [+]

Ezt követően ezúttal is a célértékeket (120 cd/m² fényerősség, 6500 K színhőmérséklet, 2,2 gamma) próbáltuk belőni, illetve persze a lehető legnagyobb színpontosságot elérni, ami egész jól sikerült. Az átlagos delta E 0,31, a maximum delta E pedig 1,23 lett, amelyek remek eredmények. A színhőmérséklet 6500K, a fényerő 130,5 cd/m², a feketeszint 0 cd/m² lett, így a natív kontraszt végtelen.


[+]

A képen a színtérlefedettség látható: a szürke szaggatott vonal jelzi a referencia színteret, míg a színes alakzatok a mért színteret ábrázolják. Eszerint a kijelző 161 százalékban fedi az sRGB színteret, ezen belül a számottevő pontosság 100%, ezek monitorok esetében extrém jó értékek.

ASUS ROG PG32UCDM - színhelyes beállítások
Fényerő 44
Kontraszt 76
Változtatható háttérfény Ki
Kékfényszűrő Ki
Kijelző színtér Széles
Sötét árnyalat fokozása Ki
Gamma 2.2
Színhőmérséklet Felhasználói
Fehéregyensúly Red 85
Fehéregyensúly Green 89
Fehéregyensúly Blue 69

Kezelés, extrák, értékelés

A monitor menürendszerében való navigáláshoz a készülékház alján elhelyezett apró botkormányt kell használni. A grafikus kezelőfelület nem túl látványos, ám a struktúra logikus, kellően sekély, nagyjából tud magyarul is, így minden hamar meglelhető.

[+]

A termék képes együttműködni a cég Display Widget névre hallgató alkalmazásával is, amelynek köszönhetően az egyes beállítások szoftveresen is módosíthatóak, egérrel. Ez egy jól működő, felhasználóbarát szolgáltatás.

[+]

Extrák

A készülék nem rendelkezik integrált hangrendszerrel, ami egy picit meglepett minket, hiszen egy ilyen árkategóriájú terméktől ezt az extrát elvártuk volna. Mindenesetre azért a készülék kapott így is néhány kiegészítő szolgáltatást, ilyen például a kékfény-védelem, amelynek aktiválása után lecsökken a kék színkomponens aránya. Ez ugyan rosszabbá teszi a képminőséget, viszont cserébe a felhasználó jobban fog aludni, ami hasznos lehet akkor, ha valaki éjszaka használja a monitort.

Meg kell még említeni a célkeresztet, ami a bekapcsolást követően akkor is látszódik, ha az a játékból valamiért hiányzik, például mert a mesterlövész puskával a kezében fut. Hasznos lehet a fps számláló is, valamint a Shadow Boost funkció, amely az árnyékban rejtőzködő ellenségek felfedezését teszi könnyebbé. A termék rendelkezik automata KVM kapcsolóval is, amelynek köszönhetően a monitorra dugott vezérlőeszközök használhatóak maradnak, ha váltunk a csatlakoztatott források között.

Vélemény

A tesztelés során arra a következtetésre jutottunk, hogy az ASUS ROG PG32UCDM egy valóban prémium monitor. Kezelésére nem lehet panasz, hiszen menürendszere kellően felhasználóbarát, és az is remek, hogy a beállítások szoftveresen is módosíthatóak, az extáknak pedig van értelme, hozzáadott értéket jelentenek.


[+]

A készülék nem rendelkezik beépített hangrendszerrel, viszont a csatlakozókínálat megfelelő. A kép minősége pedig szédületesen jó! A felbontás óriási, a képfrissítési ráta nagy, az input lag pedig kellően alacsony. A kontraszt hibátlan, a tónusok gyönyörűek, a színpontosság hibátlan, a színgazdagság pedig pazar! És a látvány nem csak a mérések paraméterei alapján, hanem szemre is nagyon jó. A dizájnnal elégedettek voltunk, a képernyő megfelelően pozicionálható, megjelenése látványos, ízléses. 570 000 forintba kerül, amivel jelenleg a legdrágább ilyen méretű és felbontású monitorok közé tartozik, de ne feledjük, hogy a QD-OLED paneltechnológiát, a nagy képfrissítést és a G-Sync támogatást meg kell fizetni. Mindenesetre mi nagyon-nagyon elégedettek voltunk ASUS ROG PG32UCDM monitorral!


ASUS ROG PG32UCDM monitor

elefant

Az ASUS ROG PG32UCDM monitort az ASUS magyarországi képviselete bocsátotta rendelkezésünkre.

  • Kapcsolódó cégek:
  • ASUS

Hirdetés

Gamer laptop: már felveszi a versenyt az asztali pc-vel

PR Sokáig tartotta magát az a nézet, hogy a játékosoknak nagy teljesítményű asztali számítógépre van szüksége. Ez mára megváltozott: a gamer laptopok sem maradnak le mögöttük.

Előzmények

Hirdetés