A nagy VGA helyzet

Hirdetés

Régmúlt




Kicsit félretettük a piaci újdonságokat és érdekességeket, hogy egy legalább annyira izgalmas témával foglalkozzuk, a videokártyákkal. Sok minden történt az utóbbi egy-két évben hardveres és szoftveres oldalon is. A mára kialakult helyzet NVIDIA-s gyökerei szinte pontosan két évvel ezelőttről erednek, az ATI-sokat kicsit nehezebben megfogalmazható, hogy hol találjuk. Mindenképpen érdemes visszamenni a videokártya-gyártás legutolsó fekete napjáig, az NVIDIA GeForce FX sorozatának megjelenéséig, hogy a technológiák versenye mögött rejtőző kegyetlen piaci és marketingháborút is lássuk.


GeForce FX 5800 – porszívóhűtés

Valamikor réges-régen, 2002 végén a piacot uraló NVIDIA sok-sok kínos halasztás után megszült egy porszívóval hűtött, akkoriban forradalminak mondható, 0,13 mikronos technológiával készülő, 125 millió tranzisztoros GPU-szörnyet, ami a beígért DirectX 9-támogatásban távolról sem jeleskedett annyira, mint ahogyan szerették volna. Még nagyobb csapás volt a kaliforniaiaknak, hogy az akkoriban még csak Radeon 8500-áról ismert ATI egy rettenetesen erős konkurenst tudott kiállítani, az R300-at, amely a Radeon 9700 lelke volt. Az R300 régebbi 0,15 mikronos gyártási technológiával készült és korántsem volt olyan formabontó a belseje, mint az NV30-nak. Csak a DirectX 9 legszűkebb megszorítását, a Shader Model 2.0-t (SM2.0) támogatta, de azt szélvész gyorsan.


R300 – az ATI igazi nagy dobása jókor érkezett

A kártyák bemutatásakor persze ebből nem sokat lehetett sejteni, hiszen az NVIDIA és az ATI is saját hardvereire – és a konkurens ellen – szabott technológiai demókkal és számadatokkal árasztotta el a médiát, a játékok pedig még nem használták az újdonságokat. A szög a Tomb Raider: Angel of Darkness bemutatásakor bújt ki a zsákból, itt ugyanis az FX-ek rútul elvéreztek. Ebben az időszakban mintegy tűzoltásként indította az NVIDIA a fejlesztőket segítő kampányát, melyet most The Way It's Meant To Be Played (TWIMTBP) néven ismerünk. Az NVIDIA szakmai oldalán ekkor sok-sok olyan dokumentációt olvashattunk, melyeknek az volt a lényegük, hogy minek az új technológiát használni, ha a régivel is megoldható ez meg az. Mivel az NVIDIA markában volt a piac nagyobbik része, az SM2.0 támogatása csak nagyon lassan indult be.

Mindeközben az ATI nagyon ügyesen, az olcsóbb és egyszerűbb, középkategóriás chipjeivel próbálta ki a 0,13 mikronos gyártástechnológiát, és szerzett egyre erősebb piaci pozíciót, majd megjelent az R300 picit átfésült változata, az R350, a Radeon 9800 család alapja. Az FX sorozatnak végül úgy lett vége, hogy a csúcsmodellből alig visszabutított, de annál jelentősen olcsóbb FX 5900 XT szoros küzdelmet vívott az időközben 0,13 mikronos, alacsony dielektromos állandójú (low-k) technológiára átköltözött, középkategóriás Radeon 9600 XT-vel. Akit érdekel a történelem eme szeletkéje (és ami előtte volt), belenézhet a Radeonok és a GeForce-ok múltjába, valamit korszakzáró tesztünkbe.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • IT-bukták: A fantom halála

    Néhány éve hatalmas hírverés övezte az Infinium Labs Phantom nevű játékkonzolát, amely – nevéhez hűen – azóta sem került piacra.

Előzmények