Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • cinemazealot

    addikt

    válasz ctrlaltdel13 #53779 üzenetére

    Néhány példa a felületekre:
    - sima/glettelt felületek lakkozva vagy selyemfényűre festve: bármilyen színű is legyen, a spekuláris csillanás esélye megvan, akusztikailag is katasztrófa, kerülendő.
    - sima/glettelt matt felületek (pl. diszperziós festékkel festett fal): a világosabb árnyalat diffúz fényvisszaverő képessége komoly, önmagában akusztikailag is rossz, kerülendő. Sötétebb árnyalatban viszont fénytechnikailag már jó alap.
    - göröngyös felület, pl. 3D mintás (fűrészporos) tapéta: fénytechnikailag gyakorlat nincs sok eltérés a fenti sík felületektől, a festés színe sokat számít.
    - tarka, elnyelő felületek (pl. könyvespolc, hullámos függöny): minél sötétebbek a tarka mintázat színösszetevői, és minél komolyabb (abszorbens) fény- (és hang) csapdák vannak benne (pl. nem rezonáló mélyedések), annál kevésbé verik vissza a fényt. Akusztikailag is kifejezetten jó alapnak számít.
    - vastag szövet borítású felületek (pl. textil tapéta, kárpit, szőnyeg, behúzható fali- vagy mennyezeti függönyök): vetítés szempontjából a sötétebb színek dominálnak itt is, de hangtechnikailag ez az egyik legideálisabb burkolás. Nem ok nélkül van így kialakítva a mozitermek falfelülete.

    Oké, de hol?
    - a vászon mögötti falfelületnek nincs különösebb jelentősége, hiszen arra ideális esetben nem jut fény, legfeljebb más felületről verődik vissza rá.
    - a vászon körüli felületeknek akkor van jelentősége, ha a vászon nyílt felületű (nincs kerete), így szóródhat rájuk és azokról vissza a vászonra fény. Ilyen pl. a vászon körül/alatt/fölött elhelyezett bútorok, polcok, dísztárgyak.
    - ha a vászonnak van (kiemelkedő és lehetőség szerint fényelnyelő) kerete, akkor az a vászon körüli felületeket leárnyékolhatja, így azok nem sok vizet zavarnak.
    - a vászon fölötti mennyezet és melletti fal kritikus lehet, ha világos és közel van a vetítési felülethez, így az arra szóródó és arról visszaverődő fény visszajuthat a vászonra. A "közel" definiálása nehéz, pontos méretekről kár is beszélni. Itt ugyanis elsősorban a méretarányok (amikkel nyilván arányos a választott vetítőgép fényteljesítménye is) számítanak.
    - a vászon előtti padlóval (főleg, ha a vászon jelentősen le van eresztve) ugyanez a helyzet, ezért azt célszerű sötétebb árnyalatú szőnyeggel burkolni.
    - a vászonnal szembeni felületek (szemközti fal, kanapé, szekrények, ablakok, csipke függönyök, ajtók) még ha messze is vannak a vászontól, meglepően komoly hatással lehetnek a vetített kép kontrasztjára. A rájuk vetülő és róluk visszaverődő fény ugyanis gyakorlatilag merőleges a vetítési felületre, így pont a projektor (hasonló irányú) fényének lesz konkurenciája.

Új hozzászólás Aktív témák