Mostantól előre lefordított shadereket is letölthet a Steam

Az OpenGL és Vulkan API-t használó játékokhoz való Shader Pre-Caching funkció egyelőre tesztfázisban van.

A Steam néven ismert disztribúciós platform új verziójú kliensében egy igen érdekes funkció jelent meg, ami kifejezetten kedvező lehet a játékosok számára. Mint ismeretes a grafikus vezérlő úgynevezett shader programokat futtatnak, de ezeket nem éppen bináris formában szállítja maga az alkalmazás, hanem vagy magas szintű kódként, vagy egy köztes reprezentációs szint formájában. Az így biztosított kódokat tehát a grafikus meghajtónak előbb le kell fordítania az adott hardverhez tartozó virtuális utasításarchitektúrára, ami már lényegében bináris kódot eredményez, és innen már egy gyors konverzióval megoldható a fizikai hardveren történő programfuttatás.

A fordítás valós időben vagy pályabetöltés során történik meg, és ennek az a hátránya, hogy a betöltési idők megnőhetnek, illetve kisebb akadások lehetnek a játék futtatása közben. Ezek elkerülésére alkalmaz az AMD, az NVIDIA és az Intel is meghajtó szintjén működő shader gyorsítótárazást, aminek a célja a lefordított shaderek eltárolása, így az adott program sokadik futtatására már csökkennek a pályabetöltési idők, illetve a valós idejű shader fordítás okozta akadások. Lényegében ugyanezt a funkciót szabványosította az újabb DirectX API-kra a Microsoft is a Windows 10 operációs rendszer újabb frissítéseiben, amit az alkalmazások direkt támogathatnak.


[+]

A Steam megoldása azonban némileg kedvezőbb, ugyanis nem szimpla gyorsítótárazásról van szó, hanem már az első futtatás előtt letölthetők az adott hardverhez a megfelelő bináris shaderek. Ezzel gyakorlatilag a felhasználóknak majdnem teljesen megszűnik a shader fordítás, annak minden hátrányával.

A bináris shadereket a Valve a felhasználóktól gyűjti be, de valószínűleg a gyártók is segíthetnek ebben, elvégre az AMD, az Intel és az NVIDIA szempontjából úgyis direkten kell támogatni ezt az újítást a meghajtó oldalán. Amennyiben kiépül egy értékelhetőbb méretű adatbázis, akkor a Steam le tudja majd tölteni a felhasználó gépére a megfelelő bináris shadereket, amelyek létezésérről tudni fognak a megfelelő eszközillesztők, így a shader fordítás helyett felhasználják a letöltött állományokat.

Maga az egyelőre még tesztfázisban lévő, de amúgy jól használható funkció természetesen opcionálisan kikapcsolható, így használható tovább a régebbi mód is, vagyis a meghajtók beépített shader gyorsítótárazása.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Valve

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés