Sokban különbözik az AMD megoldásától az NVIDIA-féle Resizable BAR funkció

A zöldek több platformot támogatnak hivatalosan, cserébe nagyságrendekkel kevesebb játékkal működik a fejlesztésük.

Novemberben került terítékre, hogy az NVIDIA válaszolna az AMD Smart Access Memory technológiájára, amit az idei CES-en hivatalosan be is mutattak. A vállalat a fejlesztésére egészen egyszerűen Resizable BAR-ként hivatkozik, ami önmagában nem gond, elvégre nem kötelező ezt ellátni valamiféle marketingnévvel. A lényeg úgyis az, hogy a processzor hozzáférhessen a grafikus vezérlő teljes memóriájához, ne csak egy 256 MB-os szeletéhez. Ez azonban még nem elég, szoftveres szinten, elsődlegesen a meghajtó oldalán sokat kell optimalizálni a sebességnövekedés eléréséhez.

A platformszintű támogatás tekintetében az NVIDIA megoldása előrébb jár az AMD-féle Smart Access Memory technológiához viszonyítva. Amíg a vörös oldal hivatalosan csak az 500-as sorozatú vezérlőhíddal rendelkező alaplapok, illetve a Ryzen 5000 (Vermeer) sorozatú processzorok kombinációjánál garantálja a megfelelő működést, addig a zöldek esetében egyrészt jöhet az előbbi kombináció, de akár bevethetők a 400-as szériára épülő AMD-s alaplapok is, míg az Intel portájáról megfelelhetnek a Z490-es, H470-es, B460-as és H410-es, valamint az 500-as családba tartozó vezérlőhidak. A processzorok tekintetében az AMD Ryzen 5000-es (Vermeer), valamint az Intel 10. és 11. generációs Core modelljei jöhetnek szóba (Comet és Rocket Lake-S).

Az NVIDIA kihangsúlyozza, hogy az alaplapgyártóknál kell érdeklődni a funkció működéséhez szükséges BIOS-ról. Ennek frissítésére egyébként akkor is szükség lehet, ha az adott gyártó korábban már beépítette a Resizable BAR szolgáltatást, ugyanis nem garantált, hogy a korábbi BIOS-okba implementált rendszer megfelelően működik az új, 461.72-es verziójú GeForce meghajtóval. Röviden itt az a lényeg, hogy mindenki szerezze be a kompatibilis alaplapjához a lehető legújabb BIOS-t.

A VGA-k tekintetében az NVIDIA a GeForce RTX 3060-as grafikus kártyát már megfelelő VBIOS-szal szállítja a piacra, míg a korábban megjelent, GeForce RTX 30-as sorozatú VGA-khoz a gyártópartnerek később teszik elérhetővé a kompatibilis VBIOS-okat, amelyeket a felhasználóknak majd be kell frissíteniük. Ezzel kapcsolatban az adott VGA gyártójánál kell érdeklődni, az NVIDIA a Founders Edition modellekhez március végén adja ki a saját csomagját.

A notebookok esetében a vásárlás előtt érdemes megkérdezni az adott, mobil GeForce RTX 30-as GPU-val szerelt termék gyártóját, hogy a Resizable BAR funkció elérhető-e.

A fentiek alapján az NVIDIA igyekezett a hardveres oldalon a maximumra, de sajnos szoftveres szinten erős limitációk vannak. Amíg például az AMD-féle Smart Access Memory technológia minden játékkal működik, addig a zöldek Resizable BAR funkciója egyelőre az alábbi címekre van korlátozva:

  • Assassin's Creed Valhalla
  • Battlefield V
  • Borderlands 3
  • Forza Horizon 4
  • Gears 5
  • Metro Exodus
  • Red Dead Redemption 2
  • Watch Dogs: Legion

Ez a későbbiekben bővülni fog, ugyanis itt ugyanaz a helyzet állt elő, amiről az AMD már beszélt korábban. Maga a Resizable BAR nem tesz csodát, egészen elképesztő munkát kell belefektetni, hogy a funkciónak pozitív hatása legyen. A különbség itt annyi, hogy az AMD ezt a háttérben végezte el, és csak akkor jelentették be a saját szolgáltatásukat, amikor már letesztelték rá az elérhető PC-s címeket. Ezzel szemben az NVIDIA ezt a munkát most kezdi el, és a támogatott játékok listája a meghajtófrissítésekkel fog bővülni.

Igazából egyik megoldás sem rosszabb a másiknál, gyártói preferencia kérdése, hogy egy funkciót csak akkor mutatnak be, amikor már minden játékkal tudják, hogy jól működik, vagy hamar kiadják, és fokozatosan frissítik a támogatott címeket. Ezzel a zöldeknek nyilván még rengeteg munkájuk lesz, de az eredmények biztatók, ugyanis a vállalat azt méri, hogy a fentebb említett programokban akár 10%-os előrelépés is elképzelhető a Resizable BAR aktiválása által.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés