Jöhet a sok xboxos stratégia a Microsoftnál?

Gyakorlatilag képtelenség beérni PlayStation 4 termékcsalád eladásait, ami változtathat a terveken is.

A Microsoft az idei évben fogja piacra dobni az Xbox One X-et, amiben vitathatatlanul az aktuális konzolgeneráció leggyorsabb modelljét köszönthetjük majd. Ez azonban még a legfrissebb piackutatások szerint sem lesz elég arra, hogy az Xbox One termékcsaládból, a tervezett életciklus alatt több konzol kerüljön eladásra, mint amennyi PlayStation 4-et a Sony eddig a pillanatig értékesített. A japán vállalat ugyanis a legutóbbi bejelentésében már 60 milliónál is több gép értékesítéséről beszélt, míg a Microsoft szempontjából az elemzések azt jósolják, hogy ez az eredmény az évtized végéig sem lesz meg az Xbox One konzoloknak.

A fentiek miatt az utóbbi időben egyre több pletyka merült fel arról, hogy a Microsoft már rég stratégiát váltott, így az Xbox fejlesztésére nem úgy koncentrálnak, ahogy régebben. Ez tulajdonképpen tetten is érhető, ugyanis egy konzolnál kritikus tényező szokott lenni az exkluzív cím, viszont a redmondi óriáscég a Windows 10 sikerét is szem előtt tartja, így számos korábban exkluzív játékot adnak ki PC-re is a Windows áruházán belül. Ennél is látványosabb, hogy háttérbe szorultak azok a csoportok is, amelyek az Xbox One speciális képességeit kamatoztatták volna – példaként felhozható a SHAPE blokk tesztrészlege. Ennél is érdekesebb az a törekvés, ami alapján a Microsoft igyekszik egységesíteni az Xbox One és a PC közötti felületeket. Többek között a DirectX 12 is olyan irányba fejlődik, hogy a konzolra és a PC-re szánt API közötti különbségek egyre inkább eltűnnek, így az Xbox One-ról való portolás rendkívül leegyszerűsödhet, hiszen a konzolra megírt kód is futni fog PC-n.

A Microsoft számára egy új stratégia igazából még előnyös is lehet. Ha a Sony konzolját nem tudják eladásokban befogni, akkor érdemes kihasználni azt, hogy a PC-piac jelentős részét uralják. Ez önmagában nem teszi szükségtelenné az Xbox létezését, hiszen nagyon sokan azért vesznek konzolt, mert lényegesen egyszerűbb vele a játékoslét. Nincsenek kompatibilitási problémák, meghajtótelepítések, látszatra feltárhatatlan hibák, elég csak megvenni a játékot és az futni fog. Itt egy olyan előnyről beszélünk, ami miatt a konzolra szükség van, és a Microsoftnak megéri célozni ezt a területet, hiszen a várható több tízmilliós eladás is igen jónak számít. Ráadásul a PC-hez közeledő stratégia megnyit pár új lehetőséget is. Azzal ugyanis, hogy a vállalat a PC-t és a saját konzolját technikailag nagyon közel viszi egymáshoz, lehetőséget ad magának a gyorsabb hardverfejlesztésre – állítólag már készül is egy Xbox One X-nél is gyorsabb konzol.

A kompatibilitás biztosítása igazából még három géppel is igen kellemesnek mondható, főleg ahhoz a káoszhoz képest, ami többek között a PC-piacon uralkodik. Az egyedüli kellemetlenség, hogy az AMD-nek kell terveznie mindaddig a rendszert, amíg a kompatibilitást fenn akarja tartani a Microsoft. Ez persze csak az anyagiak elosztásáról szóló tárgyalásoknál jelent problémát, ebből a szempontból pedig biztos közös álláspontra lehet jutni. A fejlesztők is meggyőzhetők a sok xboxos stratégiáról, hiszen a gépek nem különböznének annyira, illetve az absztrakció szempontjából nagyon erős lehet majd az az üzenet, ami arra biztatja az érintetteket, hogy írják meg a programot Xboxra és futtassák azt PC-n is.

A változások előszele már látszik, mivel az év végi Windows 10 frissítéssel gyakorlatilag meg fog egyezni a shader modell, tehát az egyik legnagyobb különbséget is sikeresen elfedi majd a Microsoft, ami esetenként több százezer sornyi kód egyszerű másolását teszi lehetővé a portolás helyett. Persze a PC kap némi extrát is, de ez nem annyira lényeg, aki akarja majd kihasználja, a fontos tényező csupán az, hogy a shader nyelv által kínált alapvető lehetőségek mindegyik Microsoft platformnál megegyezzenek, és ezek a platformok együtt már nagyon erős alapot kínálnak, ugyanis ilyenkor már nem csak az Xbox, hanem a teljes Windows 10-es játékpiac is célozható, gyakorlatilag minimális befektetéssel.

A videojátékok piacának általánosabb szemlélete még akár be is jöhet a Microsoftnak, hiszen ilyen formában három-négy évente kiadhatnak egy erősebb konzolt, miközben a kompatibilitást addig megőrzik, ameddig csak lehetséges. A Windows 10-es PC-k pedig tökéletes töltelékként szolgálhatnak, mivel relatíve nagy piacot képviselnek, még akkor is, ha a játékosok vásárlási hajlandósága arányaiban elmarad az Xboxtól. Az API-k egymáshoz igazítása, és ezzel a költségek folyamatos minimalizálása mellett alig lesz olyan fejlesztő, ahol nem merül majd fel az Xboxról PC-re vagy PC-ről Xboxra való portolás lehetősége. A Microsoftnak pedig végeredményben mindegy, hogy az adott játék melyik szoftveráruházukban kerül eladásra.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés