Hétmilliárd tranzisztor kerül a HPC-piacra tervezett Keplerbe

Május közepén kerül megrendezésre az NVIDIA saját rendezvénye, azaz a GPU Technology Conference, mely elsősorban a HPC szerverek és a professzionális kártyák piacának fejlődésébe, és a vállalat legújabb technológiáiba enged bepillantást. A cég már kihirdette az előadásokat, így némi betekintést már lehet szerezni, hogy miről is fog szólni a konferencia.

Hirdetés

Az előadások között feltűnt, hogy az NVIDIA beszél egy új kepleres GPU-ról is, mely nem kevesebb, mint 7 milliárd tranzisztort tartalmaz, és feltételezhetően a TSMC 28 nm-es gyártástechnológiáján készül majd. Ilyen feltételek mellett a lapka mérete 500 és 600 mm² közé tehető, ami brutális előállítási költségeket feltételez. Bár a termék konkrét specifikáció nem ismertek, de az adatok alapján egy kártya gyártási költsége 700 dollár fölött lehet, ami nyilvánvalóan nagyon sok, ugyanakkor az NVIDIA a Quadro és a Tesla termékcsaládban veti be az újdonságot, mely sorozaton belül a felsőkategóriás modellek jellemzően 3000-4000 dollárnál magasabb árcédulát kapnak. Ennek megfelelően a szokatlanul magas előállítási költség alapvetően nem lehet gond.

A bemutatandó kepleres GPU egyébként nem teljesen olyan felépítést alkalmaz majd, mint az asztali piacra szánt GK104-es lapka. Az a tesztünkből is kiderült, hogy a GeForce GTX 680-as VGA-ba szánt chipet elsősorban játékra tervezte a cég, és ez a bonyolultabb feladatokban meg is látszik a termék teljesítményén. Úgy néz ki, hogy igaznak bizonyulnak azok a feltételezések, miszerint az NVIDIA elválasztja a GeForce vonalat a professzionális fejlesztésektől. Ez a GK104-en nagyon meglátszik, ugyanis a rendszer a megosztott adatokra vonatkozó tempó alapján eléggé szűkösre sikerült. Mindezt a számok nyelvére lefordítva elmondható, hogy a GK104 streaming multiprocesszorának lebegőpontos operációnként mért adatátviteli teljesítménye mindössze 0,33 bájt, szemben az AMD GCN architektúra CU-jának 1,5 bájtos értékével. Ezt az adatot persze a Fermihez is lehet viszonyítani, mivel a GF100 és a GF110 1, míg a kisebb Fermik 0,67 bájt/FLOP-os tempót diktáltak. Látható, hogy a Kepler ebből a szempontból visszalépés, a konkurenciához képest pedig tetemes a hátránya, és ez magyarázza azt is, hogy a Geforce GTX 680 miért nem jeleskedik a legtöbb komplex számítást igénylő feladatban. Ugyanakkor nem szabad elmenni amellett, hogy az új GeForce az aktuális játékok igényeit figyelembe véve született meg, vagyis az NVIDIA nem is számolt azzal, hogy a GK104-es lapkából értékelhető terméket lehet készíteni a HPC-piacra.

Ezen a ponton kerül előtérbe a professzionális szintre tervezett Kepler architektúra, mely tulajdonképpen a GK104 ellentettje lesz. A játékokban nyújtott teljesítmény gyakorlatilag irreleváns, mivel erre a piacra már van termék, így a mérnökök szabad kezet kaptak a professzionális igények kielégítésére. Az NVIDIA számára ez kulcsfontosságú terület, és nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a HPC-piacot az Intel is meg fogja támadni a Knights Corner kódnevű fejlesztéssel, mely konkrétan a HPC szerverekbe lesz tervezve. Világos tehát, hogy véget értek az NVIDIA nyugisabb évei, amikor gyakorlatilag versenytárs nélkül dobták be erre a területre GPU-kat, ami azt is jelenti, hogy az új fejlesztést alaposan ki kell gyúrni, hogy versenyképes legyen.

Korábban már kiderült, hogy az NVIDIA a dupla pontosság melletti magas teljesítményre törekszik, illetve az új lapka kezeli majd a magasabb prioritású szálakat, vagyis az ütemező képes elvenni az erőforrást az adott folyamattól, ha azt egy fontosabb folyamat igényli. Az előadás előzeteséből megtudható még, hogy a feldolgozókat átszervezték, ami nyilvánvalóan javítani fog a GK104 gyengének tekinthető megosztott adatokra vonatkozó tempóján, emellett a rendszer új utasításokat kap, gyorsabb lesz az atomi műveletek végrehajtása, valamint az ECC támogatás is hatékonyabb lesz. Gyakorlatilag az NVIDIA átalakítja a Keplert, hogy gyors legyen a bonyolult számítások mellett, amire a HPC szerverek piacán szükség is van.

A részleteket persze még senki sem tudja, de május közepén az alapvető dolgok kiderülnek. A startra persze valószínű, hogy még várni kell pár hónapot, de az Intel Knights Corner megjelenése sincs túl közel, így ez nem akkora probléma.

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

Azóta történt

Előzmények