Lencsevégen az AMD új generációs grafikus processzora

Hirdetés

Az AMD is beélesítette saját kis bombáját a Computex alkalmával. A fő téma természetesen a Microsoft idén megjelenő új grafikus API-ja a DirectX 11, ám most nem csak a beszédé volt a főszerep, hanem konkrét bemutatót is láthatott a nagyközönség, mégpedig működő DirectX 11-es grafikus kártyával. A 40 nm-es gyártástechnológiával készülő, Evergreen kódnéven emlegetett lapka 300 mm-es waferjáról már konkrét fotót is közzétett a vállalat, így egy kevés számolással meghatározható, hogy a chip mérete 185 mm² körül lehet. Konkrét információ ugyan a felépítésről nem hangzott el, de az előbbi magméretbe kicsivel több, mint 1,1 milliárd tranzisztor fér bele.


40 nm-es Evergreen a 300 mm-es waferen [+]

Az AMD előadásának legfontosabb anyaga a tesszellálás volt, melynek első inkarnációja az ATI időkben született meg TruForm néven. Ez a megoldás rendkívül korlátozott volt, hiszen a tökéletes eredményhez speciálisan tervezett modelleket kell használni, és erre a legtöbb fejlesztőcsoportnak a normál modellek kivitelezése mellett nem volt kapacitása. Bár a TruForm a megfelelő támogatás hiányában kihalt, mégis fontos volt a számítógépes grafika fejlődése szempontjából, ugyanis ez volt az első lépés a hardveres tesszellációs eljárások rögös ösvényén.


ATI TruForm [+]

Az ATI mérnökei azonban nem adták fel a tesszellálási megoldások fejlesztését, így amikor a Microsoft felkérte a vállalatot az új generációs Xbox 360 konzol grafikus processzorának megtervezésére, kellő szabadságot kaptak a tervezők egy új elvekre épülő rendszer kivitelezéséhez. A Xenos-féle tesszellátor jelentősen továbbfejleszti a TruForm képességeit, és a korlátokat is megszünteti a Displacement Map alapú vertex pozícionálás kapcsán. Az egységet egyelőre csak két Xbox 360-as játék használja (Viva Pinata és Mass Effect), melyek megjelentek PC-re is. Itt érdemes azonban megjegyezni, hogy a számítógépre tervezett portok nem támogatják a Radeon HD szériás termékek Xenos kompatibilis tesszellátorát, mivel a Catalyst meghajtóba csak a múlt év végén került bele az egység vezérlése, és a portolást komoly mértékben könnyítő Tessellation SDK is csak az év elején nyerte el végleges formáját.


Xenos kompatibilis tesszellátor [+]


Xenos kompatibilis tesszellátor [+]


Xenos kompatibilis tesszellátor [+]

A DirectX 11 úttörő lesz a tesszellálás területén, hiszen ez az első olyan grafikus API, ami egy szabványos megoldás segítségével megköveteli a tesszellációs eljárások támogatását. Az új API alapjaiban a Xenos célegységére építkezik, ám sok szempontból modernizálták a rendszert. A változásokról már írtunk egy korábbi cikkünkben, így most nem taglaljuk mélyrehatóan az elgondolás részleteit, azonban mindenképp megjegyezzük, hogy a szabványos DirectX 11-es tesszellátor minden szempontból túlmutat elődeinél.


DirectX 11-es tesszellátor [+]

Fontos megjegyezni, hogy a DirectX 11 tesszellációs eljárása nem kompatibilis a Xenos-féle modellel, amelyet a jelenleg elérhető Radeon HD szériás rendszerek alkalmaznak. Viszont az AMD Tessellation SDK úrrá lehet majd a problémákon, így amelyik PC-s program elkészül az Xbox 360 konzolra, az könnyen ki tudja majd használni a jelenlegi Radeon HD termékcsalád tesszellátorát.

Az ATI-t bekebelező AMD, a Computex alkalmával már prezentált is egy DirectX 11-es tesszellálást kihasználó programot, amiből arra lehet következtetni, hogy a vállalat már rendelkezik működő DirectX 11-es grafikus kártyával. Bár a technikai demonstrációból nem derül ki konkrétan a várható sebesség, de mindenképp érdemes szem előtt tartani, hogy a Radeon termékek már hat generáció óta foglalkoznak a tesszellálás különböző megvalósításaival, így a mérnökök hatalmas tapasztalatra tehettek szert a megoldás buktatóival kapcsolatban. Ennek megfelelően az AMD jó eséllyel már tudja, hogy milyen szűk keresztmetszetekkel kell számolni a tesszellátor kapcsán, így a chipet megfelelően ki tudják egyensúlyozni. Az NVIDIA viszonylag új terepen mozog, így a zöldek az újgenerációs lapkák tervezésénél csak az elméleti alapokra támaszkodhat a tesszellátor beépítésénél. Az Intel a Larrabee kapcsán várhatóan emulált megoldást használ, ami természetesen megfelel a DirectX 11 követelményeinek, de a sebesség szempontjából nem a legjobb megközelítés.


A compute shader kompatibilitása [+]

Szó esett még a DirectX 11 másik nagy előnyéről a compute shaderről is. Az új technika a grafikus processzorokban megbúvó erő általános célra való felhasználását szorgalmazza, így a chipek számítási kapacitása a képminőséget javító extra effektek mellett, felhasználható például fizikát, vagy mesterséges intelligenciát érintő feladatokra. Utóbbira az AMD már elkészített egy Froblins névre keresztelt technikai demonstrációt, amely ugyan compute shader nélkül dolgozik, de megfelelően mutatja a forradalmi lehetőségeket. Fontos megjegyezni, hogy a compute shader képes futni a DirectX 10-es és 10.1-es hardvereken is, ám helyenként ez a feladat rosszabb megvalósítását eredményezi majd.


A DirectX 11-es támogató fejlesztők [+]

Sajnos az új DirectX 11-es termékek megjelenési idejét sűrű homály fedi, ám feltételezhetően a Microsoft Windows 7 megjelenésével egy időben érkezik a Radeon termékek új generációja. Ezt az állítást közvetve alá is támasztja az előadás utolsó diája, ahol az AMD állítása szerint az új API hamarabb jön, mint gondolnánk. Érdemes megfigyelni, hogy számos fejlesztő már most érdeklődik a technológia iránt, és egy videó formájában össze is foglalják a véleményüket a DirectX 11-el kapcsolatban.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés