CES 2015: az autókon volt a fókusz az NVIDIA standján

Az NVIDIA standján az autók kapták a főszerepet ugyanis a vállalat szerint az intelligens képességekkel felvértezett személygépjárművek komoly szerepet játszanak majd a jövőben. A cég elsődlegesen ide fejlesztette a Tegra X1-et is, amely elérhető lesz a Drive PX és a Drive CX modulokban. Ezeket a gyártók különböző újítások beépítésére használhatják fel.


[+]

A Drive CX egy egyszerűbb modul, amely egyetlen Tegra X1-es rendszerchipet használ. Ez az adott autó műszerfalát képes megtölteni információval. A gyártók négy darab Full HD-s kijelzővel kalkulálhatnak. Ezeken a kijelzőkön lényegében bármilyen információ megjeleníthető.

A kiállításon főleg az alapvető adatok kijelzése zajlott, mint például az aktuális sebesség, de maga a rendszer nem korlátozódik erre, így például navigációs célokra is lehet használni a műszerfal egy részét. Ez ráadásul háromdimenziós térképet vetít a felhasználó elő, ami természetesen nem tartalmazza a világ tökéletes mását, de maguk az épületek egyszerű objektumokkal vannak jelölve, így nagyjából beazonosíthatók. Ez megkönnyítheti a vezetőnek a tájékozódást, ha ismeretlen területre téved.

Drive CX háromdimenziós térkép
Drive CX háromdimenziós térkép

Ez a csomag az autógyártók által nagymértékben módosítható, így a Drive CX igazából egy alapot biztosít a működésre, de a felhasználói felület és a visszajelzések dizájnja megváltoztatható. A partnerek a finomhangolást a NVIDIA DRIVE Studio szoftverrel tudják elvégezni.

NVIDIA Drive CX
NVIDIA Drive CX

A rendszer az autók oldalaira szerelt kamerákból is képes beolvasni a képet, illetve némi kényelmi funkció, hogy csatlakoztatható rá Android vagy iOS operációs rendszerrel dolgozó eszköz, amelynek vezetés közbeni vezérlése egyszerűbbé válhat.

A Drive PX az NVIDIA másik kiegészítője, de ezúttal egy navigációs rendszerről van szó, amely lehetővé teszi az automatikus parkolást, elkerüli az ütközéseket, illetve úgynevezett robotpilótaként is funkcionál.

NVIDIA Drive CX
NVIDIA Drive CX

A Drive PX modulban két Tegra X1 SoC dolgozik, amelyek az autóba szerelt kamerát által biztosított képeket dolgozzák fel. Az automatikus parkolás önmagában nem nehéz, mivel kis sebességnél történik, így lényegében csak a gépnek kell jól reagálni a környezetre.

A robotpilóta funkció már komolyabb problémákat is felvet. Egyrészt a sebesség miatt a gép döntési ideje lerövidül, tehát nincs lehetőség minden egyes tényezőt aprólékosan kielemezni, mint például a parkolásnál. Ezért a Drive PX modulnak szüksége van külső segítségre, amit az NVIDIA biztosít a szoftveres frissítésekkel.

A legfontosabb, hogy a Drive PX felismerje a potenciális veszélyforrásokat, az úton közlekedő autókat kategorizálja, illetve az ismeretlen, vagy nehezen beazonosítható objektumokra is reagáljon megfelelően. Ezeknek alapvető szerepük van abban, hogy a robotpilóta ne okozzon balesetet. Többek között nem egyedi eset, hogy egy átkelő gyalogost részben eltakar egy másik autó, de az ember a gyalogos egy kis testrészéről is képes beazonosítani az átkelési szándékot, tehát lehet reagálni rá az autó lefékezésével. Ugyanez a gépre már nem feltétlenül igaz, mert iszonyatosan nehéz a képi információkat időben feldolgozni úgy, hogy maga a rendszer nem tudja, hogy mit keres.

A Drive PX működésben
A Drive PX működésben [+]

Az NVIDIA ennek érdekében felhúzott egy szuperszámítógépet, amely folyamatosan elemzi az utakon előforduló tényezőket, és kiértékeli a fontos objektumokat, amelyek lesznek azok a tényezők, amit a Drive PX a rá telepített szoftver alapján keresni fog a beérkező képeken. Ennek értelmében a rendszer képes megkülönböztetni a különböző autótípusokat, mint a teherautók, vagy a kisebb járművek. Ezekről van egy belső adatbázis is, hogy nagyjából milyen váratlan manőverekre lehet számítani tőlük. Ugyanígy beazonosítható a gyalogos akár egy testrészéről.

Ennél is fontosabb, hogy a Drive PX folyamatosan lementi az ismeretlen, de veszélyesnek tűnő tényezőket, amelyeket időnként elküld az NVIDIA szuperszámítógépének elemzésre. Ha valóban lényeges az információ, akkor az új szoftverfrissítésbe már bekerül azonosított objektumként, így a Drive PX tudni fogja, hogy miképpen kell reagálni rá. A frissítések meglehetősen sűrűn érkeznek majd, ugyanis minden olyan veszélyes tényező, amelyre a gép nem reagál megfelelően potenciálisan balesetveszélyes. Ezt nevezhetjük úgy is, mint a gép „emberi tényezője”.

Az NVIDIA egyébként ki is állított két autót, amelyek Tegrát fognak használni.


[+]

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés