Hirdetés

CES 2014: az Intel előtérbe helyezi az Androidot és a SteamOS-t

Az Intel érdekes, de lényegében előre sejthető bejelentésekkel kezdte meg az idei CES-t. A vállalat terveiben a Windows mostantól nem kap abszolút elsődleges szerepet, bár nem is szorul háttérbe, de a PC-s piac alakulása miatt nyitni kell az új lehetőségek felé. Az Intel a saját koncepcióját Dual OS-nek hívja. Ez technikailag nem a hagyományos értelemben elfogadott, több telepített operációs rendszer tetszőleges bootolása, hanem valójában egy operációs rendszer fut az adott gépen, ami a Windows lesz, de virtualizált környezetben elérhető az Android is.

Hirdetés

Az Intel a lényeges technikai részleteket nem közölte, így csak általánosan lehet beszélni a koncepcióról. Annyit tudni, hogy saját fejlesztésű megoldásról van szó. Ez elvileg egy virtuális gép lesz, ami a Windows 8.1-re előre telepíthető a partnerek által, vagy esetleg letölthető opcióban is lehet gondolkodni. Bár a virtuális gépen belül futtatott alkalmazások jellemzően nem a sebességükről szoktak híresek lenni, de ilyen specifikus megoldásnál igen egyedi optimalizálások is bevethetők. Egyelőre úgy néz ki, hogy az Intel koncepciója lényegében olyasmi működést valósít meg, amit a BlueStacks kínál nagyjából két éve. Ezzel az Intelnek nincs baja, hiszen rengeteg pénzzel támogatták a projektet, de inkább egy saját fejlesztésű megoldást tartanak életképesnek, mivel így a végletekig optimalizálhatják a működést.

Ahogy a korábbi hírünkben leírtuk, ennek a hatásait nehéz belőni, és a bejelentéssel párhuzamos reakciók is nagyon ellentétesek. Az emberek egy részének tetszik, míg másoknak nem. Erre minden bizonnyal az Intel is számított, de a megfelelő véleményalkotás érdekében ezt az egészet működés közben kellene megvizsgálni. Amíg erre nincs lehetőség, addig mi is csak a jóval korábban megjelent BlueStacks programra vonatkozó tapasztalatainkból tudunk kiindulni. A funkcionalitást tekintve nem rossz a koncepció, hiszen lehetővé teszi az androidos alkalmazások futtatását Windowson. A felhasználóra nincs rákényszerítve semmi, így ha a Windows 8.1 érdekli, akkor a rendszer ugyanúgy használható a virtualizált Android nélkül is. Elvi síkon tehát, ahogy a BlueStacks, úgy az Intel megoldása ellen sem lehet túl sok ellenérvet felhozni.

Fontosabb kérdés, hogy a Windows 8 és 8.1 sikertelensége mégis mire vezethető vissza. Amennyiben logikusan átgondoljuk, akkor a rendszer kínál egy asztal módot és egy Modern felületet. Előbbi esetében az egér és a billentyűzet a kedvezőbb vezérlési forma, míg utóbbi az érintésre érzékeny kijelzőkre van optimalizálva. Az Android beépítésével ez a koncepció nem változik meg. Sőt, az asztal és a Modern felület mellé lesz egy harmadik opció, ami az Android felhasználó felületét kínálja. Ha a Windows 8 és 8.1 a több felhasználói felület miatt sikertelen, akkor a Dual OS csak ront a helyzeten. Viszont lehetséges, hogy a Microsoft operációs rendszere elsősorban azzal a problémával küzd, hogy az Android alkalmazásai jobban ki tudják szolgálni a tabletek által nyújtott szolgáltatásokat. Ebben az esetben a virtualizált Android koncepciója segíteni fog a windowsos gépek eladásánál.

A Santa Clara-i óriáscég Android felé mutatott szeretetéből egy kicsit kapott a SteamOS is. A Valve operációs rendszere jelenleg még nincs kész, de a hamarosan érkező új béta verzió már telepíthető lesz az Intel IGP-vel rendelkező termékekre is. Brian M. Krzanich a CES-en elmondta, hogy értékelik a Valve nyílt szabványokra épülő, PC-s ökoszisztémát megcélzó törekvéseit.

Az operációs rendszereken túllépve az Intel újra bemutatta mozgásérzékelésre épülő technológiáját. A vállalat az elsőséget ezen a piacon jócskán lekéste, hiszen szinte minden nagyobb versenytársa hamarabb állt elő mozgásérzékelésre képes mobil termékkel, de az is igaz, hogy a Santa Clara-i óriáscég más megközelítést alkalmazott.

Az Intel a konkurensekkel ellentétben nem az integrált grafikus vezérlőre épít a mozgásfelismerés szempontjából, hanem a központi processzormagokra. Ezek viszont messze nem olyan jók a képszámításban, mint egy IGP, és sokkal többet is fogyasztanak, éppen ezért a vállalat célja a hardverre rótt számítások redukálása. Ennek az előnye, hogy kevésbé erős hardverrel is üzemképes lehet a mozgásérzékelés anélkül, hogy kivégezné a mobil masina üzemidejét, hátránya viszont, hogy speciális kamerát igényel, amely csak a fontos képi adatokat továbbítja feldolgozásra. Ilyen volt az elmúlt év közepén bemutatott Creative Senz3D, és lényegében ennek a mobil változatát készítette el az Intel, amit RealSense névvel illettek.

A működés szempontjából egy mélységérzékelésre képes kameráról van szó, ami többé-kevésbé a Microsoft Kinect képességeit kínálja. Ehhez tartozik egy speciális szoftver, ami a hardver képességeit képes kihasználni, illetve a beérkező adatok alapján feldolgozhatók a felhasználó parancsai. A RealSense egyébként a hagyományos mozgásérzékelésnél is többre képes, bár ehhez szükségesek majd olyan szoftverek, amelyek ezt kihasználják, viszont az Intel példaként bemutatta, hogy miképp lehetséges a tárgyak beszkennelése, tehát sok dologra jó.

Maga a hardver azonban eléggé drága, így leginkább a komolyabb árcédulával rendelkező PC-ken juthat szerephez. Az olcsóbb termékek esetében még nem tisztázott, hogy az Intel milyen mozgásérzékelést vezet be, de nem kizárt, hogy készülnek alternatív megoldással, amihez nem szükséges speciális kamera.

Hirdetés

Gyorsabb, biztonságosabb és olcsóbb vállalati hálózat SD-WAN-nal

PR Hogyan biztosíthatunk stabil, biztonságos és könnyen menedzselhető hálózati hátteret, amely illeszkedik a modern üzleti igényekhez?

  • Kapcsolódó cégek:
  • Intel

Azóta történt

Előzmények