Hirdetés
A Tegra 4 (Wayne) SoC 2013 januárjában mutatkozott be, jelenleg az NVIDIA legfejlettebb ARM alapú rendszerchipje. A korábbi Tegra 3-hoz hasonlóan négy magas órajelű magja mellett egy alacsony órajelen működő ötödiket is beépítettek, ami kis terhelésnél aktiválódik, miközben a többi lekapcsol, ezzel energiát spórolva. Mind az öt mag Cortex-A15 architektúrára épül. A négy fő maghoz legfeljebb 1,9 GHz-es órajelet rendelhetnek, az energiatakarékos órajele nem ismert. A rendszerchipnek két 32 bites memóriacsatornája van, amihez akár 4 GB DDR3L vagy LPDDR3 RAM kapcsolódhat 933 MHz-es órajelen.
NVIDIA Tegra 4 SoC
A csúcsteljesítményű tabletekbe vagy akár notebookokba szánt Tegra 4 mellett elkészült az olcsóbb és szerényebb teljesítményű, elsősorban telefonokba szánt Tegra 4i (Gray). Ennek szintén 4+1 processzormagja van, de Cortex-A9 r4 architektúrán alapulnak, amit az NVIDIA az ARM-mal közösen a Cortex-A9 finomhangolásával fejlesztett ki. Maximális órajelük egészen 2,3 GHz-ig skálázódhat, az egyetlen 32 bites memóriacsatornára legfeljebb 2 GB LPDDR3 RAM köthető. Mivel a Tegra 4i-t telefonokba ajánlják, a Tegra 4-nél opcionális NVIDIA i500 LTE modemet közvetlenül integrálták. Mindkét Tegra 4 verzió 28 nm-es gyártástechnológiával készül.
A Tegra 4-ben továbbra is különálló vertex és pixel shader felépítésű GeForce ULP grafikus magot használ az NVIDIA, de a Tegra 3-hoz viszonyítva drasztikusan megemelte a végrehajtó egységek számát. A Tegra 4-nek nem kevesebb mint 24 vertex és 48 pixel végrehajtója van, míg a Tegra 4i „csak” a vertex egységek felét kapta meg – a Tegra 3-nak mindössze 4 vertex és 8 pixel végrehajtója volt. Az új GeForce UPL nem támogatja az OpenGL ES API 3.0-s verzióját, csak a 2.0-t, emellett kezeli a WebGL és HTML5 technológiákat, illetve a DirectX 9.3-at (lényegében DirectX 9.c). A Tegra 4 akár 3200 x 3000 pixel felbontású képernyőt is kezel, HDMI 1.4 csatlakozón 4K (UHD) felbontás kiküldésére képes. A Tegra 4i maximális LCD felbontása 1920x1200 pixel, HDMI-n Full HD-re képes.
NVIDIA | Tegra 4 | Tegra 4i |
---|---|---|
CPU | 4+1 darab ARM Cortex-A15 | 4+1 darab ARM Cortex-A9 r4 |
Gyártástechnológia | 28 nm | 28 nm |
CPU órajel | 1,9 GHz | 2,3 GHz |
Cache | Level 1 - 32 kB utasítás és 32 kB adat Level 2 - 1 MB |
Level 1 - 32 kB utasítás és 32 kB adat Level 2 - 1 MB |
RAM vezérlő | 2x 32 bit DDR3L/LPDDR3 - 933 MHz | 32 bit LPDDR3 - 933 MHz |
RAM maximális mérete | 4 GB | 2 GB |
GPU | GeForce ULP - 672 MHz 24 vertex, 48 pixel shader |
GeForce ULP - 660 MHz 12 vertex, 48 pixel shader |
OpenGL ES verzió | 2.0 | 2.0 |
Maximális kijelzőfelbontás | 3200 x 2000 | 1920 x 1200 |
HDMI | 1.4 | 1.4 |
Maximális videofelbontás | 4K UHD | 1080p |
A Tegra 4-nél különös figyelmet fordítottak a kamera megvalósítására. A gyors sorozatban rögzített képkockákat a CPU és GPU számítási teljesítményének bevonásával dolgozza fel, így HDR fotók vagy akár videók is készíthetők, és lekövethető egy képrészlet mozgása. A Tegra 4 és Tegra 4i iránt nem olyan nagy az érdeklődés, mint az elődei iránt volt. Néhány gyártó már jelezte, hogy szándékában áll tabletet vagy okostelefont építeni rá, de egyelőre az NVIDIA kézi játékkonzolján a Project Shielden kívül kézzel fogható terméket nem láttunk még. A nagy gyártók a csúcskategóriában inkább a Qualcomm Snapdragon S4 sorozatát részesítik előnyben, vagy saját ARM Coretex-A15 alapú SoC-t fejlesztenek. További részletek a Tegra 4-ről, Tegra 4i-ről és GeForce ULP-ről itt olvashatóak.