Az NVIDIA bemutatta a Tegra 4i rendszerchipet

Az NVIDIA az idei CES-en mutatta be Tegra 4 nevű rendszerchipet, melynek grafikus vezérlőjéről később bővebb információk is érkeztek. A vállalat nyárra várja az első tableteket, melyek a Tegra 4-re alapoznak, és információink szerint a Toshiba, a Vizio, valamint a HP dolgozik egy-egy masinán. Addig is az MWC közeledtével a vállalat az okostelefonok piacára koncentrál, és bemutatták a Tegra 4i nevű fejlesztést, mely a Grey kódnevet viseli. Tudható volt róla, hogy ez lesz az első NVIDIA SoC, ami integrált 4G LTE modemet használ, de a konkrét specifikációkról eddig nem volt adat.

A Tegra 4i konkrétan ugyanazt az i500-as modemet kapta meg, amit az NVIDIA a Tegra 4 mellé opcionálisan kínál, csak az új lapkában már integrálva lesz. Ez alapvetően fontos az okostelefonok piacán, mivel a kicsi platformdizájn kisebb alaplapot igényel, és így több hely jut az akkumulátornak. Az NVIDIA a Tegra 4i rendszerchipet éppen ezért a megfizethető árkategóriába sorolt telefonokhoz is szánja, így a vállalat már nem csak a csúcskategóriát célozza meg ebben a szegmensben. Persze nagyon olcsó termékekre ne számítson senki, hiszen a Grey kódnevű SoC még mindig a teljesítményre helyezi a hangsúlyt, de a középkategória felett komoly szereplő lehet.

A 28 nm-es gyártástechnológiával készülő Tegra 4i fejlesztése alapvetően a Tegra 4-gyel párhuzamosan zajlott, így számos ponton egyezik a koncepció, de amíg a nagyobbik Tegra 4 a tabletekbe készült, így főleg a tempós működésre gyúr, addig a Tegra 4i esetében óriási szerepet kapott az energiahatékony működés. Az NVIDIA a Grey kódnevű lapka esetében is a Tegra 3-nál és a Tegra 4-nél alkalmazott felépítést és működést használja a processzor oldaláról, vagyis a négy darab ARM processzormag mellett lesz egy ötödik kiegészítő erőforrás, mely terhelés nélkül, vagy alacsony igénybevétel mellett aktiválódik. Ekkor a többet fogyasztó főmagok lekapcsolhatók, ezzel az adott termék üzemideje megnövelhető. A pontos órajelekről még nincs adat, de maximum 2,3 GHz-es paraméter várható, míg az extra mag az energiatakarékos működés érdekében jóval alacsonyabb órajelen üzemel.

Számottevő változás azonban, hogy a Grey az első olyan SoC, ami már nem kész ARM dizájnra épülő processzormagot használ, hanem egy módosított változatot. Az NVIDIA a Cortex-A9-et tervezte át az ARM segítségével, és így született meg az R4 A9 jelzésű mag, aminek a képességeit a Tegra 4i is kamatoztatja. A tervezés koncepciója a CPU-mag kiterjedésének minimalizálása és a magas működési órajel lehetővé tétele. Az R4 A9 28 nm-es gyártástechnológián 1,15 mm²-es kiterjedésű, vagyis jóval kisebb, mint a 2,7 mm²-es Cortex-A15 mag. Persze ennek a teljesítményben nyilván ára van a nagyobb Tegra 4-hez képest, de az energiahatékonyság szempontjából mindenképp az R4 A9 lesz a jobb.

NVIDIA Tegra 4i
NVIDIA Tegra 4i [+]

Az NVIDIA számára a kisebb CPU-magok használata nagyon sok előnyt jelent, mivel a konkurensek új generációs grafikus vezérlői sokkal fejlettebbek, mint az aktuális GeForce ULP, ami sajnos még mindig nem használ unified shader felépítést. Ennek megfelelően a Tegrának a többi ultramobil GPU hatékonyságát nyers erőből kell ellensúlyozni, ami cseppet sem tranzisztorkímélő, még akkor sem, ha a vállalat a pixel árnyalók szempontjából a szűkebb adatút érdekében csak 20 bites precizitást használ, miközben a legújabb konkurens megoldások 32 bitre is képesek.

A Tegra 4i GeForce ULP IGP-je egyébként lényegében a nagyobbik Tegra 4 képességeit kínálja, vagyis OpenGL ES 2.0-t támogat, de a 3.0-s API-t sajnos még nem kezeli. A magok száma összesen 60-ra csökkent a 72-ről, ami vállalható kompromisszum a kisebb méret érdekében. A Grey SoC 12 vertex és 48 pixel árnyalót használ, ami a jelenlegi mobil játékokat figyelembe véve megfelelő arány a nem unified shader felépítés esetében. A Tegra 4i memóriavezérlője az LPDDR3 szabványú memóriákat támogatja, ezen belül is maximum 2 GB-ot. Várhatóan marad a nagyobb testvértől örökölt két darab 32 bites memóriabusz is, de ez az információ még nincs megerősítve.

A Tegra 4i egyébként tartalmazza a Tegra 4 összes új szolgáltatását, így a saját fejlesztésű képfeldolgozó processzor (ISP) teljesítményéről, illetve az állandó HDR módról nem kell lemondani, valamint a videók dekódolását és enkódolását elősegítő fixfunkciós egység is változatlan. A kijelzők támogatása szempontjából azonban a Tegra 4i maximum 1920x1200 pixeles megjelenítőt képes meghajtani, a HDMI interfészen keresztül pedig 1080p-s tartalom jeleníthető meg. Ezek jóval szerényebb értékek annál, amire a Tegra 4 képes, de egy okostelefon esetében ennél több nem kell.

A Tegra 4i rendszerchipre az év második felében épül majd okostelefon, de konkrétumok egyelőre nincsenek.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés