2017. november 23., csütörtök

Fénysugarak vagy fénypászmák (god rays vagy light shafts)

  • (p)
Írta: Abu85 | Utoljára frissítve: 2013-12-20 09:51

A fénysugár, azaz a light shafts effektet 3D-s szlenggel élve god rays néven szokás hívni, és lényegében arról van szó, hogy a valóságban a nap rendkívül erős fénye az objektumok közötti réseken átszűrődik, ami egy elkülöníthető sugárnyalábot hoz létre a levegőben, melyet körülhatárolnak a levegő árnyékolt részei. A legegyszerűbben ezt a valóságban a felhő által eltakart napon lehet észrevenni, de egy sötét házban is előfordulhat, ha a nap fénysugarai az apróbb ablakokon beszűrődnek.

Fénysugarak a valóságban
Fénysugarak a valóságban

A god rays effekt az előbbi jelenséget próbálja lemodellezni a virtuális térben. A játékokban nagyjából másfél évtizede használják, de a megvalósítás az évek során drámaian megváltozott. Az elején a fejlesztők teljesen statikus módon oldották meg a kérdést, így a god rays lényegében szimpla átlátszó textúra volt művészileg jól elhelyezve. Ennek előnye, hogy minimális a teljesítményigénye, de hátránya, hogy bármilyen dinamikusan mozgó karaktert átszel a fénysugár, holott pont egy árnyékolási rendszerről van szó, vagyis ha az adott objektum elállja a fény útját, akkor annak nem szabad áthatolnia azon.

Az elmúlt évek során a fejlesztések lényegében a dinamikus god rays effektek irányába meneteltek, így számtalan megoldás született a problémára. Ezek minősége és teljesítményigénye eltér, de a fő szempontok szerint manapság már szinte mindegyik program teljesen dinamikus megoldást használ, ahol a fényforrás mozgása és az objektumokkal való interakció is befolyással van a sugárnyalábokra.

A Bioshock Infinite god rays effektje
A Bioshock Infinite god rays effektje

Ritkán a fejlesztők visszanyúlnak a régebbi technikákhoz, noha nem a második bekezdésben részletezett teljesen statikus megvalósításhoz, hiszen annak túl gyenge a minősége. Itt arról van szó, hogy a fényforrás mozgása alapvetően teljesen dinamikussá teszi az effektet, de ez komoly számításigényt is jelent. Sokszor azonban a játékban nem telik el annyi idő, hogy valóban szükség legyen erre, hiszen az adott virtuális terepen a feladatott a játékos pár perc alatt megoldhatja, így a kis trükköket úgy sem lehet észrevenni. Ekkor talán érdemes a kevésbé számításigényes megoldásokhoz nyúlni, ami jobban kíméli a hardvert, de rendkívül fontos a művészek odafigyelése, ugyanis ilyenkor figyelembe kell venni a fixen elhelyezett nap (mint fényforrás) pozícióját, és ahhoz kell igazítani a sugárnyalábok helyzetét, azaz magát a god rays effektet.

A Call of Duty: Ghosts előzetesének hibás god rays effektje
A Call of Duty: Ghosts előzetesének hibás god rays effektje

Ritka hiba ugyan, de előfordulhat, hogy valahol homokszem kerül a gépezetbe, és a god rays effekt gyakorlatilag merőleges lesz a nap pozíciójára, ami roppant illúzióromboló. A készülő Call of Duty: Ghosts játék előzetes bemutatóján pont ilyen gond látható.

Ha pontatlanságot találsz a cikkben, kérjük, írd meg a szerzőnek!
A bejegyzés utolsó frissítésének időpontja: 2013-12-20 09:51

Hir​det​és

H​i​r​de​t​é​s

Copyright © 2000-2017 PROHARDVER Informatikai Kft.