Újra itt...
Újabb részével jelentkezik a processzorok és videokártyák ideális párosítási lehetőségeit vizsgáló cikksorozatunk. A teszt alapjában véve arra keresi a választ, hogy adott videokártyákat milyen processzorral érdemes meghajtani, illetve fordítva, egy adott processzorhoz milyen videokártya illik, tehát röviden és tömören, optimális CPU–VGA párosokat keresünk. A sorozat harmadik részével megvártuk az AMD GeForce 8800-asokra adott válaszát, hiszen az új Radeon nélkül nem lett volna teljes ez a teszt. A HD 2900 XT megérkezett, így minden akadály elhárult előlünk, újra összeválogattunk néhány hardvert, illetve szoftvert, és mérésekbe fogtunk.
Eddigi tesztjeinkben sorra vettük az elmúlt két év slágerprocesszorait és azokat a videokártyákat, melyek a legtöbb játékos számítógépében megtalálhatók. Mindkét alkalommal úgy válogattuk össze a videokártyákat, hogy az adott típus egy vagy több másféle GPU-hoz hasonló teljesítményt nyújtson, azaz így sokkal jobban le tudtuk fedni az aktuális választékot. Például előző cikkünkben azért szerepelt a 7600 GT, mert az nagyjából azonos sebességű a 6800 GT/Ultra/GS kártyákkal, illetve a Radeon X800-as és X850-es széria tagjaival. A 7900 GT-ről elmondható volt, hogy körülbelül egy sebességű a 7800 GTX-szel, az X1800 XT-vel és az X1900 GT-vel, és így tovább. Ezúttal kicsit másképpen alakultak a dolgok, több okból kifolyólag is. Egyrészt az új generációs videokártyák olyan teljesítménybeli ugrást jelentenek, hogy nem lehet őket egy kalap alá venni az előző széria tagjaival. Másrészt a két nagy gyártó ezúttal nem dobott piacra számtalan verziót egy adott GPU-ból, tehát végeredményben a csúcskártyák skálázódása lesz a fő téma. Persze ismét előhúztunk néhány régebbi VGA-t a viszonyítás kedvéért, de a cél a GeForce 8800-asok és a HD 2900 XT kiaknázásához elegendő teljesítmény kimérése.
A Core 2 Duo és az Athlon 64 X2 még mindig a sláger [+]
Legutóbbi mérésünk óta a processzorpiacon a helyzet nem változott túl sokat, a Core 2 Duo a vezető, az Athlon 64 X2 pedig bőven megfelel azoknak, akik kicsit kevesebbel is beérik, a Pentium D egyre inkább visszaszorul, amit egyáltalán nem bánunk. Érdekes, hogy az órajeleket tekintve sem változott túlságosan a helyzet, a Core 2 és az Athlon 64 X2 skálázódása is megállt, a Core 2 legmagasabb órajelű példánya az Extreme X6800, amely 2,93 GHz-en ketyeg, míg a kétmagos Athlon 64-es kicsit gyorsult, de a 3 GHz-es 6000+ és FX-74 típusjelzésű processzorokkal nemigen találkozik földi halandó. Ezen szempontokat figyelembe véve „dobtuk” a Pentium D-t, és csak az Athlon 64 X2, illetve Core 2 Duo processzorokra koncentráltunk. Az Athlon 64 X2-ből ezúttal is egy 2 GHz-es órajelűt vettünk alapul, ugyanis a – nem tuningoló – felhasználók többségének 2 GHz körül jár a processzora. A másik oldalra egy 2,6 GHz-es (+30%) X2-est állítottunk, ez elfogadható a tuningolt Athlon 64 X2-es átlagos órajeleként (általában 2,4–2,8 GHz-re lehet az X2-es CPU-kat húzni).
Core 2 Duóból három különböző órajelűt vettük alapul, először egy E6300-ast teszteltünk, amely 1,86 GHz-en jár, és 2 MB a másodszintű gyorsítótára. A második egy E6700-es volt, amely 2,67 GHz-es órajelű (+42%), és 4 MB az L2 cache mérete, végül harmadikként az E6700 túlhajtott változatát vettük alapul, a processzort 10x330 MHz-re, azaz 3,3 GHz-re tuningoltuk (+23%).
GeForce 8800 GTS 320 MB és GeForce 8800 GTX [+]
Videokártyák terén, ahogyan már említettük, elsősorban az aktuális csúcskártyák közül szemezgettünk. Így esett a választásunk először a GeForce 8800 GTS 320 MB-os változatára, amely napjaink egyik legjobb ár/teljesítmény mutatójú VGA-ja, nem kell különösebben bemutatni. A második NVIDIA GPU-ra épülő kártya a GeForce 8800 GTX lett, amely végeredményben szintén elég jó ár/teljesítmény mutatóval rendelkezik, igaz, hogy nagyon drága, de cserébe nagyon is gyors. A 8800 GTX-szel kapcsolatban örök vita a fórumokon, hogy milyen processzor kell a kihajtásához, egyesek szerint egy kicsit húzott Athlon 64 X2 is elég, mások viszont arra esküsznek, hogy minimum 3 GHz-es Core 2 Duo kell alá. Feltételezzük, hogy ha valaki vesz egy 8800 GTX-et, akkor azt nem élsimítás nélkül fogja használni, low detail beállításokkal, márpedig napjaink játékaiban, ha bekapcsoljuk a látványjavítókat, akkor már korántsem okoz akkora problémát kihajtani egy VGA-t (erről persze a játékfejlesztők is gondoskodnak).
A HD 2900 XT alá vajon mit kéne tenni? [+]
A tesztelt videokártyák közé egyértelműen beválogattuk a Radeon HD 2900 XT-t is, hiszen eleve erre a kártyára vártunk több mint fél évet. A HD 2900 XT teljesítménye valószínűleg még javulni fog a közeljövő meghajtóprogramjainak kiadása után, de nem tartjuk valószínűnek, hogy olyan egetverő gyorsulás következzen be, aminek következtében a most készült teszt érvényét veszítené. A HD 2900 XT az egyszerű videokártyatesztekben a 8800 GTS és a 8800 GTX teljesítményét képes hozni játéktól függően, viszont az igen eltérő felépítés miatt esetleg előfordulhat, hogy a skálázódás máshogyan alakul, mint az NVIDIA GPU-ival.
Radeon X1950 Pro és XTX a porondon [+]
Végül az erő vörös oldaláról további két VGA-t vettünk jobban szemügyre; az X1950 Prót azért válogattuk be, mert teljesítménye igencsak reprezentatív az előző generáció felsőkategóriájára nézve, sebessége nagyjából megegyezik a GeForce 7900-es család tagjaival, illetve az X1900 GT és X1800 XL sem állnak tőle messze. Az X1950 XTX-ről is hasonlóképpen vélekedünk, a GeForce 8800 GTX megjelenése előtti egychipes király sebessége közel van a tesztsorozat második részében használt 7950 GX2-éhez és a 7900 GTX-hez, ám a nagymértékű árcsökkentések következtében végül egészen jó vétel lett belőle (ha eltekintünk attól, hogy nem DirectX 10-kompatibilis).
Tesztkonfiguráció
Videokártya / driver | Albatron GeForce 8800 GTS 320 MB (500/800 MHz) / Forceware 158.22 Point of View GeForce 8800 GTX 768 MB (575/900 MHz) / Forceware 158.22 Sapphire ATI Radeon X1950 Pro 512 MB (580/700 MHz) / Catalyst 7.5 MSI ATI Radeon X1950 XTX 512 MB (650/1000 MHz) / Catalyst 7.5 Sapphire ATI Radeon HD 2900 XT 512 MB (740/825 MHz) / Catalyst 7.5 |
Processzorok | Athlon 64 X2 2 GHz és 2,6 GHz (10x200 és 11x236 MHz; 2 x 1 MB L2 cache) Core 2 Duo 1,86 GHz (7x266 MHz; 2 MB L2 cache), 2,66 GHz és 3,3 GHz (10x266 és 10x330 MHz; 4 MB L2 cache |
Alaplapok | AMD: Asus A8N-SLI Premium (nForce4 SLI) Intel: Intel Desktop Board D975XBX (i975X) |
Memóriák | DDR2: Corsair TwinX 2x1024-6400 C4 – 2 x 1024 MB (4-4-4-12) DDR: Corsair ValueRAM DDR400 - 2 x 1024 MB (3-3-3-8) |
Merevlemez | Maxtor DiamondMax 10 250 GB (PATA; 7200 rpm; 16 MB cache) |
DVD-meghajtó | Pioneer DVR-111 |
Tápegység | Cooler Master RS-550-ACLY |
Operációs rendszer | Windows XP Professional Service Pack 2 + DirectX 9.0c |
A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA kártyákon „legjobb minőség”-re, az ATI kártyákon pedig a legszebbre kapcsoltuk, a (szögfüggetlen) anizotropikus szűrés végig be volt kapcsolva, így később csak az élsimítás mértékét állítgattuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk. A játékokat különböző grafikai minőséggel teszteltük, az aktuális beállításokat mindenhol külön feltüntettük.
Hirdetés
A játékokat ugyanazon elv szerint válogattuk össze, mint a processzorokat és a videokártyákat, a legelterjedtebb és legkedveltebb motorokat (engine) és játékokat szerettük volna összegyűjteni. Persze a kiválasztott szoftvereken kívül is létezik rengeteg népszerű, de nincs mindenre időnk és kapacitásunk. A Prey Doom 3 motorra, a HL2 Episode One pedig Source motorra épül. A S.T.A.L.K.E.R. szintén egy új motorra íródott, és egyben népszerű a játék is, ami elmondható a Test Drive Unlimitedről is. A Company of Heroes és az Oblivion sokak kedvence. Gondolkoztunk az Unreal 3 motoros Rainbow Six Vegas bevetésén, de egy konzolátiratról van szó, mely ráadásul az élsimítást sem támogatja, és egyre inkább feledésbe merül, ezért végül kihagytuk.
A Prey és S.T.A.L.K.E.R. alatt felvett demókat/replayeket használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. Az Oblivionban és a TDU-ban egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. A Company of Heroesban a játékba beépített teljesítményteszt adta a végeredményt.
Minden játékban 2 különböző beállítást teszteltünk. Azt vettük alapul, hogy a legelterjedtebb LCD kijelzők zöme 1280x1024-es natív felbontással rendelkezik (17", 18", 19"); általában ez volt az egyik, a kisebbik felbontás hozzáadott élsimítással. Mivel az X1950-eseket már korábban leteszteltük, ezért a beállításokat úgy válogattuk meg, hogy a GeForce 8800 GTS-en játszható legyen minden játék. A második beállítást úgy választottuk ki, hogy azon, ha lehetséges, a videokártyák minél inkább izzadjanak meg.
Prey
Prey 1280x1024 4xAA/16xAF |
Athlon 64 X2 2 GHz 10 x 200 |
Athlon 64 X2 2,6 GHz 11 x 236 |
Core 2 Duo 1,86 GHz 7 x 266 |
Core 2 Duo 2,66 GHz 10 x 266 |
Core 2 Duo 3,3 GHz 10 x 330 |
Radeon X1950 Pro | 47 | 48 | 47 | 48 | 48 |
Radeon X1950 XTX | 48 | 49 | 49 | 49 | 49 |
Radeon HD 2900 XT | 52 | 58 | 58 | 60 | 62 |
GeForce 8800 GTS 320 MB | 67 | 71 | 74 | 78 | 78 |
GeForce 8800 GTX | 75 | 85 | 90 | 102 | 107 |
Prey 1680x1050 8xAA/16xAF |
Athlon 64 X2 2 GHz 10 x 200 |
Athlon 64 X2 2,6 GHz 11 x 236 |
Core 2 Duo 1,86 GHz 7 x 266 |
Core 2 Duo 2,66 GHz 10 x 266 |
Core 2 Duo 3,3 GHz 10 x 330 |
Radeon X1950 Pro | 33 | 33 | 32 | 33 | 33 |
Radeon X1950 XTX | 34 | 34 | 34 | 34 | 35 |
Radeon HD 2900 XT | 39 | 39 | 40 | 40 | 40 |
GeForce 8800 GTS 320 MB | 50 | 51 | 51 | 51 | 51 |
GeForce 8800 GTX | 62 | 66 | 68 | 70 | 71 |
A Prey tesztünk egyik legegyszerűbb játéka, az OpenGL-t előnyben részesítő John Carmacknak köszönhető, ugyanis Doom 3 motoros. Már a gyengébbik beállításnál is VGA-limites a játék egészen a HD 2900 XT-ig, bár az R600 a 2 GHz-es X2-vel már szenved egy kis hátrányt. A 8800 GTS alá már kell egy Core 2 Duo CPU, elvégre a gyorsabb processzornak hála 16%-kal magasabb fps-t kapunk. A 8800 GTX esetében ez még inkább igaz, a csúcskártyával ez a beállítás CPU-limitessé válik, a 2 GHz-es X2 és a 3,3 GHz-es Core 2 teljesítménye között 42% a különbség.
Az erősebbik beállításnál már a 8800 GTS-sel is VGA-limites a játék, egyedül a 8800 GTX profitál a gyorsabb processzorból, maximum 14%-ot, de ha megnézzük, az 1,86 GHz-es és a 3,3 GHz-es Core 2 között alig pár fps a különbség (3 fps, 4%), tehát szó sincs arról, hogy kötelező a 3 GHz-es Core 2 CPU a 8800 GTX alá, legalábbis Prey alatt ezekkel a beállításokkal nem.
HL2 Episode One
HL2 Episode One 1280x1024 4xAA/16xAF + HDR |
Athlon 64 X2 2 GHz 10 x 200 |
Athlon 64 X2 2,6 GHz 11 x 236 |
Core 2 Duo 1,86 GHz 7 x 266 |
Core 2 Duo 2,66 GHz 10 x 266 |
Core 2 Duo 3,3 GHz 10 x 330 |
Radeon X1950 Pro | 65 | 66 | 66 | 66 | 66 |
Radeon X1950 XTX | 71 | 72 | 72 | 72 | 72 |
Radeon HD 2900 XT | 92 | 113 | 111 | 112 | 113 |
GeForce 8800 GTS 320 MB | 91 | 125 | 128 | 137 | 145 |
GeForce 8800 GTX | 99 | 135 | 148 | 183 | 196 |
HL2 Episode One 1920x1200 4xAA/16xAF + HDR |
Athlon 64 X2 2 GHz 10 x 200 |
Athlon 64 X2 2,6 GHz 11 x 236 |
Core 2 Duo 1,86 GHz 7 x 266 |
Core 2 Duo 2,66 GHz 10 x 266 |
Core 2 Duo 3,3 GHz 10 x 330 |
Radeon X1950 Pro | 40 | 41 | 40 | 40 | 40 |
Radeon X1950 XTX | 44 | 44 | 44 | 47 | 48 |
Radeon HD 2900 XT | 69 | 71 | 71 | 72 | 73 |
GeForce 8800 GTS 320 MB | 82 | 83 | 83 | 83 | 83 |
GeForce 8800 GTX | 98 | 112 | 115 | 117 | 118 |
A HL2 Episode One egy Source motoros játék, kiegészítve HDR-rel és néhány további újítással (rim lighting, phong shading, VGUI stb.), tehát sokak számára fontos lehet a teljesítménye, bár tény, hogy a Counter Strike Source-ot játszók gyakran butítanak a grafikán, hogy gyorsabb legyen a játék. Lássuk, hogy mire számíthatunk. Mindkét beállításnál bekapcsoltuk a HDR-t, elvégre olyan VGA-kat teszteltünk, melyeknek „illik” megfelelő sebességgel futtatni egy HL2 EP1-et HDR-rel is. Már az alacsonyabb felbontás megfektette az előző generációs videokártyákat, legalábbis VGA-limitbe ütköztünk az X1950-esekkel, és a HD 2900 XT is csak a 2 GHz-es Athlon 64 X2-vel volt lassabb. A 8800 GTS és GTX ezzel a beállítással még simán CPU-limites.
1920x1200-as felbontásnál a Preyhez hasonlóan alakultak az eremények, már a 8800 GTS-sel is VGA-limitessé vált a játék, persze itt egyértelmű, hogy a memória mennyisége és sebessége dominál inkább. Csak a 8800 GTX profitált a gyorsabb processzorból, a 2 GHz-es X2 és a 3,3 GHz-es Core 2-vel elért eredménye között 20%-nyi eltérés volt, ami már nem kevés. Ezt persze csak ilyen extra magas felbontásnál sikerült elérnünk, a 8-as GeForce-ok (főleg a GTX és az Ultra) nem két-három éves játékok futtatására lettek kitalálva.
Oblivion
Oblivion (erdő) 1280x1024 high 4xAA/16xAF + HDR |
Athlon 64 X2 2 GHz 10 x 200 |
Athlon 64 X2 2,6 GHz 11 x 236 |
Core 2 Duo 1,86 GHz 7 x 266 |
Core 2 Duo 2,66 GHz 10 x 266 |
Core 2 Duo 3,3 GHz 10 x 330 |
Radeon X1950 Pro | 13 | 14 | 14 | 14 | 14 |
Radeon X1950 XTX | 14 | 15 | 15 | 15 | 15 |
Radeon HD 2900 XT | 38 | 38 | 41 | 42 | 42 |
GeForce 8800 GTS 320 MB | 37 | 37 | 40 | 40 | 40 |
GeForce 8800 GTX | 47 | 47 | 52 | 53 | 53 |
Az Obliviont három beállítással teszteltük, ugyanis kíváncsiak voltunk arra, hogy a VGA-tesztekben használt, erdős és a városi környezet hogyan viszonyul egymáshoz. Az erdőben játszódó jelenetről mindig is tudtuk, hogy a vegetáció miatt inkább VGA-limites, de ezt most ki is szerettük volna mérni. Először tehát az erdőben mászkáltunk és mértük le az fps-eket, és a VGA-limit már 1280x1024-es felbontásnál jelentkezett, még a 8800 GTX is csak alig gyorsult (max. 12%-ot) a 3,3 GHz-es Core 2 Duótól.
Oblivion (város) 1280x1024 high 4xAA/16xAF + HDR |
Athlon 64 X2 2 GHz 10 x 200 |
Athlon 64 X2 2,6 GHz 11 x 236 |
Core 2 Duo 1,86 GHz 7 x 266 |
Core 2 Duo 2,66 GHz 10 x 266 |
Core 2 Duo 3,3 GHz 10 x 330 |
Radeon X1950 Pro | 36 | 37 | 37 | 37 | 37 |
Radeon X1950 XTX | 39 | 40 | 40 | 40 | 40 |
Radeon HD 2900 XT | 56 | 66 | 71 | 89 | 97 |
GeForce 8800 GTS 320 MB | 58 | 63 | 72 | 84 | 86 |
GeForce 8800 GTX | 56 | 68 | 76 | 99 | 108 |
Oblivion (város) 1680x1050 ultra high 4xAA/16xAF + HDR |
Athlon 64 X2 2 GHz 10 x 200 |
Athlon 64 X2 2,6 GHz 11 x 236 |
Core 2 Duo 1,86 GHz 7 x 266 |
Core 2 Duo 2,66 GHz 10 x 266 |
Core 2 Duo 3,3 GHz 10 x 330 |
Radeon X1950 Pro | 26 | 27 | 27 | 27 | 27 |
Radeon X1950 XTX | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 |
Radeon HD 2900 XT | 52 | 59 | 63 | 69 | 69 |
GeForce 8800 GTS 320 MB | 54 | 61 | 64 | 69 | 69 |
GeForce 8800 GTX | 55 | 64 | 69 | 85 | 90 |
Másodszorra egy városi jelenetet teszteltünk, mely kevésbé VGA-terhelő, de azt is látni kell, hogy egy ilyen komplex játékon belül is, mint az Oblivion lehetnek komoly eltérések, hiszen óriási területet járhatunk be. 1280x1024-es felbontásban most csak a két X1950-es volt VGA-limites, a DirectX 10-es kártyák már jobban viselték a terhelést. Ezúttal a HD 2900 XT gyorsabb volt a 8800 GTS-nél, igaz, most inkább a skálázódásra koncentrálunk. Látni kell, hogy amíg az Athlon 64 X2-vel és a Core 2 Duo E6300-zal a két videokártya nagyjából megegyező sebességű volt, addig az E6700-nak, illetve tuningolt változatának bevetése már némileg változtatott a képen, ugyanis mint később kiderült, csak egy ilyen erős processzor mellett tudta magát kifutni a HD 2900 XT – melyről így végül kiderült, hogy gyorsabb a 8800 GTS-nél. Érdekes még, hogy az Athlon 64 X2-vel a 8800 GTX ugyanolyan gyors volt, mint a másik két DX10-es kártya, de végül a Core 2-vel meglódult, és elhúzott tőlük.
Újabb érdekességeket vettünk észre magasabb felbontásban. Az X1950-esek továbbra is lemaradoztak (teljesen VGA-limitesek), de a csúcskártyák kihajtásához ezúttal is kellett a Core 2. Ami meglepett minket, az az, hogy ebben a felbontásban a 8800 GTS és a HD 2900 XT a magasabb órajelű Core 2 CPU-kkal már ugyanolyan gyors volt (míg 1280x1024-ben még a HD 2900 XT volt a gyorsabb), úgy tűnik tehát, hogy a HD 2900 XT esetében valamilyen korlátba ütköztünk, ami kiegyenlítette az erőviszonyokat. A 8800 GTX ezúttal is csak a leggyorsabb processzorral tudta magát kifutni (63%-os különbség).
Company of Heroes
Company of Heroes 1280x1024 max AA/16xAF |
Athlon 64 X2 2 GHz 10 x 200 |
Athlon 64 X2 2,6 GHz 11 x 236 |
Core 2 Duo 1,86 GHz 7 x 266 |
Core 2 Duo 2,66 GHz 10 x 266 |
Core 2 Duo 3,3 GHz 10 x 330 |
Radeon X1950 Pro | 58 | 60 | 59 | 62 | 62 |
Radeon X1950 XTX | 61 | 63 | 63 | 64 | 65 |
Radeon HD 2900 XT | 80 | 86 | 91 | 97 | 97 |
GeForce 8800 GTS 320 MB | 55 | 65 | 58 | 63 | 65 |
GeForce 8800 GTX | 95 | 104 | 112 | 125 | 126 |
Company of Heroes 1920x1200 max AA/16xAF |
Athlon 64 X2 2 GHz 10 x 200 |
Athlon 64 X2 2,6 GHz 11 x 236 |
Core 2 Duo 1,86 GHz 7 x 266 |
Core 2 Duo 2,66 GHz 10 x 266 |
Core 2 Duo 3,3 GHz 10 x 330 |
Radeon X1950 Pro | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 |
Radeon X1950 XTX | 37 | 38 | 38 | 38 | 38 |
Radeon HD 2900 XT | 57 | 57 | 58 | 58 | 58 |
GeForce 8800 GTS 320 MB | 37 | 39 | 39 | 39 | 39 |
GeForce 8800 GTX | 69 | 75 | 75 | 75 | 75 |
A negyedik tesztelt játék a Company of Heroes volt, a papírforma ezúttal is bejött. 1280x1024-es felbontásban 100%-osan VGA-limites videokártya nem volt, az összes VGA gyorsult egy picit, ha jobb processzort tettük alá, de az X1950-esekről végülis elmondható, hogy ez a maximálisan 6%-os gyorsulás nem túl sok, a játékélményt nem befolyásolja. A Radeon HD 2900 XT-vel már enyhe CPU-limitet véltünk felfedezni, elvégre a játék 21%-kal volt gyorsabb, ha a 2 GHz-es Athlon 64 X2 helyett egy 3,3 GHz-es Core 2 Duóval hajtottuk meg, az arany középútnak a Core 2 Duo E6300 tűnik. A 8800 GTS-sel is hasonló volt a helyzet, igazából csak a 2 GHz-es X2-vel maradt le, a többi processzorral nem volt jelentős különbség a teljesítménye között. A 8800 GTX esetében egyértelmű, hogy CPU-limit van, 32%-os különbség van a leggyengébb és a legerősebb CPU között.
1920x1200-ba állítva a felbontást a Company of Heroes szinte teljesen VGA-limitessé vált. Csak a 8800 GTX szenved egy kis hátrányt, ha 2 GHz-es X2-vel hajtjuk meg, ettől eltekintve az összes videokártya ugyanolyan gyors volt, bármelyik processzort is tettük alá.
S.T.A.L.K.E.R.
STALKER (obj. dyn/high) 1280x1024 16xAF |
Athlon 64 X2 2 GHz 10 x 200 |
Athlon 64 X2 2,6 GHz 11 x 236 |
Core 2 Duo 1,86 GHz 7 x 266 |
Core 2 Duo 2,66 GHz 10 x 266 |
Core 2 Duo 3,3 GHz 10 x 330 |
Radeon X1950 Pro | 54 | 54 | 54 | 55 | 55 |
Radeon X1950 XTX | 54 | 55 | 55 | 56 | 56 |
Radeon HD 2900 XT | 61 | 62 | 65 | 65 | 65 |
GeForce 8800 GTS 320 MB | 73 | 88 | 86 | 109 | 119 |
GeForce 8800 GTX | 76 | 92 | 91 | 123 | 144 |
STALKER (full dyn./maximum) 1680x1050 AA/16xAF |
Athlon 64 X2 2 GHz 10 x 200 |
Athlon 64 X2 2,6 GHz 11 x 236 |
Core 2 Duo 1,86 GHz 7 x 266 |
Core 2 Duo 2,66 GHz 10 x 266 |
Core 2 Duo 3,3 GHz 10 x 330 |
Radeon X1950 Pro | 24 | 25 | 24 | 24 | 25 |
Radeon X1950 XTX | 24 | 25 | 24 | 25 | 25 |
Radeon HD 2900 XT | 37 | 37 | 36 | 37 | 37 |
GeForce 8800 GTS 320 MB | 41 | 42 | 55 | 59 | 60 |
GeForce 8800 GTX | 55 | 67 | 61 | 81 | 87 |
A S.T.A.L.K.E.R. napjaink slágerjátéka, igaz jó pár probléma van még vele annak ellenére, hogy a fejlesztők próbálják kijavítani a bugokat. Ezek közül az egyik az, hogy valamilyen kódhiba miatt a játék „nem szereti” az AMD videokártyákat. Ez meg is látszik a számokon, ugyanis a HD 2900 XT lassabb a 8800 GTX-nél is, és már 1280x1024-es felbontásban, élsimítás nélkül is VGA-limites, ami nem vett éppen jó fényt egy ilyen kaliberű hardverre. A VGA-limitesség elmondható az X1950-esekről is, míg a 8800-asok sokkal jobban szerepelnek. A S.T.A.L.K.E.R. élsimítás nélkül láthatóan nem igazán terheli le a 8800-as videokártyákat, teljes CPU-limitről számolhatunk be.
1680x1050-es felbontásban, élsimítással (r2_aa 1) nem változik lényegesen a kép. Az AMD kártyái továbbra is csak vergődnek, míg a 8800-asok jól bírják a tempót. A 8800 GTS a 3,3 GHz-es Core 2-essel már nem gyorsul a 2,66 GHz-eshez képest, tehát a kártya itt futja ki magát. Ezzel szemben a 8800 GTX nem kevesebb, mint 58%-os gyorsulásra képes, ha egy viszonylag gyenge processzor helyett egy erőset teszünk alá.
Test Drive Unlimited
Test Drive Unlimited 1280x1024 high 4xAA/16xAF |
Athlon 64 X2 2 GHz 10 x 200 |
Athlon 64 X2 2,6 GHz 11 x 236 |
Core 2 Duo 1,86 GHz 7 x 266 |
Core 2 Duo 2,66 GHz 10 x 266 |
Core 2 Duo 3,3 GHz 10 x 330 |
Radeon X1950 Pro | 27 | 28 | 28 | 29 | 29 |
Radeon X1950 XTX | 29 | 32 | 32 | 34 | 34 |
Radeon HD 2900 XT | 29 | 38 | 39 | 51 | 63 |
GeForce 8800 GTS 320 MB | 44 | 49 | 56 | 56 | 56 |
GeForce 8800 GTX | 44 | 49 | 60 | 72 | 75 |
Test Drive Unlimited 1680x1050 high 4xAA/16xAF + HDR |
Athlon 64 X2 2 GHz 10 x 200 |
Athlon 64 X2 2,6 GHz 11 x 236 |
Core 2 Duo 1,86 GHz 7 x 266 |
Core 2 Duo 2,66 GHz 10 x 266 |
Core 2 Duo 3,3 GHz 10 x 330 |
Radeon X1950 Pro | 17 | 17 | 17 | 17 | 17 |
Radeon X1950 XTX | 18 | 18 | 18 | 18 | 18 |
Radeon HD 2900 XT | 28 | 35 | 33 | 40 | 41 |
GeForce 8800 GTS 320 MB | 19 | 21 | 22 | 23 | 23 |
GeForce 8800 GTX | 39 | 47 | 50 | 51 | 51 |
Utolsóként az igen népszerű Test Drive Unlimitedet teszteltük, amelyben már nem ért minket túl sok meglepetés. Ezúttal is az 1280x1024-es felbontást néztük meg először, ahol az X1950-esek ismét VGA-limitesek voltak. Apró észrevétel, hogy az X1950 XTX és a HD 2900 XT a 2 GHz-es Athlon 64 X2-vel ugyanolyan gyors volt, az ilyen problémákra mindig oda kell figyelni, ha hardvervásárlásra adjuk a fejünket, hiszen hiába veszünk ultraszuper videokártyát, ha gyenge hozzá a processzor, akkor nem lesz tőle gyorsabb a játék, vagy legalábbis nem lesz észrevehető a különbség. (Sokan ilyen problémákra panaszkodnak a fórumokon, pedig csak arról van szó, hogy nem kiegyensúlyozott a rendszer.) További érdekessége ennek a felbontásnak, hogy egészen addig, amíg 2,66 GHz-es Core 2 processzort teszünk a 8800 GTS és a HD 2900 XT alá, a 8800 GTS a gyorsabb, viszont a 3,3 GHz-es Core 2-vel fordul a kocka. Hasonlót tapasztaltunk Oblivion alatt, csak ott a 3,3 GHz-es Core 2 beiktatásáig hasonló volt a két kártya sebessége. Összegezve tehát: TDU alatt a HD 2900 XT több mint kétszeresére gyorsul egy jó processzortól, míg a 8800-asok ennél bár kevesebbet, de gyorsulnak. A 8800 GTS mind a három Core 2-essel azonos sebességet futott.
1680x1050-ben, HDR-rel megspékelve a látottakat némileg egyszerűsödik a helyzet. Az X1950-esekkel továbbra is VGA-limites a játék, és ezúttal már ugyanez mondható el a 8800 GTS-ről is, tegyük hozzá, hogy annak 320 MB-os változatáról van szó. A HD 2900 XT itt is meghálálja a gyors processzort 46%-os többlettel, a 8800 GTX pedig 30%-kal. Érdekes, hogy a HD 2900 XT esetében csak a két leggyorsabb CPU-val VGA-limites a játék, míg a 8800 GTX mind a három Core 2-vel ugyanolyan gyors volt.
Konklúzió
Tesztsorozatunk harmadik részének elkészülte után megint egy kicsit okosabbak lettünk, legalábbis most már látszik, hogy egy új generációs videokártyához milyen processzort érdemes venni. Az már az első teszt után nyilvánvalóvá vált, hogy egy valamirevaló DirectX 9-es játék sebességét döntően a videokártya teljesítménye határozza meg, tehát egy játékos, aki a gépét főleg játékra használja, a videokártya mellé veszi meg a processzort, és nem fordítva. Tesztelhettük volna a játékokat 800x600-as vagy 1024x768-as felbontásban, élsimítás nélkül, azaz processzor- vagy vegyeslimitált beállításokkal, de mi értelme lett volna? Ha valaki vesz egy 80 000 forintos videokártyát, az nem 1024x768-ban akar játszani.
A Radeon X1950 Pro és az X1950 XTX érdekes módon nagyon hasonló eredményeket ért el. Az újabb játékokban ezekkel a kártyákkal az 1280x1024-es felbontás élsimítással egy olyan beállítás, ahol még elfogadható sebességet kapunk tőlük. Emellett az is látszott, hogy ez a beállítás egyben teljesen VGA-limites az X1950-esekkel, tehát a processzor cseréje mondhatni felesleges, nem fognak tőle gyorsulni a játékok. Eszerint elvileg a Radeon X1950 alá nem kell a 2 GHz-es X2-esnél gyorsabb CPU, de korábbi tesztünkben láthattuk, hogy az X1900 a magasabb órajelű processzornak hála a régebbi játékokban gyorsult, ezért ez esetben a 2,6 GHz körüli Athlon 64 X2 vagy a Core 2 Duo E6300 jó választásnak tűnik.
A Radeon HD 2900 XT-ről kicsit vegyes kép alakult ki bennünk, ez valószínűleg az új hardvernek és a kiforratlan drivernek tulajdonítható. Ami biztosan elmondható róla, hogy ezekben a játékokban az 1280x1024-nél magasabb felbontások illenek hozzá (élsimítással), 1680x1050-ben és fölötte az összes játékban élvezhető sebességet nyújtott. A teszteredmények azt mutatják, hogy a HD 2900 XT alá érdemes betenni egy 2,66 GHz-es Core 2 Duo processzort, ugyanis ezzel még egy relatíve magas felbontásban is képes tovább gyorsulni (tehát CPU- vagy vegyeslimites), viszont úgy vettük észre, hogy a 3,3 GHz-es processzorból kemény beállítások mellett már nem tud profitálni. Alacsonyabb felbontáson természetesen nem ez a helyzet, de alacsonyabb felbontáshoz nem is kell HD 2900 XT-t venni.
Ugyanez elmondható a GeForce 8800 GTS 640 MB-os változatáról, viszont a 320 MB-os verzió több játékban a kevés memória miatt nem bírja az extrém felbontásokat, ezért a kisebbik GTS-t inkább azoknak javasoljuk, akik az X1950-esek sebességét kevésnek tartják. A 320 MB-os 8800 GTS mellé is jól jön egy 2,66 GHz körüli Core 2 Duo processzor, az Athlon 64 X2 2,6 GHz-en már kevés hozzá.
A GeForce 8800 GTX egy nagyon gyors kártya. Egy GTX-szel vétek lenne 1280x1024-ben játszani, kivételt képez, ha 8x-os vagy 16x-os élsimítást használunk (aminek a látvány szempontjából nincs túl sok értelme, ugyanis a játék közben egyáltalán nem látszik a különbség a 4x-es és 8x-os élsimítás között), tehát egyértelmű, hogy a nagy monitorral rendelkező felhasználók számára érdekes kártyáról van szó. Persze ahogy jönnek az újabb játékok, úgy a 8800 GTX sem lesz elég az 1680x1050-hez, de jelenleg még megfelelő, és mi most ezt vizsgáltuk. A 8800 GTX a gyengébb beállítások mellett rengeteget profitált az egyre gyorsabb processzorból, volt, ahol 76%-os különbséget mértünk ki, pedig ugyanazzal a videokártyával végeztük a mérést, csak a processzor változott. Viszont azt is láthattuk, hogy 1680x1050 vagy efölötti felbontásokban, élsimítással, HDR-rel (ahogyan egy 8800 GTX-et használni kellene) már nem volt ekkora különbség a leggyengébb és a legerősebb CPU-val végzett mérések között. Valamekkora mértékű különbség mindig volt, de kevesebb, mint amire számítottunk. Úgy látjuk, hogy a 8800 GTX mellé is elég egy 2,66 GHz-es Core 2 Duo. Persze a kártya meghálálja, ha gyorsabbat teszünk alá, de ezt mi csak akkor javasoljuk, ha nem jár jelentős többletkiadással. Tehát szerintünk ugyanolyan jól jár az is, aki az E6300-at hajtja túl pl. 2,8 GHz-re, és az is, aki egy E6700-at vesz. Természetesen egy AMD processzor is képes meghajtani a 8800 GTX-et, de ismerve korábbi tesztjeinket, ehhez 15-20%-kal magasabb órajelen (3-3,2 GHz) kell járnia, mint egy Core 2 Duónak, ez pedig nem annyira általános órajel az X2 esetében, mint a 2,66 GHz (akár tuningolva) a Core 2 Duóval.
Reméljük, sikerült segíteni a vásárlás előtt állóknak: egy játékos számára teljesen felesleges gyenge processzor mellé erős VGA-t venni, mert nem tudja kihasználni a kártya kínálta lehetőségeket. Ha a játékélmény az elsődleges szempont egy konfiguráció összeállításánál, akkor mindig a videokártya mellé válasszuk ki a processzort, és ne fordítva.
fLeSs
A Sapphire videokártyákat az Expert Computer Kft.-től, az MSI X1950 XTX-et a HRP Hungary Kft.-től, a Point of View 8800 GTX-et a Kelly-Tech Kft.-től, az Albatron GeForce 8800 GTS-t pedig a Major Plus Kft.-től kaptuk tesztelésre.