Hirdetés

The Elder Scrolls V: Skyrim - Élménybeszámoló

A Skyrim tipikusan egy olyan játék, amiről nehéz tesztet írni, hiszen több hónap is kevés ahhoz, hogy minden lehetőséget kipróbáljunk. Így elégedjetek meg egy kis összegzéssel.

Küldetések és térképhasználat

A Skyrimhez hasonló, hatalmas bejárható területtel rendelkező játékokban általában segítségünkre van egy térkép, ami segíti tájékozódásunkat. Ráadásul itt ez már egy forgatható, zoomolható 3D-s változatban van jelen, aminek segítségével nyugodtan mehetünk akárhová, bárhonnan eltalálunk a célállomásra. A térképen már induláskor is látjuk a nagyobb városokat, valamint fontosabb helyszíneket. Amelyik helyen már jártunk, oda később egyszerűen eljuthatunk "Fast Travel", azaz a gyors utazás segítségével.

Az egér segítségével lehet forgatni és zoomolni (Egyelőre korlátozott mértékben, de már készült hozzá olyan mod is, mellyel egészen a földig zoomolhatunk). A térképen lévő ikonok általában a helyszín típusát jelzik. A nagyobb városokat címerekkel jelölik, kisebb településeket tornyos házzal, barlangokat sematikus hegykúppal, stb. Egy idő után megszokjuk, mi mit jelképez, csak előszörre tűnik furcsának a sok ismeretlen jel. Akárhol is járunk, rendelkezésünkre áll egy helyi térkép is, ami főleg a belső helyszíneknél jön jól, hiszen a különféle labirintusokban sokszor elkeveredhetünk, ha nem ismerjük azokat.

Hirdetés

Persze ezek legtöbbször nem túl bonyolultak, általánosságban elmondhatjuk, hogy amikor belépünk egy barlangba, mindig lefelé vezető járatot keressünk, előbb-utóbb eljutunk a végéig. Amint minden ott lakóval végeztünk - vagy felvettük azt a tárgyat, ami célként volt megjelölve -, akkor a helyszín térképe, valamint az ikonja mellett is megjelenik a "Cleared", azaz "Kipucolva" szó. Ez azt jelenti, hogy a terület tiszta, végigmentünk az itteni pályán.

Erre azért van szükség, mert nem juthatunk be minden helyszínre egyből, akad pár épület, régi kastély vagy elhagyatott bánya, sőt, komplett városok rejtőzhetnek a föld alatt, melyek bejáratát bizony csak különféle "kulcsokkal" nyithatjuk ki. Azért szerepel a kulcs idézőjelben, mert nem mindig hagyományos értelemben vett kulcsra kell gondolni. Egy fegyver, vagy akár egy elsőre értéktelennek tűnő tárgy is megnyithatja előttünk a "kincseskamrák" ajtaját, csak éppen tudnunk kell, melyik zárba illik.

A helyszíneket mutató ikonok kétféle színnel vannak jelölve. A fehér alapon fekete ikonok azokat a helyeket jelzik, ahol már jártunk, míg a fekete alapon fehérek a még fel nem keresetteket jelölik. A tartomány térképén - a nagyobb városok kivételével - csak azok a helyek jelennek meg ismeretlenként, ami küldetés célállomásául szolgál vagy információt találunk a létezéséről (Például egy papírdarabon olvasunk egy romról, ahol kincs található), az összes többi helyszínt saját magunknak kell felfedeznünk és csak azután látjuk ott őket.

És érdemes is felfedezőútra mennünk, hiszen nagyon sok lélegzetelállító helyre juthatunk el, amennyiben gyalog közlekedünk. Persze aki kényelmesebb, az vehet magának lovat vagy némi pénzért szekérrel ellátogathat a nagyobb városokba, de az igazi élményt kétséget kizárólag a személyes felfedezés jelenti. Ebben nagy segítségünkre van a képernyő felső oldalán látható iránytű, melyen láthatjuk az aktív küldetéseink célállomásait, az általunk bejelölt pontot, valamint a környéken található objektumokat.

A felvett küldetéseink közül bármelyiket aktívvá vagy inaktívvá tehetjük, ami nagyon hasznos funkció, ugyanis ha minden célállomás küldetésként lenne jelölve az iránytűnkön, bele is zavarodnánk. Ebben teljesen szabadon dönthetünk, azaz amelyik küldetést végig akarjuk vinni, annak csak aktívvá tesszük a bejegyzését és onnantól kezdve láthatjuk a pontos helyet, ahová mennünk kell. Persze akadnak kivételek, azaz amikor például valakit meg kell találnunk egy városban, értelemszerűen először nem látjuk, hol található, információt kell gyűjtenünk róla. Addig hiába választjuk ki aktív küldetésként, ikont nem kapunk hozzá.

A nagy térképen akárhová letehetünk magunknak jobb gombbal saját útjelzőt is, amit kék színnel jelöl a program. Ezt szintén jelzi az iránytű, így nagyon hasznos tud lenni, ha a légvonalban csak pár száz méterre lévő célpont és közöttünk egy hegylánc húzódik és egyenesen nem jutunk el oda. Ekkor kijelöljük azt a helyet, amerre kerülnünk kell, majd odaérve fordulhatunk rá a célra. A kirakott jelet bármikor felvehetjük vagy áttehetjük máshová, szimplán csak újabb jobb gombbal kell kattintani a térképen.

Amik nagyon fontos helyszínek, azok a sárkányfejjel jelzett kőoltárok, melyeknél újabb "Shout"-okat, azaz ordításokat tanulhatunk meg. Ezekről később szó lesz még, most a térképpel és iránytűvel kapcsolatban annyit fontos volt megemlíteni, hogy ha ilyen jelenik meg az iránytűdön, vagy a távolból látsz egy hegyormot, ami felett egy sárkány köröz, egyből indulj el arrafelé. Ez roppant fontos, később ezeknek kiemelt szerep jut a történetben. Most pedig térjünk rá a szerepjátékok egyik - újabban sajnos egyre egyszerűbbé váló - részére, a karakterfejlődésre és szintlépésre.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények