Tesztkonfiguráció és fogyasztás
Hirdetés
Videokártya / driver | Galaxy GeForce 8600 GT 256 MB SLI (@540/1188/702 MHz) / Forceware 158.22 MSI GeForce 8600 GTS 256 MB SLI (@675/1450/1000 MHz) / Forceware 158.22 MSI GeForce 7600 GT 256 MB SLI (560/700 MHz) / Forceware 93.71 és 165.01 Asus GeForce 7950 GT 512 MB (550/700 MHz) / Forceware 93.71 MSI GeForce 8800 GTS 320 MB (500/1200/800 MHz) / Forceware 158.22 Sapphire Radeon X1650 XT 256 MB CrossFire (575/675 MHz) / Catalyst 7.4 Asus Radeon X1950 XT 256 MB (625/900 MHz) / Catalyst 7.4 MSI Radeon X1950 Pro 512 MB (580/700 MHz) / Catalyst 7.4 |
Processzor | Core 2 Duo E6700 2,66 GHz (4 MB L2 cache) |
Alaplap | Intel Desktop Board D975XBX – 975X chipset (CrossFire) Asus P5N-E SLI – nForce 650i SLI chipset (SLI) |
Memória | Corsair TwinX 2x1024-6400 C4 – 2 x 1024 MB (4-4-4-12) |
Merevlemez | Maxtor DiamondMax 10 250 GB (PATA, 7200 rpm, 16 MB cache) |
DVD-meghajtó | Pioneer DVR-111 |
Tápegység | Cooler Master RS-550-ACLY |
Op. rendszer | Windows XP Professional SP2 + DirectX 9.0c |
Játékok
- Human Head Studios / Take 2 Interactive – Prey
- Bethesda Softworks / Take 2 Interactive – The Elder Scrolls: Oblivion
- GSC / THQ – S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl
- Crytek / UBI Soft – Far Cry
- UBIsoft / UBISoft – Rainbow Six Vegas
- UBIsoft / Amex-Tec – Tom Clancy's Splinter Cell Double Agent
- Relic Entertainment / THQ – Company of Heroes
- Gas Powered Games / THQ – Supreme Commander
- Electronic Arts / EA Games – Need for Speed Carbon
- Eden Studios / Atari – Test Drive Unlimited
- Techland / N-Tec – Call of Juarez
A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA kártyák esetében „legjobb minőség”-re, az ATI kártyák esetében pedig a legszebbre kapcsoltuk, a (szögfüggetlen) anizotropikus szűrés végig be volt kapcsolva, így később csak az élsimítás mértékét állítgattuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk. A játékok többségét maximális grafikai beállításokat futtattuk, ahol nem, ott ezt külön megemlítjük.
A Far Cry, Prey és S.T.A.L.K.E.R. játékokban felvett demókat/replayeket használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. További játékokban (Oblivion, RSV, SCDA, NFSC, TDU, CoJ) egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. A Company of Heroesban és a Supreme Commanderben a játékba beépített teljesítménytesztet futtattuk le.
Sajnos meg kell hogy jegyezzük, az NVIDIA továbbra sem képes olyan meghajtóprogramot kiadni, amivel az SLI minden játékban rendesen működne. Ugyanez persze igaz az AMD-re is, de vegyük figyelembe, hogy az SLI egyrészt lényeges „idősebb”, mint a CrossFire, másrészt a CrossFire-rel észrevételeink szerint csak a legújabb játékokban volt probléma, míg az SLI sokszor régi játékokkal sem működik együtt. Volt jópár játék, melyekben – miután láttuk, hogy az SLI gyárilag nem működik – némi kísérletezés árán (az SLI-módok próbálgatásával) sikerült plusz fps-eket elérni, de jobban örülnénk, ha ezt a feladatot nem ránk, felhasználókra hárítaná az NVIDIA, hanem ő maga oldaná meg. Elvégre amikor videokártyát veszünk, egyben egy szolgáltatást is kifizetünk, amibe beletartozik a mindig naprakész, problémamentes meghajtóprogram is.
A témához kapcsolódik, hogy a GeForce 7600 GT SLI teszteléséhez két drivert kellett használnunk. A hivatalos, WHQL minősítésű driver a 7600 GT-hez (a mérés időpontjában) tavaly novemberi volt (93.71), ezzel viszont az SLI sok új játékban nem működött. A neten sikerült találnunk egy jóval újabb verziószámú meghajtót (165.01), amely felismeri a 7600-as kártyákat is, ezért ezzel is leteszteltük a 7600 GT SLI konfigurációt.
A játéktesztek előtt lássuk, hogy fogyasztásban mire számíthatunk. Evidensnek tűnhet, hogy két videokártya többet fogyaszt, mint egy videokártya, és ezt a mérőműszer igazolta is. A kétkártyás konfigurációk közül üresjáratban még az X1650 XT fogyasztotta a legkevesebbet, ám terhelve (Rainbow Six Vegas) majdhogynem az élre ugrott, csak a 8600 GTS SLI előzte meg egy picivel. Ez egyébként érthető is, hiszen architekturális szempontból a középkategóriás videokártyák közül az X1650 XT a legkomplexebb, ez tartalmazza a legtöbb tranzisztort (azonos csíkszélesség mellett), és a második legmagasabb órajelű is.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!