Tegnaptól érhető el a nagy nyilvánosság számára az első DirectX 10 API-t használó játékdemó, mely a Capcom kiadásában megjelenő Lost Planet: Extreme Condition című játékprogramba kínál rövid betekintést. Az eredetileg Xbox 360-ra fejlesztett játék hamarosan napvilágot látó PC-s verziójának demója két változatban tölthető le: a DirectX 9-es csomag az összes modernebb videokártyával kompatibilis, a DirectX 10-es változat azonban csak a GeForce 8-as széria valamelyik tagjával (kivéve a leglassabb GeForce 8500 GT-t) és a Radeon HD 2900 XT videokártyákkal hajlandó elindulni – kizárólag Windows Vista operációs rendszer alatt. Az első publikus DX10 játékdemó már megjelenése napján óriási vitát váltott ki a két szekértábor közt, melynek jelentőségét jól jelzi, hogy az NVIDIA és az AMD külön nyilatkozatban fejtette ki az új demóval kapcsolatos álláspontját.
A havas pálya Radeon HD 2900 XT-vel...
Forrás: Legit Reviews
A Legit Reviews által elsőként elvégzett mérések és képminőségtesztek egyértelmű NVIDIA dominanciát sejtetnek az új demó DX10-es változatánál. Az oldal egy GeForce 8800 GTX és egy Radeon HD 2900 XT videokártyával tesztelt, azaz az AMD megoldása eleve hátrányból indult, ahogy erre egyébként a cikk végén fel is hívták a figyelmet. A játékdemó beépített benchmarkjával végzett tesztek azonban a két videokártya különbségét jóval meghaladó, aránytalan eltérést jeleztek; akadt olyan pálya, ahol ugyanabban a tesztkonfigurációban háromszor gyorsabb volt az NVIDIA kártyája a jelenleg elérhető leggyorsabb Radeonnál. Utóbbinak ráadásul a képminősége is hagyott maga után bőven kívánnivalót: a motion blur effektus például hibásan jelent meg a Radeon kártyával, sőt akadtak olyan grafikai elemek, melyeket egyáltalán nem renderelt a kártya.
...és Geforce 8800 GTX-szel
Forrás: Legit Reviews
Az AMD szűkszavú közleményében rámutat, hogy mindez nem a hét elején debütált R600-as grafikus processzor képességeit minősíti: az ATI Technologiest tavaly bekebelező gyártó szerint a Lost Planet fejlesztését részben az NVIDIA támogatta, így a játék nem véletlenül bánik „kegyesebben” a kaliforniai cég DX10-es megoldásaival. Az AMD szerint a vállalat szoftveres csapatát semmilyen, az új demóval és az abba integrált benchmarkkal kapcsolatos részletről nem tájékoztatták, így a fejlesztőknek nem állt módjukban kellőképpen „optimalizálni” az eszközillesztőket. A cég éppen ezért arra hívja fel a figyelmet, hogy a teljes játékprogram megjelenésére a sebességgel és képminőséggel kapcsolatos problémákat orvosolni fogják, addig is azonban mindenkit óva intenek attól, hogy téves következtetést vonjon le a Radeon HD 2900 XT DirectX 10-es teljesítményét illetően.
Az NVIDIA ezzel szemben kifejezetten hasznosnak és korszakalkotónak tartja a világ első DirectX 10-es játékdemóját, és külön felhívja a figyelmet a két pályát magában foglaló benchmarkra. A világ első PC-s DX10-es gyorsítóját szállító gyártó mindazonáltal konkurenciájához hasonlítva kétségtelen előnyben van az új API-val kapcsolatos fejlesztéseket illetően: az NVIDIA nemcsak az új DirectX-verzióval kompatibilis driverek fejlettségét tekintve jár előbbre vetélytársánál, de számos DX10-es alkalmazás (köztük a Lost Planet) születésénél is közreműködik/közreműködött. A két gyártó megoldásai közti verseny így alighanem csak az idő múlásával válhat kiegyenlítettebbé, ahogy sorra befutnak az új DX10 címek és az AMD eszközillesztői is megfelelően kikupálódnak.