Radeon HD 2900 XT: elkészült, de tényleg!

Textúrázó, ROP, memóriavezérlő, CFAA

Már az X1000-es családnál is különváltak a textúra-mintavételező egységek a számolóktól, ezt a gyakorlatot folytatták az R600-ban is. Az új processzornak négy (nem több!) nagy textúrakezelő egysége van. Mindegyikben 8 textúracímző dolgozik, összesen tehát 32 darab. Mind a négy blokk fejenként 20 mintavételezőt kapott (összesen 80 darab) és négy 64 bites bilineárisan szűrt színmintát tud venni (összesen 16 minta), amihez még négy szűretlen tartozik. Arra is van lehetőség, hogy a szűrt helyett további négy (összesen tehát öt) szűretlent kapjunk. A legnagyobb támogatott textúraméret 8192x8192 pixel. A texúrázókhoz 256 kB másodszintű gyorsítótár kapcsolódik, az elsőszintű pedig vertex cache-ként is működik.

Ahogy azt megszokhattuk már, raszterizáló (ROP) egységek terén az NVIDIA világosabban beszél: hat egység, összesen 24 színes vagy 192 Z-értékű pixel. Az R600-ban négy Render Back-End blokk van, de hogy azok pontosan mint tudnak, azt nem sikerült kiszűrni a többi komponensről egyébként részletesen író dokumentációból. Az biztos, hogy az X1000-hez képest javult a Z-értékekkel kapcsolatos teljesítmény, és vannak új HDR formátumok, valamint négyről nyolcra emelkedett az MRT (Multiple Render Target) kimenetek száma, de a teljesítményről csak szintetikus mérés után tudunk bármit is mondani.

ROP vonalon a nagy újítást az új élsimítási módok jelentik. A hatszoros Multi Sampling Anti-aliasing után itt a nyolcszoros. Persze ezzel még csak egál lenne a G80-hoz mérve, ezért szükség volt valami extrára. Élsimításban az ATI mindig az NVIDIA előtt járt, a mostani újítása is nagyon érdekes. Az eddigi anti-aliasing eljárások csak az aktuális pixel területére eső mintavételezési pontokat használták; ezt a módszert most Box Filter névvel illeti az ATI.

Az élsimítás hatékonyságának növelése érdekében az új Custom Filter Anti-aliasing (CFAA) a szomszédos pixelek mintavételező pontjaiból is kölcsönvesz néhányat. A Narrow Tent Filter névvel nevezett a megfelelő Box Filter számnak a felét (8 mellé például még 4-et) toldja hozzá, a Wide Tent Filter a Box számot megduplázza (8 mellé például még 8-at).

Az új üzemmód a meghajtóban külön opcióként jelenik meg. A kiválasztott, klasszikus MSAA szint alatt megadhatjuk a szűrő típusát, és a végén láthatjuk, hány mintás élsimításunk lesz. Ezzel a legkisebb CFAA szint a négyszeres, ami 2x MSAA mellé Narrow Tent filtert jelent. A 6x CFAA előállítható 2x MSAA-ból Wide Tent filterrel és 4x MSAA-ból Narow Tenttel és így tovább. A későbbiekben éldetektálással bővül majd a CFAA, ami 8x MSAA használata mellett már 24x CFAA szintet eredményez. Természetesen, emellé még kapcsolhatunk mintapontváltogató Temporal és átlátszó textúrákat kezelő Adaptive Anti-aliasingot. Az összes mód működik HDR-rel is.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés