Hirdetés

Plazma örökség 2017-ben

Feltámad-e a plazma? Mennyire megy az OLED? Mi lesz a Technics-szel és a 8K-val? Megkérdeztük a Panasonic európai kommunikációs vezetőjét!

Interjú: Szegner Gábor, Panasonic

Azt túlzás lenne állítani, hogy a globális szórakoztatóelektronikai iparágban hemzsegnének a magyar topmenedzserek, de azért akad erre is példa. Szegner Gábor például jelenleg a Panasonic európai szekciójánál felel a tévés, audiós részleggel kapcsolatos kommunikációért. Még az IFA-n találkoztunk vele és beszélgettünk egy jót arról, hogy mennyire mennek az OLED televíziók, merre fejlődhetnek a modellek, miért fontos a hollywoodi kapcsolat, mi a helyzet a Technics-szel, a 8K-val, és persze nem hagyhattuk ki a plazma újjászületését sem...

Szegner Gábor, Panasonic Europe
Szegner Gábor, Panasonic Europe [+]

PROHARDVER!: Mennyire váltak be az OLED tévék a Panasonicnál? Lesz folytatás?

Szegner Gábor, Panasonic: Az OLED sok szempontból nagyon hasonlít arra a plazma technológiára, amelynek a Panasonic első számú támogatója volt. Ebből fakadóan nem is lehetett kérdés, hogy a cég belépjen az OLED színtérre, hiszen a "plazma örökség" kötelezte erre. Emiatt próbálkozott meg először a saját fejlesztésű kijelzőkkel, és amikor ez a projekt a különféle problémák következtében megállt, döntött úgy, hogy akkor mástól vásárolt panelekkel, de folytatja a megkezdett utat.

Maga a megjelenítő ugyanis csak egy alap, de a látott végeredményt alapvetően határozzák meg azok a különféle képjavító, képmódosító eljárások, amelyeket házon belül fejlesztünk. E téren pedig a Panasonicnak hatalmas tapasztalata van, és hatalmas tartalékai vannak. Hogy mást ne mondjak, olyan emberek dolgoznak jelenleg is a vállalatnál, akik már a legendás KURO, és később a ZT60 plazmák fejlesztésében is részt vettek.

De hogy a kérdésre visszatérjek: OLED televízióink a Panasonic számára igen fontos, nem kifejezetten árérzékeny piacokon, tehát Németországban, Svájcban, Ausztriában, sőt Franciaországban is igen jól teljesítenek. Ezekben az országokban van egy viszonylag masszív réteg, amely tud és akar is áldozni drágább, minőségi végeredményt produkáló készülékekre. Világosan látszik, hogy a Panasonic nem fog beszállni az árversenybe, nem az a cél, hogy rengeteg, kisebb tudású, olcsóbb tévét adjon el. Ez a cégfilozófia egyébként ugyanúgy meglátszik más termékcsoportnál is. Az LCD televízióknál például egy minden eddiginél pontosabb, finomabb háttérvilágítást szabályozó local dimming technológiával álltunk elő a közelmúltban, ami a sötét részletek még valósághűbb megjelenítését szavatolja, de ennek szintén ára van.

Hirdetés

PH!: Sokszor előkerül a Panasonic kapcsán a hollywoodi szakemberekkel történő együttműködés. Miért annyira fontos ez? Mit tud mondani egy operatőr, egy rendező a színpontosságról, amire egy céleszköz, tehát mondjuk egy kalibrátor nem képes?

Panasonic: Semmit, de nem is ez a lényeg! A lényeg az, hogy ezeknek a szakértőknek, rendezőknek, színmestereknek a fejükben van az, hogy mit szeretnének látni, az együttműködésünk pedig azt célozza, hogy olyan televíziókkal léphessünk színre, amelyek képesek ezeket az elképzeléseket maximális hűséggel megjeleníteni. Ennek konkrét megnyilvánulása a HCX2 (a Hollywood Cinema Experience rövidítése) processzor, amely többek között a színfeldolgozásért felel, és aminek kifejlesztése során az említett hollywoodi szakemberek meglátásait, véleményét is komolyan figyelembe vette a vállalat.


[+]

Ennek köszönhetően egyébként a televízióinkat egyes stúdiók referencia kijelzőnek is használják, tehát arra, hogy helyben megnézzék a már felvett anyagot. Az idén bemutatott csúcs televíziónk, az EZ1000 például lehetővé teszi, hogy a professzionális felhasználók feltöltsenek rá úgynevezett LUT-okat (Look Up Table), azaz színtáblákat, amelyek segítségével egyénileg módosítható a szaturáció, a színtelítettség, a színhőmérséklet, a kontraszt vagy a világosság. Ezt úgy kell elképzelni, hogy forgatás közben a rendező a kuckójában ül, nézi a monitorokat, amelynek egyikén a nyers, úgynevezett raw kép látható, míg az EZ1000-en a feltöltött LUT-nak köszönhetően már az, amit ő a fejében megálmodott. Tehát például a Mátrix esetén a zöldes, a Sin Citynél a néhány tónussal kiegészített fekete-fehér, a CSI: Miaminál pedig a narancsszínű látványvilág.

Amellett, hogy ez jó visszajelzés, természetesen nagyon komoly üzenete is van a felhasználók felé. Az emberek pedig láthatóan értékelik azt, hogy Hollywood is elégedett a munkánkkal, és ez meglátszik az értékesítési adatokon is. Az sem véletlen, hogy példánkat követve egyre több rivális gyártó fordul ebbe az irányba, és kezdi meg az együttműködést különféle filmes cégekkel.

PH!: Ez nem zavarja a Panasonicot?

Panasonic: Nem igazán. A Panasonic Hollywood Labs igen régen megvetette a lábait Los Angelesben, és ezt az előnyt nem lehet rövid idő alatt behozni. Ezt az is jól mutatja, hogy idén a már említett EZ1000 megnyerte a független, brit szakmai magazin, a HDTV Test háziversenyét, azaz a zsűri szerint ez lett a legjobb tévé idén.

Tapétatévé, 8K, Technics és plazma

PH!: Akkor számíthatunk az OLED kínálat bővítésére? Lesz például tapétatévéje a Panasonicnak is?

Panasonic: Épp az előbb láttam a jövőre vonatkozó terveket, de persze pontos részleteket sajnos nem árulhatok el, csak annyit, hogy természetesen lesznek új OLED tévék is. Az említett "wallpaper" típusú készülékekkel kapcsolatban pedig annyit mondhatok, hogy erre vonatkozóan még nincsenek konkrét tervek, de a cég folyamatosan vizsgálja a szóba jöhető opciókat, amelyek felmerülhetnek a választék bővítése kapcsán. Ennek eredménye például a standon kiállított és működés közben megtekinthető, egyedülálló, átlátszó OLED kijelző is, amiben én személy szerint nagy fantáziát látok. Persze sok dolgot kell még finomítani ezzel kapcsolatban, de nem lennék meglepve, ha ez a jelenleg csak prototípus fázisban lévő termék a közeljövőben piacra kerülne.

Szegner Gábor, Panasonic Europe
Szegner Gábor, Panasonic Europe [+]

PH!: Ha már a jövőben járunk... Mi a helyzet a 8K-val?

Panasonic: A 8K felbontású kijelzők biztosan meg fognak jelenni, elsőként az üzleti szférában, tehát a professzionális felhasználóknál, és valamikor később az otthonokban is. De hogy erre mikor kerül sor, az egy nehéz kérdés. Az ilyen típusú megjelenítők elterjedéséhez alapjaiban kell megváltoztatni a jelenlegi infrastruktúrát, ki kell dolgozni az online streameléssel, médialejátszással, műsorszórással kapcsolatos szabványokat, technológiákat. Ez utóbbi téren egyébként már vannak biztató eredmények, hiszen az NHK (Nippon Hoso Kyokai, Japán Műsorszóró Vállalat – a szerk.) többször közvetített 8K felbontásban élőben, de azért még minden tekintetben az út elején járunk.

Viszont azt sem szabad elfelejteni, hogy 2020-ban Tokióban rendezik az olimpát, és Japán nagyon szeretné, ha lennének 8K műsorok. A Panasonic ráadásul az esemény kiemelt támogatója, és a cég már szerzett komoly tapasztalatokat a 8K megjelenítők terén, hiszen néhány évvel ezelőtt mi is kiállítottunk egy óriási, 8K kijelzőt itt az IFA-n is, és jelenleg is együtt dolgozunk az NHK-val az olimpiai projekten. Tehát nagy titkot nem árulok el azzal, hogy a fejlesztések nálunk is folynak, de konkrét részletekkel még nem szolgálhatok.

PH!: Mi lesz az okostévérendszerrel? Marad a Panasonic a jelenlegi, Firefox OS alapú irányvonalnál, vagy vált?

Panasonic: Az egy kicsit megnehezítette a dolgunkat, hogy a Mozilla tavaly nyáron úgy döntött, hogy dobja a Firefox OS projektet, de végül az a döntés született, hogy házon belül folytatjuk a platform fejlesztését, ugyanis nagyon-nagyon jó visszajelzéseket kaptunk a rendszer működésével kapcsolatban. A felhasználók értékelik, hogy egy rendkívül gyors, stabil, megbízható és könnyen kezelhető megoldást kínálunk a My Home Screen 2.0 személyében. Tehát a válasz: nem, nem váltunk, marad ez az irány. Valamennyi változás biztosan lesz a következő verzióban, de azért radikális átalakulásra, rengeteg új funkcióra egyelőre ne számítson senki.


[+]

PH!: Az EZ1000 OLED tévében a Technics mérnökei fejlesztették a hangrendszert. Várható, hogy lesz még ilyen készülék, vagy ez abszolút egyedi és megismételhetetlen kooperáció volt?

Panasonic: Bár mindkét márka ugyanahhoz a céghez tartozik, azért mégis csak két kisebb vállalatról van szó egy nagyobb konszernen belül, de szerencsére nagyon jól sült el a közös munka. A visszajelzések pozitívak, így elképzelhető, hogy lesz folytatása ennek az együttműködésnek, amennyiben lehetséges, hogy egy tévékészülék a Technics márka színvonalának megfelelő hangminőséget nyújtson.

PH!: A Technics itt az IFA-n jelentette be, hogy újjáéleszt egy évtizedek óta tetszhalott állapotban lévő lemezjátszó termékcsaládot, amit abszolút pozitívan fogadtak szerte a világon. A Panasonic nem gondolkozik esetleg a plazmatévék életre keltésén?

Panasonic: Még mindig rengeteg híve van a plazma technológiának, mi is tudjuk és látjuk, de sajnos az eljárás fölött eljárt az idő. Egyszerűen a plazma nem teszi lehetővé például az ultravékony készülékek kialakítását vagy keskeny káva alkalmazását, a dizájn pedig ma már megkerülhetetlen tényező. Megvannak még a gyártósorok, de elképzelhetetlenül drága lenne, ha kihoznánk egy olyan új szériát, ami minőségben is felveszi a versenyt a legjobb készülékekkel, egyébként pedig nem lenne értelme az egésznek. Szóval, azt hiszem, ki lehet jelenteni, hogy nem lesz plazma feltámadás.

elefant

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények