Neonfehér
Nagyon kevés játék van, amit újra és újra szívesen veszek elő – mivel egyszer már felfedeztem titkait, fordulatait, világát, a színtiszta játékmenetnek és a játékélménynek kell megfelelően intenzívnek lennie ahhoz, hogy az új megjelenések erdejében is ismételten odacsalogasson a New Game opcióhoz. Boldogan jelenthetem, hogy a Neon White ebbe a kategóriába tartozik – imádtam 2022-ben PC-n, tavaly PS5-ön futottam vele jónéhány kört, most pedig az Xbox-port varázsolt el újra. A Neon White tehát objektíven nem teljesen új játék, de mivel annak idején nem írtunk róla, most pedig amúgy is a szokásos nyári programínségben szenvedünk, úgy gondoltam, mindenképpen megérdemel egy hivatalos értékelést az Angel Matrix különleges alkotása.
A Game Pass kínálatában is kipróbálható program egész különleges műfajkoktél lett: van benne a Mirror’s Edge DLC absztrakt platformer gyönyöréből, a Modern Warfare-féle Mile High Club achievement precíziós akciójából és az Ori elképesztően feszült, töredékmásodperces reflexeket megkívánó meneküléseiből egyaránt. Mintha valaki fogta volna a Q3DM17 légibalettjét, és annak fantasztikus manőverezhetőségét, szinte tökéletes irányítását egy trükkös képességekkel teli platformjátékba gyömöszölte volna. A párhuzamokat, a játék közben bennem felmerült hasonlatokat még tudnám sorolni, de ezek helyett fogalmazzunk egyértelműen: a Neon White alapszinten egy légies, hatalmas ugrásokkal teli FPS-szerűség (még akkor is, ha ténylegesen a fegyver nem lóg rá a képernyőre). A célunk minden rövidke pályán az, hogy a lehető leggyorsabban elérjük a kijáratot – de egy-egy nekifutás csak akkor érvényes, ha a hátunk mögött hagyott pályán időközben minden démont kinyírtunk már.
Tulajdonképpen egy lövöldözéssel és limitált számú akrobatikával teli platformjátékról van szó, amit extra csavarként speedrun-kihívásként kell játszani – a legjobb értékelésért a száznyi pálya legtöbbjén 20-45 másodperc körüli tempót kell tartani. Alapból egy katanával vagyunk felfegyverkezve, de a pályán színkódot kártyákkal különféle fegyvereket lehet felvenni. Bár maga a lövöldözés is kulcsfontosságú feladat, ezúttal a fegyvereknek van egy másik nélkülözhetetlen szerepe is: ezeket eldobva egy színtől függő szupermozgást kapunk. A pisztoly elhajítása például dupla ugrást aktivál, a shotgunnal tűzgolyóvá válva suhanhatunk, a rakétavető pedig vonóhorgként is használható. A Neon White ezekből a téglákból varázslatosan változatos játékot épít. Legvadabb pillanataiban platformer-FPS helyett szinte ritmusjátékká alakul át; egy-egy hatalmas ugráskombináció során egész légiókkal végzünk, ide-oda fordulva, a fegyverek közt váltogatva, azokat a megfelelő pillanatban egy újabb suhanássá vagy robbantássá alakítva. Amikor minden tökéletesen összejön, a földet néha csak töredékmásodpercig, egy tökéletesen pozícionált ugrás erejéig érintjük, különben pedig a levegőben suhanunk, ugrunk, robbanunk és zuhanunk a végső cél felé.
A szimpatikusan őrült anime-történetbe csomagolt játékban a neonok egyikét alakítjuk: közelebbről nem ismert múltú bűnözőket, akiket most mégis a mennyországban kényszerítenek vetélkedésre az elpuhult és korrupt helyiek nagy örömére. Akinek nem jönnek be ezek a blődségükben sokszor szórakoztató átvezetők, az átnyomhatja az egészet – akinek viszont szimpatikussá válik ez a fura maszkos csapat, az rengeteg párbeszédet nézhet meg velük. Noha maga a történet – értsd: White és a többiek múltja – ezerszer látott ötletekkel operál, de a karaktereket színesítő párbeszédek még a drámával teli végjátékban is megmosolyogtatják az embert. A sok karakter amúgy nem csak színesítő elemként van jelen, de további kihívásokat is nyújtanak: minden egyes pályán rejtve várakozik egy trükkösen elhelyezett ajándék, azt a célszemélynek átadva pedig extrém kihívásokat nyithatunk meg náluk. Red szintjei például mindig az egyik fegyver trükkös használatára építenek, Violet pedig tüskékkel, csapdákkal, gyilkos lila akadályokkal teli helyszínekkel szórakoztatja amnéziás cimboráját.
Mindez természetesen nem működne közel sem ilyen jól, ha az irányítás és azzal szimbiózisban a pályaépítés nem lenne gyakorlatilag tökéletes. Amikor sok-sok próbálkozás után végre kitanultuk egy-egy helyszín trükkjeit, az ideális manővereket, a perfekt időzítéseket, úgy érezzük majd, mintha egyetlen lendületből suhannánk volna végig a pályán – és ekkor érezni igazán, hogy a pályatervezés mennyire kiszolgálja ezt. Szinte minden helyszín kínál valami újat – az egyikben sokat kell lőni, a másik meg inkább a precíziós ugrásokra, vagy a hosszú zuhanásokra épít; egyszer azt kell kitalálni, hogy milyen sorrendben kell a megszerzett fegyverek között váltogatni, másszor pedig robbanóhordók láncreakcióját kell a tökéletes pillanatban elindítani; találkozunk majd főellenfelekkel, vannak rocketjumpra építő helyszínek is, a vörös medálokért pedig olyan elképesztő levágásokat és mozgáskombinációkat kell megtalálni, amelyek az első órákban teljesen elképzelhetetlennek tűnnek.
Meglepő, hogy pont a lazulós Donut Hole alkotója állt elő ezzel a minden téren homlokegyenest ellentétes játékkal, de az efféle határtalan kreativitásnak csak örülni lehet. A Neon White úgy is képes volt – ismételten! sokadjára is! – a képernyő elé szögezni, hogy amúgy egyetlen porcikám sem rajong az efféle időhajszolásért, a speedrun-életstílusért. Itt viszont szinte érezni, hogy hol lehet még pár tizedmásodpercet nyerni, hogy melyik felesleges mozdulatunk okozott egy kis késlekedést, hogy hol kellene megpróbálni egy nagy útlevágást – és mivel az újrakezdés azonnali, örömmel töltöttem el negyedórákat azzal, hogy végre 20 másodperc alá szorítsak egy pályaidőt. Noha azt készséggel elhiszem, hogy a mérhetetlenül ostoba (ám engem pont ezzel szórakoztató) karakterek nem mindenki szívébe lopják majd be magukat, a játékmenet olyan tökéletesre van csiszolva, hogy most már platformtól függetlenül tudom ajánlani a Neon White kipróbálását – még akkor is, ha egyszer már elérted a lehetőlegjobb rangot!
A Neon White ma már PC-n, PlayStation 4-en és 5-ön, Switch-en, valamint Xbox konzolokon is elérhető. PC-n és Xboxon a játék része a Game Pass szolgáltatásnak is.
Összefoglalás
Platformjáték és FPS egybegyúrva, mégpedig a lehető legjobb időeredményeket hajszolva. A leírás sajnos cseppet sem adja át, hogy a Neon White pályáin milyen könnyű a lendületességében élvezetes száguldások rabságába esni, hogy milyen élvezetes is a pályák első végigjátszása, majd aztán a száguldás tökéletesre fejlesztése is.
A Neon White legfőbb pozitívumai:
- Tökéletes irányítás és kreatív pályatervezés;
- a végigjátszás után is rengeteget kínál még;
- vagy a blőd humor vagy az elnyomható jelenetek szolgálnak ki.
A Neon White legnagyobb hiányosságai:
- A vörös medálokhoz már elképesztő mutatványok kellenek.
Bényi László