Monitorkalibráló eszközök

  • (f)
  • (p)
Teszt – Írta: | 2006-10-30 12:06

Rendhagyó tesztünkben egyik, teszteléshez használt készülékünket és annak kistestvérét mutatjuk be: a GretagMacbeth monitorkalibrálóit.

Bevezető

A színkalibrálásról röviden

Ezúttal a PROHARDVER! hasábjain megszokottól kicsit eltérő témával fogunk foglalkozni, ugyanis teszteszközökről, mégpedig a monitorkalibráló berendezésekről lesz szó. A cél az lenne, hogy a kedves olvasók megismerjék ezeket a műszereket, tudjanak létezésükről, ugyanis a későbbiekben megjelenő TFT-tesztek is ezek felhasználásával fognak megszületni, így nem árt, ha kicsit körbejárjuk a témát. Miről is van szó?

A színek a számítástechnikában általában három alapszín keverékeként jelennek meg, illetve jönnek létre, ez a három szín a vörös, a zöld és a kék. Az egyes színeket egy RGB (red/green/blue) színkóddal lehet leírni, melyben a három alapszín különböző mértékű keveréke található. Amikor a három alapszínt összekeverjük, egy negyedik színt kapunk eredményül, melynek szintén létezik egy meghatározott RGB-kódja. A kérdés csupán az, hogy a monitoron/nyomtatón megjelenő szín megegyezik-e az RGB-kódban leírt színnel? Mit is jelent a szemünk számára az RGB-kóddal leírt "igazi" zöld, vörös vagy kék?

Léteznek különböző szabványok, melyek segítségével számokkal egyértelműen leírhatóak az egyes színek. Ezek a számok, számkódok teljesen függetlenek minden perifériától, monitortól vagy nyomtatótól, és csak arra lettek kitalálva, hogy az egyes színek megjelenését specifikálják (valamely színtérben).

Gondoljunk csak bele, hogy egy adott monitoron a fentebb látható képen található levelek avagy a hullám (színe) olyan-e, amilyennek valóban lennie kell, amilyennek a kép készítője megalkotta, "megálmodta"? Nem túl valószínű, sőt, ha van az embernek még egy monitora, akkor feltehetőleg azon sem olyanok a színek, mint kellene, ráadásul a két monitoron megjelenő színek egymástól is különböznek. Bármely szín, amely a monitoron megjelenik, egy eszközfüggetlen RGB-kóddal leírható, ám ahhoz, hogy a monitoron megjelenő színek (nagyjából) megegyezzenek a leírt színekkel, szükség van a színkalibrálásra. A színkalibrálás során megpróbáljuk összhangba hozni ezeket az eszközfüggetlen színeket a szabványokkal, azaz arra törekszünk, hogy például a feljebb látható kép (illetve az azon látható színek) színhelyesen jelenjen meg a monitoron; sőt, akár több monitoron is, legyenek megegyezőek a színek és stimmeljenek a valódi, életben megtalálható színekkel is - ám ez utóbbi nem valószínű, hogy bekövetkezik, mert a szem másképpen működik. Ezeknek az információknak az eltárolására lett létrehozva az ICC profil, ez határozza meg a szabványosított elemeket a megjelenítő számára.

Egyértelmű, hogy ez a téma sokkal, de sokkal bonyolultabb ennél, mesélhetnénk a színskálákról, profilokról, a szemről, annak működéséről és még sok minden másról, de a téma körüljárása nem egy oldal, hanem több egész cikket igényelne, ráadásul a mi szempontunkból nincs is szükség mindezen információkra; így ezekre most nem is térnénk ki ennél részletesebben.

Lássuk, mit is tehetünk annak érdekében, hogy a monitoron megjelenő színek helyesek legyenek. Először is próbálkozhatunk saját szemmel "kalibrálni". Az emberek többsége nagyon ritkán nyúl hozzá a monitorhoz színkalibrálás céljából, többnyire ezt csak abban az esetben teszik meg, amikor már tényleg észrevehetően probléma van a színek megjelenítésével.

A fényerő, a kontraszt és a gamma beállításához az interneten számtalan példaképet és programot találunk (Nokia Monitor Test, Mitsubishi Monitor Test, Quickgamma stb). A fekete pont kalibrációja során a fényerő állításával arra kell törekednünk, hogy a feljebb látható négy példaszínt meg tudjuk különböztetni. Ha a fekete pont tökéletesen lett kalibrálva, akkor a (0,0,0) RGB-kódot, vagyis a tökéletes feketét kell látnunk a bal szélső négyzetben. Természetesen az egész szemmel való kalibrálás erősen függ a környezeti fényviszonyoktól.

Második képünkön meg kell tudni különböztetni a 95%-os és a 100%-os színpéldákat. Ha ezt a két színt ugyanolyannak látjuk, akkor csökkenteni kell a kontraszton. A legtöbb monitor nagyon szépen működik magas kontraszttal (akár 90-100%), azonban ha túl világosnak találjuk az adott beállítást, akkor a kontrasztcsökkentésen kívül újra kell kalibrálni a fekete pontot is.

A gamma beállításához mindenképpen szoftverre van szükség, az egyik legegyszerűbb a QuickGamma. Jelenleg a 2,2-es gamma a legáltalánosabb beállítás monitorok számára. Nagyon egyszerű használni még az igen elterjedt Adobe Gamma nevezetű programot is.

A probléma akkor kezd terhes lenni, amikor minden fáradozásunk ellenére a monitor színei nem elég teltek, továbbra is túl sötét/világos vagy egyszerűen csak nem színhelyes az adott beállítás. Ha egyszerű felhasználóként nem is, de profi fotósként, grafikusként, nyomdászként jobb, ha megfontoljuk egy kalibrátor beszerzését.

Eye One Display 2 - a szerkezet

Szerkesztőségünk hosszas mérlegelés után a TFT-k teszteléséhez beszerzett egy GretagMacbeth Eye One Display 2 elnevezésű monitorkalibrátort, más néven kolorimétert. A GretagMacbeth egy svájci illetőségű cég német, olasz és amerikai leányvállalatokkal, színbeállító és kalibráló hardverek és szoftverek készítésére szakosodva. A színekkel kapcsolatban mindenhol feltűnik a GretagMacbeth neve, mint az egyik vezető vállalat a szakmában. A cég rengeteg monitorkalibrálással kapcsolatos termékkel rendelkezik, ezek közül az egyik legkeresettebb az Eye One Display 2 kalibrálóeszköz, illetve a Huey névre keresztelt, belépőszintű színkorrekciós eszköz (ami egyébként szintén kalibrátor). Először az Eye One Display 2-vel ismerkedünk meg közelebbről.


A csomagolás és a hozzávalók [+]

Az Eye One Display 2 kifejezetten azok számára lett kifejlesztve, akik pár kattintás segítéségével színhelyes beállításokat szeretnének látni a monitoron. A későbbiekben meglátjuk, hogy ez mennyire sikerült a GMB-nek. Az eszközt egy kocka alakú dobozban kaptuk kézhez, melyből a kibontás után egy leírást, egy CD-t, magát a hardvert és egy kis gumi ellensúlyt vehettünk kézbe.


A kalibrátor [+]

Az Eye One Display 2 külsőre leginkább egy egérhez hasonlatos, még USB csatlakozóval is rendelkezik, csak éppenséggel nincsenek rajta gombok és nincs a talpán görgő. A gyártó mellékel egy fehér műanyag talpat is hozzá, amelyre szükségünk lehet a környezeti fényviszonyok bemérésénél (ezt egy pattintással le lehet szedni vagy fel lehet rakni).


Installálva [+]

Végeredményben ennyi az egész eszköz. A gumisúlyra azért van szükség, hogy a kalibrátort megtartsa egy ellensúly a monitoron. A hardver beüzemelése pofonegyszerű, behelyezzük a mellékelt CD-t és installáljuk az Eye One Match nevezetű szoftvert (ennek már van újabb verziója is a gyártó honlapján), ez tartalmazza a szükséges eszközmeghajtót is. Csak ezután kell az Eye One Display 2-t csatlakoztatni a számítógéphez.

A monitor beállítása két tényezőn áll. Először is meg kell határozni a megjelenítő aktuális beállításait, azaz a kalibrátornak érzékelnie kell, hogy az egyes színek milyen mértékben térnek el a referenciától. Ezt nevezzük optimalizálásnak. Ezután azt kell meghatározni, hogy a monitor számára milyen beállításokat szánunk (gamma, színhőmérséklet, fekete és fehér fényessége), ez lesz a kalibrálás. A kalibrálás mindig egy adott monitorra és videokártyára vonatkozik, ugyanis a monitor megjelenítése bizonyos szempontból a VGA-tól is függ.

E1D 2 - használat

A monitornak a kalibrálás előtt legalább fél órát melegednie kell. A kalibrálás során előfordulhat, hogy sokáig nem nyúlunk a számítógéphez, mert csak a monitoron matatunk, ezért érdemes kikapcsolni erre az időre a képernyővédőt. Lőjünk ki minden olyan programot a háttérből, ami monitorprofilt tölt be vagy a gammával (Adobe Gamma Loader), színekkel foglalkozik.

Easy mód


Ötlépéses kalibráció [+]

Az Eye One Match-et elindítva láthatjuk, hogy egy nagyon felhasználóbarát kezelőfelület tárul elénk, igazán bolondbiztosra sikerült a program. A kezdőképernyőn (1. kép) választhatunk, hogy egyszerű vagy bonyolultabb módon kívánjuk beállítani a monitort. Mi először az egyszerű (Easy) megoldást választottuk. A második képernyőn (2. kép) meg kell határozni a monitorunk típusát, ami lehet LCD, CRT vagy laptop. Itt értelemszerűen kell választani. Harmadik lépésben (3. kép) annyit kell tennünk, hogy a kijelzőre tesszük az Eye One Display 2 kalibrátorunkat. TFT-k esetében javallt az eszközt mindig a monitor közepére tenni, ugyanis a panelek fényessége csak nagyon ritkán teljesen homogén. Ezek után elindul egy automatizált folyamat (4. kép): a program megkeresi a kalibrátor pozícióját a kijelzőn, majd mérések sorozata (measuring) után elkészül a beállítással (5. kép). Valójában ez nem nevezhető teljes beállításnak, hiszen a programot ebben a módban futtatva kihagytuk a teljes kalibrálási műveletsort és a program csak optimalizálni tudott. Így csak annyi történt, hogy a program a kalibrátor segítségével a színeket a referenciaértékekhez igazította, de se a gamma, se a színhőmérséklet, se a kontraszt nem került beállításra. A program ekkor létrehoz egy színprofilt, ami a Windows minden egyes elindulása után betöltődik.

Advanced mód


1., 2. és 3. lépés (alapbeállítások) [+]

Lássuk az Advanced módot, ami sokkal izgalmasabb. A kalibrálás módja után ezúttal is a kijelző típusát kell beállítani (2. kép), majd következnek a kalibrációs beállítások, ami végeredményben az egész eszköz lényege (3. kép). Itt beállíthatjuk a white (fehér) pont mértékét (5000, 5500, 6000, 6500, 7000, 7500, egyéni beállítás), ami meghatározza a színegyensúlyt, ezt 6500K-ra szokás állítani. Ezután beállítjuk a gamma értékét (1,5-től 3,0-ig), amit 2,2-re érdemes állítani, majd a fényerő (Luminance) beállítása következik, amit LCD-k esetében nappali használathoz 120 cd/m-re, CRT-nél viszont 100 cd/m-re szokás állítani. Ezek az ajánlott értékek, tehát bármikor el lehet tőlük térni, mindenkinek máshogy reagál a szeme a nagy világosságra vagy sötétségre. Itt még ki lehet pipálni a környezeti fényviszonyok mérését is (Perform ambient light check).


4., 5. és 6. lépés (környezeti világosság) [+]


7., 8. és 9. lépés [+]

Amikor így teszünk, a program először figyelmeztet, hogy tegyük a kalibrátor aljára a műanyag talpat (4. kép), ugyanis a környezeti fényviszonyok mérése következik. Ezután rákattintunk a kalibrálás gombra, mire a program érzékeli (5. kép), hogy a kalibrátor készen áll a mérésre (6. kép). Még mindig teljesen bolondbiztos a program, képeken keresztül szemlélteti a tennivalót. Ezek után a monitor elé kell tartani a kalibrátort úgy, hogy a benne található mérőegység a monitorral ellentétes irányba nézzen (7. kép), így a bemérés (Measure) gomb megnyomása után érzékelni tudja a környezet színhőmérsékletét (Color Temperature) és fényerejét (Illuminance fotometriában) (8. kép). A környezeti fényviszonyokat addig kell állítgatni, amíg a színhőmérsékleti és fényerő skálán az aktuális érték mutatója a zöld sávba nem esik, ugyanis csak ekkor nevezhető ideálisnak a háttérvilágítás. Ha ezzel megvagyunk, akkor tegyük fel a monitorra a kalibrátort (9. kép) lehetőleg középre, és lépjünk tovább.


Kontrasztbeállítás [+]

Jöjjön a kontraszt beállítása! A program figyelmeztet, hogy először állítsuk a monitoron a kontrasztot 100%-ra, és csak ezután nyomjuk meg a Start gombot. Ha ezzel megvagyunk, akkor a program a már ismert módon meghatározza, hogy a kalibrátort a monitor melyik pontjára tettük, majd meghatározza maga számára a kontrasztot. Ekkor a képernyő jobb felső sarkában megjelenik egy mérőablakocska, amelyben a monitor kontrasztjának mértékét egy kis fekete mutató ábrázolja. Ennek a kis mutatónak a zöld sávba, azon belül is lehetőleg minél inkább középre kell esnie végül, ugyanis csak ekkor értünk el a megfelelő mértékű kontrasztot.


Színhőmérséklet [+]

Ezután a színhőmérséklet beállítása következik, választhatunk, hogy a monitoron előre beállított profilokat fogjuk használni vagy egyenként állítjuk be a vörös, zöld és kék egyensúlyát. Értelemszerűen, ha lehetőségünk van rá, akkor érdemes az utóbbit választani, hiszen sokkal jobb eredményt érhetünk el vele. Itt is megjelenik a képernyő jobb felső sarkában egy kis mérőablakocska, amelyben ezúttal a három alapszín ideálishoz való viszonyulását láthatjuk: addig kell a monitoron finomítgatni a három alapszín beállítását, amíg mindhárom szín mutatója középre nem igazodik. Ezzel egyébiránt igen sokáig el lehet vacakolni, és ilyenkor igazán lehet "örülni" az érintésérzékeny monitoroknak...


Fényerőbeállítás [+]

Végül a fényerő beállítása következik. A jobb felső sarokban megjelenő kis ablakocskában ezúttal a fényerő mértékét láthatjuk, ráadásul számokkal is kifejezve. Ezt is addig kell csökkenteni/növelni, amíg el nem éri azt az értéket, amit mi magunk határoztunk meg még a kalibrálás első lépcsőjében.


Beállítások véglegesítése, profil elmentése [+]

Ha ezzel is végeztünk, következhet a monitor optimalizálása, ami a mi kalibrálásunkkal együtt már egy teljes körű monitorbeállításnak tekinthető. Amikor ezzel végzett a program, létrehoz egy profilt, amely (ha mi is úgy akarjuk) a Windows indulása során mindig betöltődik. A program az utolsó lépésben (középső kép) még pár extra információval szolgál. Egyrészt tájékoztat a beállítani kívánt és a beállított színhőmérsékletről, fényerőről és gammáról. A fényerő kapcsán érdemes megjegyezni, hogy egy monitor fehér pontján mért maximális fényerőt elosztva a feketén mért maximális fényerővel megkapjuk a kontrasztarányt, ez esetünkben 256,9/0,5 = 514:1. Minél magasabb a kontraszt, annál jobb. De ugyanilyen fontos, hogy minél alacsonyabb legyen a feketén mért fényerő is, hiszen ettől függ a panel feketéjének fényessége (amire TFT-k esetében sokszor sokan panaszkodni szoktak).

A bal felső ábrán a monitor színhűsége látható. A videokártya kimenetéből jövő RGB-kódoknak meg kell egyeznie a monitor által megjelenített RGB-értékekkel; ha ez nem így van, az a színek görbéjén látható, vagyis az az ideális eset, amikor a három alapszín egymáson fekszik. A jobb oldalon látható ábra azt mutatja meg, hogy az adott monitor milyen színreprodukcióval rendelkezik. Ezen az ábrán nincs rajta az sRGB vagy az Adobe RGB színtér, így nincs viszonyítási alapunk (erre később még visszatérünk).

Végül az Eye One Match lehetőséget biztosít a kalibrálás előtti és utáni színreprodukció összehasonlítására (Calibration OFF és Calibration ON gomb), a különbség lenyűgöző tud lenni, sajnos fényképezőgéppel ezt nem tudjuk megmutatni.

A GretagMacbeth Eye One Display 2 az első kalibrátor, amivel találkoztunk, így nincs viszonyítási alapunk. Ha hihetünk a neten fellelhető szakértői teszteknek, akkor az Eye One Display 2-ben található hardver jelenleg az egyik legjobb ebben az árkategóriában, a szoftver pedig önmagáért beszél, tényleg nagyon egyszerű vele kalibrálni egy monitort (azért egy kis idegennyelv-tudás nem árt). Mi a TFT-k tesztelése miatt szereztünk be egyet, de a látottak alapján úgy gondoljuk, hogy mivel a kézi kalibrálásnál jelentősen komolyabb eredményeket érhetünk el vele, így minden olyan szakterületen megfontolandó a beszerzése, ahol ez az egyszeri, magasnak tűnő, 100 ezer Ft körüli összeg (ami mégis olcsóbb, mint a szintén Eye One Display 2 hardverrel szerelt LaCie Blue Eye Pro) végül megtérül (grafikusok, fotósok).

Huey - szerkezet és használat

A GretagMacBeth Huey szintén egy kalibrátor, de szoftveres és hardveres értelemben is szerényebb képességekkel rendelkezik az Eye One Display 2-nél, ennek megfelelően jóval olcsóbb is annál, ára 30 ezer Ft körül mozog.


A csomagolás és a hozzávalók [+]

A Huey-t egy kis papírdobozban kaptuk kézhez, a dobozban a kalibrátoron kívül egy CD, egy leírás, két paneltisztító kendő (apró figyelmesség), egy tolltartónak tűnő valami (erről később) és egy USB kábelhosszabbító volt.


Az eszköz [+]

A GMB Huey külsőre sem hasonlít az Eye One Display 2-höz, ugyanis ez egy ujjnyi vastagságú eszköz. Egyik oldalán kis tappancsok találhatóak, ezekkel lehet a kalibrálás során a Huey-t a monitorhoz rögzíteni.

A GMB Huey szoftveresen is különbözik az Eye One Displaytől, eleve már a program is csak színkorrekciós szolgáltatásként tünteti fel a Huey-t.


Bevezető... [+]

Az üdvözlőképernyő után ezúttal is a képernyő típusát kell meghatároznunk (LCD/laptop vagy CRT), majd a Next-re kattintva...


Környezeti fényerő bemérése [+]

...a program figyelmeztet, hogy a háttérvilágítás bemérése következik. A Huey-t abba a tolltartónak látszó tárgyba kell belecsúsztatni, ami valójában a Huey számára kialakított kis tartóállvány. Miután ez megtörtént, a Next-re kattintva...


A Huey elhelyezése a monitoron a színbeállítás előtt [+]

...a monitor színbeállítása következik. A programablak alakja úgy lett kialakítva (totálisan bolondbiztos megoldás), hogy a Huey-t csak egy helyre lehessen tenni.


A színbemérés folyamata [+]

Ezután elindul a színkalibrálás...


A kalibrálás véglegesítése [+]

...és már készen is vagyunk. A Huey programja is felajánlja a kalibrálás előtti és utáni színek összehasonlítását. Mivel a Huey csak a monitoron megjelenő színek beolvasását végezte el, vagyis a gamma, színhőmérséklet és fényerőbeállításnak még a közelében sem voltunk, így a program ezek korrigálására különböző, általános célú felhasználásra szánt profilokon keresztül ad lehetőséget.


A program a tálcáról is elérhető [+]

A profil megjelenik a megjelenítő színkezelés fülén, ezt elmenthetjük későbbre, le is törölhetjük, azt csinálunk vele, amit csak akarunk. A Huey programja később bármikor könnyedén elérhető a tálcáról is...


A program a tálcáról is elérhető [+]

...és ha úgy gondoljuk, akkor bekapcsolhatunk egy folyamatos háttérvilágítás-figyelést is (akár percenkénti beméréssel), így a program folyamatosan a szobavilágításhoz alkalmazkodik és állítja a monitor színeit.

A Gretag Huey kellemes meglepetés. Pici, egyszerűen használható és a következő oldalakon látható eredmények alapján elmondható, hogy színkalibrálás terén árához képest nagyon jól működik. Ez a színkalibrátor azok számára ajánlatos, akik nem engedhetnek meg maguknak egy komolyabb műszert, de a kézi kalibrálásnál mégis jobb eredményt szeretnének a monitoron látni.

A LaCie programja

Korábbi TFT-tesztjeinkben a képminőséget jórészt szubjektív véleményünk alapján ítéltük meg. Ez nem a legjobb megoldás, hiszen nincsenek konkrét mérési eredményeink, így aztán, ha letesztelünk egy monitort, majd kis időeltéréssel jön még egy, akkor azt már nem tudjuk összevetni az előzővel. Pont ezért gondoltuk úgy, hogy beszerezünk egy kalibrátort, ezzel ugyanis objektív módon lemérhetőek a monitorok egyes paraméterei (fényerő, kontraszt, színek eltérései) és azok bármikor összehasonlíthatóak.

Az Eye One Display 2 kalibrátor és az Eye One Match szoftver segítségével képesek vagyunk lemérni egy monitor fényerejét különböző körülmények között, márpedig a mért fényerőből kiszámolható a kontrasztarány is, ezzel pedig kimutatható, ha egy gyártó füllent a specifikációkban. A kontraszt kiszámításához (mint már korábban említettük) egy fehér ponton mért fényerőt kell elosztani egy fekete ponton mért fényerővel. Ha egy panel maximális kontrasztjára vagyunk kíváncsiak, akkor ezt a mérést maximális fényerő és kontraszt mellett kell elvégezni. Ha mindennapi beállítások mellett mért kontraszt érdekel minket, akkor a mindennapi beállítások során használt fényerő és kontrasztértékek mellett kell mérni.

Az Eye One Match-csel képesek vagyunk egy kalibrált monitor színhűségét megnézni és a program ábrázolni tudja a monitor színreprodukcióját is, csak a programban található ábra nem tartalmaz referencia-színskálákat, így nincs mihez hasonlítanunk. Az Eye One Match még valamit nem tud, ez pedig a monitor által megjelenített színek (akár kalibrálás előtt, akár kalibrálás után) és az általunk eszközölt beállítások során elvárható referencia RGB-színértékek összehasonlítása, márpedig ez egy lényeges információ, hiszen jó lenne tudni, hogy egy adott monitor, amiért akár rengeteg pénzt is hajlandóak vagyunk kifizetni, vajon megfelel-e a céljainknak. Mindezért persze nem hibáztatjuk az Eye One Match-et vagy a GretagMacbeth-et, hiszen ez csak egy sima kalibrátorprogram, amelynek nem kell tudnia ilyen dolgokat. Ugyanakkor mi szeretnénk tudni ezeket az információkat is, márpedig ezeket csak a LaCie Blue Eye szoftvere képes nekünk megjeleníteni.


Alapbeállítások [+]

A LaCie Blue Eye szintén egy kalibrátorprogram, amit a LaCie saját kalibrátoraihoz mellékel, például a Blue Eye Próhoz is, amelyről már tudjuk, hogy belsőleg a GMB Eye One Display 2-re épül. Ennek megfelelően egy kis beállítás után a program máris együttműködik a mi Eye One Display 2-nkkel is. A Blue Eye alapvetően ugyanúgy működik, mint az Eye One Match, csak kicsit puritánabb a felépítése.


Fényerőbeállítás [+]


A kontraszt beállítása [+]


Színkontraszt beállítása [+]


Kalibrálás [+]


A profil elmentése [+]

Ezzel a programmal is ugyanúgy kell beállítani a fényerőt, kontrasztot és színhőmérsékletet, mint az Eye One Match-csel, és még a kalibrálás is ugyanúgy zajlik, éppen ezért nem ez a program leglényegesebb része számunkra.

Egy új monitortesztelési metódus


Tesztelési fázis [+]

A Blue Eye számunkra lényeges eleme az a tesztelési mód, amellyel egy adott monitor által megjelenített színeket össze lehet hasonlítani a referenciaértékekkel. A fehér körre ráhelyezzük a kalibrátort, megnyomjuk a Start gombot, és a program "beolvas" a monitorról 18 különböző színt, majd ezeket összeveti a referenciaértékekkel.


A Samsung 205BW gyári beállításokkal [+]

Íme, a végeredmény egy gyárilag beállított Samsung Syncmaster 205BW monitor esetében. A gyárilag beállított értékek alatt azt értjük, amikor az OSD-ben reseteljük a színeket, a fényerőt és a kontrasztot is. Ez a program is kirajzol egy színskálát (hasonlóan az Eye One Match-hez), de itt már van viszonyítási alapunk, hiszen a mért monitor által megjelenített színek a fekete színű háromszögön belül találhatóak, míg az sRGB színtér színei a narancssárga színű háromszögön belül látszanak. Ebből az ábrából kiderül, hogy gyári beállítások mellett a Samsung 205BW által megjelenített színek skálája nem fedi le az sRGB színteret. A háromszög szélei a három alapszínt, belseje pedig mindazon színeket reprezentálja, amelyeket a három alapszínből elő lehet állítani, ebből következik, hogy minél nagyobb a háromszögünk területe, annál több szín megjelenítésére képes a monitor. A háromszöges kép alatt ebben a programban is megtaláljuk a bemért gammát, színhőmérsékletet és fényerőt.

A kép jobb oldalán látható, hogy a bemért 18 szín milyen mértékben tér el a referenciától. Ennek meghatározására használatos a DeltaE, ami egy olyan numerikus érték, amely két különböző szín távolságát határozza meg egy színrendszeren belül. Minél kisebb a DeltaE értéke egy adott színnél, annál közelebb áll a referenciához, vagyis annál jobb. Általános szabály a Blue Eye mérőprogramnál, hogy ha a DeltaE nagyobb, mint 3, akkor a megjelenített szín erősen eltér az elvárt színtől, vagyis szemmel is jól látható a különbség. Ha a DeltaE kisebb, mint 2, akkor a LaCie programja sikeresnek véli a kalibrációt, ugyanis a különbség olyan minimális, hogy az szabad szemmel már nem látható. És ha a DeltaE kisebb, mint 1, akkor a színhűség tökéletesnek mondható.


A Samsung 205BW az Eye One Match-csel, majd a Blue Eye-jal bekalibrálva [+]

A Samsung 205BW-t először bekalibráltuk az Eye One Match szoftverrel, majd a Blue Eye programmal lemértük a kalibrálás sikerességét. Az eredmény nagyon jónak mondható, hiszen a DeltaE átlagos értéke 1,3 lett (alapbeállítások mellett 6,1 volt), igaz, a 17%-os sötétszürke értéke 3,3 lett, ami már kívül esik a megengedhető tartományon. Amikor ugyanezt a monitort a Blue Eye programmal kalibráltuk be, kicsit jobb eredményt kaptunk. Sajnos a képen nem ez látszik, mert ha a programot egy kalibrálást vagy tesztelést követően nem indítjuk újra, akkor az előzőleg mért értékeket is beleszámolja az aktuális eredményekbe. Esetünkben is ez történt, de már csak nagyon későn vettük észre a hibát. A DeltaE átlagos értéke valójában 0,7, és a maximum csak 1,8 lett (ezúttal is a 17%-os sötétszürkénél) - derül ki a program által készített riportfájlból.


A Samsung 205BW a GMB Huey-jel kalibrálva különböző profilokra [+]

Elvégeztük a méréseket a Gretag Huey színbeállítása után is, méghozzá 3 különböző profil esetében. Mint látható, a Samsung 205BW átlagos, 6,1-es DeltaE értékét még ez a kis kalibrátor is képes volt lecsökkenteni megfelelő szintre, hiszen "Cool, High Contrast" beállítás mellett 2,4, "Gaming" beállítás mellett 2,2 és ami még érdekesebb, "Web Browsing & Photo Editing" profil mellett 0,9 lett a DeltaE átlagos értéke, ami egyszerűen kiváló eredmény. Az természetesen látszik a három mérési képen, hogy a gamma, a színhőmérséklet és a fényerő nincs bekalibrálva egyik esetben sem.

Látható tehát, hogy egy kalibrátorral és 1-2 hozzá való programmal mire lehetünk képesek. Hamarosan a gyakorlatban is alkalmazni fogjuk a most leírt procedúrákat, addig is stay tuned...

fLeSs

A GretagMacBeth hazai hivatalos forgalmazója a Goodwill International Kft.