Mi kell egy jó webáruházhoz?

Vevőcsalogatás

A kész webáruház – legyen bármilyen jól elkészített és kidolgozott – önmagában még nem termel pénzt. Az áruházat vevőkkel kell megtölteni, akik hajlandóak pénzüket ott elkölteni. Egy hosszabb távon is jövedelmet termelő webáruháznak az áru jellegétől függően naponta legalább átlagosan minimum 300-800 egyedi látogatóval kell rendelkeznie. Amíg ez a látogatószám nincs meg, egyes speciális esetektől eltekintve nem lehet sikeres áruházról beszélni.

Hirdetés

A vevők maguktól nem találnak rá üzletünkre, ezért marketingtevékenység nélkül a webáruház nem lehet működőképes. Mielőtt nekikezdünk hirdetni, érdemes kihasználni az ingyenes lehetőségeket is, amely segítségével akár több száz linket tudunk elhelyezni tematikus oldalakon, linkgyűjteményekben (például lap.hu , lapozz.hu oldalak, stb.). Ha alaposak vagyunk és kellő türelemmel rendelkezünk, akkor ilyen módon akár napi 100-200 látogatót is szerezhetünk. Az ilyen megjelenések nagy előnye, hogy olyan látogatók érkeznek a webáruházba, akik érdeklődnek a termékeink iránt.


Egy fiatalabb hazai bolt, az Alexandra online könyváruháza

Hirdetés esetén az első alapvető és kézenfekvő megoldás, hogy a keresők segítségével (például Google) szerzünk látogatókat. Ez kétféleképpen lehetséges: vagy a kereső talál meg minket, vagy mi hirdetünk a keresőben. A sikerhez mindkét módszerre szükség van. A marketingtevékenység viszont nem állhat meg a keresőknél, ugyanis ezek számos látogatót hozhatnak, de a nem célirányosan kereső látogatók miatt a bevétel nem feltétlenül növekszik a látogatók számával arányosan. A cél nem a minél nagyobb látogatószám generálása, hanem minél több potenciális vásárló behozása.

A webáruházat üzemeltető vállalkozásnak meg kell felelni különböző törvényi és etikai elvárásoknak is. Az elektronikus kereskedelmi portálon fel kell tüntetni az alábbi információkat:
  1. A szolgáltató vagy képviselőjének a neve
  2. A szolgáltató lakcíme, székhelye, telephelye
  3. A szolgáltató elérhetősége, különösen elektronikus levelezési címe
  4. A Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal által vezetett nyilvántartási szám
  5. A szolgáltató adószáma
  6. A szerződés tárgyának lényeges tulajdonságai
  7. A fizetés, a szállítás vagy a teljesítés egyéb feltételei
  8. A szolgáltató azon címe, ahol reklamálni lehet
  9. A nyolcnapos elállás joga, annak feltételei, gyakorlásának módja és következményei
  10. A szavatosság, illetve a jótállás feltételei, valamint a teljesítést követően igénybe vehető kiegészítő szolgáltatások (alkatrészellátás, javítószolgálat) biztosítása
(Forrás: Napi Online)

Fontos kiemelni, hogy a fenti megjelenési lehetőségek ugyan költséghatékonyak, de csak speciális esetben lehetnek önmagukban elégségesek. A mikrovállalkozás szintjéről való kiemelkedéshez a legtöbb esetben szükségesek a fizetett hirdetések, PR- és egyéb promóciós eszközök is, amelyeket olyan portálokon kell megjelentetni, amelyeken költséghatékonyan elérhetjük célcsoportunkat, a potenciális vevőket.

A látogatók monitoringjában a webáruház által nyújtott statisztikáknak jelentős szerep juthat, mivel ezáltal információt szerezhetünk az egyes marketingtevékenységek eredményességéről. A látogatókat, vevőket azonban nehezebb megtartani, mint megszerezni. Az állandó versenyhelyzet miatt a vásárlók hajlamosak megválni áruházunktól, ha a weben böngészve jobbat találnak. A megtartás egyik eszköze a márka- és imázsépítés, a profin kivitelezett weboldal önmagában marketingérték. A vevőket csábítani kell, hogy időről időre visszatérjenek oldalunkra, átböngésszék a kínálatot, és vásároljanak. Ennek egyik eszköze a hírlevél. A hírlevél maga is marketingeszköz, tehát olyannak kell lennie, hogy szervesen illeszkedjen a webáruház külalakjához, megjelenésével képviselje a webáruház tartalmát és minőségét. A hírlevélnek alakilag és tartalmilag is megtervezettnek, összeszedettnek kell lennie, a megfelelően összeállított webáruháznak ebben is komplett megoldást kell nyújtania.

A vásárlást nemcsak hírlevéllel lehet ösztönözni, hanem egyéb megoldásokkal, például egy adott termékhez kapcsolódó termék ajánlásával, vagy például úgy, hogy más termékekkel együtt, egy csomagban olcsóbban kínáljuk azt. A legtöbb felhasználó szeret játszani, főleg, ha ezért kap is cserébe valamit. Flashanimációs játékokkal, nyereményakciókkal is növelhető az oldal vevőmegtartó ereje. Az olyan játékok, amelyek sikeres teljesítés esetén például kedvezményt adnak a vásárlónak, serkentik a vásárlási hajlandóságot. Léteznek automatikus, technikai vásárlásösztönzők is, mint például az ún. elveszett bevásárlókosarak megmentése. Ez azt jelenti, hogy ha egy látogató rendelés nélkül, de a kosarában termékekkel távozik az áruházból, akkor a rendszer megjegyzi a kosár tartalmát. Később, amikor a felhasználó – akár néhány nap, esetleg hét elteltével – újra betér az áruházba, kosarának tartalma még mindig ott lesz. A tapasztalatok szerint ilyenkor a vásárlók hajlamosabbak azon termékek megvételére, amelyek az előző látogatáskor a kosárban maradtak.

Egy webáruház jó működése tehát számtalan összefüggő tényező együttes hatásán múlik. A sikeres működéshez nem elég a tényezők közül egyet kiragadni, és kizárólag arra koncentrálni, minden tényezőt együtt, a fontosságának megfelelően kell kezelni. A sikeres működés sokszor partnerséget igényel a webáruház készítői és tulajdonosai (üzemeltetői) között.

Pái Attila és Hohl Ferenc

Előzmények