Mi kell egy jó webáruházhoz?

Bolt az interneten

Az internetes értékesítés évről évre növekvő bevételekkel számolhat, és egyre nagyobb részesedést tudhat magáénak a hagyományos kereskedelemmel szemben. Webáruházat nyitni jó üzlet, mivel az alacsony fenntartási költségek miatt aránylag kisebb bevételekkel is nyereséges lehet. A webáruházak tehát olcsóbbak a hagyományos üzleteknél, és előnyük, hogy a világ bármely pontjáról elérhetők, tehát a rendelkezésre álló vevőkört nem korlátozzák a földrajzi távolságok. Persze az előbbi megállapítás igazából csak országon belül helytálló, hiszen a magas szállítási költségek, valamint az eltérő adó- és vámszabályok az ilyen típusú kereskedelemél komoly nehézséget, akadályt jelenthetnek a nemzetközi porondon.

A webáruház tehát bombaüzlet lehet, de csak akkor, ha megfelelően működtetik. Az online kereskedelemben való sikeres részvételhez több szinten kell sikeresen teljesíteni, és maga a webáruház csak az első lépés. A legtöbben úgy gondolják, hogy a sikeres online kereskedelemhez elég egy akármilyen webbolt, és itt meg is állnak. Ők azok, akik előbb-utóbb fel is hagynak az online kereskedéssel.

A sikeres online kereskedelemhez egyedi, a termékeinkre vagy szolgáltatásainkra szabott webáruházra van szükség. Az elektronikus piactér ma már zsúfolt, kiemelkedni a tömegből, valamilyen módon felhívni a boltunkra a figyelmet csak egyedi módon, személyre szabott áruház segítségével lehet. Ha mindenki ugyanazt a terméket árulja többé-kevésbé ugyanannyiért, a vevők a több tucat, száz vagy akár ezer eladó közül miért éppen a mi áruházunkat választanák? A webáruházat tudatosan úgy kell tervezni/terveztetni, hogy alkalmas legyen márkaépítésre, imázsépítésre, tartalmazza azt a többletet, amely miatt a vevők minket választanak, és nem mást. Fontos cél elérni, hogy az egyszer megszerzett vásárló visszatérő vevő legyen.


Amazon.com, a legnagyobb

Technikailag a webáruház legfontosabb feladata, hogy képes legyen a termékek megjelenítésére, kezelje a vásárlókat és a megrendeléseket. A működő webáruháznak ezek a minimális feltételei. Az alapfunkciókon kívül azonban még számtalan funkciót szükséges integrálni, amelyek egyedivé és jól használhatóvá teszik a boltot. Fontos ugyanakkor a tartalom és a használhatóság szempontjait figyelembe venni: nem attól lesz jó a webáruház, ha túl bonyolult, ellenkezőleg, a sikeres webáruházak titka a tartalom, a funkciók, a használhatóság és az egyszerűség összhangjában rejlik.

Az alapfunkciókon kívül a webáruháznak tartalmaznia kell gyorskeresőt és részletes keresőt, hogy a látogatók azonnal megtalálják, amit keresnek. A kereső használatának egyszerűnek kell lennie, mivel a legtöbb látogató nem kitartó: ha néhány másodperc alatt nem találja meg, amit keres, hajlamos továbbállni. A termék jellegétől függően akár teljesen egyedi, termékhez kötődő keresőre is szükség lehet (például: notebookkereső, ahol a keresőfeltételeket akár logikailag is összekötheti és szűrhet a felhasználó például csak olyan laptopokra, amelyek egy adott processzorral, megadott memóriamérettel rendelkeznek, de a súlyuk nem haladja meg a 2 kg-ot). Amikor a vevő már nagyjából tudja, hogy mit szeretne vásárolni, de a pontos paramétereket szeretné összehasonlítani, segíthet a keresgélésben és választásban a termék-összehasonlító, amellyel a termékek paramétereit hasonlíthatja össze tüzetesebben.

Hirdetés

Felhasználóbarát funkció, ha a vevő tájékozódni tud megrendelése sorsáról, például, hogy átvették-e már, vagy úton van, vagy valamilyen ok miatt késik rendelése. A megrendelt áru útnak indításakor érdemes egy automata üzenetben a megrendelőt e-mailben tájékoztatni, hogy számíthat a csomag megérkezésére.

Az idő pénz. Ha termékeink fogyóeszköznek minősülnek (például papíráru) érdemes a látogatóknak lehetőséget biztosítani, hogy a vásárlói szokásai alapján felkínáljuk neki azokat a termékeket, amelyeket már korábban megrendelt, így állandó, ismétlődő jellegű megrendeléseit gyorsan, keresgélés nélkül automatizálhatja, ezáltal időt takaríthat meg, ami szintén egy jó pont vevőink szemében.

A webáruház működéséhez közvetlenül nem szükséges, de fontos, hogy az áruházunkban lehetőség legyen hírek, cikkek, akciók közzétételére. A hírek, cikkek segíthetnek abban, hogy a vásárló, miközben vásárol, tájékoztatást is kapjon az adott termékek témakörében. Például egy notebookokat értékesítő áruház publikálhat anyagokat új termékek, technológiák megjelenésekor, segítve a vásárlókat az új rövidítések megismerésében, az új eszközök közötti választásban.

Vevőcsalogatás

A kész webáruház – legyen bármilyen jól elkészített és kidolgozott – önmagában még nem termel pénzt. Az áruházat vevőkkel kell megtölteni, akik hajlandóak pénzüket ott elkölteni. Egy hosszabb távon is jövedelmet termelő webáruháznak az áru jellegétől függően naponta legalább átlagosan minimum 300-800 egyedi látogatóval kell rendelkeznie. Amíg ez a látogatószám nincs meg, egyes speciális esetektől eltekintve nem lehet sikeres áruházról beszélni.

A vevők maguktól nem találnak rá üzletünkre, ezért marketingtevékenység nélkül a webáruház nem lehet működőképes. Mielőtt nekikezdünk hirdetni, érdemes kihasználni az ingyenes lehetőségeket is, amely segítségével akár több száz linket tudunk elhelyezni tematikus oldalakon, linkgyűjteményekben (például lap.hu , lapozz.hu oldalak, stb.). Ha alaposak vagyunk és kellő türelemmel rendelkezünk, akkor ilyen módon akár napi 100-200 látogatót is szerezhetünk. Az ilyen megjelenések nagy előnye, hogy olyan látogatók érkeznek a webáruházba, akik érdeklődnek a termékeink iránt.


Egy fiatalabb hazai bolt, az Alexandra online könyváruháza

Hirdetés esetén az első alapvető és kézenfekvő megoldás, hogy a keresők segítségével (például Google) szerzünk látogatókat. Ez kétféleképpen lehetséges: vagy a kereső talál meg minket, vagy mi hirdetünk a keresőben. A sikerhez mindkét módszerre szükség van. A marketingtevékenység viszont nem állhat meg a keresőknél, ugyanis ezek számos látogatót hozhatnak, de a nem célirányosan kereső látogatók miatt a bevétel nem feltétlenül növekszik a látogatók számával arányosan. A cél nem a minél nagyobb látogatószám generálása, hanem minél több potenciális vásárló behozása.

A webáruházat üzemeltető vállalkozásnak meg kell felelni különböző törvényi és etikai elvárásoknak is. Az elektronikus kereskedelmi portálon fel kell tüntetni az alábbi információkat:
  1. A szolgáltató vagy képviselőjének a neve
  2. A szolgáltató lakcíme, székhelye, telephelye
  3. A szolgáltató elérhetősége, különösen elektronikus levelezési címe
  4. A Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal által vezetett nyilvántartási szám
  5. A szolgáltató adószáma
  6. A szerződés tárgyának lényeges tulajdonságai
  7. A fizetés, a szállítás vagy a teljesítés egyéb feltételei
  8. A szolgáltató azon címe, ahol reklamálni lehet
  9. A nyolcnapos elállás joga, annak feltételei, gyakorlásának módja és következményei
  10. A szavatosság, illetve a jótállás feltételei, valamint a teljesítést követően igénybe vehető kiegészítő szolgáltatások (alkatrészellátás, javítószolgálat) biztosítása
(Forrás: Napi Online)

Fontos kiemelni, hogy a fenti megjelenési lehetőségek ugyan költséghatékonyak, de csak speciális esetben lehetnek önmagukban elégségesek. A mikrovállalkozás szintjéről való kiemelkedéshez a legtöbb esetben szükségesek a fizetett hirdetések, PR- és egyéb promóciós eszközök is, amelyeket olyan portálokon kell megjelentetni, amelyeken költséghatékonyan elérhetjük célcsoportunkat, a potenciális vevőket.

A látogatók monitoringjában a webáruház által nyújtott statisztikáknak jelentős szerep juthat, mivel ezáltal információt szerezhetünk az egyes marketingtevékenységek eredményességéről. A látogatókat, vevőket azonban nehezebb megtartani, mint megszerezni. Az állandó versenyhelyzet miatt a vásárlók hajlamosak megválni áruházunktól, ha a weben böngészve jobbat találnak. A megtartás egyik eszköze a márka- és imázsépítés, a profin kivitelezett weboldal önmagában marketingérték. A vevőket csábítani kell, hogy időről időre visszatérjenek oldalunkra, átböngésszék a kínálatot, és vásároljanak. Ennek egyik eszköze a hírlevél. A hírlevél maga is marketingeszköz, tehát olyannak kell lennie, hogy szervesen illeszkedjen a webáruház külalakjához, megjelenésével képviselje a webáruház tartalmát és minőségét. A hírlevélnek alakilag és tartalmilag is megtervezettnek, összeszedettnek kell lennie, a megfelelően összeállított webáruháznak ebben is komplett megoldást kell nyújtania.

A vásárlást nemcsak hírlevéllel lehet ösztönözni, hanem egyéb megoldásokkal, például egy adott termékhez kapcsolódó termék ajánlásával, vagy például úgy, hogy más termékekkel együtt, egy csomagban olcsóbban kínáljuk azt. A legtöbb felhasználó szeret játszani, főleg, ha ezért kap is cserébe valamit. Flashanimációs játékokkal, nyereményakciókkal is növelhető az oldal vevőmegtartó ereje. Az olyan játékok, amelyek sikeres teljesítés esetén például kedvezményt adnak a vásárlónak, serkentik a vásárlási hajlandóságot. Léteznek automatikus, technikai vásárlásösztönzők is, mint például az ún. elveszett bevásárlókosarak megmentése. Ez azt jelenti, hogy ha egy látogató rendelés nélkül, de a kosarában termékekkel távozik az áruházból, akkor a rendszer megjegyzi a kosár tartalmát. Később, amikor a felhasználó – akár néhány nap, esetleg hét elteltével – újra betér az áruházba, kosarának tartalma még mindig ott lesz. A tapasztalatok szerint ilyenkor a vásárlók hajlamosabbak azon termékek megvételére, amelyek az előző látogatáskor a kosárban maradtak.

Egy webáruház jó működése tehát számtalan összefüggő tényező együttes hatásán múlik. A sikeres működéshez nem elég a tényezők közül egyet kiragadni, és kizárólag arra koncentrálni, minden tényezőt együtt, a fontosságának megfelelően kell kezelni. A sikeres működés sokszor partnerséget igényel a webáruház készítői és tulajdonosai (üzemeltetői) között.

Pái Attila és Hohl Ferenc

Előzmények