GeForce 8800 GTS 320 MB
Immár négy hónapja, hogy az NVIDIA útjára indította a GeForce 8-as szériát, a 8800 GTX 768 MB, a 8800 GTS pedig 640 MB fedélzeti memóriával került forgalomba. A 8800-as család azóta is egyedüliként viselheti a DirectX 10-kompatibilis matricát, ráadásul a GTX-ről elmondható, hogy abszolút teljesítménybajnok is, a probléma mindössze az árral van, ami a legtöbbek számára megfizethető kategórián kívül esik. Mindkét nagy videokártya-gyártóról elmondható, hogy amikor egy új GPU-generáció jelenik meg, először annak leggyorsabb tagjait mutatják be, hiszen ezekkel alapozzák meg az új termékcsaládról kialakuló képet a felhasználók szemében, na és persze a fanatikus hardverőrültek zsebéből rengeteg pénzt húzhatnak ki. Többnyire ezután következnek a lassabb és olcsóbb modellek, melyek végül eltartják a céget. Az NVIDIA ezúttal is ezt a szisztémát választotta, egy a korábbiaknál olcsóbb kártyával, a 8800 GTS 320 MB-os változatával rukkolt elő.
VGA megnevezése | NVIDIA GeForce 8800 GTS 640 MB | NVIDIA GeForce 8800 GTS 320 MB | ATI Radeon X1950 XTX | ATI Radeon X1950 XT |
GPU kódneve | G80 | G80 | R580 | R580 |
Gyártástechnológia | 90 nm (TSMC) | 90 nm (TSMC) | 90 nm (TSMC) | 90 nm (TSMC) |
Tranzisztorok száma | 681 millió | 681 millió | 380 millió | 380 millió |
GPU órajele | 500 / 1200 MHz | 500 / 1200 MHz | 650 MHz | 625 MHz |
Vertex shader egységek száma | 96 darab skalár stream processzor | 96 darab skalár stream processzor | 8 | 8 |
Pixelfutószalagok száma | 48 pixel shader | 48 pixel shader | ||
Pixel shaderek száma | ||||
Textúrázók száma | 24 textúracímező, 48 textúraszűrő | 24 textúracímező, 48 textúraszűrő | 16 | 16 |
ROP egységek száma | 5 blokk | 5 blokk | 16 | 16 |
Támogatott PS- és VS-verzió | 4.0 / 4.0 | 4.0 / 4.0 | 3.0+ / 3.0+ | 3.0+ / 3.0+ |
Memóriavezérlő | 320 bites Crossbar | 320 bites Crossbar | 256 bites Ring Bus | 256 bites Ring Bus |
Memória órajele | 800 MHz | 800 MHz | 1000 MHz | 900 MHz |
Memória-sávszélesség | 64000 MB/s | 64000 MB/s | 64000 MB/s | 57600 MB/s |
Memória mérete | 640 MB | 320 MB | 512 MB | 256 MB |
Nem szeretnénk azonnal a dolgok közepébe vágni, ezért lássuk, hogy miről is szól a történet. A GeForce 8800-as család a G80-as kódnevű GPU-ra épül, mely nem kevesebb mint 681 millió tranzisztorból épül fel, 90 nanométeres gyártástechnológiával pedig a mérete az összes eddig készült VGA-chipet lekörözi (484 mm2). A G80 az első olyan GPU, mely unified shader architektúrára épül és emellé támogatja a DirectX 10-et. Napjainkban ezek a szavak komoly marketingértékkel bírnak. A család legerősebb tagja a 8800 GTX, melyben a teljes értékű G80-as GPU dübörög: a 8800 GTS-ben ennek csonkított változata található, a 8-ból 2 SP-blokkot (vagyis 32 számolót) és a hozzájuk tartozó textúra-mintavételezőket kiiktatták. Ezenfelül a 6 ROP-blokkból is letiltottak egyet, ennek következtében a memóriavezérlő szélessége 64 bittel (320 bitre) csökkent, a memória mérete pedig 768 MB-ról 640 MB-ra. A GTS az órajeleket tekintve is lassabb, a GPU órajele 500 MHz, a stream processzorok 1,2 GHz-en járnak, a memória pedig 800 MHz-en (effektíve 1,6 GHz-en).
Ezúttal a 8800 GTS 320 MB-os változatát mutatjuk be, mely a memória méretén felül semmiben sem különbözik a 640 MB-os verziótól, tehát a memóriavezérlő szélessége továbbra is 320 bites. A memória méretének csökkenése természetesen meglátszik a kártya teljesítményén is, de csak azokban az esetekben, amikor a memóriában sok adat eltárolására van szükség, vagyis főleg igen magas felbontás és az élsimítás együttes használata mellett.
GeForce 8800 GTS 640 és 320 MB memóriával [+]
A 320 MB-os GeForce 8800 GTS külsőre teljesen megegyezik a 640 MB-os változattal, csak a memóriachipek kapacitása feleződött, tehát az új kártya is 10 darab 32 bit széles memóriával rendelkezik, de a chipek kapacitása 64 helyett 32 MB.
GeForce 8800 GTS az Asustól 320 MB és az MSI-től 640 MB memóriával [+]
A GeForce 8800 GTS 320 MB-os változatát az Asustól kaptuk meg elsőként; a gyártótól megszokott, igen nagy méretű dobozban kapott helyet. (A GeForce 8800 GTS első verziójával foglalkozó tesztünkben szintén egy Asus kártyával volt dolgunk.) A gyártó a Ghost Recon stílusában díszített dobozba egy Ghost Recon Advanced Warfighter és egy RACE the WTCC játékot csomagol. Ezenfelül találtunk benne egy CD/DVD-tartó tokot, egy leírást, egy driver CD-t, egy 3DMark06-os CD-t, egy Asus programokat tartalmazó CD-t, egy PCI Express tápkábelt, egy analóg-digitális átalakítót és egy komponenskábelt (HDTV-kimenet). A kártya teljesen referenciaépítésű, csak a hűtőn található matrica különbözteti meg a többi márkától. A kártya órajelei is megegyeznek a referenciával (500 MHz/1,2 GHz/800 MHz).
Hirdetés
A tesztben szereplő 640 MB-os 8800 GTS ezúttal az MSI-nek köszönhetően volt jelen. Az MSI az Asusszal ellentétben Company of Heroest ad a kártya mellé, plusz leírást, MSI Multimedia CD-t, MSI DVD-lejátszó szoftvert, S-Video és komponens kábelt, illetve PCIe tápkábelt. Ez a kártya is referenciadizájn, de a matrica más, és az órajelek is kicsit magasabbak az NVIDIA ajánlásánál (575 MHz/1,2 GHz/850 MHz).
Radeon X1950 XTX 512 MB és X1950 XT 256 MB a Sapphire-től [+]
A GeForce 8800 GTS 320 MB-os változatának tesztelése előtt körülnéztünk a piacon, és úgy láttuk, hogy az új GTS árban éppen az 512 MB-os Radeon X1950 XTX és a 256 MB-os Radeon X1950 XT közé ékelődik be, ezért mindkettőből beszereztünk egyet-egyet. Mindkét kártyát a Sapphire tálalásában kaptuk kézhez, ezek a csomagolást tekintve nagyon hasonlóak (mint általában minden Sapphire-termék). A doboz oldalába az X1950 XT esetében vágtak egy ablakot, melyen kilátszik a kártya. Ami a két csomag esetében megegyezik: mindkettőhöz kapunk egy felhasználói leírást, egy driver CD-t, egy PowerDVD 6 CD-t, egy Sapphire programokat tartalmazó CD-t, egy The Da Vinci Code játékot, egy PCIe tápkábelt, két analóg-digitális átalakítót, egy S-video és kompozit kimeneteket tartalmazó elosztót és egy komponens kábelt. Az X1950 XTX-hez ezenkívül csomagoltak egy S-Video és egy kompozit hosszabbítót is. A Sapphire kártyái is a szabvány szerint épülnek fel, az X1950 XTX órajele 650/1000 MHz, az X1950 XT pedig 625/900 MHz-en jár.
Tesztkonfiguráció
Videokártya / driver | Asus GeForce 8800 GTS 320 MB (500/1200/800 MHz) / Forceware 97.92 MSI GeForce 8800 GTS 640 MB (@500/1200/800 MHz) / Forceware 97.92 Sapphire Radeon X1950 XTX 512 MB (650/1000 MHz) / Catalyst 7.1 Sapphire Radeon X1950 XT 256 MB (625/900 MHz) / Catalyst 7.1 |
Processzor | Core 2 Duo E6700 2,66 GHz (4 MB L2 Cache) |
Alaplap | Intel BadAxe2 DB975XBX2 i975X chipset (Intel chipset driver 8.1.1.1010) |
Memória | Corsair TwinX1024-8000UL – 2 x 512 MB (5-4-4-9) |
Merevlemez | Maxtor DiamondMax 10 250 GB (PATA; 7200 rpm; 16 MB cache) |
DVD-meghajtó | NEC ND-3550 |
Tápegység | Cooler Master RS-550-ACLY |
Op. rendszer | Windows XP Professional SP2 + DirectX 9.0c |
Játékok:
- Human Head Studios / 2K Games – Prey (1.1)
- Valve – Half Life 2 Episode One
- Infinity War / Activision – Call of Duty 2 (1.3)
- Digital Illusions / EA Games – Battlefield 2 (1.4)
- UBIsoft / UBISoft – Rainbow Six Vegas
- Bethesda Softworks / 2K Games – The Elder Scrolls: Oblivion (1.1 final)
- Naked Sky Entertainment / Valve – Roboblitz
- Electronic Arts / EA Games – Need for Speed Carbon
- Relic / THQ – Company of Heroes
Tesztünk szereplőit tehát már ismerjük, lássuk a szoftveres hátteret. Elhagytunk néhány régebbi játékot, melyek már képtelenek rendesen kihajtani ezeket a videokártyákat (Far Cry, NFS:MW) vagy egyszerűen „lejártak” (Tomb Raider Legend, Age of Empires 3). Helyükbe újakat vezettünk be, ilyen a Rainbow Six Vegas és a Roboblitz is. Teszteltük volna még a Splinter Cell Double Agentet is, de mint kiderült, a GeForce 8-asokon a játék nem indult el.
A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA kártyák esetében „legjobb minőség”-re, az AMD kártyák esetében pedig a legszebbre kapcsoltuk, az anizotropikus szűrés végig be volt kapcsolva (az AMD kártyák esetében a szögfüggetlenség is), így később csak az élsimítás mértékét állítgattuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk. A játékok többségében maximális grafikai beállításokat használtunk, ahol nem, ott ezt külön megemlítjük. A Prey, HL2EP1, COD2, BF2 játékokban saját magunk által felvett demókat/replayeket használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. További játékokban (Rainbow Six Vegas, Oblivion, Roboblitz, NFSC) egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. A Company of Heroesban a játékba beépített teljesítménytesztet futtattuk le.
Elsőként megvizsgáltuk a fogyasztást. A grafikonon minden esetben a teljes rendszer terhelése látható, ráadásul ebben bennefoglaltatik a táp fogyasztása is (hiszen a készülék a konnektorból felvett teljesítményt jelzi ki), tehát a valós teljesítményigényhez a grafikonon látható adatokat kb. 0,8-del érdemes beszorozni. Üresjáratban az új GTS 10 wattal kevesebbet szippantott fel, mint a 640 MB-os, ne feledjük, hogy a két kártya csak a memória mennyiségében tér el egymástól. Terhelve a különbség 7 watt volt, ami tekintve a felvett áram ingadozását akár mérési hiba is lehet. Érdekesség, hogy az X1950 XTX fogyasztja a legtöbbet terhelve. Lássuk, hogy ezért cserébe mit nyújt.
Tesztek – I.
Először az FPS-játékokat teszteltük, köztük a Rainbow Six Vegasszal. A 320 MB-os GeForce 8800 GTS minden esetben második lett a 640 MB-os GTS mögött, a két kártya között a különbség 3–16%-os, a legkiemelkedőbb a Battlefield 2-ben, amiről már korábban is megállapítottuk, hogy igencsak memóriaméret-függő játék. A Rainbow Six Vegas nem támogatja az élsimítást.
Tesztek – II.
Ezek után az Obliviont teszteltük Blommal és HDR-rel egyaránt. Az eredmények a két GTS esetében nagyon hasonlóak, de az X1950-eseknél sem túl nagy a különbség. Mindenesetre a 320 MB-os GTS így is 22–28%-kal gyorsabb az 512 MB-os X1950 XTX-nél, hála a sok-sok stream processzornak.
Az Unreal 3-as motorra íródott Roboblitzet azért vettük elő, mert a textúragenerálás egy modern módszerét, a procedurális generálást használja. Ilyenkor a textúrák nem sima bitmapekben tárolódnak, hanem a CPU számítja ki őket matematikai képletek alapján, majd ezek betöltődnek a VGA memóriájába, így a játék jóval kevesebb helyet foglal a merevlemezen. Az eredmény azt mutatja, hogy ezúttal is csak az X1950-es kártyák között van „nagyobb” különbség.
A Need for Speed Carbont leteszteltük be- és kikapcsolt motion blurrel is, a grafikonban a bekapcsolt effekt mellett mért értékek láthatók, a kikapcsolt érték minden kártyával a grafikonban láthatónál 10 fps-sel magasabb. Ez az egyetlen játék, ahol az X1950-esek nagyjából ugyanolyan gyorsak voltak, mint a 8800 GTS. A memória méretének megfelezése itt sem jelent túl komoly hátrányt.
Végül a Company of Heroest teszteltük le, amely komoly meglepetést okozott. A legérdekesebb talán az, hogy a Radeonok csúfosan elverték a GeForce-okat. Ezen túl csodálkozásra adhat okot, hogy míg a Radeonok között 30%, addig a GeForce-ok között 42% a különbség a több memóriával felszerelt verzió javára. Valószínűleg itt igen komolyan kibukott a Ring Bus memóriavezérlő felépítésbeli előnye.
Konklúzió
A játéktesztek után elmondható, hogy a 320 MB-os GeForce 8800 GTS-en nem különösebben érződik, hogy feleannyi memóriával rendelkezik, mint nagyobbik testvére. Vannak persze játékok (BF2, CoH) és beállítások (1600x1200-nál nagyobb felbontások), ahol biztosan komolyabb lett volna a különbség, de nem tartjuk túl valószínűnek, hogy ilyen felbontást használnának az átlagos felhasználók. Még az 1600x1200 sem túl elterjedt, bár az 1680x1050 – hála a wide kijelzőknek – terjedőben van.
A GeForce 8800 GTS 320 MB tehát egy rendkívül versenyképes alternatíva lehet mindenkinek, aki nem sajnál kiadni kb. 85 000 forintot egy videokártyáért, hiszen a konkurenciánál tudásban és sebességben egyaránt jobb. Az igazat megvallva, kicsit furcsa helyzet állt elő, hiszen kiindulva a magyar igényekből (azaz 1280x1024 és maximum 1600x1200-as felbontás) a GTS 640 MB-os változatát jelenlegi árfolyamán (105–110 000 forint) nem tudjuk ajánlani, hiszen jóval drágább annál, mint amennyivel gyorsabb a 320 MB-os verziónál. A jövőt nézve van jogosultsága a 640 MB-os változatnak, de a VGA-történelemben rengetegszer előfordult már, hogy ahol nem elég x mennyiségű memória, ott a 2x sem lesz elég. Ráadásul nem tudjuk megjósolni, hogy mire lesz inkább szükség: a nagyobb számolási kapacitásra vagy a nagyobb memóriaméretre. Jön majd a Crysis meg az Unreal Tournament 3, a STALKER, ezekben elképzelhető, hogy szükség lesz arra a plusz 320 MB memóriára, de megér ez vajon ekkora kiadást? Reméljük, hogy a 640 MB-os GTS ára is csökkenni fog, szerintünk érdemes kicsit várni a vásárlással.
Ugyanígy, jelenleg az 512 MB-os X1950 XTX-et sem tudjuk jó szívvel ajánlani, amely körülbelül egy ársávban található a 320 MB-os GTS-sel (az utóbbi hetekben csökkent az ára), viszont lassabb, és nem támogatja a DirectX 10-et sem.
Összegezve, a GeForce 8800 GTS 320 MB DirectX 10-, HDCP- és SLI-támogatással, komoly teljesítménnyel szerintünk most nagyon jó vétel. Problémát csak az okoz, hogy a viszonylag kevés memória visszaveti a kártyát az úgynevezett XHD (Extreme High Definition) felbontásokban, amikor használatba vesszük az élsimítást. Viszont kisebb felbontásnál jelenleg nincs probléma vele, ezért ajánlott vétel.
![]() |
GeForce 8800 GTS 320 MB |
fLeSs
Az Asus GeForce 8800 GTS-t az Asus Magyarország, az MSI és Sapphire videokártyákat pedig a HRP Hungary Kft. jóvoltából tesztelhettük.