GeForce 7600 GT - a méltó utód

A legendás GeForce 4 Ti 4200 utódja, a GeForce 6600 GT is fényes karriert futott be. Most elérkezett a váltás ideje, itt a GeForce 7600 GT. Közepes Radeonok, reszkessetek!

Az új G73

Vannak azok a csodák, amiket úgy hívnak, csúcskategóriás videokártyák. Mindenki szeret róluk álmodozni, de a többség csak a hardveroldalak hasábjain találkozik velük, hiszen áruk a hazai átlagkeresethez mérhető, és – valljuk be – kevesen engedhetik meg maguknak, hogy ennyit költsenek számítógépre.

Nem annyira attraktívak, de az átlagember átlagfiához sokkal közelebb állnak a középkategóriás videokártyák, sőt belőlük lettek az igazi legendák. Régebbi motorosok biztosan emlékeznek a GeForce 4 Ti 4200-ra, az újabbak pedig a GeForce 6600 GT-t kell, hogy ismerjék. Most elérkezett a váltás ideje. Vajon az új közepes GeForce a 7600 GT is bekerül a halhatatlan videokártyák csarnokába?

Az új kártya lelke az NVIDIA G73 GPU-ja, mely minden tekintetben túlmutat a 6600 GT NV43-asán. Az előd 8 pixelfutószalagjával szemben 12 aktívval – erről majd később – rendelkezik. A vertex egységek száma 3-ról 5-re nőtt, 4 helyett 8 ROP egység van, és emelkedtek az órajelek is. A kisebb, 90 nanométeres csíkszélességű gyártási technológiának köszönhetően a közel 30 millió tranzisztorral nagyobb chip alapterülete mégis kisebb elődjénél. Ami nem változott, az a 128 bites memóriavezérlő és a kétkártyás SLI-támogatás. Érintetlen maradt a belső felépítés is, szóval a mérnöki munka talán egyszerűbb fajtájáról, az architektúra szélesítéséről beszélhetünk, ami annyit jelent, hogy a teljesítmény növelése érdekében a feldolgozó egységek számát növelték meg.


G73 és NV43

Természetesen egy újdonság megjelenésekor azonnal a konkurencia felé fordulunk, vajon az ATI mivel tud válaszolni a kihívásra. A dolgok jelenlegi állása szerint van a kifutóban lévő, SM 3.0-t nem támogató Radeon X800 GTO/GTO2 és a friss, de nem túl fényes X1600 XT. Nemsokára várható az X1800 GTO, de az inkább a csúcskategória aljára, mintsem a középkategóriába sorolható. Szintén kifutóban van a rövid életű GeForce 6800 GS. Ezzel fel is soroltuk mai tesztalanyainkat, akik megküzdenek a 7600 GT-vel.

 

NVIDIA GeForce 7600 GT NVIDIA GeForce 6600 GT NVIDIA GeForce 6800 GS ATI Radeon X800 GTO(2) ATI Radeon X1600 XT
GPU kódneve G73 NV43 NV42 R480 RV530
Gyártástechnológia 90 nm 110 nm 110 nm 130 nm low-k 90 nm
Tranzisztorok száma 177 millió 146 millió 202 millió 160 millió 160 millió
GPU órajele 560 MHz 500 MHz 425 MHz 400 MHz 590 MHz
Vertex shader egységek száma 5 3 5 6 5
Pixelfutószalagok száma 12 8 12 16 4
Pixel shader egységek száma 12 8 12 16 12
Textúrázók száma 12 8 12 16 4
ROP-egységek száma 8 4 8 16 4
Támogatott VS- és PS-verzió 3.0+ / 3.0+ 3.0+ / 3.0+ 3.0+ / 3.0+ 2.0+ (24 bit) / 2.0+ (32 bit) 3.0+ / 3.0+
Elvi maximum pixel fillrate 4480 Mpixel/s 2000 Mpixel/s 3400 Mpixel/s 6400 Mpixel/s 2360 Mpixel/s
Elvi maximum textúra fillrate 6720 Mtexel/s 4000 Mtexel/s 5100 Mtexel/s 6400 Mtexel/s 2360 Mtexel/s
Memória órajele 700 MHz 500 MHz 500 MHz 490 MHz 690 MHz
Memóriabusz szélessége 128 bit 128 bit 256 bit 256 bit 128 bit Ring Bus
Memória-sávszélesség 22 400 MB/s 16 000 MB/s 32 000 MB/s 31 360 MB/s 22 100 MB/s
Memória mérete 256 MB 128 MB 256 MB 256 MB 128-256 MB

Pusztán a számadatok alapján nagyon ígéretesnek látszik az új GeForce, de nem szabad elfelejteni, hogy memóriabusza csupán 128 bites, melynek szűkössége komolyabb szűrők és élsimítás bekapcsolásakor gondot okozhat. Biztató, hogy a GDDR3 memória órajele nagyon magas. A nagysikerű Riva Tuner fejlesztője felől érkezett a meglepő hír, hogy a G73 fizikailag 16 pixelfutószalagos. Sajnos a szunnyadó 4 feldolgozó hardveresen van letiltva, aktiválni (egyelőre?) nem lehet őket. Jelenlétük két dologra enged következtetni. Talán az NVIDIA így javít a chip kihozatalán – hiszen 16 futószalagból nagyobb eséllyel működik 12, mint eleve 12-ből – de az is lehet, hogy a későbbiekben még találkozunk valóban 16 futószalagos GeForce 7600-zal, mondjuk egy GTX-szel. Ugyan a 16 feldolgozós és 128 bites memóriavezérlős felállás mai szemmel furcsán hat, de ne feledjük, az újabb, összetettebb shaderprogramok egyre inkább a számolásra helyezik a hangsúlyt.

Paramétereit közvetlen vetélytársához, a Radeon X1600 XT-hez mérve nyomasztó a 7600 GT fölénye. Ugyan GPU-órajelben még a Radeon vezet, de a háromszoros futószalag és textúrázó, valamint kétszeres ROP túlerő semmi jóval sem kecsegtet. Az igazán érdekes kérdés az lesz, hogy a 7600 GT-hez hasonló felépítésű 6800 GS és a szintén potens Radeon X800 GTO2 ellenében hogyan teljesít az újonc, hiszen azok szintén 500 MHz környékére húzhatóak, ráadásul memóriavezérlőjük 256 bites. A GeForce 6600 GT ma biztosan a háttérbe szorul, de jól demonstrálja majd, hogy az NVIDIA mérnökei mivel foglalatoskodtak az utóbbi másfél évben.

Asus AN7600GT és kihívói

Tesztlaborunkban az Asus jóvoltából két NE7600GT landolt, így hát az SLI-t is ki tudtuk próbálni. A csomagban a szokásos körítést, két DVI-átalakítót, HDTV vezetékeket, használati útmutatót, meghajtót és King Kong játékprogramot találtunk.

A kártya, amit mellettük találtunk, igazi középkategóriás modell. Nem túl nagy, megközelítőleg akkora, mint elődje, a GeForce 6600 GT volt. A korábban a ház belseje felé fújó hűtőt most megfordították, így hátrafelé távolítja el a meleget. Sajnos ventilátorát a valamiért egyre gyakoribb, de általában meglehetősen hangos lapátkerékre cserélték. A hátoldali képen látszik a videobemenetet kezelő chipnek kihagyott hely. A kártyára két DVI csatlakozó került. Jó hír, hogy külső tápcsatlakozónak nyoma sincs. Ebből arra lehet következtetni, hogy az alacsony csíkszélességű processzornak minden esetben elegendő az alaplap nyújtotta ellátás.


GeForce 7600 GT


GeForce 6600 GT

A hűtőt leszerelve elénk tárult a GPU környéke a felfogatólyukakkal. A 6600 GT-n belül négy, majd kívül még két rés volt, itt a külsőkből is négy van. Két-két külső lyuk mellett továbbiak vannak, ezek fesztávolsága akkora, mint a 6600 GT külső réseinek távolsága, így a korábbi Zalman vagy más extra hűtőkkel valószínűleg nem lesz gond. Mai divatnak megfelelően a GDDR3 memóriamodulok kicsit összementek, és mind a négy a GPU felőli oldalon található.

A modulok 1,4 ns-osak, ami annyit jelent, hogy 714 MHz-ig vannak hitelesítve, ez a referencia 700 MHz-nél nem sokkal több; kíváncsiak leszünk a tuningpotenciálra.

A hűtő úgy néz ki, mintha rézből lenne, de ebben nem vagyunk biztosak, ugyanis túlzottan könnyű; talán csak valamiféle ötvözet. Felépítése mondhatni hagyományos, hasonlót már a jó régi GeForce 4-nél is láthattunk. A fedél alatt vékony lemezt hajtogattak a vastagabb alapra. Az elfordított lapátos ventilátor ezek között hajtja át a levegőt.

A GeForce 7600 GT-t alaposabban szemügyre véve elmondható, hogy előállítása semmivel sem lesz költségesebb, mint elődjéé, a GeForce 6600 GT-é volt. A kisebb GPU minden bizonnyal olcsóbban hozható ki. A memóriagyártás fejlődésével a gyorsabb RAM is olcsóbbá válik majd, a nyák pedig szinte ugyanolyan maradt. Az Asus EN7600GT induló ára egyelőre még nem ismeretes, de az MSI modellje 57 200 forintba kerül. A kisebb gyártók - mint amilyen például a Gigabyte, Inno3D vagy Club3D - kártyái biztosan olcsóbbak lesznek. Annak idején a 6600 GT is hasonló magasságban indított.

Konfiguráció és fogyasztás

 

Videokártya / driver Gigabyte GeForce 7600 GT 256 MB (560/700 MHz) / Forceware 84.20 beta
MSI GeForce 6600 GT 128 MB (500/500 MHz) / Forceware 81.98
Gigabyte GeForce 6800 GS 256 MB (425/500 MHz) / Forceware 81.98
Sapphire Radeon X800 GTO2 256 MB (400/490 MHz) / Catalyst 6.1
Sapphire Radeon X1600 XT 256 MB (590/690 MHz) / Catalyst 6.3
Processzor AMD Athlon 64 3800+ (2,4 GHz; 512 kB L2 cache; dual-channel)
Alaplap Asus A8N-SLI Premium
BIOS-verzió 1006
Chipset NVIDIA nForce4 SLI
Chipset-driver NVIDIA Unified Driver 7.11
Memória Corsair TwinX1024-3200XL - 2 x 512 MB
Időzítések 2-2-2-5
Merevlemez Maxtor DiamondMax 10, 250 GB (PATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
DVD-meghajtó Asus DRW-0804P
Tápegység Coolink AP-550X (500 W)
Operációs rendszer Windows XP Professional Service Pack 1 + DirectX 9.0c

Ismét a megszokott, AMD Athlon 64 3800+-alapú rendszerünket használtuk. Sajnos a GeForce 7600 GT-t az utóbbi három-négy WHQL minősítésű meghajtó nem ismerte fel, így a legfrissebb, távolról sem tökéletes 84.20-as béta verziót voltunk kénytelenek használni. Nagyon szomorú, hogy a piac egyik vezető gyártója ígéretes, új termékeihez nem tud megfelelő vezérlőt biztosítani... A későbbiekben majd WHQL driverrel is megnézzük, mi a helyzet, vajon milyen befolyása van egy bétának.

Játékok

  • ID Software – Doom 3
  • ID Software – Quake 4
  • EPIC Games – Unreal Tournament 2004
  • EA Games – Battlefield 2
  • EA Games – Need for Speed: Most Wanted
  • Valve – Half Life 2
  • UBISoft – Far Cry
  • UBISoft – Splinter Cell Chaos Theory
  • Vivendi Universal Games – Chronicles of Riddick: Escape from Butcher's bay
  • Vivendi Universal Games – F.E.A.R.

A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA kártyák esetében „Legjobb minőség”-re, az ATI kártyák esetében pedig a legszebbre kapcsoltuk, később csak az FSAA-t és az anizotropikus szűrést állítottuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk. A legtöbb játék esetében maximális grafikai beállításokat használtunk, ahol nem, ott külön jelezni fogjuk. A Doom 3, Quake 4, Half Life 2, FarCry, UT2004, SCCT, Battlefield 2 és Riddick játékokban saját magunk által felvett demókat/replayeket használtunk fel a kártyák teljesítményének leméréséhez, minimálisra csökkentve így a meghajtó-optimalizációk esetleges hatását. A többi játékban egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel (kivéve a F.E.A.R.-t, melyben a benchmarkot futtattuk le).

A tesztelés előtt lássuk a fogyasztásadatokat. Ki kell emelni, hogy a grafikonokról leolvasható eredmények a teljes rendszer felvett teljesítményét mutatják. Ebben már benne van a processzor, a merevlemez és az egyéb alkatrészek igénye is. A tényleges fogyasztás nagyjából 20 százalékkal alacsonyabb, ugyanis a táp nem 100, hanem csak megközelítőleg 80 százalékos hatásfokkal dolgozik.

A korábban említetteket figyelembe véve a konfigurációk terheletlenül 66 és 88 watt között ettek, ami egyáltalán nem veszélyes. Elődeihez képest a GeForce 7600 GT picivel többet fogyaszt. Ne felejtsük el, hogy több tranzisztorról és magasabb órajelről van szó, vagyis dicséretes a kevéssé megemelkedett fogyasztás. Emelt órajelekkel és SLI-ben szintén a 7600 GT volt a legéhesebb.

Terhelve a konfigurációk valós teljesítményfelvétele 124 és 184 watt között mozgott, ami egyáltalán nem indokolja a bivalyerős tápok létjogosultságát. A 7600 GT itt már jobban szerepelt; a hasonló felépítésű, de jó 100 MHz-cel lassabban járó 6800 GS-sel és X800 GTO2-vel volt pariban. Tuningolva egy leheletnyivel fölöttük fogyasztott, de SLI-ben már kevesebbel is beérte, mint két 6800 GS.

Fill-rate és shaderek

A szintetikus eredmények ezúttal nagyon érdekesek lesznek, hiszen a két Radeon felépítése jelentősen eltér egymástól és a három, nagyon hasonló belsejű GeForce-tól. Az NVIDIA megoldásai közül a 7600 GT és 6800 GS – a memóriavezérlőtől eltekintve – szinte egyforma, de az előbbi magasabb órajelen jár.

 

GeForce 7600 GT GeForce 6600 GT GeForce 6800 GS Radeon X800 GTO2 Radeon X1600 XT
Órajel (GPU / memória) 560/700 MHz 500/500 MHz 425/500 MHz 400/490 MHz 590/690 MHz
Pure fill-rate (Mpixel/s) 4393 1976 3434 4767 2138
Z pixel rate (Mpixel/s) 8287 3890 6528 5567 4435
Single texture (Mpixel/s) 5809 1976 4872 3703 2138
Dual texture (Mpixel/s) 2966 1923 2447 2015 1145
Triple texture (Mpixel/s) 2009 1290 1651 1427 766
Quad texture (Mpixel/s) 1490 958 1240 999 574

A legnagyobb pixel-végsebességet a 16 feldolgozóval büszkélkedő X800 GTO2-nél mértük, ez nem is meglepő, bár elvileg sokkal magasabb értéket kellene produkálnia. Második helyen már az új GeForce ért be. Nagyjából 28 százalékos előnye a 6800 GS-sel szemben valamivel kisebb, mint amire a 31 százalékkal magasabb órajeléből következtetnénk. A négy ROP egységes sereghajtók közül a magasabb órajelű X1600 XT volt némileg gyorsabb. Z érték kezelésben – az X800 GTO2 kivételével – minden kártya megduplázta az eredményét, hiszen mindegyiknek olyan raszterfeldolgozó (ROP) egysége van, ami ezeket a szín nélküli „árnyékokat” kétszeres sebességgel emészti. Első lett a 7600 GT, mely ismét 27 százalékkal verte a 6800 GS-t. A 6600 GT ismét a mezőny végére került; az utódjához mért lemaradása megfelel az alacsonyabb órajelnek és a kevesebb ROP egységnek. Az X1600 XT és a 7600 GT elvileg ugyanabban a ligában játszik, de produkciójuk távolról sem hasonlítható össze. Jó lesz, ha a kanadaiak sürgősen kitalálnak valamit.

Textúrákat használva beindult a GeForce úthenger. Ezekben a versenyszámokban már régóta a kaliforniaiak vezetnek. A 7600 GT végig 20 százalékkal volt a 6800 GS előtt, és – az egytextúrás eset kivételével – 50 százalékot vert a 6600 GT-re. Az X800 GTO2 még csak-csak állta a sarat, de az új X1600 XT négy ROP és textúrázó egységével reménytelenül lemaradt. Talán az új Ultra-Thread architektúra nem is olyan nagyszerű? Ez majd a vertex- és pixelszámolásban, valamit a játékokban nyújtott eredmény után derül ki.

Geometria számolásánál a „sok lúd disznót győz” elv érvényesült. A X800 GTO2 hat egysége és az X1600 XT magas órajele miatt jól szerepelt a GeForce-ok ellen. Ráadásul tesztprogramunk pontatlansága – vagy az ATI meghajtók trükkjei – is a kanadaiak felé billentették a mérleg nyelvét, bár a GeForce 7600 GT-nek sincs szégyenkeznivalója. A győzelem fényét csorbítja az is, hogy a geometriai rész a legritkább esetekben sem szokott szűk keresztmetszet lenni. Majd a pixel eredmények megmutatják, ki a legény a gáton.

A pixelszámolókat textúragenerálásra használva ismét a GeForce-ok remekeltek. Csupán a lefelé kompatibilitás miatt tartogatott PS 1.1 tesztben tudott valamicskét alkotni az X800 GTO2, de azzal sem tudta befogni a nagyszerű 7600 GT-t. A pusztán számolásra hagyatkozó PS 2.0 tesztben szintén jól járt a GTO2, de itt is csak a második hely jutott neki. A LUT eset annyit jelent, hogy a textúrákhoz használt mintavételező szögfüggvény eredményeit egy táblázatból olvassa ki a GPU; ehhez hagyományos textúraolvasást hajt vége. Nem meglepő, hogy ebben is az NVIDIA vitézkedett, a 16 egységes GTO2 csak a 8 futószalagos 6600 GT-t tudta befogni.

Érdemes összevetni a felépítésben egymáshoz közel álló GeForce 7600 GT és 6800 GS eredményeit. PS 1.1, PS 1.4 és a számolós PS 2.0 esetben is nagyobb volt az eltérés, mint amit pusztán a magasabb órajel eredményezne. A LUT textúrát használó PS 2.0 tesztben viszont beállt a várt rend, a 30 százalékos előny. Ebből két dologra lehet következtetni: a hetes sorozatban tovább csiszolták a pixel shaderek számoló részét, netán kissé csal a meghajtó. Nagy kár, hogy egyelőre csak béta állapotú driver van az újdonsághoz, de a későbbiekben (remélhetőleg az X1800 GTO bemutatásakor) ezt még kivizsgáljuk. Mindenesetre a várt 30 százalékos helyetti 67 százalékos előny a számolós PS 2.0 tesztben nagyon gyanús.

Amit még ki kell emelni, hogy a GeForce 7600 GT előnye a 6600 GT-hez képest 88, 89, 111 és 67 százalék volt. Forintosítva ez nagyjából annyit jelent, hogy a 7600 GT még 65 000 forint körüli áron is tudja hozni az utód mai, nagyon kedvező ár/érték arányát.

Pixel shader-alapú árnyalásnál – ez az elsődleges feladatuk – már nem voltak olyan harmatosak a Radeonok sem. A toronymagas győztes ismét az új GeForce lett, de a 16 számolós X800 GTO2 és a magas órajelű X1600 XT is jól ment. Ismét hasonló volt a helyzet, mint korábban – ahol pusztán számolásra kellett támaszkodni, ott a legjobbak a Radeonok, a textúrás esetekben (a normalizálás is textúrákon alapul) viszont javulnak a GeForce-ok.

A GeForce 7600 GT eredményét a 6800 GS-hez mérve ismét az órajelek különbségétől várhatónál nagyobb eltérést tapasztaltunk. A 6600 GT lemaradása itt is tetemes volt, az utód gyakran ráduplázott elődjére!

Tesztek - OpenGL

Az OpenGL hagyományosan az NVIDIA territóriuma, szóval először hazai pályán mértük össze az újonc és a többiek tudását.

A GeForce 7600 GT szűrők nélkül átlagosan 10 százalékkal verte a 6800 GS-t és jó 50 százalékkal volt gyorsabb a 6600-as GT-nél, ami nagyjából meccselt az X800 GTO2-vel. Az X1600 XT reménytelenül a sor végén kullogott.

Meglepetésre szűrőkkel még nagyobb lett az NVIDIA újoncának előnye; így már 17 százalékot vert a GS-re és közel 80-at a 6600 GT-re. Úgy tűnik, a 128 bites memóriavezérlő relatív szűkösségét ellensúlyozza a magas órajel. A Radeonok csak a négy ROP egységével és 128 bites memóriavezérlőjével nagyon elfogyó 6600 GT-t tudták megelőzni.

Quake 4-ben is diadalmaskodott a 7600 GT, bár meg kell jegyeznünk, hogy egy kis baki csúszott a mérésünkbe. A játék belső tesztelőjét használtuk, ami nem jeleníti meg korrekten a füstöket és egyes fényhatásokat, így a megszokottnál magasabb fps értékeket kaptunk, és a teszt jellege is más lett egy kicsit. Ettől függetlenül az eredmény azért értékelhető. Továbbra sem kellett amiatt aggódni, hogy az új közepes GeForce 128 bites memóriavezérlője kevés lenne, ismét szűrőkkel mértük a nagyobb előnyt. Márkatársaival szemben 30, illetve 90 százalékkal tudott többet az újonc, de Radeont sem engedett maga elé. A 6800 GS és a gyengének tartott Radeon X1600 XT közeli eredménye érdekes; meglátjuk, más játékban jelentkezik-e.

Harmadik OpenGL játékunkban is ott végzett a 7600 GT, ahova vártuk: az élen. Itt már a szűrők nélküli eredmények mutattak nagyobb előnyt a 256 bites memóriavezérlővel felvértezett 6800 GS ellenében. Valószínűleg a szűkös memóriabusz miatt került a mezőny végére a 6600 GT; utódja teljesítményének csak a felét tudta. A Radeonok – meglehetősen nagy egyetértésben – a két vezető GeForce mögé helyezkedtek.

Tesztek - DirectX I.

A régi jó Unreal Tournament 2004 már csak hagyományból van benn a tesztek között, bár az NVIDIA még tartozott nekünk egy fényes eredménnyel, mert legutóbb a GeForce 6800 GS a szűrős tesztekben alaposan lemaradt. Most a 7600 GT némileg kiköszörülte a csorbát. Ugyan az X1600 XT-t nem sikerült megelőznie, de a 6800 GS-nél 25 és 30, a 6600 GT-nél 58 és 90 százalékkal volt gyorsabb. Érdekes, hogy a nagyobb felbontásban volt a nagyobb eltérés.

Half Life 2-ben ismét a Radeonok diadalmaskodtak, ráadásul szűrőkkel még a GeForce 6800 GS is megelőzte a 7600 GT-t. Látványjavítókkal a Radeon X800 GTO2 toronymagasan vezetett, a GeForce 6600 GT uralta az ötödik pozíciót, a többiek pedig szoros bolyt alkottak középen.

Far Cry-ban is az ATI-nak állt a zászló, de csak szűrőkkel. A 7600 GT ismét a megszokott mértékben volt a márkatársai előtt, az X1600 XT pedig – szokás szerint – kevés vizet zavart.

A Battlefield 2 csataterén visszavágott az NVIDIA. A GeForce 7600 GT magabiztosan vert mindent, amit eddig a középkategóriába soroltunk. A megszokottnál jelentősen nagyobb előny gyanús, pedig a szűrés pontos beállítására is kifejezetten ügyeltünk. Valószínűleg a béta állapotú meghajtó lehet a ludas, mert más weboldalak korábbi (84.17-es) béta meghajtókkal még a várható, 20 százalék körüli előnyt mérték a 6800 GS ellenében. Szintén furcsa, hogy az X1600 XT szűrők nélkül lemaradt, szűrőkkel viszont nagyon jól szerepelt. A furcsa állapot többszöri újratesztelés után is megmaradt. Kár, hogy ez a sokak által közkedvelt on-line játék ennyi galibát okoz. Talán a GPU-gyártók megkülönböztetett figyelmének köszönhető ez a zavar.

Tesztek - DirectX II.

A lopakodós Splinter Cellben visszaállt a rend. Szűrők nélkül szűken, de velük már magabiztosabban diadalmaskodott a GeForce 7600 GT. A 6800 GS-ez képest ismét 10 százalék körüli volt az előnye. A 6600 GT-t a leggyengébb beállítástól eltekintve 75 százalékkal tudta megelőzni. A Radeon X800 GTO2 látványjavítók nélkül még elég jól tartotta magát, de a komolyabb menetekben már elfáradt. Az X1600 XT ezzel a játékkal is kínlódott, most még a 6600 GT mögött is elmaradt.

A shaderintenzív F.E.A.R.-ben a szokásosnál nagyobb volt a 7600 GT előnye márkatársaival szemben; ez a jövő játékaira nézve jó jel. Az Radeon X800 GTO2 ismét az élmezőnyben volt, de szűrőkkel is csak megközelíteni tudta a 7600 GT-t. Az X1600 XT eredménye ismét kevés szót érdemel.

Utoljára autókáztunk egyet, és ez is jobban ment GeForce-okkal, mint a Radeonokkal. A 7600 GT ismét 10 százalékkal volt a 6800 GT előtt, és 60-70 százalékkal verte a 6600 GT-t. Az X1600 XT szűrőkkel nagyon elfogyott, az X800 GTO2 pedig 16 futószalagja ellenére is a két éllovas GeForce mögött maradt.

Tuning

Korábbi tesztünkből kiderült, hogy a GeForce 6800 GS és a Radeon X800 GTO2 is jelentős tuningtartalékokkal rendelkezik. Mindkét kártyánál 15-20 százalékos gyorsulást mértünk, ami elég lehet az újonc 7600 GT befogásához. A fogyasztási adatoknál már látható volt, hogy a nálunk járt Asus 7600 GT-k jobbika a referencia 560/700 MHz-es órajelekről 610/800 MHz-re volt hajlandó felgyorsulni, ami csupán 9 és 14 százalékos többletet jelen. A másik két kártya órajeleit megközelítőleg 20 százalékkal lehetett megemelni. A viaskodásból most kihagytuk a gyengébb GeForce 6600 GT-t és Radeon X1600 XT-t.

Bár szorosabb lett a verseny, de OpenGL-ben a GeForce 7600 GT maradt az élen. Fórja a húzott 6800 GS-hez képest csupán 6-8 százalékra csökkent. Önmagához képest nagyjából 12-14 százalékot gyorsult, ez a memória órajelnövelésének felel meg. Az OpenGL tuninglova sem feküdt a Radeonnak.

Jobban szerepelt a vörös kártya Far Cry-ban. Szűrőkkel most húzva is diadalmaskodott, a GeForce 7600 GT csak a kevésbé fényes, látványjavítókat nélkülöző győzelmet söpörte be. Az új GeForce húzásból adódó gyorsulása itt 3-10 százalék közötti volt – nem túl sok.

Autósban ismét hasonló volt a helyzet, mint az előző két játékban. A 7600 GT túlhajtva is az élen maradt, bár előnye csökkent. Gyorsulása ismét kisebb mértékű volt, mint a konkurenseké, legfeljebb 10 százalék körüli.

SLI

Hogy kerek legyen a történet, az SLI teljesítményét is megmértük. A GeForce 7600 GT pár ellenében két GeForce 6800 GS és egy GeForce 7800 GTX sorakozott fel, így háromszor 24 pixelfutószalag és másfél gigabájt memória feszült egymásnak. A 7600 GT SLI hátránya, hogy csak kétszer 128 biten kezeli a RAM-ot, ezt magas órajelekkel próbálja ellensúlyozni. A három VGA-rendszer árban is nagyjából egy szinten van.

Sajnos 1600x1200-as felbontásban, OpenGL-ben nem indult be az SLI gyorsítás, a terhelésmegosztást jelző sávok üresen maradtak; mindez a béta meghajtónak tudható be. Érdekes, hogy kisebb felbontásokban az SLI működött. Hagyományosan a Need for Speed sorozat legújabb tagjával is hoppon maradtunk. A többi játékban jól muzsikált a két kis kártya; mindenhol győzedelmeskedtek. Előnyük – a processzorlimitált UT2004 kivételével – 10 és 20 százalék között volt. Splinter Cellben kiugró gyorsulást tapasztaltunk, ami valószínűbb, hogy a csiszolatlan meghajtónak, mintsem a megnövelt teljesítménynek köszönhető. Az első WHQL meghajtó érkeztével fény derül majd a turpisságra – ha volt.

Szűrőket bekapcsolva tovább nőtt a 7600 GT páros előnye; a legtöbb játékban elérte a 30-40 százalékot. Most a Splinter Cell lendülete kissé megtört, de helyette a szokásos érzékeny pont, a Battlefield 2 rakoncátlankodott. Többszöri újramérés és a beállítások ellenőrzése után is megmaradt a nagy eltérés.

A szűrést alkalmazó, 1600x1200-as SLI eredményeket összevetve a szóló GeForce 7600 GT produkciójával elmondható, hogy a második kártya, ahol rendesen működött az SLI, ott 60-70 százalékos gyorsulást hozott, és megelőzte a ma hasonló áron kapható szóló GeForce 7800 GTX-et. Az új közepes SLI pontos értékéről csak a tovább csiszolt meghajtó, és az új, erős, felsőkategóriás GeForce-ok megjelenése után lehet nyilatkozni.

Értékelés

Mielőtt még méltatni kezdenénk a GeForce 7600 GT teljesítményét, meg kell említeni, hogy hűtésének ventilátora nagyon hangosan sivít. További kellemetlenség, hogy szabályozása is nagyon szerencsétlen. Amint 3D módba vált, felbőg, és 2D-be visszaváltva csak sokára halkul le valamelyest. Mindeközben a GPU nem melegszik számottevően. Ugyanez a hűtési megoldás van a felsőkategóriás GeForce 7900 GT-n is, de ott sokkal okosabb szabályozást kapott, nem hangoskodik annyira. Szerencsére megfelelő szoftverrel a 7600 GT is lehalkítható.

A zajos hűtésen kívül kellemetlen, hogy a kártya megjelenéséhez egy WHQL meghajtót sem bírt összetákolni az NVIDIA, ami arra való tekintettel, hogy a kártya már kereskedelmi forgalomban van, meglehetősen zavaró. Szerencsére a meghajtó és a hűtés kérdése is időleges, valószínűleg rövidesen orvosolják mindkettőt – talán egy WHQL meghajtóval, ami okosabban kezeli a ventilátort (a helyzet a cikk megjelenésének idejére már változott, a ForceWare 84.21 elérhetővé vált – a szerk.).

Teljesítményét tekintve a GeForce 7600 GT méltó legendás őseihez, a GeForce 4 Ti 4200-hoz és a 6600 GT-hez. Az utóbbit nyugdíjazza is egyben az újonc, aki legalább másfélszer többet tud nála. Félelmünkkel ellentétben a 128 bites memóriavezérlő nem fogta vissza túlzottan az új középkategóriást. Magas órajeleinek köszönhetően a GeForce 6800 GS-t is megelőzte, mellyel nagyjából egy árban van, ezért a GeForce 7600 GT különösen ajánlott minősítést érdemel. A Radeon X800 sorozat rövidesen várható nyugdíjazásával az ATI-nak semmilyen lapja nem lesz, amit kijátszhatna a középkategória új adu ásza ellenében – hacsak árakat nem csökkent.

 

NVIDIA GeForce 7600 GT

rudi

Az Asus GeForce 7600 GT-ket az Asus, a Gigabyte 6800 GS-t a Co-Run Kft., az MSI és Sapphire kártyákat az Expert Computer Kft. bocsátotta rendelkezésünkre.

Azóta történt

  • Megjött a hardverek tavasza!

    Újdonságok és akciók tömkelegével köszöntött be az igazi tavasz a hazai hardverpiacra.

  • GeForce 7900 GT és GTX: ...király, ász

    Az NVIDIA tovább csiszolt, G71 kódnevű grafikus processzorára alapozó csúcskártyákat teszteltük – az eredmény meggyőző volt.

  • A nagy VGA helyzet

    Heti összefoglalónkban az elmúlt hónapok videokártyás történéseit és a megjelenítési trendek átalakulását tekintjük át.

  • Újdonságok tömegesen

    Ma nagyobb tempóban vesszük sorra a hazai piac újdonságait az alaplapoktól a hűtési kellékeken át a különféle perifériákig.

Előzmények