Megmértük
Bemutatónk végéhez közeledve ismertetjük a Creative kártyájának mért eredményeit. A hangminőség méréséhez az alaplaptesztjeinkből jól ismert RightMark Audio Analyzer programot hívtuk segítségül, a méréseket a Creative ajánlásának megfelelően végeztük el, így a kártya kimenetét összekötöttük a bemenettel, a mixert pedig a kívánt szintekre szabályoztuk. Kikapcsoltunk minden hangjavító eljárást, beleértve az equalizert, illetve a különböző EAX-effektusokat. Fontos megjegyeznünk ugyanakkor, hogy ez a módszer sokkal inkább az analóg-digitális (ADC) konverter minőségét méri, mint a kártya kimeneti hangminőségét. Többek közt ezért nem tudtuk lemérni, hogyan teljesít a kártya akkor, amikor teljesen kivillantja foga fehérjét, ugyanis a DAC 24 biten maximálisan 192 kHz-es mintavételi frekvenciával dolgozik, az ADC viszont ugyanebben a bitmélységben csak 96 kHz-en tud hangot rögzíteni.
A méréseket két módban végeztük; mivel az esetek jelentős hányadában még mindig CD-minőségű, azaz 16 bites, 44,1 kHz-es zene vagy hang szólal meg ezeken a hangkeltőkön, így elmaradhatatlan volt az alapszintű tudás mérése. Itt össze tudtuk hasonlítani a Creative noteszgépekbe és asztali számítógépekbe szánt Audigy 2 ZS kártyáit az Asus W1-be szerelt, Realtek ALC880 alapú High Definition Audio hangkeltővel. A második mérést 24 bites felbontás mellett 96 kHz-es mintavételi frekvencián végeztük. Itt a Realtek megoldása már nem rúghatott labdába, lévén maximum 20 bites felvételi felbontást támogat.
Fogalommagyarázat:
Hirdetés
A frekvenciaválasz meghatározza, hogy az audioeszköz különböző frekvenciatartományokban mennyire pontosan tudja reprodukálni a jelet. Ideális esetben az adott frekvenciatartományon belül nincs mérhető eltérés a jel hangerejében; egy High-End audioeszköz által kibocsájtott szignál hangereje jellemzően +/- 0,5 decibeles szinten belül ingadozik a 20-20 000 Hz-es frekvenciatartományban.
A THD (harmonikus torzítás) az audioeszköz által generált (általában) nemkívánatos harmonikus frekvenciák aránya. A magas minőségű hangkeltők jórészt alacsony (0,002 %-nál alacsonyabb) THD-vel rendelkeznek.
Az IMD (intermodulációs torzítás) egy hangrendszer torzításának mértékét határozza meg, amennyiben abba többkomponensű szignál kerül. Ekkor a hangképben nemkívánatos, a jelek összekeveréséből, modulációjából származó jelek is megjelennek.
A dinamikatartomány a hangrendszer által torzításmentesen megszólaltatott leghangosabb és leghalkabb jel különbségét takarja. A nagyobb dinamikatartomány általánosságban jobb, teltebb hangvisszaadást eredményez.
A zajszint teszt a hangkeltő alapzaját (sziszegést) méri nulla bemeneti jelnél (a kisebb érték a jobb), a sztereó áthallás pedig a két oldal (bal és jobb) hanganyagának áthallását, dB-es csillapítását határozza meg (minél kisebb, annál jobb).
Rightmark Audio Analyzer 5.5 16 bit / 44 kHz |
Frekvencia- válasz (20 Hz-től 20 kHz-ig), dB | Zajszint, dB(A) | Dinamika- tartomány, dB(A) | THD, % | IMD, % | Sztereó áthallás, dB |
Asus W1 Realtek ALC880 |
+0,25, -1,68 | -86,2 | 86,9 | 0,013 | 0,021 | -81,6 |
Audigy 2 ZS standard | +0,10, -1,60 | -92,7 | 91,2 | 0,0025 | 0,0081 | -90,5 |
Audigy 2 ZS PCMCIA | +0,15, -3,53 | -91,3 | 91,2 | 0,0038 | 0,0090 | -92,1 |
A táblázatból kiolvasható, hogy ebben az üzemmódban a két Creative kártya hangminőségét tekintve – ahogy az elvárható – gyakorlatilag minden aspektusban túlszárnyalja az integrált megoldást. A kártyák dinamikatartománya és alapzaja nagyon jónak számít, mindemellett a rendkívül alacsony harmonikus és intermodulációs torzítás sem rontja az összképet. A három vizsgált hangkeltő közül az asztali gépekbe szerelhető Audigy 2 ZS adta a legjobb frekvenciaválaszt, a magas tartományokban ugyanakkor némi meglepetésre nem túlzottan remekelt a kártya PCMCIA változata, itt még a Realtek megoldása is jobbnak bizonyult valamivel. A sztereo áthallás csillapítása mindkét Audigy 2 ZS kártyánál kitűnő (ez volt az egyetlen mérés, ahol a PCMCIA változat jobbnak bizonyult az asztali modellnél), jelentősen megelőzve a Realtek ALC880-at.
Rightmark Audio Analyzer 5.5 24 bit / 96 kHz |
Frekvencia- válasz (20 Hz-től 20 kHz-ig), dB | Zajszint, dB(A) | Dinamika- tartomány, dB(A) | THD, % | IMD, % | Sztereó áthallás, dB |
Audigy 2 ZS standard | +0,09, -0,76 | -95 | 94,4 | 0,0005 | 0,0061 | -89,7 |
Audigy 2 ZS PCMCIA | +0,02, -0,58 | -94,6 | 94,4 | 0,0024 | 0,0083 | -91,8 |
A 24 bites, 96 kHz-es hangnál a zajszint, dinamikatartomány és a sztereó áthalláscsillapítás tekintetében csaknem fej-fej mellett végzett a két Audigy 2 ZS kártya. A noteszgépekbe szerelhető modellnél árnyalatnyival nagyobb torzítást mértünk, ugyanakkor kötve hisszük, hogy ez bárki számára hallható eltérést takarna. A PCMCIA modell frekvenciaválasza ezúttal mind a magas-, mind a mélytartományban jobbnak bizonyult az asztali gépekbe szerelhető modellénél, azonban itt is csak csekély mértékű eltéréseket mérhettünk.
A mérések tehát lényegében azt igazolták, hogy a Creative által feltüntetett, papíron jól mutató adatok azért meglehetősen messze állnak a valóságtól. Laboratóriumi körülmények között vagy „sajátos” értékelési metódust alkalmazva nem kizárt, hogy elérhető a specifikációkban szereplő 104 dB-es jel-zaj viszony a kártyával, ugyanakkor nehezen hisszük, hogy tényleges használati körülmények mellett valaha realizálható lenne ilyen eredmény. Nem firtatjuk, hogy mennyire etikus mégis ezekkel az adatokkal vagy a fentebb is említett „256-szor tisztább hang”, illetve ehhez hasonló marketingrizsával ámítani a felhasználókat, belátjuk, hogy ebben a szegmensben egyre nehezebb „vásárlót fogni”, a jelenséget betudjuk hát ennek.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!