A boldogsághoz fűződő jog
Visszatér az előd azon megoldása, hogy egy-egy feladat teljesítéséhez ismételten kell teljesíteni azokat, amíg csak a megfelelő számú sikerpontot össze nem gyűjtöttük. Vegyünk egy egyszerű példát: amikor információt akarunk szerezni a piacon, kérdezgethetjük a helyieket vagy távolról figyelhetjük meg az emberek áradatát – ezek eredménye ugyanaz, de eltérő alaptulajdonságot használnak. Minél sikeresebbek vagyunk – vagyis minél jobb kockát használtunk el –, annál több sikerpontot gyűjtünk, és ha ezek elérik a kitűzött mennyiséget, Sleeper megkapja a várt információt. Csak rajtunk múlik, hogy milyen prioritást adunk egy-egy ilyen kihívásnak, hogy milyen kockákat használunk el ezekre – néha, egy-egy kritikus feladatnál van időlimit, másszor azonban csak rajtunk múlik, hogy egyáltalán törődünk-e egy opcionális lehetőséggel. A gyenge kockák azonban nem csak lassítják az akciót, de fáradást vagy sérülést is kockáztathatunk ezekkel. Az energiát falatozással tölthetjük vissza, a stresszt pedig a pihenés és a váratlan sikerek enyhítik – és erre szükség is lesz, mert a stresszes karakter kockái egyre csak romlanak, vagy akár ideiglenesen ki is esnek. És persze itt jönnek a képbe egyes speciális képességek, amelyek mondjuk stresszért engednek újradobni egy kockát – és ez a kockázattal való játszadozás, a lehetőségek határának megtalálása az, ami a remek történet mellé élvezetes taktikai játékmenetet is biztosít a Citizen Sleepernek.
A Starward Vector során saját űrhajót is szerzünk majd, ahova a már említett legénységet tudjuk toborozni – csupa olyan figurát, akik maguk is tele vannak titkokkal. Az egyiket a pénz mozgatja, a másik menekül valami elől, a harmadik meg épp ellenkezőleg, valamire vadászik. Velük együtt elvállalhatunk komolyabb kihívást jelentő melókat is, amelyek vagy extra zsákmánnyal, vagy mondjuk a történet továbbgördítésével jutalmaznak. Ilyenkor – ha van elég üzemanyagunk és ellátmányunk – elutazunk a munka helyszínére, így limitált erőforrásaink lesznek a teljesítésére. Csapattársaink is „dobnak” minden reggel, így őket is bevethetjük – illetve el is veszíthetjük őket, ha engedjük túl magasra emelkedni stresszüket. Ez a kockázati játszma tehát a játék minden aspektusában visszaköszön, és ha esetleg leírva bonyolultnak is tűnik, a gyakorlatban egy teljesen intuitív és élvezetes rendszerről van szó.
A Citizen Sleeper világa továbbra is egy turbókapitalista disztópia, ahol nemcsak, hogy a hatalmas cégek uralnak mindent és mindenkit, de a kolosszális méretű, egész naprendszerekre rátelepedett leányvállalatok néha még egymással is háborúznak. Ennek árnyékában próbál az egyszeri emberek nagy része élni és akár boldogságra lelni, míg mások a helyzetet kihasználva zsákmányolnák ki még ezeket a foszlányokat is. Sleeper és csapata sem világot mentő hősök, hanem boldogulni kívánó egyének saját céljaikkal és vágyaikkal – ami nem jelenti azt, hogy ne hagyhatnának pozitív nyomot egymáson, másokon és a tágabb világon. Feladataink, lehetőségeink most is a teljesen hétköznapi, mondjuk konyhai önkénteskedés, illetve a nagyívű sci-fi akció (például elhagyatott űrhajó-roncsok felderítése) között mozognak, kellemes változatosságot biztosítva a játéknak.
Az első részt követően a Starward Vector is csodálatos játék lett – és külön bónusz, hogy élvezetéhez egyáltalán nem szükséges a korábbiak ismerete. Ami a játékdesignt illeti, a második rész az eredeti okos továbbgondolása, és ami nagyon jól jön a világépítés terén, mindezt sokkal több eltérő helyszínen élhetjük meg. Taktikus játékmenete szórakoztató és ötletes, története emberi és megható, mondanivalója pedig meglepően aktuális napjainkban, amikor a gigavállalatok egyre nagyobb és jelentősebb hatást gyakorolnak a hétköznapokra, egyre inkább szétszakítva a társadalmakat. Egy óda az egymással való békés létezéshez és a befogadáshoz – és ha lehet, ezt a második rész még változatosabb játékélménnyel támasztja alá.
A Citizen Sleeper 2: Starward Vector PlayStation 5-re, PC-re, Xboxra és Nintendo Switchre jelent meg.
A tesztjátékot a kiadó Fellow Traveller Games biztosította.
Összefoglalás
Asztali szerepjátékok ihlette, főleg olvasgatós kalandjáték kockázati elemekkel egy érdekesen realizált sci-fi világban. A pazar, kifejező írás és az aktuális, mély mondanivaló, plusz a remek karakterek egy csodálatos élményt kínálnak, amit az erre fogékonyak imádni fognak.
A Citizen Sleeper 2: Starward Vector legfőbb pozitívumai:
- Remek bővítése a világnak;
- szórakoztató taktikai-kockázati játék;
- szuper írás és világépítés.
A Citizen Sleeper 2: Starward Vector legnagyobb hiányosságai:
- Bizonyos feladatok ismétlődőek lehetnek;
- a kezdeti kockázatvállalást a stabilabb siker váltja.
Georgiadisz Leonidas