Építsünk hidakat!
2012, az első Bridge Constructor játék megjelenése óta a sorozat darabjait több mint harmincmillióan töltötték le különféle mobil platformokra. Ez a szám önmagáért beszél, és nem is csoda, ha ezek után a kiadó Headup Games minél több lehetőséget meg akar ragadni a széria még sikeresebbé tételére. Ma már egyáltalán nem szokatlan, hogy mobilokról költöznek át a játékok az asztali konzolokra, így mi sem lepődtünk meg olyan nagyon, amikor a legújabb hídépítős logikai játék Xbox One-ra is felbukkant a közelmúltban.
„A cím megjelöli a témát” – hangzott az örökbecsű bölcsesség a középiskolai magyarórákon. A játék fejlesztői is hasonló oktatásban részesülhettek, mert a termékük címe is pontosan ezt teszi, és mindent elmond az egyébként ősrégi koncepcióról: adott egy áthidalandó szakadék vagy folyó, ami fölé a megadott anyagokból és költségvetésből hidat kell szerkesztenünk. Az elkészült tákolmányt ezután terheléspróbának kell alávetni. Ha a gravitáció győz, akkor nem jól dolgoztunk – ha a szerkezet legyőzi a fizikai erőhatásokat, akkor teljesítettük az adott szintet. Az Xbox One verzió összesen 64 pályát kínál, ebben benne van az alapjáték negyven, illetve a Slopemania kiegészítő további huszonnégy helyszíne.
A változatosságot minden pályán az adja, hogy csak megadott anyagokból és szűk költségvetésből dolgozhatunk. Eleinte kizárólag fából építhetjük a hidakat, később megjelenik az acél és a beton, de ezek jóval drágábbak, így csak néhány métert húzhatunk ki belőlük. Végül megjelenik a kábel, ami a többi anyaggal ellentétben a szakítást tűri jól, így bizonyos helyzetekben meglepő (és tegyük hozzá: a valóságban nemigen látott) módokon kell felhasználni. Bár fizikai oktatásra nem használható, néhány alaptézist kitűnően szemléltet a játék, például akkor, amikor személyautók vagy tehergépkocsik hajtanak a hídra, és élőben láthatjuk az egyes elemeket ért terheléseket. Megtanulhatunk néhány olyan trükköt, amik a valóságra is érvényesek, a fizika szimulációja tehát még ha kissé eltúlzott is, azért elég hiteles ahhoz, hogy egyszerre legyen szórakoztató, és kihívást is biztosítson.
Magának a játéknak a felépítése szörnyen egyszerű, és hiába az Xbox One a platform, gyakorlatilag egy mobilos játékot látunk a szemünk előtt. Opció tulajdonképpen alig van, néhány ismertető szöveg után máris elkezdhetjük a hidak tervezését. Rendkívül egyszerű kezelőfelületen dolgozhatunk, a kurzor egy rácsszerkezeten ugrál, így első pillanattól egyértelmű az elemek lerakása vagy törlése. A szerkesztő rácspontjai között ugrálva rajzolhatjuk meg a hídpályát és az alátámasztásokat, majd egyetlen gombbal próbára tehetjük a gravitáció ellen. A gyenge munka már a saját tömegétől is összeomlik, ha viszont ez nem történik meg, elindíthatjuk rá a személy- vagy teherautókat. Bármelyik is megy át rajta, a pálya teljesítettnek minősül, a teherautók tulajdonképpen a nehezebb fokozatot képviselik. Sőt végigjátszás után egy extra kihívás is megnyílik, ebben még súlyosabb tartálykocsik próbálnak meg átkelni az építményeinken.
Hirdetés
Tartalom, játékmenet, összegzés
Ha az alapjáték negyven pályáját letudtuk, tehetünk egy próbát a már említett Slopemania kiegészítővel is. Ahogy a neve is mutatja, ebben már nem vízszintes hidakat, hanem lejtőket és emelkedőket kell úgy megépíteni, hogy elbírják a járműveket. Ezek már extrém kihívások: néha nem is kell komplett hidat építeni, elég, ha egy jól irányzott ugratóval a járművek egyszerűen átrepülnek egyik oldalról a másikra. Nem élethű, de ez legalább csempész némi változatosságot a játékmenetbe.
Sajnos ugyanis a Bridge Constructor nagy hibája, hogy egyáltalán nem változatos. A hátterek, a környezet és a pályák felépítése persze változik, de alapvetően minden alkalommal ugyanazt kell csinálni. És ha néhány alap trükköt megtanulunk, akkor a rendelkezésre álló anyagok láttán már előre kitalálható, milyen hidat kell lerajzolnunk. Vannak trükkösebb feladatok, amiken akár sokáig is el lehet gondolkodni, de mivel az interneten az összeshez fent vannak a jó megoldások, így tulajdonképpen csak a játékos jómodorán múlik, mennyit hajlandó áldozni az idejéből a feladványokra. Elvész a varázs amiatt, hogy csak egyszer kell rájönni a megfejtésre, a tartálykocsi jelentette nehéz fokozatot leszámítva nincs a játékban semmilyen újrajátszási faktor. Ha egyszer végeztünk vele, akkor ennyi volt.
Bár a fejlesztők úgy hirdetik az Xbox One változatot, hogy „fejlesztett grafikával” rendelkezik, ez az állítás barokkos túlzás. A felbontást persze megnövelték, de a képek alapján is látszik, hogy ennél több nem igazán történt. A mobilos (vagy jóindulattal tabletes) látványt kapjuk vissza konzolon is, ami kidolgozatlan helyszíneket, alig néhány poligonból álló tárgyakat, gyenge textúrákat, egyszóval jelenlegi konzolokhoz méltatlan grafikát jelent. Meg lett volna a lehetőség, hogy ezt az alapvetően érdekes koncepciót modern és élethű látvánnyal dobják fel, de a fejlesztők ezzel nem éltek. Az összes menüképernyőn, kiíráson is látszik, hogy megelégedtek a mobilok képének egyszerű felnagyításával.
Öröm is vegyül azért az üröm mellé, a Bridge Constructor érintőképernyőkre tervezett irányítását jól ültették át a hagyományos irányítóra. A játék gyorsan és érzékenyen reagál mindenre, gond nélkül lehet méretes szerkezeteket felhúzni a semmiből, töltési idő szinte nincs is, az egész produkció nagyon „könnyű”, igaz, ez el is várható egy néhányszáz megabyte méretű és mindössze 1990 forintos aprócska játéktól. A probléma valójában pont ott van, hogy nem igazán látszik az Xbox One változat értelme, hiszen ugyanezt a minőséget bármilyen telefonon megkapjuk fele ennyiért.
A Bridge Constructor önmagában nem rossz játék. Könnyen kezelhető, jó hangulatú, érdekes termék, amivel például kisebb gyerekek jól eljátszhatnak. Ha nem keresünk hozzá a neten megoldásokat, akkor gondolkodásra is késztet, el lehet vele tölteni egy kis időt, a fizikára épülő játékmenet pedig okoz néhány látványos pillanatot. Viszont ennek így, ebben a formában nagy asztali konzolon nincs sok értelme. Sokkal érdekesebb, szebb és tartalmasabb is lehetne, de ebben a kiadásban inkább csak a gyors bevételszerzés szándéka látszik. Ráadásul a Windows és Windows Phone változatok hamarosan szintén Xbox támogatást kapnak. Nem rossz játék, de inkább ezen platformok valamelyikére érdemes beszerezni.
Pro:
- Érdekes, jópofa alapötlet;
- Könnyű kezelés;
- Gondolkodásra késztet.
Kontra:
- Mobiltelefon szintű látvány;
- Mobiltelefon szintű tartalom;
- Konzolon kétszer annyiba kerül.
50
dreampage