Társadalmi szerepek
– Kétszer is megismételte azt a bravúrt, hogy amikor cége anyavállalatát egy nemzetköz szinten nála nagyobb versenytársa felvásárolta, akkor a hazai leányok egyesülése nyomán gyakorlatilag az ön vállalata játszotta a beolvasztó szerepét, mert itthon önök voltak a nagyobbak. Mekkora lehetett a szerencse szerepe ebben a sikerben?
Hirdetés
– Szerencsés körülmény volt, hogy már a Számkinál is nagyon nyitott, "üzleti szemléletű" vezetés és csapat dolgozott. Hozzájárult a sikerhez, hogy a nyolcvanas években a Digital technológiáját kezdtük átvenni, mert azt könnyebben be lehetett hozni, míg a konkurensekét lényegesen nehezebben.
Ugyanakkor talán nem tartozik egészen a szerencse fogalomkörébe, hogy az évek során sok olyan újdonsággal álltunk elő, amelyekkel nem csupán a hazai piacon voltunk elsők, hanem az anyacégünk profiljába is új elemeket vittünk be. Egy példa lehet erre az, hogy mi már a kilencvenes évek elején elkezdtünk az SAP vállalatirányítási rendszerével foglalkozni, amikor ez még nem igazán jutott eszébe másnak, sem idehaza, sem a Digitalnál.
– Ha sok mindenben elsők voltak, megszerezhették a legjobb hazai ügyfélkört, amelyet azután már "csak" meg kellett tartani, nem?
– Sok igazság van ebben. A Digital technológiájával valóban nagyon jó ügyfeleket szereztünk, amelyek – mivel ismerték és értékelték a csapatunk munkáját – kitartottak mellettünk a cégváltások idején is, s ezzel stabilitást biztosítottak nekünk. Ugyanakkor mi is kitartottunk mellettük, amikor ők kerültek nehezebb helyzetbe.
– Mennyiben változott a munkája az elmúlt években, amelyeket már nem terheltek nagy átalakulások.
– Két fontos, már korábban is felvállalt elfoglaltságom kezdi kiszorítani az operatív irányításban való részvételemet. Az egyik a cégemtől kapott stratégiai feladatok megoldása. Sok nemzetközi szinten futó probléma áttekintésébe bevonnak, több task force tagjaként foglalkozom ilyen kérdésekkel. A másik a hazai információs társadalom létrejöttének segítése. Jó néhány éve tagja vagyok több olyan szakmai szervezetnek, amelyek lobbiznak az informatika erősítéséért, szerepének növeléséért a magyar gazdasági-társadalmi viszonyokban. Jelenleg például azért harcolunk, hogy az új nemzeti fejlesztési tervben önálló fejezetet kapjon az informatika. Szerencsére a napi feladatokat kiváló szakembereknek tudom átadni a cégen belül.
– Közismert, hogy a vízilabda a szenvedélye. E sportág körül csak a "pénzes szponzor" szerepét játszhatja el vagy többet is jelent, hogy tagja a vízilabda-szövetség vezetésének?
– Többről van szó. Ma már a sportágak szakmai szervezetei egyre inkább úgy működnek, mint egy vállalat. Forrásokat kell szerezniük, gazdálkodniuk kell az anyagi javaikkal stb. A Magyar Vízilabda Szövetség szerencsére jó pár éve felismerte ezt, ezért meghívott a vezetésébe több gazdasági szakembert, köztük engem is. A feladatunk, hogy segítsünk az olyan alapvető cégvezetési módszerek bevezetésében, mint például az éves tervezés, a költséggazdálkodás, az újabb források felderítése. A női szakág mellett is alapvetően olyan plusz feladatot vállaltam, amely összefügg a vezetéssel – egyebek között menedzsmenttapasztalatok átadásával igyekeztem segíteni leküzdeni azokat a belső feszültségeket, amelyek az elmúlt években hátráltatták az ott folyó munkát, akadályozták a sikeres szereplést. Szerencsém, hogy a családom is imádja ezt a sportot, szinte mindannyian űzzük is, így e hobbimnak nem a család rovására hódolhatok. Emellett olvasni is nagyon szeretek, ezért is vállaltam szerepet egy magazin, egy folyóirat és egy könyvkiadó társadalmi vezető testületében.
Komócsin Sándor - Napi Gazdaság