Hirdetés
A Radeon 9100 IGP és a 3D
Grafikus mag/tulajdonság | ATI Radeon 9100 IGP | Intel 865G |
GPU-sebesség | 300 MHz | 266 MHz |
Renderelő pipeline-ok száma x TMU | 2x1 | 1x2 |
Maximális fill rate | 600 MPixel/mp 600 MTexel/mp |
266 MPixel/mp 533 MTexel/mp |
Memória sebessége | 200 MHz | |
Memória sávszélessége | 128 bit - 6,4 GB/mp | |
Adattömörítés a memóriabuszon | 2:1 arányú | Nincs |
RAMDAC | 400 MHz | 350 MHz |
Támogatott DirectX-verzió | DirectX 8.1 | DirectX 7.0 |
Támogatott Vertex Shader | 1.1 | 1.1 (szoftveres) |
Támogatott Pixel Shader | 1.4 | Nem támogatott |
Memória-optimalizációs technológia | HyperZ II | Nincs (?) |
Teljes képernyős élsimítás | Maximum 4x-es élsimítás | Nincs |
Anizotróp szűrés | Maximum 16x-os | Maximum 2x-es |
Video gammakorrekció | Van | Nincs |
Többképernyős támogatás | Hydravision III | Nincs |
A grafikus szolgáltatások alapján fordul a kocka, hiszen a 9100 IGP jelentősen fejlettebb a konkurenciánál, ez azonban nem túl meglepő, ha figyelembe vesszük, hogy "majdnem" egy Radeon 9200-es GPU-val állunk szemben. A 9100 IGP az AGP-s társaival ellentétben 2 pixel pipeline-nal rendelkezik, az ATI a csonkítást valószínűleg a chip méretének csökkentése érdekében hajtotta végre – hozzátesszük: logikusan.
Az ATI 9100 IGP már DirectX 8.1-es támogatással bír, amely egyedülálló az integrált grafikus lapkák piacán, hiszen az Intel 865G és az NVIDIA nForce2 is csak DirectX 7-es. Ebből következően óriási előny számára, hogy támogatja az 1.4-es pixel shadereket (elfogadható sebességgel az 1.1-est), ami lényeges szempont lehet, hiszen manapság már szinte minden DirectX-es játék tartalmaz shadereket, ezeket kis túlzással a 865G nem képes normális minőségben megjeleníteni (lásd később).
A 9100 IGP a 865G-vel ellentétben ügyesen bánik azzal a kis memória-sávszélességgel, amelyet a kétcsatornás memóriavezérlő garantál számára a processzor mellett, hiszen az adatokat tömörítve küldi el a processzor felé. Ezt elképzelhetjük akár úgy is, hogy amíg a 865G tömörítetlen BMP képeket küldözget a processzornak – ezzel teljesen leterhelve a memóriabuszt –, addig a 9100 IGP már veszteségmentesen tömörített – feleakkora – PNG képeket küldözget a processzor felé.
Táblázatunkba nem került bele, de az ATI 9100 IGP elméletileg ismeri az úgynevezett Surroundview technológiát is: egy külső, az AGP foglalatba helyezett videokártyával akár három képernyős megjelenítést is elérhetünk. Ehhez az integrált grafikus chipet nem szabad letiltani, amikor külső videokártyát teszünk az alaplapba. A technológia azért csak elméleti síkon létezik, mert az alaplapgyártók ezt a funkciót hardveresen letiltják, ugyanis nem működik még tökéletesen (ha behelyezzük a külső VGA-t, akkor automatikusan letilt a funkció).
Az ATI Radeon 9100 IGP ismer további feature-öket is, melyek a következők:
- Videoanyagok fejlett skálázása és filterezése
- Integrált hardveres mozgás-kompenzáció
- Továbbfejlesztett, hardveres MPEG-2-dekódolás
- Hardveres DVD-dekódolás (Hardware DVD sub-picture decode)
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!