ATI Inside: Radeon 9100 IGP

Hirdetés

A Radeon 9100 IGP és a 3D

 

Grafikus mag/tulajdonság ATI Radeon 9100 IGP Intel 865G
GPU-sebesség 300 MHz 266 MHz
Renderelő pipeline-ok száma x TMU 2x1 1x2
Maximális fill rate 600 MPixel/mp
600 MTexel/mp
266 MPixel/mp
533 MTexel/mp
Memória sebessége 200 MHz
Memória sávszélessége 128 bit - 6,4 GB/mp
Adattömörítés a memóriabuszon 2:1 arányú Nincs
RAMDAC 400 MHz 350 MHz
Támogatott DirectX-verzió DirectX 8.1 DirectX 7.0
Támogatott Vertex Shader 1.1 1.1 (szoftveres)
Támogatott Pixel Shader 1.4 Nem támogatott
Memória-optimalizációs technológia HyperZ II Nincs (?)
Teljes képernyős élsimítás Maximum 4x-es élsimítás Nincs
Anizotróp szűrés Maximum 16x-os Maximum 2x-es
Video gammakorrekció Van Nincs
Többképernyős támogatás Hydravision III Nincs

A grafikus szolgáltatások alapján fordul a kocka, hiszen a 9100 IGP jelentősen fejlettebb a konkurenciánál, ez azonban nem túl meglepő, ha figyelembe vesszük, hogy "majdnem" egy Radeon 9200-es GPU-val állunk szemben. A 9100 IGP az AGP-s társaival ellentétben 2 pixel pipeline-nal rendelkezik, az ATI a csonkítást valószínűleg a chip méretének csökkentése érdekében hajtotta végre – hozzátesszük: logikusan.

Az ATI 9100 IGP már DirectX 8.1-es támogatással bír, amely egyedülálló az integrált grafikus lapkák piacán, hiszen az Intel 865G és az NVIDIA nForce2 is csak DirectX 7-es. Ebből következően óriási előny számára, hogy támogatja az 1.4-es pixel shadereket (elfogadható sebességgel az 1.1-est), ami lényeges szempont lehet, hiszen manapság már szinte minden DirectX-es játék tartalmaz shadereket, ezeket kis túlzással a 865G nem képes normális minőségben megjeleníteni (lásd később).

A 9100 IGP a 865G-vel ellentétben ügyesen bánik azzal a kis memória-sávszélességgel, amelyet a kétcsatornás memóriavezérlő garantál számára a processzor mellett, hiszen az adatokat tömörítve küldi el a processzor felé. Ezt elképzelhetjük akár úgy is, hogy amíg a 865G tömörítetlen BMP képeket küldözget a processzornak – ezzel teljesen leterhelve a memóriabuszt –, addig a 9100 IGP már veszteségmentesen tömörített – feleakkora – PNG képeket küldözget a processzor felé.

Táblázatunkba nem került bele, de az ATI 9100 IGP elméletileg ismeri az úgynevezett Surroundview technológiát is: egy külső, az AGP foglalatba helyezett videokártyával akár három képernyős megjelenítést is elérhetünk. Ehhez az integrált grafikus chipet nem szabad letiltani, amikor külső videokártyát teszünk az alaplapba. A technológia azért csak elméleti síkon létezik, mert az alaplapgyártók ezt a funkciót hardveresen letiltják, ugyanis nem működik még tökéletesen (ha behelyezzük a külső VGA-t, akkor automatikusan letilt a funkció).

Az ATI Radeon 9100 IGP ismer további feature-öket is, melyek a következők:

 

  • Videoanyagok fejlett skálázása és filterezése
  • Integrált hardveres mozgás-kompenzáció
  • Továbbfejlesztett, hardveres MPEG-2-dekódolás
  • Hardveres DVD-dekódolás (Hardware DVD sub-picture decode)

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • Csupa szem videokártyák

    Ezúttal egy új videokártya-gyártó, a MAD VIEW – már hazánkban is kapható – ATI alapú termékeit mutatjuk be.

  • ATI Radeon 9550

    Az ATI RV350-es chipjére épülő Asus Radeon A9550 GE videokártyában egy jó árú, kiválóan tuningolható termékre bukkanunk.

  • ATI debüt: RS480 chipset AMD processzorokhoz

    Az ATI első AMD-chipsetje integrált DX9-grafikával, PCI Express támogatással: íme a Radeon Xpress 200!

Előzmények