Nem hiba, funkció!
Egy idő után azonban a fórumon már nem találunk mindenre megoldást – merthogy a Night Call mintha a valós teret is befolyásolná karakterünk otthonában. Akár az Inscryptionben, úgy az Among Ashesben is felállhatunk az asztaltól, és bejárhatjuk lakásunkat. Eleinte ez csak apró érdekesség, de később, amikor a játékbeli valóság és fikció egyre inkább összefonódnak, ez életmentő lesz. Ami a hangulatépítést, a feszültségfokozást illeti, ez kifejezetten jól működik, főleg, amikor a mi valós környezetünk hangjai is elkezdenek ijesztővé válni – engem a (valódi) szomszédom váratlan bútorhúzogatása ugyanúgy kikészített, mint a játék akármelyik bizarr kattogása. Mindezzel együtt azonban úgy érzem, hogy az alig néhány órás játékidő nem elég ahhoz, hogy a fejlesztő igazán kibontsa koncepcióját, és kevés olyan feladvány akadt, ami kellően épített volna a virtuális, illetve a virtuális-virtuális világok összekeveredésére.
Hirdetés
Szintén árnyalja a képet, hogy a tesztelés során egyszer teljesen újra kellett kezdenem az Among Ashest, miközben a fejlesztő – részben saját visszajelzéseim alapján – serényen foltozgatta a programot. Most már sokkal jobb állapotban van, mint megjelenésekor, de még mindig elég kiszámíthatatlan, hogy mikor botlunk be egy-egy akaratlan, nem előre tervezett programhibába. Ami a maga különös meta módján egy kicsit még működik is. Ez persze inkább a grafikai malőrökre és kisebb csuklásokra igaz, és nem arra, amikor konkrétan nem lehet továbbjutni, mert végérvényesen eltűnt a lift hívógombja a falról. Mivel a játék nagyjából két-három óra hosszúságú, még az egyfejlesztős felállástól is furcsa, hogy ilyen állapotban jelent meg.
Az Among Ashes kiváló koncepcióra épít tehát, ám mégis felemás játékélményt biztosít csak. Főleg az indulása szórakoztató és hangulatos, mert később inkább az tűnik fel, hogy a két világának összekeveredését nem tudja olyan mélyen kihasználni, ami igazán élvezetes fejtörőket és horrorpillanatokat hozna. A felszín alatt meghúzódó narratíva helyenként elég kemény és érzékeny, de ennek feldolgozása sem lett kiválónak minősíthető – itt is több játékidőre lett volna szükség mindennek a kifejtésére. A horrorrajongók azonban nagy eséllyel bírni fogják, mert van mit rettegni benne – csak lehet, hogy érdemes várni még egy-két patch-et a vásárlás előtt.
Az Among Ashes PC-re és PlayStation 5-re jelent meg.
A tesztpéldányt a kiadó Rat Cliff biztosította.
Összefoglalás
Az Among Ashes egy ötletes metahorror, ami sajnálatosan kevéssé használja ki remek koncepcióját – azt, hogy a játékban is egy játékost alakítunk, aki egy vadiúj horrorjátékban akar elveszni, miközben saját világában is egyre furább dolgok történnek. A rövid játékidő nagy részében a Resident Evil-szerű, egyszerűbb játékot játsszuk, pedig valószínűleg sokkal jobb lett volna, ha onnan előbb-utóbb átkerül a fókusz a „valódi” világra. Semmiképpen nem rossz, de lehetett volna sokkal jobb is.
Az Among Ashes legfőbb pozitívumai:
- Ötletes alapkoncepció a több szintes játékkal;
- helyenként kiválóan működő horror;
- az évezred-fordulós fórum igazi nosztalgiabomba.
Az Among Ashes legnagyobb hiányosságai:
- Nem használja ki lehetőségeit;
- minden téren túl egyszerű és rövid lett;
- tele van valódi programhibákkal is.
Georgiadisz Leonidas