Hogyan lesz ez a rendszer része?
Az előbbi oldal után valószínűleg sokan kíváncsiak rá, hogy mégis hogyan lehet támogatni a TrueAudio technológiát, illetve a hardver birtokában miképp kell funkcionálisan működésre bírni. Nos, szoftveres oldalon a TrueAudio kapni fog egy drivert, amit az egyszerűség érdekében az AMD a Catalyst csomag részeként szállít majd. Ennek része lesz még a TrueAudio API, amit már elérhetnek a fejlesztők, hiszen jelenleg is folyik vele a munka. Az adott játék a TrueAudio hardvert számos middleware-en keresztül használhatja, ideértve az Audiokinetic Wwise, a Firelight fmod és a Microsoft XAudio2 megoldását, a hangfeldolgozó algoritmusokról pedig az McDSP és a GenAudio (AstoundSound) gondoskodik. A játékok esetében korábban már kifejtettük, hogy a Thief, a Murdered: Soul Suspect, a Lichdom, a Star Citizen és a Sonic & All-Stars Racing Transformed című alkotások kezelik az új fejlesztést.
Az előző oldalon megemlítettük, hogy hardver szempontjából az AMD Radeon R7 260X, illetve R9 290 és 290X jelzésű VGA-k közül érdemes választani, mivel csak ezek a megoldások támogatják a TrueAudio technológiát. Az adott terméket pontosan ugyanúgy kell beszerelni, mint eddig, és fontos, hogy nem váltja ki teljesen a hangkodeket vagy a hangkártyát, tehát utóbbira szükség lehet, bár ez az igényekről függ. A hangok megszólaltatása gyakorlatilag ugyanolyan módon történik, mint eddig. Legalább sztereó hangrendszer szükséges a térhatás eléréséhez, de természetesen a megfelelően pozicionált többcsatornás rendszerek is támogatottak.
A hangot az adott hangrendszerre többféle módon el lehet juttatni, így megfelelnek a 3,5 mm-es jack aljzatra vagy USB portra csatlakozó hardverek, illetve a hangszóróval felszerelt megjelenítők is meghajthatók HDMI vagy DisplayPort interfészen keresztül. Ízlés kérdése, hogy ki melyiket választja, mivel a TrueAudio technológia működése mindegyikkel biztosított.
Hirdetés
Az AMD a legjobb élményhez fejhallgatót ajánl, de ez nem követelmény, csupán javaslat. Emellett az Eyefinity, pontosabban annak 2.0-s verziója is kap egy apróbb kiegészítést. A hárommonitoros rendszerekhez közel két évvel korábban jelent meg az úgynevezett Discrete Digital Multi-Point (DDM) Audio szolgáltatás, aminek hála nem csak a középső, hanem a két oldalsó monitor sztereó hangrendszere is működhetett, ráadásul egymástól teljesen független hangfolyammal. Ez a játékokban azonban nem volt megoldható, így ilyen módban az Eyefinity a középső kijelző hangszóróira korlátozta a hangokat, míg az oldalsó megjelenítők hangszóróit elnémította a rendszer. Ezt okkal tette meg az AMD, mivel a jobb és a bal hangszóró meg van különböztetve, viszont DDM Audio mellett három jobb és bal hangszóró van, ráadásul nem logikusan elrendezve, hanem felváltva.
Az új DDM Audio rendszer már tartalmazni fog egy automatikus és egyben intelligens csatornakiosztást, ami tulajdonképpen egy szoftveres frissítés keretében érkezik, vagyis nem szükséges hozzá új hardvert venni, csupán elég telepíteni a megfelelő Catalyst meghajtót. Ezzel a módszerrel az adott alkalmazás hatcsatornás rendszerként kezeli a hárommonitoros Eyefinity konfigurációt, ahol a középső monitor hangszórói lesznek a centerek, míg a jobb és bal oldali kijelzők sztereó hangrendszere rendre jobb és bal oldali hangszórókként fognak üzemelni. A legjobb az egészben, hogy ezt már számos Eyefinity-t támogató játék kezeli, amit a felhasználók az új DMM Audio funkciót támogató driver telepítésével azonnal kihasználhatnak.
Az új generációs DMM Audio szolgáltatás ráadásul kombinálható lesz a TrueAudio technológiával, vagyis a fentebb felsorolt játékok a megjelenés pillanatában kihasználják a hatcsatornás hangrendszerként funkcionáló hárommonitoros Eyefinity konfigurációkat.
Konklúzió
A TrueAudio értékes előrelépés lesz, de közel sem egyedi. A piac már többször nekifutott a hangforradalomnak, és legalább ennyiszer el is bukott a dolog. Ez azonban sosem a technológia hibája volt, hiszen a rendkívül ígéretes A3D-t egy felvásárlás végezte ki, míg a hardveresen gyorsított hangfeldolgozás a körülmények áldozata lett. Ma a TrueAudio próbálja meg a reformot – és teszi ezt a lehető legjobb pillanatban, hiszen a konzolok erőteljes fejlődést fognak felmutatni a hangzásvilág szempontjából. Emellett a rendszer kifejezetten kedvező szoftveres hátteret kap, hiszen támogatható a legnépszerűbb middleware-eken keresztül, aminek hála számos fejlesztő felszállt erre a vonatra.
Azt sajnos nehéz megjósolni, hogy mit hoz a jövő. Technikai értelemben az A3D is fantasztikus volt, ma mégsincs sehol. A TrueAudio legalább ekkora durranás, ha nem nagyobb, de a hangzásvilág javítását általánosan nehéz eladni. Erre vonatkozóan nem lesznek majd a tesztekben mérések, nem lehet az olvasónak átadni az élményt, csupán egy szubjektív véleményt lehet a technikáról alkotni. Ez lesz majd a TrueAudio szempontjából a legnagyobb kihívása, mivel a gyakorlatban kell megmutatni a potenciális vásárlóknak, hogy mit tud a rendszer.
Kicsit hasonlít ez a sztereó 3D-hez, ami távolról sem volt rossz koncepció, de arról is csak szubjektív véleményt lehet alkotni, és az efféle technikákat nehéz eladni. Talán a TrueAudio előnyére írható, hogy gyakorlatilag nem igényel speciális hangszórókat vagy sokcsatornás hangrendszert, és idővel úgy sem lesz majd olyan Radeon a piacon, ami ne tartalmazná a feldolgozáshoz szükséges hangprocesszort. Ezzel a rendszer gyakorlatilag automatikusan elterjed majd, függetlenül a vásárlók igényeitől. Biztos vásárlókat azonban az AMD nehezen szerez majd pusztán a TrueAudio technológiával. Reálisan értékelve gyakorlatilag csak azokat a felhasználókat érdekelheti egy efféle technika, akik még a 15 évvel korábbi virágkorban hallották, hogy milyen különbséget tudott felmutatni az A3D; az AMD rendezvényén résztvevők beszámolói szerint a TrueAudio közel megegyező élményt kínál. A vállalat szerint azonban ez még csak a kezdet, mivel a TrueAudio később számos extrával egészül majd ki.
Abu85