AMD TrueAudio, és ami mögötte van

Hogyan lesz ez a rendszer része?

Az előbbi oldal után valószínűleg sokan kíváncsiak rá, hogy mégis hogyan lehet támogatni a TrueAudio technológiát, illetve a hardver birtokában miképp kell funkcionálisan működésre bírni. Nos, szoftveres oldalon a TrueAudio kapni fog egy drivert, amit az egyszerűség érdekében az AMD a Catalyst csomag részeként szállít majd. Ennek része lesz még a TrueAudio API, amit már elérhetnek a fejlesztők, hiszen jelenleg is folyik vele a munka. Az adott játék a TrueAudio hardvert számos middleware-en keresztül használhatja, ideértve az Audiokinetic Wwise, a Firelight fmod és a Microsoft XAudio2 megoldását, a hangfeldolgozó algoritmusokról pedig az McDSP és a GenAudio (AstoundSound) gondoskodik. A játékok esetében korábban már kifejtettük, hogy a Thief, a Murdered: Soul Suspect, a Lichdom, a Star Citizen és a Sonic & All-Stars Racing Transformed című alkotások kezelik az új fejlesztést.


[+]

Az előző oldalon megemlítettük, hogy hardver szempontjából az AMD Radeon R7 260X, illetve R9 290 és 290X jelzésű VGA-k közül érdemes választani, mivel csak ezek a megoldások támogatják a TrueAudio technológiát. Az adott terméket pontosan ugyanúgy kell beszerelni, mint eddig, és fontos, hogy nem váltja ki teljesen a hangkodeket vagy a hangkártyát, tehát utóbbira szükség lehet, bár ez az igényekről függ. A hangok megszólaltatása gyakorlatilag ugyanolyan módon történik, mint eddig. Legalább sztereó hangrendszer szükséges a térhatás eléréséhez, de természetesen a megfelelően pozicionált többcsatornás rendszerek is támogatottak.


[+]

A hangot az adott hangrendszerre többféle módon el lehet juttatni, így megfelelnek a 3,5 mm-es jack aljzatra vagy USB portra csatlakozó hardverek, illetve a hangszóróval felszerelt megjelenítők is meghajthatók HDMI vagy DisplayPort interfészen keresztül. Ízlés kérdése, hogy ki melyiket választja, mivel a TrueAudio technológia működése mindegyikkel biztosított.

Hirdetés

Az AMD a legjobb élményhez fejhallgatót ajánl, de ez nem követelmény, csupán javaslat. Emellett az Eyefinity, pontosabban annak 2.0-s verziója is kap egy apróbb kiegészítést. A hárommonitoros rendszerekhez közel két évvel korábban jelent meg az úgynevezett Discrete Digital Multi-Point (DDM) Audio szolgáltatás, aminek hála nem csak a középső, hanem a két oldalsó monitor sztereó hangrendszere is működhetett, ráadásul egymástól teljesen független hangfolyammal. Ez a játékokban azonban nem volt megoldható, így ilyen módban az Eyefinity a középső kijelző hangszóróira korlátozta a hangokat, míg az oldalsó megjelenítők hangszóróit elnémította a rendszer. Ezt okkal tette meg az AMD, mivel a jobb és a bal hangszóró meg van különböztetve, viszont DDM Audio mellett három jobb és bal hangszóró van, ráadásul nem logikusan elrendezve, hanem felváltva.


[+]

Az új DDM Audio rendszer már tartalmazni fog egy automatikus és egyben intelligens csatornakiosztást, ami tulajdonképpen egy szoftveres frissítés keretében érkezik, vagyis nem szükséges hozzá új hardvert venni, csupán elég telepíteni a megfelelő Catalyst meghajtót. Ezzel a módszerrel az adott alkalmazás hatcsatornás rendszerként kezeli a hárommonitoros Eyefinity konfigurációt, ahol a középső monitor hangszórói lesznek a centerek, míg a jobb és bal oldali kijelzők sztereó hangrendszere rendre jobb és bal oldali hangszórókként fognak üzemelni. A legjobb az egészben, hogy ezt már számos Eyefinity-t támogató játék kezeli, amit a felhasználók az új DMM Audio funkciót támogató driver telepítésével azonnal kihasználhatnak.

Az új generációs DMM Audio szolgáltatás ráadásul kombinálható lesz a TrueAudio technológiával, vagyis a fentebb felsorolt játékok a megjelenés pillanatában kihasználják a hatcsatornás hangrendszerként funkcionáló hárommonitoros Eyefinity konfigurációkat.

Konklúzió

A TrueAudio értékes előrelépés lesz, de közel sem egyedi. A piac már többször nekifutott a hangforradalomnak, és legalább ennyiszer el is bukott a dolog. Ez azonban sosem a technológia hibája volt, hiszen a rendkívül ígéretes A3D-t egy felvásárlás végezte ki, míg a hardveresen gyorsított hangfeldolgozás a körülmények áldozata lett. Ma a TrueAudio próbálja meg a reformot – és teszi ezt a lehető legjobb pillanatban, hiszen a konzolok erőteljes fejlődést fognak felmutatni a hangzásvilág szempontjából. Emellett a rendszer kifejezetten kedvező szoftveres hátteret kap, hiszen támogatható a legnépszerűbb middleware-eken keresztül, aminek hála számos fejlesztő felszállt erre a vonatra.


[+]

Azt sajnos nehéz megjósolni, hogy mit hoz a jövő. Technikai értelemben az A3D is fantasztikus volt, ma mégsincs sehol. A TrueAudio legalább ekkora durranás, ha nem nagyobb, de a hangzásvilág javítását általánosan nehéz eladni. Erre vonatkozóan nem lesznek majd a tesztekben mérések, nem lehet az olvasónak átadni az élményt, csupán egy szubjektív véleményt lehet a technikáról alkotni. Ez lesz majd a TrueAudio szempontjából a legnagyobb kihívása, mivel a gyakorlatban kell megmutatni a potenciális vásárlóknak, hogy mit tud a rendszer.

Kicsit hasonlít ez a sztereó 3D-hez, ami távolról sem volt rossz koncepció, de arról is csak szubjektív véleményt lehet alkotni, és az efféle technikákat nehéz eladni. Talán a TrueAudio előnyére írható, hogy gyakorlatilag nem igényel speciális hangszórókat vagy sokcsatornás hangrendszert, és idővel úgy sem lesz majd olyan Radeon a piacon, ami ne tartalmazná a feldolgozáshoz szükséges hangprocesszort. Ezzel a rendszer gyakorlatilag automatikusan elterjed majd, függetlenül a vásárlók igényeitől. Biztos vásárlókat azonban az AMD nehezen szerez majd pusztán a TrueAudio technológiával. Reálisan értékelve gyakorlatilag csak azokat a felhasználókat érdekelheti egy efféle technika, akik még a 15 évvel korábbi virágkorban hallották, hogy milyen különbséget tudott felmutatni az A3D; az AMD rendezvényén résztvevők beszámolói szerint a TrueAudio közel megegyező élményt kínál. A vállalat szerint azonban ez még csak a kezdet, mivel a TrueAudio később számos extrával egészül majd ki.

Abu85

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények