AMD TrueAudio, és ami mögötte van

Hangforradalom sokadszorra

A számítógépes játékok esetében az elmúlt évek során rengeteg szerepet kapott a marketingben a fejlődő grafika. Kétségtelen tény, hogy ez egy olyan terület, ahol a hardverek képességeit tényleg meg lehet mutatni, ami végső soron eladásokhoz vezet, és láthatóan a vásárlók is érdeklődnek a grafika fejlődése iránt. Gyakorlatilag a PC-piacon a jobb minőségű látványért rengeteg pénzt hajlandók adni a felhasználók, ami tökéletes táptalajt jelent a méregdrága VGA-knak. Az AMD és az NVIDIA zömében ebből él, de manapság már az Intel is azon van, hogy értékelhető alternatívaként építsenek integrált grafikus vezérlőikre a játékosok. Nyilván az IGP-k képességei korlátozottabbak, de a piac nagy részének ez is elég. Az AMD azonban úgy gondolja, hogy a grafika csak a képlet egyik eleme – a cég szerint a hangokról mindenki megfeledkezett az elmúlt években. Ebből a szempontból a játékok elértek egy mai szemmel nézve értékelhető szintet, és tulajdonképpen egy helyben toporgunk.

Alapvető kérdés, hogy szükség van-e a hangzásvilág javítására. Vajon azért nem fejlődik a piac, mert a mostani szint elég, vagy a felhasználók esetleg nem tudják, hogy mit lehetne kihozni a mai technológiákból? Az AMD az utóbbiban hisz, és szeptember végén be is jelentették a TrueAudio technológiát, mellyel új szintre szeretnék emelni a játékok hangzásvilágát.

Hirdetés

Forradalom vagy reform?

Bár a minőségi hangzás iránt vágyakozó réteg manapság a TrueAudio technológiát tekinti forradalomnak, azt meg kell említeni, hogy inkább reformról van szó. Az elmúlt húsz évben számos dolog történt a hangkártyák szegmensében. Egyrészt a piac nagy része manapság már nem vesz ilyen termékeket, hiszen az alaplapok integrálva tartalmaznak egy relatíve jó minőségű megoldást. Volt azonban ennek a piacnak egy virágkora, ami tényleg innovatív technológiákat szült. Még a 2000-es évek előtt, közel 16 évvel ezelőtt az Aureal nevű cég bejelentett egy Vortex nevű hangkártyát, ami a mára legendának számító A3D technológiára épített. Ezt a terméket szorosan követte a Vortex 2 és ezzel az A3D 2.0, ami nagy fejfájást okozott a Creative nevű cégnek, hiszen Sound Blaster Live! nevű megoldásuknál jobb minőséget mutatott fel. Közben a két cég közötti kapcsolat pereskedéssé fajult, mivel a Creative szerint az Aureal felhasználta szabadalmait. A bíróság az Aureal javára döntött, de a jogi viták finanszírozása miatt anyagi helyzetük nagyon leromlott, így nem tudták tovább pénzelni a fejlesztéseket. A Creative végül felvásárolta a céget, hogy senki más ne juthasson hozzá az A3D-hez. Sajnos a technológia ezután a süllyesztőbe került, mivel az új tulajdonos az EAX-ben látta a jövőt.

Azóta már 12 év telt el, és bizony sok víz lefolyt a Dunán. Az EAX-nek a Windows Vista lett a veszte, hiszen a Microsoft az említett operációs rendszer megjelenése óta csak szoftveres emuláción keresztül implementálja a DirectSoundot. A Creative ugyan készített egy ALchemy nevű konverziós programot, mely a DirectSoundra leképezett adatfolyamot képes átkonvertálni OpenAL-re, vagyis elvben sikerült megoldani az EAX effektek hardveres gyorsítását, de a fejlesztők értelmetlennek látták a rendszer további támogatását, így mára gyakorlatilag az A3D és az EAX is odaveszett. Eltelt tehát 16 év a hangkártyák virágkorának kezdete óta, ami ugyan nem volt eredménytelen, hiszen rengeteg érdekes technológia született, de mára mégis leragadtunk az alapvető minőség szintjén.

Azt nehéz megmondani, hogy ki hol hibázott, de abban sokan egyetértenek, hogy szüksége van a piacnak legalább olyan minőségű hangzásvilágra, amit jóval korábban produkált az A3D technológia. Úgy néz ki, hogy ezzel az AMD is egyetért, bár a céget más érdekek hajtják.


[+]

Hol tartunk most?

Az AMD szerint ma nagyon nehéz javítani a játékok hangzásvilágán, és a TrueAudio technológia egy több éves fejlesztés eredménye, amit teljes titokban végeztek el. Itt a cégnek szerencséje volt, mivel pontosan tudták, hogy mi kerül a Microsoft Xbox One és a Sony Playstation 4 nevű konzolokba, tehát kaptak egy általános képet arról, hogy a PC-s fejlesztéseket milyen irányból érdemes megközelíteniük. A hang pedig egy fontos szempont, ugyanis az AMD szerint az aktuális konzolok is jobb minőségű élményt kínálnak ebből a szempontból, mint a PC. Utóbbit a Sony PlayStation 3 kapcsán meg tudjuk erősíteni, de minden bizonnyal ez így van a Microsoft Xbox 360 esetében is. Nehéz jól leírni a különbségeket, hiszen a hangzásvilág megítélése mindig szubjektív lesz, tehát nincsenek róla egzakt számok. Arra azonban tényleg fel lehet figyelni, hogy az egyes játékok PlayStation 3 portján élénkebb, gazdagabb a hangzásvilág, vagy jobban mondva az immerzió új szintet képvisel.

Sajnos PC-n odáig fajultak a dolgok, hogy a játékok által kreált hangzásvilág szempontjából már egyik konfiguráció sem képviseli a csúcskategóriát. Ebbe kétségtelenül beleszólt számtalan kedvezőtlen esemény, így lehet azon gondolkodni, hogy alakulhatott volna mindez másképp is – na de a múlton nem lehet változtatni, így ideje a jövőbe tekinteni.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés