AMD Radeon RX Vega 64 végre köreinkben

Nagy csinnadrattával érkezett az első Vega videokártya – végre letesztelhettük, mit tud a gyakorlatban.

Értékelés

Nagy reményekkel vágtunk neki a tesztelésnek, hiszen az AMD egy ideje már csepegtette az információkat, rendezvényeken demózta új kártyáit, melyeken ugyan nagy volt a titkolózás, de ez betudható volt annak, hogy marketingszempontból nem jó, ha minden részlet idő előtt kitudódik. A várt és kapott csomag prémium terméket próbált sejtetni, így sokan azt hitték, hogy trónfosztás lesz, később – az újabb információk fényében – már körvonalazódott, hogy nem így lesz, de abban még lehetett reménykedni, hogy az ellenlábas (a GTX 1080) hátrébb rangsorolódik.

Nem pont így történt. Ha a játékokban kapott eredményeket nézzük, továbbra is az NVIDIA kártyájának áll a zászló a játékok alatti teljesítményben, igaz csekély, mindössze 1%-os előnnyel, ugyanakkor az RX Vega 64 pont 100 wattal többet fogyaszt. Ennek fényében kell nézni azt is, hogy pillanatnyilag azonos – 499 dolláros – árszinten van a két kártya.

Ha csak a Radeon termékcsaládot vesszük figyelembe, akkor a Polaris generáció csúcs-VGA-jához képest jelentős az előrelépés, így aki valami oknál fogva – például a FreeSync miatt – csak AMD-vonalon gondolkodik, annak megérheti váltani. A tuningot egyelőre nem néztük meg, ugyanis ezzel kapcsolatban van némi szoftveres probléma az AMD meghajtójában, ami sajnos túl későn lett kijavítva, így erre csak később tudunk visszatérni. Egy későbbi cikkben a FreeSync is külön figyelmet kap majd, mivel szeretnénk megvizsgálni, hogy a teljesítményen kívül az AMD és az NVIDIA milyen különböző, főleg grafikus meghajtóban aktiválható szolgáltatásokat kínál a termékei mellé.


[+]

Amennyiben az összképet nézzük, igen nehéz reálisan értékelni a jelenleg kialakult helyzetet és erősorrendet, talán még korai lenne végső ítéletet mondani. A legfőbb indokunk erre, hogy az AMD a SIGGRAPH-on mutatott méréseket a készülő 17.32-es meghajtó úgynevezett NGG módjáról, amit a negyedik oldalon részleteztünk. A látottak szerint ez lényegesen gyorsabb, mint az úgynevezett natív feldolgozási mód, de nem lehet megjósolni, hogy ennek a valós alkalmazásokra konkrétan milyen hatása lesz. Még az is lehet, hogy programonként igen eltérő eredmények születnek, sőt ez a legvalószínűbb eshetőség. A legfőbb kérdés itt igazából az, hogy ha ennyire akadozik még az újítások beépítése, illetve ezek optimalizálása a szoftveres oldalon, akkor miért most jelent meg a termék? Kétségtelen, hogy a hardver stabil és működik, ahogy ez elmondható a tesztmeghajtóról is, de annyira jó lenne látni a friss fejlesztéseket a gyakorlatban, ráadásul alapértelmezetten aktivált formában. Már csak azért is, mert igen sokáig várt a piac a Vegára, és ha úgy vesszük, tulajdonképpen várhatunk tovább, csak most már nem a hardverre, hanem a szoftverre. Talán jobban járt volna a cég, ha a startot őszre csúsztatják, ugyanis egy VGA esetében számít a bemutatkozás, ami most igencsak felemás.

A jelenlegi állás szerint a végeredmény, hogy az új kártya a korábbi csúcs-Radeonnál lényegesen gyorsabb, az alkalmazott technológiák előremutatóak, ahogy az elérhető grafikus API-k összes képességének támogatása is fontos lépés. Ez az igyekezet tetszett nekünk, még annak ellenére is, hogy sok újítás gyakorlati hatását a megfelelő támogatás vagy alkalmazás hiányában nem tudtuk megnézni. Ám jelenleg a közvetlen konkurencia ezt a teljesítményt hasonló áron, kedvezőbb fogyasztási mutatók mellett tudja abszolválni, persze amellett, hogy papíron jóval visszafogottabb a tudásszintje az új Radeonhoz képest.


AMD Radeon RX Vega 64 videokártya

Abu85, Daywalker, icon

Az AMD Radeon RX Vega kártyát az AMD biztosította, az ASUS GTX 1080 videokártyát a Ramiris Europe Krt. bocsátotta rendelkezésünkre.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés