Hirdetés

AMD Kaveri: mostanra érett be a vállalat fúziója

Az új APU felkínálja az új generációs konzolok képességeit; a technikai újításokkal értelmet nyert az ATI felvásárlása is.

Multimédiában is szintet lép

A Kaveri APU mélylélektana után érdemes figyelmet szentelni a dedikált egységeknek, illetve az extráknak. Talán túl nagy meglepetést nem okoz, hogy az UVD motor továbbra is a jól bevált 3.2-es verzió felújítására épít, ami kezeli az AVC/H.264, az MVC, a VC-1, a DivX/XviD, valamint az MPEG-2/4 videók gyorsítását, illetve elérhető a VCE egység legújabb verziója, melyet az AMD hivatalosan Accelerated Video Converternek nevez. A friss változat gyorsabb és többet is tud, mint elődje. Emellett a vállalat természetesen engedélyezi a két beépített mód használatát, és a felhasználó egyénileg dönthet a VCE működéséről.

Hirdetés

Az úgynevezett full mód a teljes blokkot használja, vagyis a videó transzkódolásának folyamata egy fix funkciós futószalagon zajlik, így a minőségi szint is kötött. Valószínű, hogy a legtöbb felhasználó nem fog panaszkodni, de ki kell szolgálni az igényesebb réteget is, így a VCE támogat egy hibrid módot is. Ilyenkor a rendszernek csak az úgynevezett entropy encoding egysége működik, a többi számítást pedig a CU-k végzik. Természetesen a VCE full módban alig hat a rendszer teljesítményére, így akár játszani is lehet mellette, ám hibrid módban ez az állítás nem igaz, mivel a CU-k aktívan dolgoznak. Mivel a részletezett rendszerchipben kevés CU áll rendelkezésre, így extrém sebességet ne várjon senki, de a hagyományos CPU-s feldolgozáshoz képest így is jelentős lesz az előny.

Szintén a rendszer része a TrueAudio hardveres blokk, aminek képességeiről és létjogosultságáról korábban írtunk. Ez a játékokhoz biztosan jól jön, hiszen már számos stúdió bejelentette a támogatását, illetve a PlayStation 4 is ugyanezt a hardvert használja a hangok feldolgozására, ráadásul megegyező API-n keresztül, vagyis a Sony konzoljára írt kódok pillanatok alatt működésre bírhatók PC-n is. A TrueAudio a jobb hangélmény mellett gyakorlatilag teljesen leveszi a terhet a processzormagokról, így több erőforrás jut más feladatokra, vagyis gyorsulhat a futtatott, TrueAudio technológiát támogató játék.


[+]

Érdekes felhasználási mód még a beszédfelismerés, amit a TrueAudio szintén támogat. Ráadásul a Dragon beszédfelismerő szoftverről ismert Nuance olyan támogatást ír rá, ami a hardveres blokk számítási teljesítményét is kihasználja majd. Többek között TrueAudio mellett jóval hatékonyabb lesz az előbbi szoftver beszédfelismerése zajos környezetben is.

Az AMD a HTPC-seknek is nagy meglepetésekkel készült. Bár a kijelzők kezelésének terén a Kaveri nem kínál többet, mint a mai csúcshardverek, tehát maximum 4K-s felbontást képes biztosítani DisplayPort 1.2 interfész mellett, amit multi-stream módban 60 Hz-es frissítéssel kínál. Emellett persze elérhető az Eyefinity is négy monitor erejéig, ráadásul a Discrete Digital Multi-Point (DDM) Audio szolgáltatás meglétével, aminek hála a rendszer a csatlakoztatott kijelzőkhöz külön nyolccsatornás hangfolyamot képes rendelni.

A Kaveri az előbbiek mellett támogatja az érkező HEVC-t (H.265), mely a következő generációs videóformátum lesz. Az AMD számos gyártóhoz hasonlóan most nem gondolkodott fixfunkciós egységben, amit azzal magyaráztak, hogy az új formátum tervezésénél alapból gondoltak a GPGPU-s feldolgozásra, és egy extra hardveres blokk beépítése csak erre a feladatra már nem biztos, hogy előnyt jelent. A vállalat a HEVC kódolását és dekódolását a HSA platformon keresztül oldja meg. Az első lejátszó, ami ezt támogatja a Telestream Switch lesz, ami kifejezetten az új szabványra készül, de az AMD természetesen másokat is segít a programfejlesztésben.


[+]

A HEVC mellett általános újítás, hogy a Catalyst is kiegészül számos érdekes technológiával. Az egyik ilyen a szuperfelbontás támogatása. Ezt bekapcsolva a 720p-s videókat 1080p-re, míg a Full HD-seket 4K-ra konvertálja a rendszer. Az AMD szerint ez a funkció nagyon hasznos lesz a 4K-s kijelzők térhódítása mellett, amíg nincs túl sok natív 4K-s tartalom. Márpedig sok vállalat számít arra, hogy ezek nem jönnek majd túl gyorsan.

Szintén új technológia az AMD Fluid Motion Video, mely az előbbi opcióhoz hasonlóan a Catalyst meghajtó része lesz. Ez sajnos csak Kaveri APU-n fog futni, mivel egy rendkívül komplex algoritmusról van szó. Talán a legtöbben tudják, hogy a mai Blu-ray filmek 24 képkocka/másodperces sebességgel futnak, ugyanakkor számos kijelző képes 60 Hz-es frissítésre, amire a 24 Hz-et eleve nem lehet jól ráilleszteni, de ez a frissítési frekvencia átállításával megoldható probléma. A HTPC-sek keménymagja azonban szívesen nézne 60 Hz-es tartalmat a tévéken, ami eddig leginkább álom volt, ám az AMD újítása a 24 képkockából másodpercenként 60-at készít. Teszi ezt két egymás után következő eredeti képkocka elemzésével, majd ezután a frissítési frekvenciához igazítva két-három számolt képkockát szúr az eredeti tartalom közé. A mozgó tartalmak a számítások után a megfelelő pozícióba kerülnek.


[+]

API-k szempontjából a Kaveri támogatja a DirectX 11.2-es, az OpenGL 4.3-es és az OpenGL ES 3.0-s API-t, emellett kezeli a C++ AMP-t az és az OpenCL 1.2-es felületet, valamint a Partially Resident Textures kiterjesztést, aminek hála elérhető a DirectX Tiled Resources funkciójának TIER_2 szintje. Később támogatni fogja az OpenGL 4.4-et, az OpenGL ES 4.0-t és a Mantle API-t, de ez igaz mindegyik GCN architektúrát használó hardverre. Emellett persze a korábban említett OpenCL 2.0 és HSA platformok kezelése is biztosított.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények