Kipróbáltuk: a Thief új generációs hangzásvilága

A szoftveres mód

Az AMD még szeptemberben jelentette be a TrueAudio technológiát, melyről ugyan írtunk már részletes cikket, viszont élesben történő kipróbálásra csak most kerülhetett sor. Azt már korábban is lehetett tudni, hogy a Thief című alkotás a konvolúciós reverb technikára épít, melynek segítségével szimulálható a hang visszaverődése. Ezzel a rendszerrel az adott helyiség adott forráson alapuló impulzusválasza kerül rögzítésre, melynek előnye, hogy megoldható a virtuális világ realisztikus reprezentációja, viszont nagy hátránya, hogy elképesztően sok erőforrást igényel a processzor oldaláról, illetve memóriaigénye is igen extrém. A TrueAudio hardver ezeket a hátrányokat próbálja megszüntetni, amivel a fejlesztők megkapják a teljesítményt a konvolúciós reverb alkalmazására.

A Thief című játékkal természetesen tettünk is egy próbát, és örömmel tapasztaltuk, hogy a konvolúciós reverb akkor is bekapcsolható, ha az adott számítógépben nincs TrueAudio technológiát támogató hardveres blokk. Ilyenkor a központi processzor végzi el a számításokat, így kezdésnek ennek estünk neki, de a minőség így rosszabb lett, mint kikapcsolt konvolúciós reverb mellett. Egyértelműen nem várt módon viselkedett a rendszer, hiszen helyenként érezhető volt a hang visszaverődése, de eközben recsegett, illetve időnként akadozott és sípoló hangot is adott. Ami érdekes, hogy a processzorra bevetettünk egy acélos, plusz 1,2 GHz-et jelentő tuningot, aminek hatására a minőség hallhatóan javult. Egyértelműen eltűntek a ritkán felbukkanó recsegések, de azért az eredmény még mindig nem volt igazán jó.

Ezzel kapcsolatban megtudtuk, hogy a konvolúciós reverb effektet TrueAudio nélkül csak akkor érdemes bekapcsolni, ha a felhasználó combos processzorral rendelkezik, kiemelve mondjuk a Haswellt, és ezt is 5 GHz környékére érdemes tuningolni, hogy működjön a rendszer. Ezen a ponton az egész értelmét is vesztette. Pár év múlva talán meg lehet próbálkozni a szoftveres konvolúciós reverb alkalmazásával, de ma egyértelműen nincs meg rá processzoroldalon az erőforrás, amire persze számítani lehetett. Azt ugyanakkor nem rónánk fel a fejlesztőknek hibaként, hogy opcionálisan bekapcsolhatóvá tették az újítást a központi processzoron is, hiszen ellenkező esetben az lenne a gond, hogy miért csak TrueAudio hardverrel aktiválható az effekt, de ez így is csak elméleti lehetőség, mivel a gyakorlatban mindenképp szükség lesz a dedikált hangprocesszorra.

A Audiokinetic mérése a konvolúciós reverb processzorhasználatára
Az Audiokinetic mérése a konvolúciós reverb processzorhasználatára [+]

Az extrém hardverigény egyébként sajnos várható volt, mivel a konvolúciós reverb alapvetően nagyon számításigényes. Az Audiokinetic szakembere korábban már kifejtette, hogy a legnagyobb gondot az impulzusválasz hossza jelenti. Amennyiben ez a paraméter 5 másodperc (ami egyébként sajnos jellemző), akkor a processzormag erőforrásainak 15%-a máris odaveszett. A játék fejlesztésekor tehát alapból kell arra figyelni, hogy az effektnek mindenképp legyen annyi processzorideje, amennyire szüksége van, különben nem jól működik majd, és ezt a fenti bekezdésnek megfelelően tapasztaltuk is.

Ez persze csak az egyik probléma, mivel a végső hang elkészítéséhez rengeteg hangmintát kell másolni, hiszen az impulzusválasz lényegében a játék nyers hanganyagába lesz bekeverve. Ez további problémákat generál, mivel rengeteg impulzusválasszal kikevert hangmintát kell elhelyezni a memóriában, ami elég sok másolásból eredő késleltetéssel jár. Ezen a ponton a fejlesztőknek két választásuk van. Az egyik, hogy a feladatot elvégzik akkor is, ha sok erőforrásba kerül, míg a másik, hogy van egy időegység, amit erre szánnak, de ha nem sikerült minden hangot tökéletesen bekeverni, akkor jutottak, ameddig jutottak és kész, halad tovább a munka a nyers hanganyagokkal. A Thief az utóbbi koncepció alapján működik, és ebből ered a szoftveres megvalósítás problémája is, ami bizonyos processzorokkal még a nem aktivált effektnél is rosszabb hangminőséget eredményez.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés