Ilyennek várjuk a tévés iparágat 2023-ban

Ki uralja a szektort? Mik lesznek a trendek? Visszajön a 3D? Lesz OLED háború?

8K, hajlítható tévé, zsugorodó piac

8K

Nagyon úgy fest, hogy a 8K-nak kezd lefőni a kávé, mert az új uniós energetikai szabályozás miatt a jelenlegi technológiai fejlettségi szint mellett csak úgy kerülhetnének a boltokba, ha radikálisan lecsökkentik a fényerejüket. Ezt pedig sok cég egyszerűen nem akarja vagy tudja bevállalni, így jó pár piaci szereplő teljesen el is engedte ezeket a készülékeket, hiszen úgy vélik, hogy ha kiesik az egyik legfontosabb, leggazdagabb régió, akkor nincs értelme a 8K-val foglalkozni.


[+]

Vannak, akik még kitartanak, így például a Samsung vagy a Hisense, illetve e cégek képviselői azt is elmondták, hogy intenzíven dolgoznak azon, hogy megoldják az alacsonyabb fogyasztást. Azonban az energiakérdés csak az egyik gond. A másik, hogy egyszerűen még mindig nincs elég natív 8K tartalom, illetve ezekhez nehéz kényelmesen hozzájutni, emiatt aztán a felhasználók nem is nagyon akarnak ilyen extrém nagy felbontású televíziót vásárolni. Ha pedig még ráadásul a fényerőt is drasztikusan lecsökkentik, akkor még kevésbé lesznek vonzók e készülékek, ami még inkább visszavetheti a (potenciális) tartalomgyártók lelkesedését.


[+]

Az az igazság, hogy a 8K soha nem tudta beváltani a hozzá fűzött komoly reményeket, és abban egész biztosak vagyunk, hogy nem 2023 lesz a fordulat éve. Vannak még, akik komolyan reménykednek, de nincsenek igazán olyan történések jelenleg, amelyek okot adhatnának a túlzott optimizmusra.

Hirdetés

Hajlítható tévé

A hajlított modellek már jó ideje eltűntek, nyilván nem véletlenül, azaz valószínűleg nem volt rájuk túl nagy igény. Tavaly mindenesetre az LG előrukkolt egy olyan egyedi televízióval, amelyik hajlítható, és arról szóltak a pletykák, hogy példájukat mások is követhetik majd. 2023 első hónapjaiban viszont nagyon úgy fest, hogy nem lesz hajlítható tévés forradalom, legalábbis nem a közeljövőben. Az LG-n kívül senki sem rendelkezik ilyen működőképes, vagy legalábbis kiskereskedelmi forgalomra érett készülékkel.


[+]

Sőt, jelenleg az LG sem töri magát nagyon, hogy több ilyen modellt állítson csatasorba. Ez érthető is valahol, hiszen a viszonylag kicsi, 42 hüvelykes LG OLED Flex is irtózatosan drága, a nagyobb képméret pedig valószínűleg jelentősen megnövelné a költségeket. Egyébként azt fontos megjegyezni, hogy a hagyományos ívelt televíziók sem tértek vissza 2023-ban, és az a tippünk, hogy ezek egyszer és mindenkorra kimentek a divatból 2017-ben.

További zsugorodás

Az Omdia nevű piackutató cég adatai szerint 2022-ben jelentősen, 4,6 százalékkal csökkent a televíziós piac. Ennek számos oka van, amelyek között a legfontosabb véleményünk szerint az, hogy egyszerűen már annyira jók a pár évvel ezelőtti készülékek is, hogy sokan nem látják értelmét a váltásnak.


[+]

Nem volt semmilyen olyan óriási átütő változás, mint például amikor megjelent a 4K vagy a HDR, ami tényleg sokakat késztetett arra, hogy új modellt vásároljanak. Emellett nem szabad elfelejteni a kedvezőtlen gazdasági körülményeket, a nagy inflációt, a háborúkat, a COVID utóhatásait sem.


[+]

Mivel nincs épp semmilyen vadiúj technológia vagy egyéb őrület a láthatáron, és a világgazdaság szárnyalása sem látszódik, ráadásul idén nem lesz se foci-vb, se olimpia, amely események hagyományosan megdobják az eladásokat, ezért jó eséllyel 2023-ban nem számíthatunk jelentős fordulatra, még az sem lenne meglepő, ha tovább csökkenne az eladott készülékek száma.

Arra számítunk, hogy jó esetben 10-20 százalékkal növekedhet az értékesített OLED és QLED televíziók mennyisége, tehát OLED televízióból gazdára találhat 8 millió, QLED-ből pedig duplája, de ezzel még mindig csak viszonylag kis hányadát teszik ki a 205-220 millió darabos globális piacnak, tehát mindent összegezve arra számítunk, hogy nem várható e téren sem radikális áttörés vagy változás.

elefant

Előzmények