Hirdetés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Vesa #6597 üzenetére

    A kérdést talán túlzottan kihegyeztétek a felfüggesztésre, ha mint komplett terméktet nézzük mint 1 db autó kontra 1 db ebike, akkor abszolút igazad van és ezen aggályaimnak már több helyen hangot adtam.

    Egy autó lényegesen több alkatrészből áll, jóval több tervezést (terméken kívül a gyártás és szervizelés tervezése), innovációt, komplexitást (mozgó alkatrészek és egzotikus anyagokat tartalmaz) úgy, hogy hosszabb élettartamot, futásteljesítményt kell elviselnie úgy, hogy közben a későbbi vevő a lehető leghosszabb szervizintervallumokkal legyen csak terhelve.
    Ehhez képest a bringák alkatrész darabszáma nevetséges, tervezni kell, de közel se olyan komplexen, az egzotikus anyagok meg kimerülnek egyes modelleknél a karbonban és az ebike-ok esetében az akksik szokásos ritka fémeiben.

    Most ha félretesszük a hobbi témát, akkor pusztán a gyártást nézve viszont óriási a különbség. Az autókat szószerint gyártják modern és nagyon drága gépsorokon, amik magas robotizáltásági fokkal rendelkeznek, a szallagok mellett dolgozó emberek száma a megtermelt érékhez és darabszámhoz képest nagyon alacsony, tehát egy magas termelékenységű hatékony munkaerő felhasználás történik, amit Henry Ford óta jegyzünk, aki az igazi ipari szintű sorozatgyártással hatalmasat szakított.
    Ehhez képest a kerékpárgyártás és összeszerelés nagyjából a középkorban van. Kézzel babrálják a karbon vázat, kézzel rakosgatnak fel minden alkatrészt és szerelik össze az egész bringát, 1 munkás 1 műszakban 6-7 bringát rak össze, ami félelmetesen gyenge kihozatal az autóiparhoz. Lényegében a kerékpár iparnak nagyon kéne egy Henry Ford.

    A felfüggesztés viszont tényleg kevésbé szerencsés példa volt, mert azt ha összeveted az említett X5-el, akkor előbb a bmw konfigurátorban ikszeld be az adapív légrugózást ami csak (+800 e HUF) és közben előtte az alap futómű sincs ingyen csak benne van az árban, majd amikor 7 év múlva elromlik (az már nem az első tulaj gondja), akkor pár milliócskát majd bele kell locsolni, vagy rögtön nem adaptívra cserélik.
    Az autó csillapításához a bringán inkább a hátsó tag hasonlítható, de ebból is a spirál rugós verziókra, maga a teleszkópos villa komplexitása túlmutat, de inkább nagyon más tészta mint az autó felfüggesztése. Bringán mi kapunk magnézium lábakat, spéci anodizált és kashima bevonatú becsúszókat és olyan állítgatóságot, ami egy polgári autón nincsen, csak a versenysportban, amiről tudjuk, hogy árban fényévekre van a polgári autózástól és minden üzemórás. Egy lengéscsillapító pálca autónál nem csak meglepően vékony, de egyszerű is, mindaddig amíg nem mész el a versenysport (akár pálya, akár terep) irányba, ahol már szintén megvan a 4 féle állíthatóság (hi low rebound és hi low compression és ezen olajkörök átmeneteinek bonyolultsága - ilyen autcai autóban nincsen).
    Azt viszont nagyon irígylem az utcai autókból, hogy az mobilitás kezdetén már megküzdöttek a lengéscsillapítás élettartamának a problémájával. A korai autókon a lengéscsillapítók kb 5 ezer km után mind elromlottak, elkoptak. Utána jött a nagy megoldás az önzsírzó és kenő rendszerek, amik miatt nem kell ezeket az élettartamuk során karbantartani és nagyon sokat elmennek. Ez versenysportra megint nem igaz és ebben egy keményen használatban lévő MTB élete inkább a versenyportra hasonlít.

Új hozzászólás Aktív témák