- Az NVIDIA szerint a partnereik prémium AI PC-ket kínálnak
- Két Zen 5-ös dizájnjának mintáit is szállítja már az AMD
- A Colorful "fagyosan kompakt" alkatrészekkel megy elébe a nyárnak
- A Keychron ismét egy űr betöltését vállalta magára az egerek szegmensében
- Az átlagnál vaskosabb ventilátorok kandikáltak ki a Corsair vitorlája mögül
- Kihívás a középkategóriában: teszten a Radeon RX 7600 XT
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- NVIDIA GeForce RTX 4080 /4080S / 4090 (AD103 / 102)
- Fujifilm X
- OLED TV topic
- NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3090 / Ti (GA102)
- Bambu Lab X1/X1C, P1P-P1S és A1 mini tulajok
- Raspberry Pi
- AMD vs. INTEL vs. NVIDIA
- Modern monitorokra köthető 3dfx Voodoo kártya a fészerből
Hirdetés
-
Nyár végén jön az idei THQ Nordic Digital Showcase
gp Az új bejelentések mellett újabb részleteket kapunk a Gothic Remake-ről és a Titan Quest II-ről is.
-
Kapnak egy rakás reklámot a Roblox játékosai
it Videohirdetésekre készülhetnek ezentúl a virtuális világokban a Roblox játékosai.
-
AMD Radeon undervolt/overclock
lo Minden egy hideg, téli estén kezdődött, mikor rájöttem, hogy már kicsit kevés az RTX2060...
Új hozzászólás Aktív témák
-
Petyák
újonc
Jobban belegondolva 12,6 V az majdnem 100 %.
A gyári akksi (36Ah) ami tönkrement mindig picit szenvedve indított. Az új (47Ah) egész más.
Sokat olvastam mostanában, és belezavarodtam a sok infóba...
Egy plussz info:
Feltöltött akksinál ha kihúzom a hálózatból a töltőt újra indul a program, nem folytatja a csepptöltést. Újra csak a 4. LED világít, a fesz.:14,8 V, és 10-80 mA között pulzál az áram.brogyi: Ezen nem volt macskaszem. (Varta 36 Ah) Egyébként nem forralta el a vizet, csak pezseg. Nem jobban mint a régi 20 éves töltőknél.
Azt hadd kérdezzem meg:
Normál esetben 14,4-14,5 V környékén már hallhatóan pezsegnie kell?
A pezsgés határa ennyire konkrét, hogy mondjuk 14,4V alatt nem, de felette egy tizeddel már pezseg?[ Szerkesztve ]
-
agyarka
aktív tag
válasz Sanyo77 #3246 üzenetére
A fenébe, ezt tényleg több ponton is elszámoltam.-(((
Ráadásul még a CELLÁNKÉNT 2 - 3,3 mV os határ sem stimmel mert a BatteryMINDer töltők 0,025 V/C (6x0,0416) azaz, 4,2 mV/C cellánkénti kompenzálást alkalmaznak.
Hópihe 14,7 V -14,4V =0,3 V, 0,3/ 25 = 0,012 , 0,012/6 =0,002 tehát a hópihések 2 mV /C / cellával vannak számolva.
A Forex is cellánként számolja a kompenzációt a T1232 esetében 3 mV esetén a 14,4 V ot -15C = 15,25V... +55C = 10,1V .
Fura, most számoltunk először utána a pirosgombos Ctek nek, pedig már korábban is voltak magas mért értékek.
-
pjen
félisten
válasz agyarka #3254 üzenetére
Tudod én biztos nem töltögetném hetente.Egyszer max feltöltöm,ha nem az én hülyeségem miatt merült le,de mégegyszer biztos nem.Kint állok az udvaron és főleg az idei télen mindíg töltögetni,aggódni,vagy elindul,vagy nem.6-7 évente veszek egy aksit és levan a gond.Elszámoltam,sajnos már 11 éves a kocsi.
[ Szerkesztve ]
-
agyarka
aktív tag
Nálunk garázsban állnak az autók, így könnyebben megoldható a töltés. Én ahogy beállok a garázsba teszem a töltőre a kocsit. Lassan 5 éves akkut a teszter 100% osnak mutatja. Nem aggódom az indító képességen.
Édesapám már erre nehezebben vehető rá, pedig neki lenne rá gyakrabban lehetősége.
Szabadtéren természetesen macerás, lakótelepen meg csaknem megoldhatatlan a + töltés.[ Szerkesztve ]
-
ddsteel
aktív tag
válasz agyarka #3257 üzenetére
Nálam is az van, hogy van udvarom, és tavaly szeptemberben kaptam el a töltögetési mániát 2 és fél éves, talán valami Lesti akku van benne, heti 1-2 x megyek a kocsival, szerencsére szo-vas-ra koncentrálódik, így nekem sem macera udvarba beállás után rögtön rádugni a szemes töltővel a Carstelt aztán 5-6 napig rajta van. A feleségem azzal szívat, hogy mér kell állandóan tölteni, nézzem meg a többi kocsit az utcán, azokat sosem kell. Mondom neki, hogy azokat többet használják és/vagy 2 évente cserélnek akkut. Én most elkezdtem egy tesztelést, meddig bírja így az akku, lehet, hogy nyáron is töltögetem még így, nem biztos, akkor többet autózunk. Remélem, a teszt eltart azért 6-7-8 évig 1.3-as CDTI Astrám van egébként, a kocsi 2008-as és 72 Ah-s az akku. Ennek a kocsinak az egyik típushibája állítólag, hogy ha kicsit is merült az akku, már nem hajlandó beindulni. Na egyszer nekem is volt ilyen, azóta töltögetem.
A Casrtel egyébként olyan 12.9-13 0 V körül csepptölt hópihe állásban (ez jelzi a hópihét csepptöltésen is), a lidlis viszont úgy csepptölt, hogy már nem jelzi a hópihét és átáll olyan 12,6-8 V-ra. Lehet, hogy a Carstel "jobban" fel tudja tölteni? -
Petyák
újonc
Mikor napi rendszerességgel használtam az autót (napi 2x10 Km és havi 1-2 hosszabb út pályán) 7 évig bírta a noname hagyományos karbantartós akksi. Persze lehet azok néha jobbak... Azért cseréltem le, mert telente elkezdett nehezen indítani, és mivel sokat vidékeztem, számított a megbízhatóság. Mikor leraktam az autót és csak hetente jártam vele 2 évente meghalt a Bosch is. Az egy 1.0 Swift volt, minimális fogyasztóval, kvázi alig volt "stand by" fogyasztása az autónak. Az S-Cross al is csak hétvégén megyek telente 3-15 Km-t. Havi egyszer kis pálya, hogy forogjon a motor kicsit, de ez már másik topikba tartozik. Mint fenntebb írtuk valószínűleg rossz volt a gyári akksim, az újjal nagyságrendekkel könnyedebben indul, nem fütyül a generátor. De két töltés között sok az egy hét, plussz ott van az autó 50-70 mA-es "stand by" fogyasztása. Nem sok, de az is meríti az akksit. Úgy tudom a teljesen feltöltött akku kevésbé szulfátosodik, így indokoltnak találom a hetenkánti töltést, még akkor is, ha leállítás után 12,6 V körül van az akku. Más: Mivel ritkán megy az autó, garázsban áll, nem tudom mi történik, ha mondjuk kinnthagyom több órára, netán éjszakára -10 fokban. Ha szulfátos az akksi nem fog beindulni. Ezt szeretném elkerülni.
Mindenki azt mondja, hogy a mai akksikat kb 2 évre tervezik. Ha rendszeresen használod az autót akkor is csökken a kapacitása, csak nem tud lemerülni, mert másnap megint használatban van. Csak akkor jön elő a hiba mikor másnapra merül annyit, hogy már nehezen indít.[ Szerkesztve ]
-
Kernel
nagyúr
Nem mindegy szerintem a generátorfeszültség sem, nekem 13,8 V-on 10 évig mentek akkuk.
Autó pedig általában minden hétköznap (ekkor tölteni sem kell), más esetben átlag egy hét után szoktak jönni az indítási gondok, amikor kb. 12 V, illetve az alá esik a feszültség.
Ezt megelőzendő, ilyenkor ráakasztok egy kis dugasztápot a szivargyújtón keresztül, ami nem csak szinten tartásra képes, de egy éjszaka alatt indítóképesre hozza, ha mondjuk már elkéstem vele.
Töltőre elvből nem költök, mivel így is van elég kacat, amivel tucatnyi módon tudnék tölteni. Másrészt szakmai okból is kicsit szégyellném magam, ha nem tudnék leküzdeni ilyen gyerekjáték szintű "problémát":
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Kernel
nagyúr
Egy ilyen trafós, stabilizálatlan tápnál pl. a 12V / 500 mA névleges adat eleve azt jelenti, hogy 500 mA terhelés mellett kb. 12V-ra kell beállnia. Ezen nincs is mit tesztelni.
A terheletlen feszültséget lehet ellenőrizni, van többféle, 16-20 V között. De bármelyiket próbáltam az akkura, figyeltem időnként a feszültséget, egyik sem bírta túltölteni. Még nyáron sem. Egyszerűen túl gyenge, az akkuhoz képest. Ettől függetlenül, ha valaki kipróbál egy ilyet, eleinte célszerű figyelni rá.
Gyakoriak még az AC 9V kimenetű trafók, régi modemekhez stb. való. Ezekben is hasonló trafó van, csak egyenirányító és puffer nélkül. Ilyet is rá lehet kötni az akkura, elég közbeiktatni egy diódát, így félhullámú töltéssel is már elmegy. Vagy lehet Graetz-hidat is. Pufferkondi nem fontos, maga az akku a puffer, a hullámzó félszinusz pedig jó az akkunak, vagy talán jobb is. (Értelemszerűen 9V x gyök2 = 12,7V a szinusz csúcsa, illetve mehet még feljebb is, ahogy csökken az áram.)
Vagy van például a lomtárban egy 12 V Ni-Cd csavarbehajtó töltéséhez való dugasztáp. Ez egy trafót tartalmaz és egy Graetz-hidas egyenirányítót. A géphez 6 órás gyorstöltőként szolgál gyárilag, de nem szívesen használtam, mert fűtötte rendesen az akkut, úgyhogy inkább töltöttem kisebb árammal.
Ezzel már nem árt jobban odafigyelni autónál is, mert idővel túl is töltheti. Ezért kipróbáltam úgyis, hogy közbeiktattam kis step down konvertert, ami behatárolja a max. feszültséget, igény szerint, amennyire beállítom. Külön áramkorlát ehhez még nem fontos, maga a trafó az áramkorlát.
Monitor- vagy laptoptáp használata esetén persze már kell valamilyen áramkorlát is.
Bőség zavara, a feladatot bármelyik elvégzi.
[ Szerkesztve ]
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
-
Inhouse
őstag
válasz Sanyo77 #3270 üzenetére
Kipróbálta a dugasztápot, nem megy soha feljebb a megengedett feszültségnél, sosem tud kárt okozni. Egy ekkora dugasztáp nem tud tönkretenni egy autó akkumulátort. Ne ijedjetek meg ennyire, az autók elektronikáiban van azért védelem a túlfeszültség ellen, nem bolondbiztos, de 16V-on még nem lesz semmi bajuk.
A szivargyújtós töltéssel kapcsolatban felhívnám, megint a figyelmet, hogy többségében ez a gyári aljzattal nem járható út.Üdv Inhouse
-
Kernel
nagyúr
válasz Sanyo77 #3270 üzenetére
Még szép, hogy nem vagyunk egyformák, vannak laikusok, vannak szakmabeliek, de ezt nem kell lenézésnek venni, hiszen természetes, hogy nem érthet mindenki, mindenhez.
De azt mindenkinek fel kell tudni mérni, hogy mit ért meg egy hozzászólásból. Amiket én írtam, szakmailag nagyon alapszintű, nagyon leegyszerűsített dolgok, a közérthetőségre törekedve. De például olyan fórumolvasók részére, akik esetleg láttak már forrasztópákát is.
Azért vegyük figyelembe, hogy nem a Nők Lapja fórumán vagyunk, ez egy technikai téma.
Akinek az egészből annyi jött át, hogy rányomok 12 V-ot ész nélkül, annak meg kell venni az xx ezer forintos töltőt, amiben a processzor gondolkodik a laikus helyett is. Ezért gyártják ezeket, ezért van piaca.
Aki megértette, hogy miért nem lehet 12 V-ot rányomni ész nélkül, viszont ennek ellenére mégis akadnak házilagos, biztonságos lehetőségek, annak akad némi mozgástere, a költségek elkerülésére.
Az akkutüzes eset a részletek ismerete nélkül értelmezhetetlen, de valamilyen brutális gánymunkára utal. Az akkunak már az üres helye látszik, vagyis eldurrantották, eszerint. Pedig az nem is olyan egyszerű.
Katonaságnál egyik gépkocsivezetőnk a villáskulcsot ejtette rá egy Kamaz akkura, amitől annak oldala kirobbant. A sav szétmarta a ruháját, de más baja nem lett. Tűz sem keletkezett.
A házban lévők azt vették észre, hogy a biztosíték lekapcsolt. A nagyobbik fiúgyerek kiment, hogy megnézze mi történt. Azt látta, hogy a gépkocsi motortere ég.
Ekkor már a tűzben összeolvadt a 230 V-os vezeték is, elvileg az nyomta le a biztosítékot.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Sanyo77
tag
válasz Inhouse #3274 üzenetére
A szivargyújtós töltéssel kapcsolatban nekem is eszembe jutott, hogy biztos nem bíznám az autó töltését egy olyan fémlapra, amit nagyon nem erre terveztek, vagy érintkezik, vagy nem. Fél amper is tud hőt generálni nem megfelelő kontakt esetén.
Soha ne mond azt, hogy soha
Én maradok a CTEK töltőnél, valószínű még az akksit is kiszedem töltésnél. Én így alszok nyugodtan.
Mindenki a saját szerencséjének (ez esetben a balszerencséjének) a kovácsa. -
hegefe
csendes tag
Üdvözlet az uraknak. Folyamatosan követtem ezt a topikot, a nekem tetsző téma miatt.
Köszönöm mindenkinek, aki eddig hozzászólt! Most venném a bátorságot, hogy egy kicsit én is reagáljak.Elhangzott: "Nem mindegy szerintem a generátorfeszültség sem, nekem 13,8 V-on 10 évig mentek akkuk." Ezzel a tapasztalással - vagy egy kicsit még alacsonyabb generátor töltő feszültséggel - kapcsolatban régebben komoly vita kerekedett itt. Ehhez bátorkodnék hozzászólni.
Szerintem is a tapasztalat nagyon igaz. Már mint, hogy a 13,8 V körüli generátor töltőfeszültség a régi PbSb (Ólom-Antimon) technológiás akkuknak tökéletesen elég volt. Adott esetben több jót tett, mint rosszat.
Az ok az, hogy a 14,4 V vízbontási határ csak az egy évnél fiatalabb hagyományos antimonos akkumulátorokra igaz, egy év után ez az érték csökken. Az élettartamuk során ez vízbontási határ csökkenés viszonylag gyorsan 14 V alatti érték is lehet.
A 14,2 V körüli stabil generátor töltő feszültség káros következményei ez esetben nagyon dominánsak. Szerintem mindenkinek egyértelmű.Ezt a jellemző adottságú PbSb problémát úgy lehetne elkerülni, hogy az akku öregedésével arányosan csökkentenénk a generátor szabályzott feszültségét is, ami megoldhatatlan feladat.
E probléma megoldására cserélték le az újabb technológiájú jármű indító akkukban a kemény ólom előállításához szükséges Antimon ötvözőt Kalcium-ra.
(A kalcium fém ötvöző mechanikailag olyan kedvező, mint az antimon. De elektrokémia folyamatokkal szemben semleges - az antimon ötvöző meg nagyon nem az. A PbSn akku negatív elektródok a használati idő előrehaladtával az antimon pozitív ionjai miatt egyre jobban korrodálnak.)Ennek egyik áldásos hatása, hogy a kalciumos akkuknál a 14,4 V vízbontási határérték állandó, 4-6 éves idő során sem csökken 14 V alá.
(Ellenben a tiszta kalciumos rendszer jóval nehezebben tűri a ciklizálást, a mélykisütést és a túltöltést.
Ezért már jelen vannak napjainkban a hibrid rácsrendszerű akkuk is. Alacsony antimon tartalmú pozitív rács mellett a negatív rács PbCa ötvözet.)Ezeknek az új antimon mentes vagy csökkentett antimon ötvözetű akkuknak a max. 13,8 V generátor töltő feszültség egyértelműen hátrányos. Folyamatos alul töltést okoz. Jelentősen élettartamot rövidít, ha az időszakos töltési karbantartások elmaradnak.
Szerintem tehát a 13,6-13,8 V-os generátor töltő feszültség elégségessége - mire elégséges téma még ennyire árnyalható.
Főleg annak a fényében, hogy jelenleg is piacon vannak a hagyományos ólom-antimon ötvözésű zsák szeparátoros akkumulátorok. Amik belső ellenállása igen kicsi és kiváló az indító tulajdonságai vannak.
Hogy ezek aztán hogyan öregednek napjainkban, egy külön jó téma lehetne. -
Kernel
nagyúr
válasz Sanyo77 #3276 üzenetére
Egy gyárilag 15 A-os biztosítékkal védett szivargyújtó aljzat 15 A terhelhetőségre van tervezve, ezért kis áramú csepptöltéshez nagyon adja magát. Ahol gyújtás nélkül nem kap áramot, ott nem kap. Azt nyilván meg kell oldani, ha akarja / tudja valaki.
De ezzel nem azt mondom, hogy bekötném oda az orosz töltőmet is, amikor véletlenül lemerült az akku és gyorsan indítóképesre kell hozni, 5-10 A közötti árammal. Ilyen nagyobb impulzusokat én sem vezetnék át a rendszeren, amit egy tirisztoros töltő generál. Amit én kötök be – csepptöltést gyakorlatilag –, az szakmai szemmel nézve vicc kategória.
Sokkal inkább kell vigyázni, hogy a dugó kötése, vezetékezése korrekt legyen, hiszen ha összeérne valami, az akkut zárnám rövidre. Ha nem elég vastag a vezeték, akkor esetleg nem a biztosítékot nyomja ki, hanem a vezeték kezdene izzani.
Régebben alkalmaztam olyan megoldást is, hogy a dugó belsejébe építettem egy jól méretezett, áramkorlátozó ellenállást. Csak később rájöttem, hogy túlzott óvatosság, az említett adapterek ellenállás nélkül sem töltenek túl, akkor meg inkább menjen rá annyival is több áram.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Sanyo77
tag
Amit viszont te nem veszel figyelembe, hogy bátorítod az emberek, azokat is akik azt hiszik magukról, hogy értenek hozzá.
Azt mondod, elég egy 9Voltos táp, egy dióda, és kész a töltő.
Delikvensnek van annyi esze, hogy megméri az üresjárati, meg a terhelt feszültséget az már elég.
Gondolod mindenki figyelembe vesz az aktuális hálózati feszt, mert vannak helyek ahol nagyok lehetnek az aktuális kilengések.
Nekem a legnagyobb félelmem az, hogy van megvédve a töltő kimenete. A trafó, vagy bármely alkatrész halálakor egész szép pillanatnyi feszültségek (tüskék) kerülhetnek az akksira, persze pufferel, de én nem próbálnám azért ki.Lehet, kicsit túl aggódom a dolgot, ezeknek a dolgoknak kb 0,1 százalék az esélye. De van esélye, és valakinél problémát is fog okozni.
Egy trafót beszerezni, meg egy normális bevált kapcsolási rajzot letölteni, majd összedobni nem egy ördöngősség.Szóval befejeztem ezt a témát, mindenki azt rak rá amit akar. Egy akármilyen tápot biztos nem fogok.
-
hegefe
csendes tag
válasz K Norbi #3281 üzenetére
Nem szükséges. A Forex-nél ezeket nálam jobban tudják.
Amit leírtam egyébként technológiai tények.
Kár velük vitába szállnod. Ahogy anno Kernel fórumtárssal tetted. Tök feleslegesen.Egyébként, ha figyelmesen olvastál a Te álláspontodat is igaznak említettem
[ Szerkesztve ]
-
Kernel
nagyúr
válasz Sanyo77 #3280 üzenetére
Gondolod mindenki figyelembe vesz az aktuális hálózati feszt, mert vannak helyek ahol nagyok lehetnek az aktuális kilengések.
Nem, azt én veszem figyelembe a fórumozók helyett, és azért nem írom bele a hozzászólásba, mert nem kell beleírni.
Nekem a legnagyobb félelmem az, hogy van megvédve a töltő kimenete. A trafó, vagy bármely alkatrész halálakor egész szép pillanatnyi feszültségek (tüskék) kerülhetnek az akksira, persze pufferel, de én nem próbálnám azért ki.
Ha az említett kis trafókra gondoltál, az fizikailag nem tud leadni túláramot, tüskéket, ártalmatlan. Még primer menetzárlat esetén sem, olyankor legfeljebb kiolvad a tekercsbe integrált hőkioldó.
Ha a processzoros töltőkre gondoltál, az lényegében egy kapcsolóüzemű tápegység, felokosított szabályzókörrel. Aki ilyen tápegységek javításában járatos, az jól tudja, milyen problémákat tud okozni, amikor egy hiba miatt megfut, túlfeszültséget ad le a kimenetén, vagy "csak" impulzusokat, egy kiszáradt kondi miatt.
Ilyenkor van az, hogy a tápegység agyonvágja a számítógép, TV, vagy bármilyen készülék további áramköreit is.
Éppen ezért, egy kapcsolóüzemű tápegység mindig veszélyesebb, mint egy hagyományos trafó. Eleve, ami bonyolultabb, ott mindig több a hibalehetőség is.
Ha egy technikai fórumon nem szabad technikai ötleteket adni, az már megint az a szint, mint amikor videókat mutattam más témában:
https://www.youtube.com/watch?v=xPEa0Wc9iUc
https://www.youtube.com/watch?v=F5Y7BniaRXgEmiatt feljelentettek a moderátornál, mert soha nem lehet tudni, hogy valaki megnézi a videót és kárt okoz magának. Ami egy műszaki jellegű fórumon szerintem mondjuk nevetséges. (A dolog szépséghibája, hogy a feljelentő HDD-javításban üzletileg érdekelt volt, tehát inkább az volt a gondja, hogy rontom az üzletét.)
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Inhouse
őstag
válasz K Norbi #3277 üzenetére
Nem tudom az összes autóról kijelenteni, de az autóelektronika gyártók is számolnak ezzel. A fedélzeti elektronika táp bemenetei is feszültségkorlát védelemmel kezdődnek. A 16V annyira közel van a 14,4, vagy újabban 14,8-15,2V töltési feszültséghez, hogy gyakorlatilag az még üzemi tartomány.
A szivargyújtó aljzat és dugó meg nem éppen a legjobb találmány. Ekkora gány érintkezésű csatlakozót keveset hord a hátán a föld. Talán, ha kettő fajta megoldást láttam a rögzítésre, a többi vagy érintkezik rendesen, vagy inkább nem, a rázkódás meg csak ront a helyzeten. Még a méretezés is nehezen sikerül, akár mm különbség is lehet autónként. Erre az egészre rátesznek egy lapáttal a kínai technika elnagyolásai manapság. Nézzetek meg egy autós boltban szivargyújtó elosztókat! Miket mernétek rákötni? A rossz érintkezés miatt elkezd melegedni, megolvad, még kevésbé érintkezik, még jobban olvad...a végén egy amorf gumó az egész.Üdv Inhouse
-
agyarka
aktív tag
válasz K Norbi #3277 üzenetére
Annyira merész, hogy a Techmate is ezt mondja. Természetesen ezt nem bekapcsolt fogyasztókkal kell érteni. Gyújtás ráadása és a világítás bekapcsolása nélkül kutya baja nem lesz egy autónak 16V tól.
Amikor meghalt a generátor édesapám kocsijában, gyakran merült le az akku. Olyankor az Optimate 6 nem sokat finomkodott. Az akku és a kocsi most is hiba nélkül üzemel, bár az akkunak nem tett jót a mélymerülés. Amint időm lesz ráengedem a szulfátalanítót. -
agyarka
aktív tag
Durva, az kedvezménnyel is 200e. Nekem is tervben van belőle még a kisütő és talán a 1232, de előtte még egy szkóp kellene.
A szulfátoldó nálad mikor kapcsol le? Nálam +0,3 V al több mindkét kapcsoló állásban. Az AKKUP12 hogyan vezérli a töltőt/ szulfátalanítót?[ Szerkesztve ]
-
csiga8
senior tag
Ezek a holmik azért nem filléres dolgok, feltételezem nem hobbiból tartod őket.
Ami piszkálja a fantáziám és megkérdezném:
-Van-e értelme egy szulfátoldónak, mennyiből mennyi akkut mentesz meg vele, mikor megmenthetők, mikor nem?
- Az a töltő egész komoly, elvileg az is "tudja" a szulfátalanítást. Emellé van-e értelme szulfátalanítónak?
A töltő szulfátalanító hatása ér-e valamit? Mondjuk összehasonlításképp egy szulfátoldóhoz képest milyen?- A kapacitásmérőnek mennyire van értelme? Az indítóáram - nálam legalábbis - a lényeg. Az extrém eseteket leszámítva nem látom értelmét. Paraszti módszerrel mérek, ( itthonra elmegy) 2 db fényszóróégővel. ( 8A)
Terhelten nem engedem 11,5 V alá, terheletlenül visszamegy a feszültség 12,1 V környékére. Nagyjából ez az idő lehet kétharmada a tartalék kapicitásnak. Tovább nem sütöm az akkut, annyira azért nem szeretik azt.
-
numera007
tag
Sziasztok! Nem kimondottan CTEK kérdés, de végül is igen. Van egy (PC) szünetmentesem a pincében a fűtés megy róla és két 12Vos 44Ah-s (gjmű) aksi van rajta. 1 éves aksik vannak rajta, az előzők használtak voltak és abból az egyik 3 év alatt kipurcant (előtte kocsiban volt 4 évet). Nyáron szoktam "karbantartani" az aksikat ami eddig egy sima 50%-ra merítést és utána a Lildl-s Tronic T4X SE-val való feltöltést jelentette.
Most jön a kérdés. Vettem egy CTEK MXS 5.0-t és kérdezném, hogy évente mehet-e nekik egy RECOND program? -
Kernel
nagyúr
Ali/eBay-en találkoztam tömegével ezekkel a 4 dolláros töltőkkel:
https://www.aliexpress.com/item/-/32776755313.html
Kíváncsivá tett, hogy vajon mi lehet a belsejében. Ezúttal a Google vagy Youtube teardown találatok nem segítettek, végül az Aliexpress felhasználói visszajelzések árulták el a titkot.
Sok esetben az Aliexpress a végső megoldás, amikor vásárlás nélkül akarnék "szétszedni" valamit. Vagy gyakran hasznos méréseket is végeznek ezek az emberek. Oroszok stb., akik nem sírnak fel, ha egy kis kreativitásra van szükség.
Egy másik vásárló képei annak köszönhetők, hogy állítása szerint rögtön elpukkant és emiatt reklamált:
Tehát lényegében egy szokványos SMPS, kiegészítve egy színváltó LED-es, egyszerű CC/CV szabályzóval. Hasonló konstrukciójú Li-ion dugasztápos töltők is léteznek, csak ez kicsit nagyobb teljesítményű.
Plusz, ami még extra, a sarokban látható TO220-tokos (füles) tirisztor, amit Zener-diódával kiegészítve kimeneti túlfeszvédelemként szoktak alkalmazni, megfutás esetére. Legalábbis úgy tűnik, itt is erről van szó. Optocsatolóból úgy néz ki, kettőt is betettek, ennek szerepét közelebbi elemzés után lehetne látni.
A kimeneti feszültség pontosságáról változók a visszajelzések.
Mindent összevetve, bár kedvelem a kompakt, egyszerűsített megoldásokat, annyira nem kaptam kedvet hozzá, hogy rendeljek is belőle. Még mindig jobb a dugasztáp / laptoptáp + töltésszabályzó, amivel mindig annyi végfeszültséget állítok be, amennyit épp akarok. Télen többet, nyáron kevesebbet.
Persze, ezeknél a tápoknál nem nagy kaland belenyúlni az áramkörbe, feszültséget korrigálni, csak kérdés, érdemes-e szórakozni vele, ha már úgyis vannak egyéb lehetőségek.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
numera007
tag
válasz S. Laci #3293 üzenetére
Ok. Köszi. Mivel zárt aksik ezért csak töltés lesz.
Más:
Gondolom nem mondok újat, de aki csodát vár a CTEK töltőtől (régi aksi esetében) az jobb ha inkább templomba megy.
Van otthon egy régi de nem lemerült (12,4V-t mutatott alapjáraton, töltés után 12,7V) Exide aksi. Minden töltő föltöltötte (Auto XS és a Tronic T4X is) de még a CTEK is egy nap után a 7. fokozaton mutatta, hogy minden klassz. Aztán be a kocsiba és a gyújtás elfordítása után egy hatalmas csend. Meg se bírta nyekkenteni a kocsit.
Tehát egy vacak aksi az vacak marad, a még működő aksit képes (szerintem) karbantartani. Most érkezik majd Kínából a "halál" pontos battery teszterem (Micro-200 battery load tester) amivel majd meg tudom mérni az indító áramot, de szerintem a végeredményt sejtem.
De köszi, sok hasznos dolgot olvastam itt, miközben végigrágtam magam az összes hozzászóláson. -
agyarka
aktív tag
A hibás ( szakadt, átvezetéses, zárlatos) akkun a szulfátalanítás nem segít. A szulfátosodás miatt kapacitását vesztett akkun viszont javít, már amennyiben túléli a kezelést.
A 20 órás kapacitásmérés az egyetlen diagnosztikai módszer, amivel az akku tároló képessége rendesen megmérhető. A forexes teszter ezt vezérli és dokumentálja. A szulfátoldás eredményességét a kapacitás precíz mérésével határozható meg.
-
Brogyi
senior tag
válasz agyarka #3297 üzenetére
"A 20 órás kapacitásmérés az egyetlen diagnosztikai módszer, amivel az akku tároló képessége rendesen megmérhető."
Igaz.
Sajnos tapasztaltam, hogy a legjobban ez a fajta mérés mutatja az állapotot, de a hosszú idő miatt szinte senkit nem érdekel. Valahol meg is értem őket. -
Új hozzászólás Aktív témák
- Kihívás a középkategóriában: teszten a Radeon RX 7600 XT
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- NVIDIA GeForce RTX 4080 /4080S / 4090 (AD103 / 102)
- Microsoft Excel topic
- Fujifilm X
- Renault, Dacia topik
- OLED TV topic
- Építő/felújító topik
- NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3090 / Ti (GA102)
- Bambu Lab X1/X1C, P1P-P1S és A1 mini tulajok
- További aktív témák...