- Videós, mozgóképes topik
- Gaming notebook topik
- Androidos tablet topic
- TCL LCD és LED TV-k
- VR topik (Oculus Rift, stb.)
- Három oldalról üveggel határolt minitorony huppant le az Antec tervezőasztaláról
- Milyen monitort vegyek?
- Házimozi belépő szinten
- Xiaomi Pad 5 - hatásos érkezés
- Ventilátorok - Ház, CPU (borda, radiátor), VGA
Új hozzászólás Aktív témák
-
Kernel
nagyúr
válasz tibcsiworld #2297 üzenetére
De azt a multimétert ne akard sorba kötni, mert csak 200 mA-t bír, de még a 10-20 A-os fajták sem alkalmasak ilyen célra. Itt nem is csak az áramról van szó, hanem a műszerzsinór ellenállásáról, illetve az érintkezés bizonytalansága is kárt okozhat.
Lakatfogós műszerrel esetleg, de az így nyert információval amúgy sem sokra mégy. Másik mód az áramkörbe iktatott sönt, amikor az azon eső feszültséget mérjük.
A feszültség a lényeg, ami egyrészt könnyen mérhető, másrészt a gyakorlatban is látszik, hogy ha nincs gond, akkor nem kell vele foglalkozni.
Az alacsonyabb töltőfeszültség előnye, hogy az akku jobban bírja a nyári meleget, vagyis nő az élettartama. Télen lehet hátránya, ha az alultöltés miatt valamilyen problémát tapasztalsz.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Kernel
nagyúr
Ez mondjuk logikus, mert induktív elven működik a lakat, csak ilyet én nem használok (nem gyengeáramú kategória), ezért ez most nem jutott eszembe.
Viszont én magam sem szedném le a sarut egy ilyen mérés kedvéért, eltekintve a rejtett fogyasztás esetétől, de annak lenyomozása álló motornál történik.
Járó motornál hogyan iktatod be a multimétert? Ilyenkor már az áramkört megszakítani nem szabad, mivel az akku pufferként szűri a generátor hullámzó feszültségét, illetve rá is terhel. Ha megszakad az érintkezés, a generátor szűretlen jelalakja rákerül az elektronikára, túl is szaladhat a feszültség, akármi tönkremehet.
Ez olyan veszélyes dolog, amivel én sem szórakoznék (vagy nem így).
Indítás előtt sem lehet bekötni egy ilyen ampermérőt, mert az önindító kiégeti onnan. Megfelelő terhelhetőségű söntöt lehet bekötni, azon mérni a feszültségesést.
[ Szerkesztve ]
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Kernel
nagyúr
De azt is úgy oldják meg szerintem, hogy betesznek egy söntöt, onnan már csak két szál vékony vezeték megy a műszerhez.
Tehát nem a vastag kábelt vezetik a műszerfalba.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Kernel
nagyúr
Csak közben elkanyarodtunk az eredeti felvetéstől.
Nem lehet ajánlani fórumon egy laikusnak, hogy kösse be a multimétert az akku töltő/kisütő áramának mérésére, vagy akkor magyarázd el, hogyan gondoltad? Sehogy nem jó szerintem.
Nincs is információértéke, autóban a töltési feszültség a lényeg.
[ Szerkesztve ]
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Kernel
nagyúr
Túl azon, hogy előbb közölte a műszere típusát: [link], utána kérdezte a bekötést, arra én nem azt válaszoltam volna, hogy "igen sorba", mert ez így félrevezető.
Másrészt melyik két drót közé?
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
pjen
félisten
Ha vissza olvasol láthatod,hogy én egy középállásos "A"mérőről írtam a multimétert Te irogatod előszeretettel,esetleg az egyenáramú lakatfogóval egyűtt.Az,hogy Te mit válaszoltál volna a magánügyed.Ugye ha a generátor és az aksi közé köti sorba ott olyan sok álasztási lehetőség nincs.
-
Kernel
nagyúr
De amikor azt látom, hogy szerintem egyik fórumozó rossz irányba tereli a másikat, akkor már kénytelen vagyok szólni, figyelmeztetni.
Könnyű bedobni ilyen ötleteket, ami a gyakorlatban életszerűtlen, különösen egy láthatóan laikus számára. Amellett felesleges, értelmetlen, haszontalan, de legalább hibás kivitelezés esetén kártékony is lehet, ahogy korábban már részleteztem.
Ráadásul önmagadnak is ellentmondasz, mert eddig a középállásos műszerről írtál, amit hiába iktatsz be a generátor és akku közé, ott csak egy irányba folyik az áram. A generátor tölti az akkut, de az akkuból a generátor felé nem folyik vissza áram. A generátor diódái ezt nem engedik, szerencsére.
[ Szerkesztve ]
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Kernel
nagyúr
Persze, ha szakszerűen megoldják, az jó, de az nem úgy működik, hogy akku és generátor között megszakítani és tökmindegy. Egyáltalán nem mindegy, az előbbi hozzászólásom végére szerkesztettem az egyik hibás lehetőséget például.
Van jó megoldás is, de ahhoz azért észnél kell lenni, adott áramkört megvizsgálni, annak megfelelően ténykedni, szükség szerint áramkört is módosítani.
Mi van akkor, ha egy laikus azt hiszi, csak be kell iktatni az ampermérőt akku és a levett saru közé sorba? Utána ráindít és kiég a 20 A-os cucc? Járó motornál nem szakíthatja meg.
Meg az sem mindegy, hogy alkalmi mérésről beszélünk (felesleges fáradni vele, egyszerűbb feszültséget mérni) vagy a műszerfalra építi valaki, ami nélkül szintén lehet létezni, de mondjuk, hogy tájékoztatja az embert folyamatosan.
[ Szerkesztve ]
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
tibcsiworld
aktív tag
Srácok, rajtam ne vesszetek össze! Itt aki félreértett valamit, az én voltam! Vagyis nem kérdeztem rá arra, amit nem értettem!
Azt hittem, a játékszerem is tud amper mérni!
Akkor valószínű megelégszem a helyzetemmel egyelőre!
Nah igen, és a sarukra gondoltam. De ez azt bizonyítja, hogy nagyon nem vagyok szakmabeli!
Nah akkor a nyárra nem is piszkálom a dolgot, mert a töltöttség az 100% így is. Télen meg kaja a kocsi majd az off töltőt!
Köszi a segítséget mindenkinek!
-
kisbalazs83
aktív tag
Sziasztok!
Lehet kicsit off.
Akkor írtam utoljára ide amikor megvettem az Optimate6 töltőt. Az autómba, 1.4 benzines 2003-as Corolla egy EXIDE Premium akksi volt. A gyári YUASA-t váltotta le 2011.10, szóval a gyári 8évet bírt. Gondoltam, hogy annyit nem fog az EXIDE (5év lett). A héten voltam Olaszországba és amikor este akartam elindítani az autót, indultunk volna vissza, meg se nyekkent. Motorháztető felnyit, a zöld varázsszem zöld. Este 8kor külföldön nem kívánom senkinek. Voltak segítőkész emberek. Amikor látták, hogy nem tudjuk elindítani az autót és próbáljuk betolni, már állt is oda és vette elő az indítókábelt. Simán be is indult, de bizonytalan volt az áramellátás. Próbáltam menni egy karikát a parkolóban, hogy töltsön kicsit, de felvillant az ABS jel, vibrált a beépített GPS kijelzője és a szervó is elment néha. Így nem lehetett elindulni vele. Assistance volt az autón 2016.09.11-ig, még utoljára megadta a Toyota, mert 12éves korig adják ha márkaszervizben van szervizelve. Felhívtam őket, hogy valószínű tönkrement az akksi és mi a módja ennek, hogyan tudnak segíteni. Küldetek trailer, mondja az olasz, hogy elviszi a garázsába és holnap beviszi a szervizbe. Mi meg ott maradtunk csomagokkal. Azt ígérték intéznek taxit és szállást. Másnap szóltak, hogy kész az autó, lehet érte menni. Aztán elbuszoztunk, meg sétáltunk kicsit. 200EURO volt az akksi csere.
Azt mondta az olasz pasi, hogy akksi kuka, szóval betettek egy újat és megtisztították a generátor csatlakozóját, mert el volt korrodálva és nem volt megfelelő a töltés. Mutatta multival, hogy most 14.15V a töltés és az perfektó
A gyári akksim úgy ment tönkre 8éves korában, hogy egyre nehezebben indított. Megrendeltem az EXIDE akksit és pár napig még simán tudtam használni az autót amíg megjött. Ez meg minden előjel nélkül, pont aznap amikor indultunk volna haza külföldről, se kép, se hang, meghal. Lehet a hosszú út tett be neki, vagy a nagy meleg a parkolóban? Passz. Ez nagyon bosszantott.
Amit beletett az olasz akksit, RHIAG TECH 60Ah 540A. Ahogy utána olvastam az ez egy nagy cégcsoport, pl. a Láng Kft. is az övé és az EXIDE gyártja, gyártotta az akksikat neki. Mert nem igen találtam eladót már, csak ebay-t dobta ki a google, szóval ki tudja mikori, vagy mennyit állhatott. Ránézésre egyébként nem tűnt használtnak. Mivel egy ilyen cellazárlat bármikor bekövetkezhet a hagyományos akkumulátoroknál, ezért gondolkodtam, hogy veszek AGM-et, ott ilyen meglepetés nem érhet.
pl.: Exide AGM 60Ah 680A
VARTA D52 Silver Dynamic AGM 60Ah 680AA kérdésem, hogy ezeknek az AGM akkumulátoroknak mennyi a várható élettartama? És a véleményetekre vagyok kíváncsi, hogy van-e értelme vennem AGM-et, vagy hagyjam a RHIAG-ot ami benne van és megy ameddig megy. Nagyrészt városban használom az autót, hétvégén nagyobb utak.
65JZ1000, 65PUS7506, 55OLED754, FTXF42D
-
molnarpeter
nagyúr
válasz kisbalazs83 #2315 üzenetére
Több járművet tekintve nincs rossz tapasztalatunk az olcsóbb kategóriás akkukkal. Ha baja lenne rövid időn belül, az más kérdés, de ha 1-2 hónapot kibír, akkor megtartanám Benne van az is, hogy csak az oxidálódott csatlakozás okozta a jelenséget, pont a napokban volt hasonló gondunk, ott a testkábel csatlakozása volt rozsdás, egyszer csak nem indult a motor, semmi előjel nem volt. Ha mégis tutira akarsz menni, és minimalizálni hasonló probléma esélyét, akkor lehet értelme az AGM-nek.
[ Szerkesztve ]
-
Kernel
nagyúr
válasz kisbalazs83 #2315 üzenetére
Lehet, hogy csak lehúztak egy akkuval, nem volt baja, csak nem kapott töltést.
Szerintem egy ilyen akku nem is tud ennyire hirtelen zárlatos lenni, hanem csak a szokásos: lassan halmozódó üledék az alján, ami előbb csak kisebb átvezetést okoz, majd egyre gyorsabban meríti önmagát.
Továbbá hiába zárlatos egy cella, ha ebben az állapotában bebikázzák vagy betolják, a generátor ugyanúgy ráerőlteti az esetedben 14,15 V-ot (vagy más autónál 13,8 V stb.) és rendesen működik az autó. Már amíg le nem állítják.
Nekem egyszer úgy lerohadt az akku (egy cellája), végül már csak a garázsban, 10 A-os töltővel jól megnyomatva tudtam elindítani. Ezután egy akkus szaküzlethez mentem vele, ahol beraktam egy újat. Ekkor már az autó saját töltése nem is volt elég ahhoz, hogy újraindítható legyen.
Előtte még úgy tudtam hazamenni, hogy egy parkolóban betoltuk. De már előző napokban is voltak előjelek, egyre gyengült az akksi.
Neked is ment volna szerintem, ha nem korrodált a csatlakozás.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
kisbalazs83
aktív tag
Abból gondolom, hogy meghalt az 5éves EXIDE cellazárlattal, mert zöld volt a varázsszem, de annyit se csinált az autó, hogy a mutatók megmozduljanak amikor ráadtam a gyújtást. Ha csak kezd kontakt hiba lenni korrodált csatlakozás miatt az akksinál, akkor csak van előjel. Az nem lehet ilyen. Minden rendben, pöccre indul az autó, aztán meg semmi. Csak az ajtó nyitva visszajelző világított a műszerfalon, aztán annyi. Persze jó lett volna egy multiméter, de éppen nem volt nálam Szerintem ahogy az olasz szaki mondta, nem volt megfelelő a töltésem, mert korrodált volt a csatlakozó a generátornál és ezért nem volt elég kraft az autó működéséhez, hiába bikáztuk be. Plusz a zárlatos akksi is vitte el az energiát. Hazajöttem volna én a rossz akksival, max nem állítom le, de nem lehetett menni vele. Kivettem a RHIAG akksit, mégis mikori gyártású. 2015.11 Szóval elvileg nem valakinek vettem az autójába újat én meg megkaptam az övét amíg hazaérek, de ez majdnem 1éves. Ki tudja, hogy volt tárolva. Csináltam képet róla:
[ Szerkesztve ]
65JZ1000, 65PUS7506, 55OLED754, FTXF42D
-
Kernel
nagyúr
válasz kisbalazs83 #2318 üzenetére
Nem úgy gondoltam, hanem a kiszerelt akkuval járt jól valaki szerintem. 5 éves akku még elmehet 5 évet vagy többet. Pláne délen a telek is enyhébbek.
A mai autóknál simán előfordulhat, hogy vígan indít, majd egy ponton a processzor úgy dönt, hogy lemerült az akku, onnan kezdve semmi, letiltja az indítást. Vagy hibát indikál a korrodált kötés.
Míg egy hagyományos konstrukciónál legalább kattanna a behúzómágnes, vagy mozdulna az önindító, hasonló esetben.
Több évtizednyi tapasztalataim szerint a hibáknak van egy olyan természete, hogy két független hiba egyszerre előfordulásának valószínűsége "négyzetesen" csökken. (Itt a "négyzetest" nem feltétlenül kell komolyan venni, csak úgy érzésre írtam.)
Nincs töltés, egy akku lemerül, attól még az nem szokott tönkremenni.
Hibás volt egy kötés + "véletlenül" pont akkor megy tönkre egy (szerintem) fiatal, márkás akku, ennek valószínűsége elég csekély.
http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=72792815&t=9012054
A varázsszem nem más, mint egy egyszerû sûrûségmérõ eszköz. Mûködése azon alapul, hogy a feltöltött akku savsûrûsége magasabb, ezért a varázsszemben lévõ zöld golyó feljön a sav tetejére, amiatt zöld a varázsszem.
Ha az akku lemerül, azaz a savsûrûsége csökken, akkor zöld golyó lesüllyed , és már nem látszik, ekkor fekete a varázsszem.
Ha túltöltés következtében elektrolit tábvozik az akkuból, akkor a varázsszem az aljáról visszaverõdõ fény miatt fehér színû.
Röviden: A varázsszem az egyik cella savsûrûségét mutatja..
Az hogy a varázsszem zöld, az semmit nem jelent az akku egészére vonatkozóan, mivel attól még a többi cella akár zárlatos is lehet...
Meg persze hibátlan is lehet az egész, én teszem hozzá.
[ Szerkesztve ]
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
kisbalazs83
aktív tag
-
tibcsiworld
aktív tag
Megint csak a véleményeteket kérem!
Az autó 1,9cdti, és 70AH az aksi! Az indító talán 640. 15km-es útjaim vannak! Igaz, legutóbb sajna a gyermekorvos, tacsko és egyéb megállók lehet sokkolták az aksit! (sok start volt, 4-5, ez volt pénteken)
15km haza, és hétfő estig állt, amikor is nehezen indult. Legalább 3-4másodpercig tekerte! Ez szerintem sok!
Mindig 2x izzítok, nyilván eszi az aksit, de ilyenkor mégis könnyebben szokott indulni! Viszont mennem kellett munkába! Nah onnan hazafelé hajnali 6-kor volt gáz! Indítóztam vagy 5 másodpercig, aztán éreztem, hogy lassul a dolog, azonnal abbahagytam! Izzítás, indítóztam 4-5 másodpercig, ugyanaz, aztán a 3. indításra kikapcsoltam az autórádiót is! Nah beugrott! Nagy szerencse!
Ez lehet önindító, de aksi is (5 éves). Bár aksinál ha az lemerült, csak kattan 3-at, és nem indít. de itt írta valaki, hogy ha a fesz meg van, attól az erő még nem biztos! De ehhez nem értek sajna!
Szóval reggel töltőre vágtam. Amióta felkeltem, folyamatosan méregetem, és beállt 13,21V-ra a csepptöltés! Off töltő, de a szakiktól kérdezem, hogy ez az érték jó? Ez nem mozdul sehova dél óta! Illetve egyszer, amikor nyitottam a kocsit, de az más! (központi)
Előre is köszi a választ!
[ Szerkesztve ]
-
tibcsiworld
aktív tag
válasz tibcsiworld #2321 üzenetére
Tegnap délután nyugalmi állapotban 12,55V volt az aksi feszültsége!
-
molnarpeter
nagyúr
válasz tibcsiworld #2321 üzenetére
CDTI szerintem nem is izzít, amíg nincs nagyon hideg (10 fok alatt nagyjából), közvetlen befecskendezős dízelek nem szoktak, inkább utóizzítani fagyban. Indítózás közben alap, hogy mindent lekapcsolunk, bár sokszor relé kiiktatja a fogyasztókat addig. A 4-5 megálló volt a sok, nincs itt semmi különös. Vehetsz nagyobb akkut esetleg, ami befér a helyére, a nyugalmi fesz (feltételezve, hogy felületi töltés már nem volt rajta) teljesen jó. A töltő ha végig ennyit tolt, keveset ad le, de legjobb lenne végig figyelni a töltést, hátha csak az utolsó szakasz volt ez.
[ Szerkesztve ]
-
Skylukos
tag
Sziasztok!
Sajnos tönkrement az ALDI-s Lcd-s töltöm, tudtok esetleg valami hasonlót ajánlani (inteligens) 4-5000.-ért, vagy várjam meg az Aldis akciót.
-
nootropil
csendes tag
Sziasztok !
Eszközök :
Aprilia pegaso ie 650 (2001) motor
Yuasa 12Ah (YB12al-a2) akku első üzembe helyezés : 2015.03
Töltő : Ctek mxs 5.0 töltő a gyári csatlakozójával (csavarszem) fixre kötveProbléma :
2 nap állás után a motor nem indul .. töltő feltölti kb 10 óra .. utána pöccre..
Akkut kivettem :
NEM VOLT BENNE ELEKTROLIT .. (SAV) ld melléklet utolsó két cella jobbról még nem volt feltöltveKérdés :
1. Visszatöltöttem desztvízzel : így jó lesz ? vagy kuka.. vagy akku savval kellett volna töltenem ?
2. Valóban sokat töltöttem a CTEK-l .. kb hetente rádugtam egy napra... Sima "motor" módban.. elvileg nem pezsegtethette el... vagy mégis !!??? Brogyi pls HELPui: motorral nem estem .. nem folyhatott ki
Ctek mxs 5.0 , Akkukraft, bimmer e92 325i,
-
Kernel
nagyúr
válasz nootropil #2327 üzenetére
Elektrolit nélkül érdekesen működhetett volna 2015 óta. Fél töltés --> fél kapacitás, feltűnt volna talán.
Cellazárlat szokta kifőzni belőle a vizet, de inkább egyszerre csak 1 cellára gondolna az ember, valószínűség szerint. Az is sok év után. De ezek csak a saját tapasztalataim.
Meg az is, hogy a zárlatos cellában hiába pótolom a vizet, hamarosan ismét elfőzi.
A hibás cellák a töltést sem tartják sokáig, ami megmutatkozik az össz. kapocsfeszültség mérésekor is.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
nootropil
csendes tag
Köszönöm a segítséget !
Mérni fogom a feszkót.. most teljes feltöltés után 14,1 körül .
Sajnos az a gyanúm hogy nem fogja tudni tartósan.
2015 03- ban töltöttem fel savval az első üzembehelyezéskor, azóta nem láttam mivel burkolat alatt volt, csak töltögettem, hetente.
Ctek mxs 5.0 , Akkukraft, bimmer e92 325i,
-
-
rsf
senior tag
Tisztázzuk már az alap dolgokat!
A zárlatos cellában töltéskor nem csökken az elektrolit szint!
Az összes többiben fog, mert a töltő ráküldi a 14,4V-ot az aksira aztán az nem 6 hanem csak 5 cellára fog esni ezért az 5 jó cella elkezd pezsegni!
Üdv.“Az a baj a világgal, hogy a buták mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.“
-
Kernel
nagyúr
Alap dolgokat tisztázhatunk, az egyszerűség kedvéért most csak simán zárlatosnak neveztem. Korábban már részleteztem, hogy lehet részben átvezetéses is.
De ha megkérdezik, akkor elmagyarázom, ahogy korábban is elmagyaráztam már többször, hogy miről van szó. Csak egy példa: [link]
Márpedig ez pont úgy működik, két akkuval is jártam így. Amikor elhasználódik, jött az, hogy hamar merül, nehezen indít stb.
Ekkor belenézek a cellába és látom, hogy az egyik gyanúsan le van száradva. Feltöltöm vízzel, de hamarosan ismét elfogy. Mondjuk másnapra már láthatóan csökken, ismét kilátszanak a lemezek.
Ennek egyszerűen az az oka, hogy a cella aljában képződött lerakódás átvezetést képez. Nem direkt zárlatot (0 Ω), hanem valamennyi átmeneti ellenállást, ami a cellát folyamatosan terheli. Az ellenállásokon (áramforrás belső ellenállása + átvezetés ellenállása) az áram hatására felszabaduló hő pedig elfőzi a vizet.
Amikor második esetben jártam így, hogy gyengült az akku, rögtön néztem a vizet, leszáradt az egyik, akkor már tudtam, hogy itt a vég. Úgy is lett, innen kezdve már rohamosan romlott az állapota.
Amikor már teljesen zárlatos, nyilván más a helyzet, én a kezdődő állapotról beszéltem.
...mert a töltő ráküldi a 14,4V-ot az aksira aztán az nem 6 hanem csak 5 cellára fog esni ezért az 5 jó cella elkezd pezsegni!
A jó töltő először is áramgenerátoros módban dolgozik, a soros cellákon pedig azonos áram folyik, ami önmagában nem káros egyikre sem. Ami káros, hogy az elektronika nem állítja le (az egyébként megfelelő) töltőáramot, míg az akku nem éri el a 14,4 V-ot. Ilyenkor kezd túltöltődni, pezsegni a többi cella.
A részben átvezetéses cella kevésbé pezseg, a zárlatos már sehogy.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
rsf
senior tag
Nem fogunk összeveszni.
Az áramgenerátoros mód azt jelenti, hogy a beállított áram folyik az akkun keresztül, de ezt a feszültség változtatásával tudja elérni a töltő. Persze ha le van merülve az akku akkor "veszi" az áramot ezért oda kell figyelni rá, de ahogy töltődik egyre kevesebbel is beéri.
Építettem már töltőt TEA1102-vel több mint 10 éve az is így működik, meg tirisztorost is. Van egy C-tek mxs 5.0-ám is. Meg számos más is mivel 7db akkum van otthon indító meg munka.
De a legjobb eredményt mégis akkor kapom(persze csak ha jó az akku) ha rárakom az akkut a labor tápomra amit beállítok 14,5V-ra és 1A-re. Igy max 1A-t kap az akku de ahogy töltődik és emelkedik a feszültsége az áram szépen csökken..
Üdv.“Az a baj a világgal, hogy a buták mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.“
-
Kernel
nagyúr
A feszültség változása a CC-szakaszban (illetve általában az áramgenerátoroknál) csak következmény. Az áramgenerátor szabályzóköre mindig az áramot méri és azt igyekszik stabil értéken tartani. Kapcsolóüzemű töltőnél ezt a primer PWM-kitöltés változtatásával érik el, áteresztős megoldásoknál a szabályzóelem vezérlésével.
Amellett persze figyelni kell a CV-küszöb elérését is, hogy annál tovább ne menjen.
Ilyen CC/CV áramköröket, ami labortápnak, illetve Li-ion, Pb töltő céljára is alkalmazható, lehet kapni olcsón: [link]
Ez mondjuk a kettő között van, mert nem trafós PWM, hanem DC Step-down konverter. Van rajta egy harmadik trimmer, amivel be lehet állítani, hogy a CV-szakaszban az áram 10 %-ra esésekor jelezzen egy LED, ezáltal a töltés végéről tájékoztat. (De a végfeszültséget nem kapcsolja le.)
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
K Norbi
addikt
válasz kisbalazs83 #2315 üzenetére
14,1V töltés kevés egy AGM akkunak szóval felejtős, mikor a töltőt AGM re állítod és úgy töltesz alapból 14,7V küld. De AGM akkuk szeretik a 15V is.
[ Szerkesztve ]
-
K Norbi
addikt
válasz kisbalazs83 #2318 üzenetére
Érdekesen halt meg az akku ez biztos! Nekem eddigiek előbb gyengélkedtek majd kipurcantak...
Ilyenről nem is hallottam hogy se kép se hang.
Jobb lenne mérnél egy fantom fogyasztást.Ha biztosra akarsz menni ne AGM akkut vegyél hanem egy sima 74Ah akkut, méretezd túl!
Kék Bosch vagy kék Varta megteszi. Nekem előzőleg 74Ah Bosch S4 akku volt, de abba aztán volt tartalék! Halála utolsó percébe is tudott indítózni! 1.6 benzines motort kiröhögte.
74Ah akku mikor döglik meg fele egy 1.9 Diesel autóval szenved, de az 1.4-1.6 benzinest pöccre indítja![ Szerkesztve ]
-
válasz nootropil #2327 üzenetére
Nem tudok rögtön reagálni, de ezért is jó a fórum. Az eseted elég érdekes, mert a töltő is és, az akksi is márkás. Sajnos én azt mondanám a te esetben a CTEK nem biztos, hogy a legjobb választás. Az akksi problémát én nem feltételezném. A megoldás se olyan egyszerű. Rágódtam rajta egy picit. Leírom én mit is csinálnék, ami persze egyedi, és nem szentírás.
A fénykép alapján már gyanítom nem csak víz távozott. A nagy folyadékhiány miatt. Először vizzel pótolnám, mert mindenki ezt javasolja, majd feltölteném. Utánam jön a fajsújymérés egy jó cella, és egy vizzel feltöltöttet mérnék meg, és annak fényében savat is kellene adni hozzá. Ez nem egyszerű ha még emlékeztek a kémia órákra. Veszélyes.
A hagyományos akksi több törődést igényel, amit majdnem meg is tettél. Sajnos az 1héten 1x töltés ugyan elegendő csak nem láttál rá a cellákra. Vakon nem szabad átlépni azt a 14,4V-ot. Itt azt feltételezem, hogy akksi jó, csak a CTEK megküldte minden egyes töltésnél nagyobb feszültséggel.
Szóval a CTEK a te estedben nem a legjobb. Ők is a mai akksikra számítanak aminek már kevés a 14,4V.
Végére maradt a motor szabályozója. Ha Ducatti szerű régi akkor az is szar.[ Szerkesztve ]
-
nootropil
csendes tag
Hmm Ismételten nagyon köszönöm a hozzászólást és, hogy foglalkoztál a témával.
Mindig mikor már azt képzelem hogy legalább felhasználói szinten értek a töltőkhöz, rá kell jönnöm hogy nem ..
Mostanra teljesen biztos , hogy kuka a Yuasa .. tegnap mentem a motorral (14,4 V-tal tölt különben lemértem)
ma nem indult .. 15 percre volt időm tölteni.. 3. led ig ment a CTEK .. ekkor pöc-röff.Tehát úgy gondolom az akkum nem képes tartani a töltést ..
Teljesen összezavarodtam különben.. most akkor az ólomsavas Yuasa-t 14,7 V-tal vagy többel kellett volna tölteni vagy többször mint 1 héten 1 ? sztem inkább sok volt a töltés .. talán .
konklúzio:
Megrendeltem egy AGM rendszerű Vartát igaz csak 10Ah de motor könyve szerint ok.szokásos kérdés: Az AGM akkor mehet a CTEK AGM programján ? (motor ikon + AGM) így elvileg 14,7-l tolja
Köszi
Ctek mxs 5.0 , Akkukraft, bimmer e92 325i,
-
Kernel
nagyúr
válasz nootropil #2338 üzenetére
Sejtettem, hogy abból már nem lesz akku. Pedig a mai kalciummal adalékolt akkuk elvileg jól bírják a 14,4 V-ot még nyáron is, de talán tovább tartott volna az élete, ha kevesebbre tölti a jármű.
Két nyarat bírt ki, ha jól láttam, az nem sok.
Amikor otthon a töltővel adsz neki, hőmérséklet szempontjából kicsit más a helyzet, mint a forgalomban, melegben. Jobban megviselheti az utóbbi. Ráadásul a töltő telítődéskor le is szabályoz, a motorban állandóan kapja.
[ Szerkesztve ]
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
válasz nootropil #2338 üzenetére
Az AGM-mel rendbe leszel. Ha töltöd annál 1 hónap 1x. Max. egy éjszaka. Ezek jobban elviselik azt a néhány tized plusz voltot. Sőt sokak szerint kell is.
Az üzembehelyezésnél légy nagyon türelmes. Amikor feltöltöd savval akkor felmelegszik. Hagyd pihenni, lehülni, majd utána töltsd fel. Sokan ezt is furcsálják, de kell. Az elöző motorom hagyományos akksival üzemelt, és ott fogadtam meg én még 1x, soha. Ott látszott, hogy nemcsak víz távozik. A sav pedig agresszív.
Nem csináltál semmit rosszul csak nem láttad a savszintjét. Sajnos ennyi elég volt. A CTEK-kel sincs semmi baj. Az enyém [ilyen]. Kár hogy a tiedbe nem fér el. -
Kernel
nagyúr
Nem tudom, mennyit segített volna, ha figyeli a savszintet, noha ez némileg más, mint az én eseteim. Amikor először jártam így, én is hibáztattam magam, hogy miért nem figyeltem, megmenthettem volna.
De hamar összeállt a kép és rá kellett jönni, hogy teljesen mindegy, mert átvezetés miatt fűtötte el a vizet a hibás cella, azon pedig úgysem tudtam volna segíteni.
Viszont mindkét autómban olyan akku volt, ami már kiszolgálta az idejét, így érthető is.
Itt a motoros esetnél túl hamar ment tönkre. Vagy gyári hibás, vagy a 14,4 V-ot nem bírta. Normális esetben szerintem nagyjából egyformán kellett volna csökkenni, és csak keveset. Emiatt gyanús nekem, hogy két cella lehetett gyári hibás is.
[ Szerkesztve ]
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
-
Kernel
nagyúr
Nincs különösebb titka, az autóakkuk elhasználódásának leggyakoribb oka egyébként, ha megkérdezel egy eladót egy akkus szaküzletben.
A lemezekről elkezd leválni az anyag, ami a cella aljában leülepszik. Először csak kicsit vezet át, mintha mondjuk folyamatosan terhelné egy kisebb izzólámpa. Majd egyre jobban, míg teljesen zárlatos lesz.
Ezért is találták ki az idők során, hogy valamiféle tasakos burkolattal fékezzék a jelenséget, vagy egyéb technikai újításokkal, adalékokkal stb. Ilyen részinformációkat lehet találni a neten is, amiből összeáll az egész. Nem egy komplikált dolog.
Sőt, olvastam már házilagos akkumosásról (vagy Youtube), amibe én nem mennék bele, vagy léteznek profi mosóeljárások is, aminek épp ez a célja, hogy az üledéket kiszedjék.
Hibamegállapítása is egyszerű, egyrészt mérések alapján lehet következtetni, valamint töltés közben is látszik, hogy a hibás cella kevésbé pezseg, végül már egyáltalán.
Legalábbis, miután ilyenkor mondjuk elkezdi tölteni az ember valamilyen buta, de erős töltővel, amitől jól pezsgésbe jönnek a jó cellák. De ez már nem segít rajta.
[ Szerkesztve ]
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Kernel
nagyúr
Még egy fontos ismertetőjel, noha írtam már, de így kerek:
Feltöltöm vízzel és árammal, ezután mondjuk másnapra elfőz valamennyi vizet az átvezető cella. "Állóhelyzetben", vagyis anélkül, hogy töltés vagy terhelés alatt állna.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Kernel
nagyúr
válasz Gézengúz #2346 üzenetére
A standard "manuális" töltés 450 mA lenne, 15 óráig. Közben lehet mérni, hogy ne menjen 7,5 V fölé a feszültség, de normál esetben, C/10 árammal nem is kellene.
CC/CV automatikus töltővel lehet nagyobb áram is, de legfeljebb 1,35 A.
[ Szerkesztve ]
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Csatravi
senior tag
válasz kisbalazs83 #2315 üzenetére
Az én 2 éves Exide Premium akksim ugyanígy halt meg. Tökéletes indítás mindvégig az élete folyamán majd egy este beálltam a garázsba reggelre meg halott volt az akksi. 10,8V feszültség volt benne. Már nem lehetett életet lehelni bele. Hirtelen halál.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest